Gå til innhold

hvor mye ampere bruker en PC & Skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mange ampere bruker en maskin . (både skjerm og selve maskina) ?

 

 

0

Bruker ikke strøm, den blir ikke borte.

:lol:

over til alvor: å besvare hvor mye en pc trekker i antall ampere er umulig siden det kommer ann på hva man har i PC'en, hva slags psu man har og skjermen.

Lenke til kommentar

Et sted å starte er å se bak på PSU og skjerm. Del effekttallene som står der på 230 og legg sammen. Evt kan det stå hvor mye strøm som trekkes.

 

Eksempel fra min PC:

 

PSU: max 320 W/230V = 1,4A

Skjerm: 2A

Tilsammen ca 3,4A

 

Dette er maksimal strøm PCen min kan trekke. Siden jeg langt fra belaster PSU maksimalt trekkes det selvsagt i praksis mindre.

Lenke til kommentar
Et sted å starte er å se bak på PSU og skjerm. Del effekttallene som står der på 230 og legg sammen. Evt kan det stå hvor mye strøm som trekkes.

 

Eksempel fra min PC:

 

PSU: max 320 W/230V = 1,4A

Skjerm: 2A

Tilsammen ca 3,4A

 

Dette er maksimal strøm PCen min kan trekke. Siden jeg langt fra belaster PSU maksimalt trekkes det selvsagt i praksis mindre.

 

Dette blir da på det meste som du sier.

En PC bruker mest strøm under oppstart for og kjøre igang disker og slikt no.....PC'en bruker ikke så mye når den står idle, ikke engang når den jobber......

 

Så senere om du skal ha ny PSU så regn ut ifra hva du mener maskinen trenger i oppstarten eller kjøp en du VET holder lenge.........

Lenke til kommentar
Eksempel fra min bærbare PC:

 

PSU: max 70 W/230V = 0,3A

Inklusive skjerm!! :woot:

 

Nettopp, men den generelle formelen er slik: P = UI, dvs I = P/U, på norsk: strm er lik effekt delt på spenning. Anta at skjermen bruker 100W og PCen ellers gomler i seg opptil 400W, blir summen 500W.

 

I = P/U = 500W / 230V = 2.17A

Lenke til kommentar

Nettopp, men den generelle formelen er slik: P = UI, dvs I = P/U, på norsk: strm er lik effekt delt på spenning. Anta at skjermen bruker 100W og PCen ellers gomler i seg opptil 400W, blir summen 500W.

 

I = P/U = 500W / 230V = 2.17A

 

Hvis vi antar at strøm og spenning er i fase, så får vi:

 

I=P/U= 500 W/230V = 2,17 A

 

Som egentlig betyr 3,07 sin(100 pi * t + 0) A

Lenke til kommentar

Dette er veldig ca. belastninger. Den har heller ikke blitt oppdatert på en stund, men jeg håper den er LITT til hjelp i hvertfall....

 

PC Arbeidsstasjon

Liten server 200 - 350 VA

Mellomstor server 350 - 500 VA

Stor server 500 - 1800 VA

 

Skjermer 17" og 19" 100 - 200 VA

Skjermer 20" og 21" 200 - 250 VA

 

Matriseskriver 50 - 100 VA

Linjeskriver 250 - 400 VA

Blekkskriver 50 VA

Laser 4-6 sider 400 - 600 VA

Laser 7-10 sider 1000 VA

Laser 11-20 sider 1800 VA

 

Ekstern Tape / CD / Modem 100 - 200 VA

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at strøm og spenning er i fase, så får vi:

I=P/U= 500 W/230V = 2,17 A

Som egentlig betyr 3,07 sin(100 pi * t + 0) A

 

og

 

Du har glemt å hensyn til effektfaktoren. Dessuten tviler jeg på at skjermen din har en effekt på 400-500 Watt.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg husker mye fra kretsteknik/kretsanalyse, men er ikke effektforbruket bak på apparater oppgitt i RMS?

 

Ang. skjermen var det ren avlesning av strømforbruket Hansol har oppgitt.

Lenke til kommentar

Hvis vi antar at strøm og spenning er i fase, så får vi:

I=P/U= 500 W/230V = 2,17 A

Som egentlig betyr 3,07 sin(100 pi * t + 0) A

 

Du har glemt å hensyn til effektfaktoren. Dessuten tviler jeg på at skjermen din har en effekt på 400-500 Watt.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg husker mye fra kretsteknik/kretsanalyse, men er ikke effektforbruket bak på apparater oppgitt i RMS?

 

Ja, er det ikke det har regnet ut fra da? Øverst linja er det kun effektivverdier(rms), nederst har jeg omformet til amplitudeverdien (eller hva det heter). Det er et par år siden jeg hadde kretsanalyse, så rett meg hvis jeg tar feil.

 

Ang. skjermen var det ren avlesning av strømforbruket Hansol har oppgitt.

 

OK. Min 17-tommer CRT har en effekt på 100 Watt. Poenget med effektfaktoren er at skjermen kan trekke 10 A på 230 V, og likevel ha en effekt på 10 W, eller 2 W for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Eksempel fra min bærbare PC:

 

PSU: max 70 W/230V = 0,3A

Inklusive skjerm!! :woot:

neppe. du må huske på at bærbare ikke bruker 230volt... den jeg har bruker 19v og max 3,16A.

Og hvor får du de 19 Volt fra? Pleier jo å være en strømforsyning fra 230V. Dine 3.16A på 19V er jo 60W, det blir 0.26A på 230V.

Lenke til kommentar
Eksempel fra min bærbare PC:

 

PSU: max 70 W/230V = 0,3A

Inklusive skjerm!! :woot:

neppe. du må huske på at bærbare ikke bruker 230volt... den jeg har bruker 19v og max 3,16A.

Og hvor får du de 19 Volt fra? Pleier jo å være en strømforsyning fra 230V. Dine 3.16A på 19V er jo 60W, det blir 0.26A på 230V.

det blir totalt feil å si at en bærbare maskiner benytter 230V fordi det er en ekstern transformator som omdanner spenningen fra 230 til f.eks 19. Enda mer feil blir det å si at min bærbar bruker 0.26A. Ampere er en antall elektroner som passerer et punkt per sekund. På stasjonære derimot så er det 230V som gjelder..., men IKKE på bærbare.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...