Gå til innhold

Våpenloven i Norge


Anbefalte innlegg

I dag kan bare Staten kjøpe våpen fra Heckler & Koch. Det må det bli slutt på. Jeg vil også bestille noe derfra, kanskje via nettbutikk?

vi kan jo kjøpe HK USP pistolene da,men helauto geværer får vi selvsagt aldri lov til å ha.

jeg syns heller ikke at private skal få lov til å erverve helauto våpen.

 

Vi trenger maktbalanse i våpen i forhold til myndighetene. Det derfor USA har "the second ammendment", noe jeg savner her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det er ofte forskjell på teori og praksis Saltvann, og så langt peker all praksis motsatt vei.

 

Når det gjelder automatvåpen, hvilken forskjell gjør det egentlig? Å sær forby automatvåpen blir litt som å forby salg av en sportsbil, fordi denne i teorien kan skape en kraftigere kollisjon pga høyere toppfart. Men i den virkelige verden er det jo ikke slik.

 

 

Du må da forstå at automatvåpen er laget for en eneste ting, nemlig for å drepe. Jeg er ikke totalt imot våpen, jaktvåpen har jeg ikke noe problemer med, men dette er ikke typiske drapsvåpen.

Lenke til kommentar
I dag kan bare Staten kjøpe våpen fra Heckler & Koch. Det må det bli slutt på. Jeg vil også bestille noe derfra, kanskje via nettbutikk?

vi kan jo kjøpe HK USP pistolene da,men helauto geværer får vi selvsagt aldri lov til å ha.

jeg syns heller ikke at private skal få lov til å erverve helauto våpen.

 

Vi trenger maktbalanse i våpen i forhold til myndighetene. Det derfor USA har "the second ammendment", noe jeg savner her.

 

Det blir kanskje nødvendig hvis ikke innvandringen stanser, men det er absolutt intet behov for det per idag..

Lenke til kommentar
Du må da forstå at automatvåpen er laget for en eneste ting, nemlig for å drepe. Jeg er ikke totalt imot våpen, jaktvåpen har jeg ikke noe problemer med, men dette er ikke typiske drapsvåpen.

 

Det er mange bruksområder selv for atypiske sivilvåpen. Bevarelse av historie(se bare på politiets nylige destruksjon av uslitte tysker-etterlatte ww2 våpen), rekreasjon(underholdning) og mye annet.

 

Hva som er ett jaktvåpen er også ett begrep som er vanskelig å definere. Ar-15(en sivilversjon av amerikanernes m16) er populært brukt som ett jakt-våpen i mange stater. I Norge kunne man i en lang periode kjøpe 50 kaliber Barret-rifler under bruksområde jakt. Jakt er ett håpløst område å sette våpenlovverk etter.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å kikke i "gunfacts" for mer informasjon. Alle kilder der er sjekket av våpenmotstandere og er korrekte.

 

 

last ned her:

http://www.gunfacts.info/pdfs/gun-facts/5....s5-0-screen.pdf

 

Er det noen som har gått igjennom "gun facts" med litt emr supplerende informasjon? Desverre er det jo veldig nøye uvalgt statistikk, som ofte ikke nødvendigvis sier noe, dvs mange av de gir inntrykk av at våpen er fortreffelig, men det mangler svar på mange vesentlig spørsmål for å vite om det henger sammen slik de forsøker å indikere.

 

Forøvrig så hjelper det samfunnet lite som man bare flytter innbruddene over på andre mennesker enn de med klitremerker om at de har våpen, det viktigste er om antallet inbrudd går ned. Desverre er det jo problemetisk å si om våpen/våpen ville ha endret en gitt stiuasjon til det bedre/verre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig så hjelper det samfunnet lite som man bare flytter innbruddene over på andre mennesker enn de med klitremerker om at de har våpen, det viktigste er om antallet inbrudd går ned.

AtW

 

 

Noe det også har gjort, der dette har skjedd. Du har helt rett i at man ikke kan spekulere i "hvis", derfor bruker man statistikk.

 

Statistikk er ikke en perfekt metode å finne ut hva som kunne gått annerledes i en enkeltsituasjon, men det er bedre enn ingenting.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Forøvrig så hjelper det samfunnet lite som man bare flytter innbruddene over på andre mennesker enn de med klitremerker om at de har våpen, det viktigste er om antallet inbrudd går ned.

