Gå til innhold

Trekker Itunes for Markedsrådet


Anbefalte innlegg

Prisen vil isåfall gå opp betydelig.

 

Hva er værst av dyre sanger og ubrukelige sanger?

Apple burde stengt music store frem til de kan tilby et åpent lossless eller ukomprimert format som i alle fall er på linje med CD. www.juno.co.uk tilbyr allerede WAV nedlastinger, dyrt, men filene virker i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig sjansene for at Apple går over til å selge all musikken sin DRM-fri?
Prisen vil isåfall gå opp betydelig.
Ikke så enkelt... prisen må være lav nok til at man ikke kjøper CD-platen isteden... plateselskapene burde forlengst satt ned prisen på nye CD'er til f.eks. 95,- så hadde nedlastingsproblematikken vært en litt annen debatt. Men plateselskapene selger jo også til iTunes og er interessert i at folk benytter den tjenesten. Merkelig at selskapene heller støtter eksterne salgskanaler med store bruksmessige og lydkvalitetsmessige begrensninger for publikum, når de kunne hatt markedet mer for seg selv som i "gamle dager". Den klassiske: Halvér fortjenesten pr. CD, selg fire ganger så mye... ;)

 

Uansett, at iPod-folket betaler 80,- for et album med ferdigkomprimert musikk (10-30% av den opprinnelige musikken?) når fullsize-CD'en koster 160,- for å ta et løselig tall, er beyond me. Da kan du komprimere selv i ønsket kvalitet og legge det inn på hvilken Mp3-spiller du vil. Med litt spaning er det ofte også mulig å finne CD'en til hundrelappen noe senere enn akkurat utgivelsesdatoen. ;)

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Fordi de Apple gjør er ulovlig i Norge. Skal de ha en norsk Itunes stor så får de rette seg etter norske lover. DRM er jo egentlig helt ruskende galt. Jeg mener ikke at ting skal være gratis og jeg mener at folk selv skal kjøpe musikken sin, men at vi alle skal kunne ha lov til å spille av musikken vi har kjøpt på hvilket som helst media vi har om det er en creativ, ipod eller MP3 cd spilleren i bilen.

Forbrukerombudet mener muligens at det Apple gjør er ulovlig, men det er fortsatt domstolene som til syvende og sist må avgjøre om de har brutt loven eller ei. Det er ikke ulovlig å bruke DRM, tvert imot så har vi en Lov om åndsverk som beskytter retten til å bruke DRM som hinder mot ulovlig mangfoldiggjøring. Det er heller ikke ulovlig å bruke DRM som gjør at du ikke kan bruke musikken eller filmen på alle enheter der man skulle tro det gikk an. Det er jo flere distributører av film og musikk her i landet som baserer seg på Microsofts DRM, og som med det effektivt sperrer ute de som ikke bruker Windows.

Lenke til kommentar
De fleste brukerne i Norge (og resten av verden) har iPod, <..>

Mens jeg venter på dokumentasjon på den påstanden tar jeg nysgjerrigheten et hakk videre og prøver og finne ut hvordan det ligger an her på forumet.

 

newpost.gifUndersøkelse: Hvilket merke er din mp3-spiller?

 

I US så har iPod ca. 75% marketsandel.

Spol 14-15min. inn i denne videoen hvis du vil.

 

Vet ikke hvor jeg finner tall fra andre land. Men dette burde gi deg en liten anelse.

Lenke til kommentar
Sealion:

Alle produsenter står frie til å lage spillere som støtter WMA-formatet.

Microsoft lisensierer ut et subsett av WMA-formatet til enheter med embedded formatstøtte, ja. Problemet oppstår idet brukere av Linux, OS X eller andre OS som Microsoft ikke eier skal forsøke å bruke WMA med DRM versjon 10 eller høyere. Microsofts DRM _forutsetter_ nemlig at du bruker Windows på datamaskinen din.

 

Alle nettbutikker står frie til å kunne velge WMA-formatet om de vil.

De kan også lisensiere WMA med eller DRM fra Microsoft, ja. Man igjen, som Linux- elller Mac-bruker kan jeg _ikke_ kjøpe og bruke denne musikken.

