Gå til innhold

Spammerne lurer seg unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som derimot hadde vært en glitrende løsning var å avgiftsbelegge mail. Behøver jo ikke være rare summen, men for en spammer blir det fort tusenlapper. Dette kunne man gjort rimelig enkelt ved å pålegge ISP å legge sendmail kostnaden på nett avgiften.

Men jeg som spammer sitter jo ikke å sender fra min egen konto, jeg lurer din maskin til å gjøre det, så ville ikke det bare innebære at "stakkarene" som spyr ut mail idag ville fått seg noen friske epost regninger?

 

Ellers hadde jeg en masse forsinket e-post gjennom Telenor hele forrige uke, tok fra 1 til 5 dager å få posten. Dette sa de var pga ekstrem spamming.

Når det er sagt har jeg aldri mottatt en eneste spam gjennom online.no kontoer.

 

Det er forresten også min erfaring at Gmail er bedre på å skille ut spam enn Outlook er, og syns det fungerer så bra at jeg har brukt det som filter for en liten bedrift jeg hjelper litt av og til, og som får noe vanvittig med spam. Har bare kjørt det gjennom en gmailkonto, og henter det så ned med Outlook. Så istedenfor 50 spam pr dag, får de nå 3-4 i uken, og det eneste jeg har sett bli stoppet feil er der det feks ikke er noe emne (og da får de takke seg selv :p ) Så til å være et gratis tilbud syns jeg det må sies å være svært bra.

Lenke til kommentar

Å avgiftsbelegge mail hindrer da ikke spammere som bruker andres maskiner for å sende mail.

 

Det ISPene bør gjøre er at all smtp ut og inn skal gå via deres servere slik at man får et sentralt filterpunkt begge veier. Når bots forsøker å spy smtp ut i alle retninger går de istedet via ISPene sine filtre.

 

ISP bør være mer veivesen, biltilsyn og politi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Outlook skiller ikke ut spam! Outlook henter rått ned all epost fra din konto, uansett om din konto ligger hos telenor, gmail eller annet.

 

Gmail sine epost-servere derimot, er satt opp med spamfilter. På samme måte som telenor sine epost-servere.

 

I norge er det tatt et skritt i riktig retning allerede. De fleste norske ISP'er har gått med på å nekte sine kunder å sende SMTP rett ut på internett. Les feks her: https://www.nextgentel.com/kundesider/artikler/epostvask.php . De følger bransjenormen for bekjempelse av spam: https://www.nextgentel.com/ressurser/dokume...jenorm_spam.pdf

 

Det som må gjøres, er at alle ansvarlige for epost-servere rundt i verden setter seg inn i oppsettet sitt! Det er ALT FOR MANGE som _ikke_ følger RFC'er og setter opp sin server på en fornuftig måte. For eksempel finnes det alt for mange åpne epost-relays ute på nettet.

 

 

Jeg drifter rundt 120 epost-servere rundt i norge daglig, og det er ofte det er problemer med mottak av epost - fordi jeg var naiv nok til å tro at epost-servere rundt hos kommunene var satt opp korrekt. Men jeg har opplevd mye problemer med dette. Blant annet epost-servere som identifiserer seg (HELO) med et domene-navn som ikke lar seg resolve... Typisk identifikasjon på en potensiell spam-host. Og fremdeles finnes det IT-avdelinger som ikke vet bedre..... Er det rart 95% av all epost-trafikk på internett er SPAM ?!?

 

 

Det burde vært påkrevet med en sertifisering for å få lov til å sette opp en epost-server. Og det burde vært regelmessig sjekk av disse serverene, for å bekrefte at de er satt opp korrekt.

 

 

Men det finnes alt for mange idioter der ute. Både av de som setter opp epost-server uten å ane hvilket ansvar de har. Og av de som velger å trykke på linker i spam-eposter.

 

 

// jorno

Lenke til kommentar
Hotmail FTW :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-61663-1223627287_thumb.png

 

Er mesteparten der spam? eller facebook-meldinger?

