Gå til innhold

Gulbøy = Banan?


ehs5

Anbefalte innlegg

God kveld, jeg gjør et forsøk på en relativt meningsløs men interessant tråd når man for øyeblikket ikke har annet å gjøre. I går kveld ble jeg oppmerksom på et merkelig svensk fenomen. Jeg snakket med ei svensk venninne og hennes venninne, og de var veldig oppsatt i at "gulbøy" heter banan på norsk, og det synes de var veldig morsomt. Nå har jeg aldri noensinne hørt en nordmann kalle en banan for "gulbøy", en banan er jo en banan, så jeg lurte på hvorfor i allverden de sa det. De ble faktisk ganske overrasket, "alle i Sverige" tror visst at gulbøy er et norsk ord for banan. Jeg fikk ikke noen god forklaring på hvorfor alle i Sverige visstnok tror dette, og ikke skjønte jeg hvorfor det var så veldig morsomt heller.

 

I dag snakket jeg en annen svensk kar på MSN, og han sa noe sånt som "Hva, er det inte så?" Jeg gjorde et kjapt søk på Google, og fant opptil flere sider hvor svensker snakker om "gulbøy".

 

Hvor i allverden kommer dette fra, og hvorfor er det så forbanna morsomt? Noen som har en forklaring på denne myten?  :hmm:

Endret av ehs5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo mange nordmenn som mener at gulbøy er et svensk ord for banan. Dette er en typisk svenskevits fra en nordmann som er identisk med norgevits fra en svenske.

 

Men man må huske at selv om svenskens norskevits og nordmannens svenkevits er like så er det alikevell en vesentlig forskjell: Det er nordmannens svenskevits som er sann, mens svenskens norgevits bare er oppspinn....

Lenke til kommentar

(23:15:25) Daniel: e det sant at svenskar tror gulböy e banan på norska?

(23:15:36) Erik: guleböj :D

(23:15:48) Daniel: e det sant?

(23:15:51) Erik: ja

(23:15:55) Daniel: lolol

(23:16:05) Erik: haha

(23:16:12) Erik: hur säger man då?

(23:16:17) Daniel: B-A-N-A-N

(23:16:22) Erik: e det sant?!

(23:16:36) Daniel: inte tull med mig

(23:17:07) Erik: jag skojar inte!

(23:17:15) Daniel: wtf

(23:17:19) Daniel: vart har ni det från?

(23:17:29) Erik: ingen aning

(23:17:31) Erik: den är gul

(23:17:33) Erik: den är böjd

(23:18:07) Erik: guleböj

(23:18:19) Daniel: lololol

 

Daniel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...