Gå til innhold

Ny TV, maks 7,5K (LØST)


Anbefalte innlegg

ja, kan fort bli dyrere å bestille på nett hvis du må sende på rep.

 

Sende på rep er konstnadsfritt det går under garanti/reklamasjon... Men å sende en tv i retur på angrefrist blir noe helt annet for da må man stå for frakten selv som kjent er veldig dyrt for en privatperson.

Må man ikke dekke frakt når man sender på rep?

 

Nei, PX80 har nok ikke full-HD :) Det er det eneste som gjør meg usikker. Skal liksom ha TVen i mange, mange år fremover, og tenker at om noen års tid så går det vel kun på HD materiale, og de fleste spill kommer sikkert i Full-HD :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja, kan fort bli dyrere å bestille på nett hvis du må sende på rep.

 

Sende på rep er konstnadsfritt det går under garanti/reklamasjon... Men å sende en tv i retur på angrefrist blir noe helt annet for da må man stå for frakten selv som kjent er veldig dyrt for en privatperson.

Må man ikke dekke frakt når man sender på rep?

 

Nei, PX80 har nok ikke full-HD :) Det er det eneste som gjør meg usikker. Skal liksom ha TVen i mange, mange år fremover, og tenker at om noen års tid så går det vel kun på HD materiale, og de fleste spill kommer sikkert i Full-HD :ermm:

 

Selvfølgelig skal ikke du betale frakten hvis det er reklamasjon, det er derfor man har det som heter garanti og da er dette nettbutikke/merkelevrandør sitt ansvar å dekke både frakt og reperasjonen.

 

Alså mange misforstår HD klar kontra full HD man får like god kvalitet på spill og sendinger i HD kvalitet med en HD klar tv som en full HD tv også om 5 år. Det kommer ikke spill i full HD format kontra HD klare spill... En HD sending/Bluray DVD, Spill PS3/XBOX360 i HD kvalitet blir like bra med en HD klar tv kontra en full HD tv det er umulig å se forskjell så sant ikke man snakker om MEGA skjermer. Det er gjort flere tester på dette og konklusjon er at et menneske som ser på en skjerm 50 tommer og nedover med en normal sitteavstand på ca 3-4 meter vil ikke klare å skille HD Ready kontra Full HD.

Lenke til kommentar
Alltid noe billigere å handle på nett, men det er et helvete med en gang det skjer noe med utstyret.

Komplett er ikke så verst da.. men andre nettbutikker, som netonnet.no... HOLD DEG UNNA hvis du skal kjøpe dyrt utstyr..!

 

Det er mitt råd, ja! Kompisen min tapte en tusenlapp på det ja.. headset og mus til pc.. For150 kroner mer på komplett hadde han fått nytt utstyr.. Altså det kosta 150 kroner med på Komplett.

 

Og tenk på prisen på en TV da.. les nøye hva garantien innebærer!

Lenke til kommentar
ok, så da er egentli full HD oppskrytt da?

Det vil jeg ikke si, da jeg har inntykket at jeg aldri hører noen skryte av fullHD, alle sier at det er noe man ikke har bruk for, eller at man ikke ser forskjell på normal se-avstand. :D

 

FullHD er selvsagt greit nok til enkelte bruk, vise bluray uten at originalbildet må skaleres, eller få flest mulig linjer på skjermen dersom man bruker den til PC-skjerm på nært hold og leser tekst etc.

Og det er ingen grunn til å betale ekstra for å få en skjerm som ikke er fullHD, dersom markedet skulle utvikle seg i retning av at fullHD blir nærmest standard i alle størrelser og prisklasser, uten at de kutter på andre ting som påvirker bildekvaliteten for å gi oss noe ekstra piksler. Men vi er ikke der riktig ennå.

Lenke til kommentar
vær helt ærlig, har jeg egentlig noe å "frykte"? mener, må jo bli fornøyd uansett hvilken av disse jeg kjøper. Hvertfall hvis vi tar med i betraktningen at den TVen jeg bruker nå er en 19" Daewoo LCD tv, som jeg forresten syns har helt kurant bildekvalitet :!:

 

Nei du har ikke noe å frykte men vurder også LG PG6000 som jeg syntes er vel så god som PX80 men bedre utstyrt og mye flottere på disignfronten. PX80 har noe bedre sortnivå men dette utjevnes i en vanlig opplyst stue, LG PG6000 er en mer lysterk skjerm som gir friskere farger og har kanskje markedes beste hvitnivå.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347778

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

stjeler denne tråden litt, da jeg står fast mellom de samme tv'ene.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349396

og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347778

Tv'n vil primært bli brukt til htpc bruk.

