Gå til innhold

Vista Ultimate får flere tillegg


Anbefalte innlegg

Hva er egentlig poenget med ørten versjoner av OSet? En versjon hadde vært mer enn nok egentlig. Eller kanskje to, en til bedrift og en til privatmarkedet, hvis det er absolutt nødvendig å skille på funksjonalitet i de to markedene. (Noe det ikke er imo)

 

Hvorfor er mange ditribusjoner av Linux, hvis det ikke fanter forskjellige behov ?

 

Markedsegmentering gjøres med mange produkter. F.eks har Nokia og Sony mange telefoner som er tilsynelatende like. Men noen funksjoner er forskjellige, og ikke minst prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?

 

Kanskje du bør prøve Vista før du uttaler deg ? ME var et system som kjørte DOS i bakgrunn. Det bør vel si sitt.

Kjøpte Vista Ultimate dagen det kom, jeg. Jeg var en av de tullingene som mente at pyttsann det her blir nok så mye bedre med tiden.

 

Tok litt feil der, gitt.

 

Synes fremdeles ME-fiaskoen minner om Vista.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig poenget med ørten versjoner av OSet? En versjon hadde vært mer enn nok egentlig. Eller kanskje to, en til bedrift og en til privatmarkedet, hvis det er absolutt nødvendig å skille på funksjonalitet i de to markedene. (Noe det ikke er imo)

 

Hvorfor er mange ditribusjoner av Linux, hvis det ikke fanter forskjellige behov ?

 

Markedsegmentering gjøres med mange produkter. F.eks har Nokia og Sony mange telefoner som er tilsynelatende like. Men noen funksjoner er forskjellige, og ikke minst prisen.

 

Vel, blir litt feil å samenligne med linux, blir mer rett å sammenligne med en distrubusjon. De forskjellige distrubusjonene har som oftest en desktop-utgave med forskjellige skrivebordsmiljø og en serverutgave.

 

Forskjellen mellom Vista-versjonene virker litt mer kunstig enn hardware-forskjellen i en Nokia uten wifi og en med wifi feks. Og i allefall mer kunstig enn forskjellen mellom Kubuntu og Ubuntu.

 

Apple greier helt fint å tilfredsstille hjemmebrukerene og businessbrukerene med en versjon av desktop-oset.

 

Sånn ser jeg det i allefall. Jeg er dog ikke vistabruker selv, og kommenterer bare på grunnlag av det jeg har lest/sett.

Lenke til kommentar

Viktigste av alt med Ultimate er at du kan administrere brukere og fjerne hovedbrukeren du oppretter så at du kan bruke Administrator som fast konto. Da unngår man mange av de kompatiblitetsproblemene enkelte brukere oppnår. Å lage en bruker med admin rettigheter er dessverre ikke nok i flere tilfeller.

Lenke til kommentar
Viktigste av alt med Ultimate er at du kan administrere brukere og fjerne hovedbrukeren du oppretter så at du kan bruke Administrator som fast konto. Da unngår man mange av de kompatiblitetsproblemene enkelte brukere oppnår. Å lage en bruker med admin rettigheter er dessverre ikke nok i flere tilfeller.

 

Tanken bak UAC er bra. Men desverre ikke bra nok implementert. Det merket jeg da jeg måtte begynne å redigere endel filer på "beskyttet" område i Vista. Det var ca. på dette tidspunktet at UAC ble deaktivert hos meg.

Lenke til kommentar

Dreamscene crasher maskinen min og lager en forferdelig pipelyd i skjermkortene. Tipper det har noe med strøm tilførselen å gjøre, det er en liten "pc speaker" på skjermkortet som hyler noe forferdelig også når jeg prøver starte maskinen uten å koble strøm på skjermkortene. Etter jeg installerte dette kan jeg ikke lenger sette maskinen i dvale. Avinstallering fungerer naturlighvis ikke. Full reinstall pga den :)

 

MS Tinker spillet. Testet det nettop. Det sluttet å fungere på level 3. Close program fungerte ikke, måtte stenge prosessen in task manager :)

 

BitLocker? Har ikke statshemmeligheter liggende på harddisken jeg har ikke prøvd denne enda. Tør faktisk ikke, den lager sikkert bare masse krøll :)

Lenke til kommentar

som ikke bruker av vista ( har fortsatt xp) har jeg lit problemer å forstå de egentlige forskjellen mellom vista premium og vist ultimate .