AtW

 

 

Noe det også har gjort, der dette har skjedd. Du har helt rett i at man ikke kan spekulere i "hvis", derfor bruker man statistikk. Perfekt er det ikke, men det er MYE bedre enn å ri på egne fordommer og uvitenhet.

 

Statistikk er det beste båpnet man har ja, men man må være nøye med hva man velger ut slags statistikk, ta feks PDFen du lenket til, mye statistikk tyder på at stregnere straffer ikke har noen nevneverdig påvirkning på mengden voldskriminalitet. PDFen prøver å framstill det som den har virkning, blant annet vha av å presentere fakta som tilser at det finnes folk som har sittet i fengsel slipper ut, og deretter begår vold, noe som ikke er noe bevis i mot at den generelle raten ikke minker, men den kan gi det inntrykket. PDFen er full av statistikk som gir et ufullstendig bilde, om det er valgt med vilje eller pga mangel på data vil vel variere litt fra område til område.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har noen spørsmål som jeg håper kan få fram litt sunn diskusjon om våpenloven her i Norge:

 

Hvorfor er våpenloven ganske streng i forhold til andre land? Feks: USA og Sveits?

 

Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

 

Burde våpenloven i Norge bli mer liberal?

 

Hvorfor ble våpenloven slik som den er idag?

 

Er vi for redde hendelser som V-Tech og Columbine?

 

Ingen ønsker vel at V-Tech og Columbine lingnende hendelser skal skje her i Norge eller noen annen plass.

Er vel derfor vi har såpass strenge våpenlover som vi har.

Jeg synes ikke våpenloven bør bli mer liberal da jeg ikke ønsker USA-lignende tilstander her

Endret av Sniper_Elite
Lenke til kommentar

en annen grunn til lite kriminalitet med våpen er nok også at vi i norge har et annet syn på våpen enn USA. i USA blir våpen sett på som selvforsvar mot innbrudstyver.

 

veldig mange i norge har våpen i sine hjem,både registrerte og uregistrerte.

de sier at hver jeger har mellom 2-4 våpen (registrerte) her i norge og det er ca 100 000 jeger i norge. men avlikevel så skjer det veldig sjeldent noe kriminelt med skytevåpen. og utenom dette har vi mange som driver med sportsskyting iform av langrenn og diverse skyteklubber, for ikke å glemme hv som har militærvåpen hjemme og noen samlere. selv om samlere ikke er så stort antall så har flere av dem et stort antall våpen hjemme, kan variere mellom 10-25 skyteklare våpen gjerne av militær karakter.

det tror jeg har noe med vårt syn og vår respekt for våpen som holder bruken av våpen i kriminalitet mye lavere enn andre land som eks usa. når vi søker om våpen så er det på grunnlag av jakt eller sportskyting.

 

i usa behøver du ingen grunn for å kjøpe fordi det er din rett enten du skal ha en pistol for å skyte personen som tråkker på plenen din om natta eller om du skal skyte præriehunder på fritiden. alt som gjøres er et 14dagers bakgrunnsjekk før du får kjøpe våpenet/våpnene dine og en aldresgrense på 18år, ingen lisens kreves.ingen grense for maks antall våpen.

 

i norge må du har fullført jegerkurs og/eller hatt sikkerhetskurs hos din skyteklubb eller et lignende godkjent kurs fra politiet. nå kan du søke om våpen i tillegg til at du etterhvert vil bli pålagt å ha FG godkjent skap hjemme allerede ved første våpen uavhengig om det er boltrifle eller en halvautorifle/håndvåpen. grensen på våpen per jeger er pr.dags dato opp til og med 8 våpen.

 

stod i avisen i sommermånedene at de ønsket å begrense antall våpen blant jeger til maks 6 våpen,men det håper jeg ikke de gjør. syns 8 våpen er lite nok.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
hvis man på død og liv skal ha en pistol så er det ikke så vansklig å skaffe på ulovlig vis. alle selger våpen under bordet bare du tilbyr nok penger.

 

Dette er argumenter folk som er for mer liberal våpenlov kommer med hele tiden, men i virkeligheten så har faktisk vanelige folk som ikke vanker i kriminelle miljøer ganske vanskelig for å skaffe seg håndvåpen ulovelig.

Det er ikke akkurat bare og gå i den lokale puben og spørre en tillfeldig person om han vil selge deg en pistol.

 

onkelen min som var lege sov med ladet pistol ved siden av senga tilfelle narkomane kom for å rane han om natten, da noen trodde han hadde narkotiske midler hjemme.