 

 

Og på DISSE er den største tv'n billigere, er det pga 24p? det er eneste forskjellen jeg ser.

Og vil en av disse også være et alternativ?

 

Heller mest mot samsungen selv, da den har full hd.

Noen som kan hjelpe meg? =)

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar

jokkakim Har du i det hele tatt lest "hele" tråden? Det burde nå være en god forklaring på Full HD kontra HD Ready... Jeg gjør det enkelt selv om flere har skrevet dette før... Skal du ha en pc skjerm og surfer flere timer daglig på din nye tv så velg LCD, ønsker du en tv som gir deg de beste bildene på tv sendinger,film, og også er veldig god på konsollspill så velger du plasma variantene PX80 eller LG PG6000. NB- Plasma levere også knall skarpe bilder via pc uten at det er anbefalt å bruke disse flere timer på rad til dette. Jeg surfer i hvertfall 6-7 timer om dagen og har ikke noe problem på innbrenning på min LG PG6000 så mulig dette også er overreagert på de siste plasma skjermene... Full HD kontra HD ready klarer du fortsatt ikke å se forskjell på hvis dette er uklart...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jada-jada, leser at sortnivået på PG6000 er sånn midt-på-treet. Er det kun de mest kresne som kommer til å bry seg med dette, eller merker folk det lett når man ser på film?

 

Må innrømme at jeg elsker designet på TVen, det er helt rått. Eneste som gjør meg usikker er som sagt sortnivået. Det at du sier at du uten problemer har hatt pcen koblet til er veldig beroligende :)

Lenke til kommentar
Jada-jada, leser at sortnivået på PG6000 er sånn midt-på-treet. Er det kun de mest kresne som kommer til å bry seg med dette, eller merker folk det lett når man ser på film?

 

Må innrømme at jeg elsker designet på TVen, det er helt rått. Eneste som gjør meg usikker er som sagt sortnivået. Det at du sier at du uten problemer har hatt pcen koblet til er veldig beroligende :)

 

Som skrevet før så er sortnivå på LG PG6000 veldig bra og man må sitte i en bekkmørk stue for å se forskjellen fra PX80. Lyd og bilde testet disse opp mot i hverandre i forrige mnd og konklusjon på sortnivå var at PX80 er hakket bedre men ved normale omstendligheter som en vanlig opplyst stue så kan man ikke skille dette og jeg er 100% sikker på at du blir fornøyd på dette feltet. Noe PX skal slite noe med er støy/vibberasjon i blide dithering som det kalles og dette problemet har ikke LG modellen. Jeg valge LG mest pga jeg liker en lysterk skjerm og syntes Panasonic blir for lyssvak. Se bilde på eks på dithering støy..

post-80037-1224276149_thumb.jpg

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Var innom elkjøp og expert i dag for å vurdere de forskjellige TVene, valget falt på PG6000, den var rett og slett lekker :love: LCD til samme pris har virkelig ikke sjangs når det kommer til bilde.

 

Grattis et veldig godt valg som du vil veldig fornøyd meg :) Trenger du tips til bildeinnstillinger så kan du bare sende meg en PM..

Lenke til kommentar
Noen gode tips til hva jeg bør gjøre i starten for å unngå innbrenning :) ?

 

Du vil ikke få alvorlig innbrenning på denne men noe IR forekommer.

Ikke la tv-en stå på et stillestående pc bilde/logo over lang tid

 

Gå inn på bildemeny og på vertøykassa du ser og sette ISM-metode til Orbiter da flyttes bilde litt hvert 2 min og dette merker du ikke en gang. Velg bildemeny og sett den på Ekspert 1 og juster ned kontrast til 60-70 gå videre til ekspertkontroll på bilde og sett hvitbalansen til medium da får du et veldig bra bilde.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...