Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger vb6 fordi jeg har faget ikt på vgs. Vi bruker vb6 på skolen selv om det er omtrent et tiår gammel programvare. Hadde hjulpet meg virkelig hvis noen av dere kunne få tak i vb6.

 

Edit: Kan selvsagt går over til et annet programmeringsprogram på betingelse at jeg får brukt de kodene jeg har lært i vb6.

Endret av sirkelens ende
Lenke til kommentar

Folkens - dere glemmer en vesentlig bit når det gjelder det å dizze VB6. Det er nemlig ikke sikkert man vil lage .NET programmer og da er ikke VB.NET noe alternativ. Selv om Microsoft sier man kun skal lage .NET programmer så er jo dette slett ikke situasjonen for mange. Jeg har sagt det før, og kan godt si det igjen. På skolen skal man lære generell programmering, ikke nødvendigvis .NET og da er VB6 helt greit.

Lenke til kommentar

VB6 er i beste fall lunefull på Vista. Jeg har aldri fått det til å kjøre. Hvis du finner programmet, så installer det for all del på en XP-maskin (og legg VB2005 eller 2008 på Vistamaskinen, så kan du utforske likheter og forskjeller i ledige stunder).

 

Makrospråket i Office, VBA, er en modifisert men fullverdig VB6. Så det meste av det du skal gjøre kan du antakelig gjøre i Word eller Excel. Men du kan ikke kompilere exe-filer der, og brukergrensesnittet må nødvendigvis bli noe annerledes.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Folkens - dere glemmer en vesentlig bit når det gjelder det å dizze VB6. Det er nemlig ikke sikkert man vil lage .NET programmer og da er ikke VB.NET noe alternativ. Selv om Microsoft sier man kun skal lage .NET programmer så er jo dette slett ikke situasjonen for mange. Jeg har sagt det før, og kan godt si det igjen. På skolen skal man lære generell programmering, ikke nødvendigvis .NET og da er VB6 helt greit.

Problemet er jo, som det kommer frem, at det er begrenset hvor god støtte det er for utviklingsmiljøet på en Vista-maskin i det hele tatt.

 

Dessuten koster vb6 penger, noe som igjen gjør det latterlig av en skole å drive med slikt. En annen ting er at de burde klare å modernisere seg litt på over 10 år.

 

vb6 lærer deg kanskje de grunnleggende faktorene, men det gjør språk som Java, vb.net, C#, C++ også... hvorfor skal man da absolutt bruke det språket som MS ikke en gang støtter lenger?

Lenke til kommentar
Folkens - dere glemmer en vesentlig bit når det gjelder det å dizze VB6. Det er nemlig ikke sikkert man vil lage .NET programmer og da er ikke VB.NET noe alternativ. Selv om Microsoft sier man kun skal lage .NET programmer så er jo dette slett ikke situasjonen for mange. Jeg har sagt det før, og kan godt si det igjen. På skolen skal man lære generell programmering, ikke nødvendigvis .NET og da er VB6 helt greit.

Problemet er jo, som det kommer frem, at det er begrenset hvor god støtte det er for utviklingsmiljøet på en Vista-maskin i det hele tatt.

 

Dessuten koster vb6 penger, noe som igjen gjør det latterlig av en skole å drive med slikt. En annen ting er at de burde klare å modernisere seg litt på over 10 år.

 

vb6 lærer deg kanskje de grunnleggende faktorene, men det gjør språk som Java, vb.net, C#, C++ også... hvorfor skal man da absolutt bruke det språket som MS ikke en gang støtter lenger?

Joda ser disse argumentene, men alikevel - sett at du skal lage et program for den gemene hoop. Lager du den i VB6 så virker det med stor sansynlighet i alle windows versjoner. Lager du den i VB2008 så virker den kun så lenge man også har framework installert. Alt til sitt bruk er det noe som heter og siden VB går over allt og .NET kunn med framework så står argumentet.