 

hvis jeg ikke husket helt feil (sikker stor sjanse for det ) så er den ene for vanlige brukere og den andre for bedrifter

 

lagde ikke Microsoft også en basic versjon ( som i praksis var 85% lik xp) av vista for at man skulle slippe så mye hardware ppgradering ?

Lenke til kommentar
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?
Jepp, vanskelig å unngå assosiasjonen :)
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?
Kanskje du bør prøve Vista før du uttaler deg ? ME var et system som kjørte DOS i bakgrunn. Det bør vel si sitt.

og windows 2008 har akkurat relansert kommandolinja, og muligheten til å unngå grafisk desktop i det hele. Men du mente vel egentlig ikke DOS i seg selv, men at kjerna i ME var råtten.
Hvorfor er mange ditribusjoner av Linux, hvis det ikke fanter forskjellige behov ?
Nei, det kalles konkurranse. Se om du er istand til å begripe begrepet, vi andre mener det er sunt. Alle versjonene av Vista er kun en monopolist som prøver å melke markedet maksimalt samtidig som man tetter huller hvor konkurrenter kan lure seg inn på markedet.
Lenke til kommentar

hvis man skal konkurrere med/mot Windows så bør det komme noe som er mere lik windwos en linux.

 

greit nok med linux ( som er nærmeste konkurrent) . problemt er at det likevel er lit for langt fra windows.

 

her er det ikke bare urensede som teller, menogså kompalitet 0.l.

greit nok med alternative programmer ( som gjør det samme) . prblemt er at de fleste vil ha noe som gjør det samme på eksakt lik måte som Microsot programmene .

open office er et alternativ , men det er ikke eksakt likt microsoft office og er ikke bra nok for mange

 

så er det enkelte ting som man kan gjør på ekte Windows som ikke går an på linux.

 

men hvem er det son har skylden for det ?

der er ikke bare Microsoft sin skylde

Lenke til kommentar
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?

 

Kanskje du bør prøve Vista før du uttaler deg ? ME var et system som kjørte DOS i bakgrunn. Det bør vel si sitt.

 

Jeg har prøvt Vista, og ja, det gir meg ME assosoiasjoner. Nei, jeg tenker da ikke på at det ligger DOS til grunn ( som også gjelder windows 98, det relevante å sammenligne ME med om man sammeligner vista og XP ), men det faktum at Vista i praksis ikke gjør bruken av PC enklere for mine gamle foreldre. Vista er en unødvendig og i mine øyne unyttig windows versjon, på lik linje med ME. Vista har også feilet hardt på bedriftsmarkedet. Her kan tall fra MS si hva de vil, men faktum er at de aller fleste dataansvarlige i store eller mellomstore firma helst ikke vil ta i vista med ildtang. Det finnes alltig hederlige unntak, men at MS pynter på vista-salgstallene ved å selge Vista med option for å bytte til XP uten at det havner i salgsstatistikken tilsier kjempeflopp. Noe slikt har aldri blitt gjordt før.

 

Altså, ja, Vista gir meg ME _assosiasjoner_.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
hvis man skal konkurrere med/mot Windows så bør det komme noe som er mere lik windwos en linux.

 

greit nok med linux ( som er nærmeste konkurrent) . problemt er at det likevel er lit for langt fra windows.

 

her er det ikke bare urensede som teller, menogså kompalitet 0.l.

greit nok med alternative programmer ( som gjør det samme) . prblemt er at de fleste vil ha noe som gjør det samme på eksakt lik måte som Microsot programmene .

open office er et alternativ , men det er ikke eksakt likt microsoft office og er ikke bra nok for mange

 

så er det enkelte ting som man kan gjør på ekte Windows som ikke går an på linux.

 

men hvem er det son har skylden for det ?

der er ikke bare Microsoft sin skylde

 

For all del, hvis du vil ha noe som gjør eksakt det MS programmer gjør, så må du ha MS programmer. Det ville vært mer enn uhøflig å kopiere programvare i utseende og funksjon!