 

Får rundt 1 spam-mail i måneden(som regel månedsvis mellom hver) på inboksen til hotmail-kontoen min. Skjønner ikke helt hvorfor folk er så plaget med nedspamming av mailen sin. Mulig jeg er unormalt heldig(virker det som).

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Hva med "denial by default".

De fleste bruker internet til web, motta epost, spille spill...uh ja det er vel det hele.

 

Så lovlig trafikk kan man lett identifisere og tillate. Kanskje utenom spill og andre programmer som vil bruke lure porter.

 

Jeg er i mot å hindre folk å leke seg med servere av ymse slag, eller trafikk av ymse slag. Men bot net eksisterer hos folk som ikke leker.

Altså de som vil leke burde hatt en web side f.eks og der si hva de vil leke med. Åpne epost porter etc. Så kan isp stenge den porten om trafikken blir for stor.

 

Problemet blir å få til en standarisert protokoll/rutine på dette - og få alle til å gå med på det.

 

Men det kommer nok en løsning. Når telenor kommer med regning der spam avgiften begynner å bli betydelig så skal vi nok se at ting kommer til å skje. Spam koster nemlig forbrukere penger enten de mottar noe eller ei.

Lenke til kommentar
Outlook skiller ikke ut spam! Outlook henter rått ned all epost fra din konto, uansett om din konto ligger hos telenor, gmail eller annet.

 

Gmail sine epost-servere derimot, er satt opp med spamfilter. På samme måte som telenor sine epost-servere.

Tja, begge henter vel all post, den ene fra seg selv, og den andre fra tredjepart. Gmail skiller ut spam og legger i spam mappe, Outlook skiller ut spam og legger i junkmail mappe. Det er jo basert både på "opplæring" fra bruker, og det kommer stadig nye oppdateringer som sørger for bedre filtrering av junkmail. Så å si at Outlook ikke skiller ut spam kan jeg ikke si meg ening i. :)

Lenke til kommentar

Må bare legge til at hvis man snakker om filtrering som ligger på et nivå over bruker, eller e-post klienten, så syns jeg ikke Gmail fortjener noe skryt.

 

Det renner jo inn spam på de også, og den siste konto jeg lagde der (som for øvrig var 6 bokstaver og to tall) rant det inn spam før den var tatt i bruk. Det samme har jeg opplevd med Nextgentel konto. Så dette rammer jo ikke bare sloppy brukere.

 

Det jeg syns Gmail gjør særdeles bra er å sortere slik at søppel havner i spam-mappen, og dermed ikke videresendes med imap eller pop til klienter som Outlook. Dette syns jeg Gmail gjør bedre enn Outlook.

Telenor tilbyr vel ekstra spamfilter mot en månedlig avgift, jeg har ikke dette, men har som nevnt aldri fått en spampost inn på noen online.no konto. Så enten har jeg hatt flaks, og/eller de må ha en meget velfungerende filtrering som stopper ting før de når min innboks (enten det er direkte nettbasert, eller klient).

 

At dette problemet vil løse seg i overskuelig fremtid er jeg litt skeptisk til, det ligger vel litt i sakens natur at det er mer eller mindre umulig å løse uten at det også får negative konsekvenser. Så det må så vidt jeg kan forstå bli et pest/kolera valg, som det allerede er i dag, med blacklist, whitelist, ordfiltrering, osv, osv.

Men at man vil finne bedre måter å håndtere spredningen enn i dag, det tror og håper jeg også. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

jornonet:

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Desverre gjelder det samme for alle tjenesteservere mot internett. Webservere mm.

 

pcp160:

Når du sammenligner Outlook og gmail så snakker du fortsatt om serverfunksjoner gmail har i bakkant, som en standalone outlook klient aldri ville kunnet gjøre. Setter du en exchange server og et antispam system i bakkant av Outlook igjen så får du gmail funksjonaliteten, som altså ligger i serverfunksjoner og ikke i noen gmail klient.

 

Rene klienter som Outlook, thunderbird osv. har antispam funksjonalitet i noe grad, men man må ikke sammenligne epler og pærer her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...