Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også VB6 på VGS... det er vel snart 6-7 år siden nå da. Det var ganske irriterende, fordi de brukte learning edition, som manglet DoEvents og API Viewer. Så en kunne ikke gjøre så mye kult i den.

 

I VB.NET er standardbiblioteket mye større, så en trenger ikke bruke eksterne API kall så mye.

Dessuten er det jo gratis, og mer moderne, begge deler er viktige ting for en skole.

Lenke til kommentar
Neppe, men jeg har aldri ikke prøvd selv, og jeg anbefaler det ABSOLUTT ikke.

Så mye for det motargumentet om at .NET-kjernen er så ubetydelig liten...

 

Mitt poeng med alle versjonene til rammeverket som er sluppet til nå, var forøvrig ikke antallet versjoner men den (akkumulerte) størrelsen på distribusjonen. Man blir fort tvunget til å sitte med flere av dem om man ender opp med å benytte flere .NET-applikasjoner.

 

Jeg må innrømme at jeg ved flere anledninger har forkastet en applikasjon fordi det ikke var anledning til å installere / laste ned så store distribusjoner, enten "fysisk" eller p.g.a. tidsmangel. Det er og blir, i enkelte anledninger, en solid sperre!

 

Forøvrig vil jeg påstå at VB 6 er fullt ut like brukende til å f.eks. lage en forretningsapplikasjon for innsamling, håndtering og rapportering/analyse av data i dag som for 10 år siden.

 

Selv om Vista skulle ha, eller Win7 vil sette en stopper for kompatibilitet med OS'et (API), så er det likevel mange år før VB er fullstendig utdatert og ubrukelig på generelt basis. - Alt avhengig av hvilke behov man skal dekke.

 

Det blir litt som med Vista vs XP. Vista endrer ikke livsvilkårene for XP, som vil være et fremragende OS for mange (inkludert meg) i ganske mange år fremover.

Lenke til kommentar
Neppe, men jeg har aldri ikke prøvd selv, og jeg anbefaler det ABSOLUTT ikke.

Så mye for det motargumentet om at .NET-kjernen er så ubetydelig liten...

 

Mitt poeng med alle versjonene til rammeverket som er sluppet til nå, var forøvrig ikke antallet versjoner men den (akkumulerte) størrelsen på distribusjonen. Man blir fort tvunget til å sitte med flere av dem om man ender opp med å benytte flere .NET-applikasjoner.

 

Jeg må innrømme at jeg ved flere anledninger har forkastet en applikasjon fordi det ikke var anledning til å installere / laste ned så store distribusjoner, enten "fysisk" eller p.g.a. tidsmangel. Det er og blir, i enkelte anledninger, en solid sperre!

 

Forøvrig vil jeg påstå at VB 6 er fullt ut like brukende til å f.eks. lage en forretningsapplikasjon for innsamling, håndtering og rapportering/analyse av data i dag som for 10 år siden.

 

Selv om Vista skulle ha, eller Win7 vil sette en stopper for kompatibilitet med OS'et (API), så er det likevel mange år før VB er fullstendig utdatert og ubrukelig på generelt basis. - Alt avhengig av hvilke behov man skal dekke.

 

Det blir litt som med Vista vs XP. Vista endrer ikke livsvilkårene for XP, som vil være et fremragende OS for mange (inkludert meg) i ganske mange år fremover.

 

Dette kunne du sagt om DOS og COBOL også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...