Men vent, er det ikke det MS har gjordt siden dag 1? Hva med alle andre? Selvsagt kopierer man funksjonalitet som fungerer. Og så dropper man ting som ikke fungerer, og forhåpentligvis forbedrer der man kan. Alle kopierer litt fra hverandre, og MS har kopiert _mye_ fra andre også, ikke tro noe annet.

 

Av den grunn vil det vil _aldri_ bli likt. Derimot vil det bli gratis. Gratis som i å ikke måtte betale noe som helst, _uten_ å piratkopiere!

 

For mine gamle foreldre så gjør det ikke noe om bold knappen er litt lenger til høyre enn i MS produktene, de har nemlig aldri satt seg inn i å bruke dem. Begynner man fra scratch, så er linux like enkelt som windows, men det er _gratis_. Gratis som i å ikke måtte betale _noe som helst_. Gratis altså! Noen har satt seg ned og laget noe som er bedre enn windows på veldig mange måter, og tar _ikke_ betalt for det. Fabelaktig. La meg gjenta. GRATIS!

 

Og om du setter deg ned og bruker noen dager av din dyrebare tid foran dataskjermen, så tror jeg du vil innse at det faktisk er mange ting på linux som er smartere enn i windows. Faktisk er de fleste ting enklere å bruke og å lære seg. Spør min gamle mor.

 

For all del, bruk gjerne pengene dine på MS produkter, så skal jeg la være. Så er vi begge glade, men jeg litt mindre fattig =)

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?

 

Kanskje du bør prøve Vista før du uttaler deg ? ME var et system som kjørte DOS i bakgrunn. Det bør vel si sitt.

Hadde jeg fått ei krone for hver gang jeg har lest dette… Jeg har brukt både ME og Vista. Fra et brukerperspektiv er det to forskjellige verdener. ME var notorisk ustabilt, Vista er det ikke. Fra et markedsperspektiv er det kanskje hold i sammenligningen, ME floppet, Vista ser ut til å ha floppet.

 

Når det gjelder windows som et GUI oppå ms-dos er det tydelig forvirring. Dette var relevant FØR win95. Fra win95 var dos kun viktig i forbindelse med booting av windows. Dos var bundlet med win95, men det er ikke det samme som at win95 var et skall oppå dos.

Lenke til kommentar
Jeg stabler om litt på artikkelen:
Fra før av finnes følgende extras:

 

* Sikkerhetsverktøyene Bitlocker og EFS.

* Språkpakker.

* Pokerspill.

 

Ultimate-brukere har tidligere klaget over at det ikke legges ut noen nyttige Extras-programmer, <..>

 

Nå har programvaregiganten lagt ut følgende nye extras:

 

* Spillet Microsoft Tinkers med Ultimate Extra-lyder.

* Mer innhold for den videobaserte skjermspareren Windows Dreamscene.

Spørsmålet er om de nye ekstraene er noe mer nyttige enn de tidligere? Oppfater folk Thinkers med ekstralyder som nyttig? Opplever folk tillegg til videoskjermspareren som nyttig?

 

Man kan se på ultimates extras som en Fanboy pakke hvor microsoft får kraftige donasjoner fra "vennene" sine.

 

MS har i alle fall ikke holdt det man lovet, dvs revolusjonerende innhold og nye produkterfaringer som vi kunne glede oss til. Her snakker vi CASH COW deluxe.

Lenke til kommentar
Flere enn meg som har Windows ME assosiasjoner med Vista?

 

Kanskje du bør prøve Vista før du uttaler deg ? ME var et system som kjørte DOS i bakgrunn. Det bør vel si sitt.

Hadde jeg fått ei krone for hver gang jeg har lest dette… Jeg har brukt både ME og Vista. Fra et brukerperspektiv er det to forskjellige verdener. ME var notorisk ustabilt, Vista er det ikke. Fra et markedsperspektiv er det kanskje hold i sammenligningen, ME floppet, Vista ser ut til å ha floppet.

 

Når det gjelder windows som et GUI oppå ms-dos er det tydelig forvirring. Dette var relevant FØR win95. Fra win95 var dos kun viktig i forbindelse med booting av windows. Dos var bundlet med win95, men det er ikke det samme som at win95 var et skall oppå dos.