Trådstarter sier ingenting om at de kjører Vista på skolen, og jeg kan tenke meg at en oppgradering av eksempelvis 10 maskiner fra Windows 98 til Windows Vista kommer på mye mer en de boksene som kjører en gammel Windows og en gammel og for lengst nedskrevet Visual Basic. Skoler hakke penger vettu ;-)

Lenke til kommentar
Trådstarter sier ingenting om at de kjører Vista på skolen, og jeg kan tenke meg at en oppgradering av eksempelvis 10 maskiner fra Windows 98 til Windows Vista kommer på mye mer en de boksene som kjører en gammel Windows og en gammel og for lengst nedskrevet Visual Basic. Skoler hakke penger vettu ;-)

Det er vel heller gammel NT4 :-) Jeg er ikke sikker på en skole skal slippe unna med en tilsvarende forklaring. Det er jo tragisk at en skole ikke bruker gratis relevant programvare, og heller ikke programvare som elevene kan ha lovlig kopi av på egne maskiner. Hvordan skal folk få gjort lekser?

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Vel, problemet er at VB6 er ikke gratis, så dersom vi hadde gitt deg link til VB6, så hadde dette gått imot retningslinjene.

Men forklar meg en annen sak folkens. Vi er enige om at VB6 som vare i våre dager er både verdiløs og ikkeeksisterende. Vi er også enige om at Microsoft mener det samme og har gjort det i årevis.

 

Allikevel skulle fildeling eller piratkopiering av VB6 være brudd på ... hva da? Hvis jeg legger den ut her eller der til fri nedlastning så taper hvem penger og hvilke ulykker skjer?

Lenke til kommentar

Det er dette som er så trist (eller for enkelte i VB6s tilfelle gledelig) med nåværende kopirettighetslover - åndsverk risikerer å gå fullstendig tapt for ettertiden dersom rettighetsholderen (av juridiske eller praktiske grunner) forkaster verket før tidsfrsten har utløpt og stanser all videre distribusjon. Dette er særlig et problem i softwareindustrien der det ikke tar lang tid før spill og programmer har utspilt sin rolle.

 

Av den grunn har jeg valgt å gjøre VB6s lillebror, Visual Basic 5.0 Control Creation Edition, tilgjengelig på nett. I motsetning til Visual Studio/Basic 6, var dette programmet gratis, skjønt det kun tillot kompilering til ActiveX-kontroller (ikke programmer i form av EXE-filer). Dersom du kun har behov for å eksperimentere med VB6-språket, skulle det ikke by på altfor mange problemer å bruke VB5 da forskjellene er nokså minimale (overhodet ikke som transformasjonen mellom VB6 og VB .NET):

http://home.lyse.net/aadnk/Filer/vb5ccein.exe

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Siden de ikke har penger, så bør de jo da absolutt bruke gratis programvare da, Ole ;)

Feil argumentering!

For, la oss si 10 år side, så kjøpte f.eks. skolen inn 10 PC'er med Visual Basic 6. Dette kostet den gangen med stor sansynlighet minst 10 laken pr. maskin. Det blir 100000,-

 

Disse kronene er både brukt og avskrevet. Så sier du at nå kan de like gjerne kjøre VIsual Basic 2005 eller 2008, bare fordi det er gratis?!? Jaha - det betyr at de maskinene de har som mest sansynligvis har Pentium II/III CPU og i bestefall 256 MB mninne og helt sikker ikke kjører annet en Windows 98 - må oppgraderes. Det betyr:

CPU: 10 * 1000,-

Mainboard 10 * 1000,-

Minne 10 * 300,-

Harddisk 10 * 600,-

Windows XP 10 * 900,-

-------------------------

Tilsammen: 38000,-

+ MVA så blir det 47500,-

===========================

I tillegg så kommer det selvsagt en hel drøss annet oppå dette, som utbytting av Microsoft LanaManager eller IBM LAN Server til Microsoft Server 2003 og dermed har du et påslag på 20 laken til.

 

Er det gratis??

 

Dette er selvsagt satt på spissen, men arguentet er det samme uansett. Visual Basic, ja tilogmed BasicA fra virkelig gamle dager, holder leeenge for å lære programmering. Nå er ikke hverken BasicA eller GW-BASIC OOP, men siden de antagligvis allerede har VB6 så har de i hvertfall DOT notasjon og kan derfor også undervise i en form for OOP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...