 

Apple har lagt inn sperrer mot at andre spillere skal kunne bruke iTunes. Det er en stor forskjell til WMA-situasjonen.

På den annen side har Apple _ikke_ låst brukerne til kun sitt eget OS. Apple selger også musikk uten DRM der det er mulig, og denne musikken kan du fritt bruke på alle enheter som støtter AAC. Men flere av plateselskapene tillater altså ikke Apple å selge DRM-fri musikk, og diskriminerer dermed iTunes i forhold til f.eks Amazon.

En annen forskjell mellom Microsoft og Apple er at Microsoft tjener penger på å lisensiere ut sitt proprietære format og sin DRM-løsning, og har dermed en egeninteresse i å utbre DRM mest mulig og har vært en forkjemper for DRM siden 90-tallet Apple har derimot ingen spesiell interesse i DRM, og vil selge minst like mange iPods dersom de fikk lov til å kvitte seg med all DRM. Jeg vet i alle fall at for min egen del ville jeg sannsynligvis ha kjøpt minst 10 ganger så mye musikk hos iTunes dersom _alt_ var DRM-fritt og i 256kbps AAC. Det er ikke Apple som taper dersom Forbrukerombudet vinner frem, det er Microsoft som mister en pengestrøm fra DRM-lisensiering hvis produktbinding gjennom DRM blir kjent ulovlig, og det er vi kundene som vinner.

Lenke til kommentar
Dette kommer dessverre til å føre til en av to ting: Enten kommer Apple til å trekke alle sanger med DRM fra den Norske iTunes store, eller de trekker hele iTunes store.

 

Sånn som det er i dag er det ikke Apple som bestemmer hvor mye av musikken som skal selges DRM-fritt, men plateselskapene. Som Newton sier over, tre av de «fire store» nekter Apple å selge musikken sin DRM-fritt.

 

Jeg håper for all del at all musikk blir DRM-fri, men jeg er dessverre redd dette er feil vei å gå.

Det blir jo også plateselskapene som taper penger og kanskje vil haste seg med en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Tingen er jo at noen må tørre å ta første steget. Dette vil vekke stor interesse i andre land, og kan bety at flere land går inn med samme krav.

Itunes er ingenting uten sine kunder (og plateselskap såklart), så er begrenset hvor mange land de kan trekke seg ut av uten å merke det økonomisk.

Og så fort økonomien svekkes, vil plateselskapene komme på banen i større grad.

 

Såklart ville det ikke overrasket meg om apple bare viste europa fingern og ba oss klare oss selv. Jeg for en ville ikke akkurat felt mange tårene over dette. Uansett er det konkurenter som ønsker å komme seg skikkelig inn på markedet. Amazon er jo en av de større aktørene på andre ting, som kan klare å gi folk hva de ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Vil dette gå andre veien også? At iPoden vil åpnes for flere filmformater ? Ble meget irritert her om dagen da jeg ikke fikk lagt til FLAC filer :hrm:

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

MEN HVIS JEG VIL SÅ SKAL JEG FÅ LOV!!

 

Hehe, neida, men det hadde seg sånn at jeg hadde noen album i FLAC, så nå må jeg rippe de på nytt i 320 kbps... Og jo, med de rette øretelefonene så hlrer du forskjell på FLAC og 192 KBPS.

 

EDIT: skrefelvi

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Rockbox og ipodlinux støtter ikke 6. generasjon ipod (classic) på grunn av en eller annen kryptering av oppstartsminnebrikka tror jeg det var. :(

Poenget med flac på ipoden (for meg) er å ha backup av musikken min et sted. Nå må jeg ty til wav på ipoden noe som er unødvendig stort. Er greit med 160gb da.

 

Det verste er at det er rent software-relatert, hvis Apple bare hadde hatt litt velvilje så hadde det ikke vært noe problem. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Siden plateselskapene skviser Apple og nekter dem å selge uten DRM, virker det som det eneste Apple kan gjøre for å fikse problemet er å lisensiere ut AAC-DRM til andre MP3-spillerprodusenter, noe som igjen innebærer å støtte en haug med MP3-spillere i iTunes. Høres i grunn ut som en god ting.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...