 

Du tar i litt her. Vista er faktisk også ustabil, hvor det ble lovet at Vista skulle greier å hente seg inn etter et driverproblem (skjermkortdriver etc) har jeg faktisk ikke sett noe til denne funksjonaliteten da buggy drivere fra Nvidia har kræsjet midt under et spill eller annen grafisk app og her har kun løsningen vært å få tak i en beta driver.

 

Faktisk så synnes jeg at MS har tatt i alt for mye når de sa at Vista skulle være langt mer stabilt enn XP spesielt når det gjelder å hente seg inn etter krasj, siden dette er noe som jeg sjeldent registrerer.

Lenke til kommentar
Du tar i litt her. Vista er faktisk også ustabil, hvor det ble lovet at Vista skulle greier å hente seg inn etter et driverproblem (skjermkortdriver etc) har jeg faktisk ikke sett noe til denne funksjonaliteten da buggy drivere fra Nvidia har kræsjet midt under et spill eller annen grafisk app og her har kun løsningen vært å få tak i en beta driver.

 

Faktisk så synnes jeg at MS har tatt i alt for mye når de sa at Vista skulle være langt mer stabilt enn XP spesielt når det gjelder å hente seg inn etter krasj, siden dette er noe som jeg sjeldent registrerer.

Tja, jeg skriver at ME var notorisk ustabilt, og Vista ikke. Med det mener jeg at Vista _ikke_ er _notorisk_ ustabilt. Det tipper jeg flere vil slutte seg til.

Lenke til kommentar
hvis man skal konkurrere med/mot Windows så bør det komme noe som er mere lik windwos en linux.

 

greit nok med linux ( som er nærmeste konkurrent) . problemt er at det likevel er lit for langt fra windows.

 

her er det ikke bare urensede som teller, menogså kompalitet 0.l.

greit nok med alternative programmer ( som gjør det samme) . prblemt er at de fleste vil ha noe som gjør det samme på eksakt lik måte som Microsot programmene .

open office er et alternativ , men det er ikke eksakt likt microsoft office og er ikke bra nok for mange

 

så er det enkelte ting som man kan gjør på ekte Windows som ikke går an på linux.

 

men hvem er det son har skylden for det ?

der er ikke bare Microsoft sin skylde

 

For all del, hvis du vil ha noe som gjør eksakt det MS programmer gjør, så må du ha MS programmer. Det ville vært mer enn uhøflig å kopiere programvare i utseende og funksjon!

Men vent, er det ikke det MS har gjordt siden dag 1? Hva med alle andre? Selvsagt kopierer man funksjonalitet som fungerer. Og så dropper man ting som ikke fungerer, og forhåpentligvis forbedrer der man kan. Alle kopierer litt fra hverandre, og MS har kopiert _mye_ fra andre også, ikke tro noe annet.

 

Av den grunn vil det vil _aldri_ bli likt. Derimot vil det bli gratis. Gratis som i å ikke måtte betale noe som helst, _uten_ å piratkopiere!

 

For mine gamle foreldre så gjør det ikke noe om bold knappen er litt lenger til høyre enn i MS produktene, de har nemlig aldri satt seg inn i å bruke dem. Begynner man fra scratch, så er linux like enkelt som windows, men det er _gratis_. Gratis som i å ikke måtte betale _noe som helst_. Gratis altså! Noen har satt seg ned og laget noe som er bedre enn windows på veldig mange måter, og tar _ikke_ betalt for det. Fabelaktig. La meg gjenta. GRATIS!

 

Og om du setter deg ned og bruker noen dager av din dyrebare tid foran dataskjermen, så tror jeg du vil innse at det faktisk er mange ting på linux som er smartere enn i windows. Faktisk er de fleste ting enklere å bruke og å lære seg. Spør min gamle mor.

 

For all del, bruk gjerne pengene dine på MS produkter, så skal jeg la være. Så er vi begge glade, men jeg litt mindre fattig =)

 

-Ko_deZ-

 

det er nok slik at magge ønsker å gjør det samme , på samme måte som Microsoft programmene , men vil ikke betale for det .

 

det her vær diskuter før og mage beholder windwos for å spille på fordi linux ikke har mulighetene til det. i dette tilfellet så er det ikke Microsoft sin feil men produsenten av spiller som bare bruker Directx

 

så er det også slik at alle vet om Windwos , men svært få ( en del flere de siste årne ) vet om linux, open ofice o.s.v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...