Gå til innhold

Problemer med folk som sletter innholdet i tråden sin


Anbefalte innlegg

Mårnings!

 

Jeg observerer stadig tråder der førsteinnlegget (og andre innlegg av trådstarter) har blitt endret til *SLETT* eller tilsvarende.

Jeg håper derfor man kan oppfordre førstemann som svarer på en tråd om å sitere førsteinnlegget! Noen tråder kan ha interesse for mange, men blir helt verdiløs når man ikke aner hva det opprinnelige spørsmålet/problemet var.

Kanskje noe som kan legges inn som en popup eller noe til førstemann som svarer? ("Husk å sitere førstepost!").

 

Bare en tanke.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de tilfellene du ser dette, kan du rapportere det inn til en moderator. Den type redigering bryter nemlig med en del av punkt 16 i retningslinjene.

 

#16: Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg. Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget. Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.
Endret av TSP
Lenke til kommentar

Her kommer problemstillingen godt fram.

 

Jeg ser for meg at "gamle" versjoner av tråden ikke er lagret (i alle fall ikke på en lett tilgjengelig måte), slik at om trådstarter (eller noen andre) redigerer bort innlegget sitt så er det lost in space for alltid.

 

For mye sitering er en uting normalt, og jeg er i prinsippet helt enig i at det er tull å sitere innlegget som står rett over, eller når det er innlysende hva du svarer på. Imidlertid er førsteposten som regel så viktig for tråden at jeg synes man skal gjøre unntak for denne.

 

Hvis det går kan jo førsteposten siteres og legges inn som "spoilertekst" (i mangel av norsk ord)?

 

TSP: I de fleste trådene der dette har skjedd har en moderator låst tråden med en kommentar om at den har blitt "ødelagt" av trådstarter.

 

Edit: La til litt

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Vel, det kan diskuteres. Men det hjelper hvertfall mer enn om du ikke rapporterer.

 

Om moderatorstaben hadde fått mange rapporter på dette ser de problemet bedre og ville kanskje jobbet med en bedre løsning på det tidligere.

 

Et annet punkt er at om en bruker får beskjed om at det bryter med retningslinjene, at det ikke er ønsket etc. vil mest sannsynlig ikke samme bruker gjøre feilen igjen fordi det med gjentatte forsøk på dette vil det blitt gitt en eller flere advarsler. Om moderatorer evt. hadde sagt fra i tråden kunne i tillegg andre brukere skjønne at dette bryter med retningslinjene.

 

--

Ser redigeringen din, har du noen eksempler?

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Ser redigeringen din, har du noen eksempler?

Grunnen til at jeg i frustrasjon (kanskje et litt sterkt ord, men..) tok opp emnet, er denne tråden.

Ser ut for at trådstarter redigerte innleggene sine ca 20:20, og tråden ble stengt av en moderator en time etterpå. Regner med at noen rapporterte dette (eller kanskje moderator oppdaget det selv).

 

Her er en tilsvarende.. ;)

 

Edit: En aldri så liten skrivefeil

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Vel. Jeg vil nå ikke si at det er kun trådstarter som har skyld i ødeleggelsen av tråden som du nevner der først, men det forblir vel opp til moderatorer å diskutere.

 

Ser problemet bedre nå og spesielt den andre tråden forstyrrer meg og minner meg på noe jeg har tatt opp tidligere. Hvordan folk heller fjerner informasjon enn å for eksempel informere om hva løsningen på et problem er. Dette er nemlig minst like irriterende problem som at folk ikke sier hva løsninger på problemer er.

 

Redigert: Omformulerte

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Jeg tror vi er veldig enige i hva som er problematikken her :)

 

Nettopp tilfeller der en sak har blitt løst og tråden ødelagt er frustrerende. Den første tråden jeg linket til var nok ikke verdens beste eksempel, men det var den tråden som fikk meg til å ta opp problemet.

Lenke til kommentar
Kan jo gjore slik at man ikke kan redigere eller slette sine egne poster etter f eks 30 minutter.. Er mange forum som har det slik.

