Gå til innhold

Påkjørt husdyr i veien - hva gjør du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å risikere å pine den enda mer??? :roll:

Du kjører jo selvfølgelig ikke over halen når du skal avlive den. Du plasserer den slik at hjulet går over. Helst ikke så sakte at den kjenner det heller.

 

edit: Vil dessuten si at det er bedre om den lider 10 sekund enn at den ligger der i timesvis og pines.

 

Og det er som sagt om det ikker noen andre (bedre) alternativer.

Endret av Aivio
Lenke til kommentar
Hvordan skal eieren få greie på hvor det er blitt av pus når du graver den ned ? Tenk på den stakkars 6 år gammel jenta som kanskje eier den og sitter hjemme og venter og venter og lurer på hvor pus er blitt av

Det er noe man bare må leve med. Det er veldig veldig få folk som i det hele tatt gidder å grave ned katten. Jeg tviler på at det er noen (for å sette det på spissen) som orker å bruke tid å krefter på å identifisere og finne hjemmet til en katt. Katter kan vandre rimelig langt, og hvis dette da er i nærheten av et lite tettbebygd strøk eller et nabolag tviler jeg sterkt på at noen orker å gå så langt kun for en katt, som det i tillegg finnes -mange- av.

Lenke til kommentar

Nå begynner vi å gå litt OT her, men det tror jeg stemmer.

 

Vet ikke om man egentlig har lov å avlive ville "skadekjørte" dyr selv. Jernbanen har vel hatt litt problemer med rein osv i denne sammenheng. Mener at de tidligere kunne gjøre det selv, at de hadde våpen med på toget, men nå i verste fall må vente på viltnemda før det blir gjort.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=168320

Lenke til kommentar

Kjøre over den igjen høyrest lite lurt ut, masse kattegugg på bilen. Eg hadde neppe stoppa i utgangspunktet, men om så var tilfellet ville eg kakka den med ein stein, kjepp, eller noko anna brukbart. Om den hadde merking ville eg kanskje tatt det med og pælma katten vekk.

Lenke til kommentar
Saken er vel at du ikke har lov å kjøre rundt med våpen til daglig, og det får heller ikke folka i NSB lov til. Og å avlive en elg med bare hendene kan være litt vanskelig.

Det er da vel ingen lov som sier at du ikke har lov til å ha med våpen i bilen, så lenge du følger våpenforskriftene og har tillatelse til å inneha våpenet.

 

Jeg for min del hadde nok i hvert fall ikke nærmet meg katta hvis den hadde vært i stand til å røre på seg ennå, da den etter all sannsynlighet hadde prøvd å klore meg til døde. Dersom den ligger utenfor veien hadde jeg såklart blitt nødt til å gjøre det uansett, men ellers er det tidligere nevnte alternativet ganske godt: Kjør over katta en gang til. Ikke hadde jeg gravd den ned heller, men hivd den uti grøfta/skogen hadde jeg nok gjort. Det finnes mange åtselsetere som synes nydrept katt er en delikatesse. Rev, f.eks. :)

Lenke til kommentar

Mamma kom hjem en dag og fortalte at hun hadde kjørt ihjel en katt på motorveien. Det var noe av det mest grusomme jeg hadde hørt, men det falt meg aldri inn at katten kanskje ikke døde. Huffhuffhuff. På motorvei kan du liksom ikke alltid bare "kjøre inn til siden" og stoppe bilen heller.

 

Om det var mulighet for å stoppe, hadde jeg stoppet, gått tilbake til katten og fått den til nærmeste dyrlege. Jeg er for glad i dyr og for bløt til at jeg hadde klart å ta livet av den selv, uansett hvor nødvendig det måtte være.

Endret av Renor
Lenke til kommentar
Du er ute og kjører bil. Veien du kjører på er 70-sone. Plutselig ser du at bilen foran deg kjører på en katt. Bilen foran deg stopper ikke. Du stopper, går ut av bilen, og ser at katten ligger i veikanten svært hardt skadet, men fremdeles i live. Hva gjør du?

 

Katten får mest sannsynlig et kakk i bakhodet med noe hardt og hives ut i grøften. Er det feks en hund er jeg pliktet til å kontakte noen for å hente den. Det er faktisk en lov om akkurat dette som skiller hunder og katter i slike situasjoner. Skal se hva jeg finner siden, hvis ingen andre allerede har funnet den da. Den sier ikke at katten skal avlives, men dyreplaging er jeg i mot. Da er det bedre å avlive der og da. Det hele beror på hvor hardt katten er skadet.

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor er det en ganske skummel sving i 50 sone (alle ligger i over 70 der, flere i 90-100), der ligger det katter og smådyr hele veien. Venter bare på den dagen det blir knertet ned et barn der, sikkert ikke lenge til.

 

Hadde jeg kjørt på en katt, noe jeg heldigvis har sluppet, ville jeg selvsagt stoppet og sjekket hvordan det var. Hvis den var hardt skadet ville jeg nok knagget den i hodet med en sten eller en annen stump gjenstand, og prøvd å ringe eieren. Jeg ville i hvert fall ikke bare kjørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...