Det er en fryktelig dårlig løsning. Ta f.eks. tråden jeg har i signaturen. Der kan det plutselig være nødvendig å redigere førsteinnlegget. Samme er det med mange andre tråder. Er man avhengig av å sende en PM til en moderator for å endre noe blir det fryktelig tungvindt og og de får veldig mye mer å gjøre.

Lenke til kommentar

En changelog man kan klikke frem hadde kanskje vært en mulighet.

 

edit: Eventuelt en som bare er tilgjengelig for moderatorer så de kan gjenopprette "skadete" tråder uten at det går utover sensitiv informajson som brukere har redigert ut av personvernhensyn etc.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Problemet er at enkelte misbruker denne muligheten og ødelegger innholdet i tråden.

 

Som L4r5 sier kan en changelog som moderator har tilgang til løse problemet. For selv om det er imot retningslinjene å fjerne innholdet i innlegget, skjer det allikevel.

 

Jeg ser problemene som kan oppstå ved å innføre restriksjoner på endring av innlegg. Utfordringen blir å finne en løsning som ivaretar alles interesse.. :)

Lenke til kommentar
Vi kommer nok ikke til å fjerne muligheten til å redigere innlegg. Det gjør at det kan oppstå slike problemer som dette. Hvordan det skal løses er ikke lett å si, muligens noe backup av førsteinnlegg kan lages. Det får drift avgjøre.

Hvis dere er mottakelige for forslag, har jeg et som jeg tror vil funke bra.

 

Hvis vi forutsetter at det i hovedsak er sletting av førstepost som er problemet, vil følgende hjelpet:

FØRSTE som svarer på tråden får automatisk inkludert et sitat (quote) av førstepost i sitt svar. Dersom dette er til sjenanse for noen (alternativt en veldig lang førstepost) kan sitatet legges som spoilertekst.

 

På denne måten kan trådstarter og andre redigere postene sine så mye de orker, innholdet i førstepost er allikevel inntakt. Da under forutsetning av at første som svarer ikke redigerer bort sitatet i etterkant (noe jeg har vanskelig for å se grunnen til).

Lenke til kommentar
Hvis vi forutsetter at det i hovedsak er sletting av førstepost som er problemet, vil følgende hjelpet:

FØRSTE som svarer på tråden får automatisk inkludert et sitat (quote) av førstepost i sitt svar. Dersom dette er til sjenanse for noen (alternativt en veldig lang førstepost) kan sitatet legges som spoilertekst.

 

På denne måten kan trådstarter og andre redigere postene sine så mye de orker, innholdet i førstepost er allikevel inntakt. Da under forutsetning av at første som svarer ikke redigerer bort sitatet i etterkant (noe jeg har vanskelig for å se grunnen til).

Jeg tror en bedre løsning er den vi ser i eksempelvis MediaWiki som brukes på bl.a Wikipedia. I denne programvaren lagres alle revisjoner av en side. Eksempelvis kunne man tatt sikkerhetskopi (i databasen) av kun nest siste revisjon av førsteinnlegget i trådene, med mulighet for mod/admin å omgjøre siste redigering. Da slipper man at denne sikkerhetskopien blir synlig for alle som leser tråden, og man unngår at det i en del tilfeller lagres et stort antall revisjoner pr. tråd (kun en sikkerhetskopi pr. tråd). Samtidig unngår man at senere endringer av førsteinnlegget som kan være relevante forsvinner dersom man eksempelvis omgjorde helt tilbake til aller første revisjon av førsteinnlegget.

 

Denne kopien kan såklart slettes av trådstarter dersom han redigerer og lagrer førsteinnlegget 2 ganger etter h*n fjernet alt innholdet, men de fleste tenker nok ikke på at de må gjøre dette 2 ganger. Men det gir bedre sikkerhet enn om kopien skulle vært i form av et sitat som kan redigeres av brukerne. Et slikt sitat vil heller ikke oppdateres kontinuerlig når førsteinnlegget oppdateres, med mindre førstemann som svarer i tråden gidder å ta seg tid til å manuelt gjøre dette. Et annet problem er dersom trådstarter også får det andre innlegget i tråden sin, og kan dermed slette både sitatet og førsteinnlegget.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...