 

jeg som blivende advokat vil nok erverve våpen til beskyttelse da noen sikkert vil oppsøke meg for å grisebanke meg fordi jeg sendte dem i fengsel el. bruker mitt jegerbevis for ervervelse da jeg driver med jakt. våpnene blir primært brukt til jakt,men dersom en situasjon skulle oppstå så vil jeg benytte dem til selvforsvar selvsagt.

 

for at jeg skal benytte våpen så må jeg eller mine nærmsete være i fare for å blir alvorlig skadet eller drept........akkurat da gir jeg faen i om jeg får 11års fengsel fordi jeg drepte en fyr dersom jeg følte at det var helt nødvenig for min egen sikkerhet eller fryktet livet til mine nærmeste.

 

ferdig.

 

For å kunne skaffe deg en pistol må du ha vært aktiv medlem i en pistolskyteklubb i minst 6 måneder først.

 

Om du har jegerprøven har ingen ting å si. Hva skal du jakte på med pistol? (det er ikke lovlig å jakte på noe som helst med pistol i Norge)

 

Og møter du opp på politistasjonen og sier at du vil ha tillatelse til å kjøpe et håndvåpen til selvforsvar kommer de bare til å le av deg.

 

 

 

Fasktum er at lett tilgang på våpen alltid vil eskalere en konfliktsituasjon dramatisk, og sannsyneligheten for at en blir drept istedenfor at du f.eks bare blir ranet istedenfor blir mye større.

 

Og tilfeller hvor folk f.eks finner kona si i senga med en annen mann vil mye lettere ende i et drap hvis du har en ladd pistol på kjøkkenbenken enn hvis du har en jaktrifle innelåst i et våpenskap uten sluttstykke og ammo i.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

"pc-thug"

 

nei, jeg er klar over reglene her i norge........les det jeg har skrevet over deg så skjønner du;)

 

men selv om du har en rifle på grunnlag va jakt så betyr ikke dette at den kun kan benyttes på jakta. du velger selv hva du vil bruke den til, blir du truet på livet og rifla er innen rekkevidde så kan du bruke den til selvforsvar og gå fri fra straff.

men primært så brukes og erverves våpen på grunnlag av jaktutøvelse og sportskyting i norge selvsagt. dette er ikke USA.

 

det er valgfritt hva du øsnker å faktisk bruke våpenet ditt til etter at du har ervervet det på lovlig vis. eks; så kan du bruke den nye hagla til mord eller bankran om du ønsker,men da blir det straff mest sannsynlig.

 

 

 

 

"pc-thug"

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
hvis man på død og liv skal ha en pistol så er det ikke så vansklig å skaffe på ulovlig vis. alle selger våpen under bordet bare du tilbyr nok penger.

 

Dette er argumenter folk som er for mer liberal våpenlov kommer med hele tiden, men i virkeligheten så har faktisk vanelige folk som ikke vanker i kriminelle miljøer ganske vanskelig for å skaffe seg håndvåpen ulovelig.

Det er ikke akkurat bare og gå i den lokale puben og spørre en tillfeldig person om han vil selge deg en pistol.

 

 

Poenget ditt er? De som er i miljøet har ingen vanskeligheter med å skaffe skytevåpen. Grensekontrollen til Sverige er en vits, Norge er ikke noe vanskeligere å smugle våpen inn i enn andre land.

Lenke til kommentar

Og det er så mye lettere og skaffe seg et ulovlig våpen i sverige?

 

(ja jeg vet at det er lov med maskinpistoler som f.eks UZI i Sverige men det er fortsatt ca like strenge våpenlover i Sverige som i Norge)

 

Hvis det hadde vært så lett og skaffe seg ulovelige våpen ved og smugle dem inn fra et annet land, hvorfor har alle de småkriminelle ungdummene i england da bare kniver?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

det er ikke vansklig og trenger ikke å være i et kriminelt miljø for å få våpen ulovlig.

nok at du kjenner en eller annen person som tilfedligvis har arvet en pistol fra faren sin og ikke vil ha den selv så kan du kjøpe den bare du tilbyr nok penger for den,men et problem blir da ammo. da må du begynne med hjemmelading for å kunne skyte med våpenet.

 

men det beste og enkleste er å bite i det sure eple og ta jegerprøva eller å starte aktivt i en skytterklubb;) både lovlig og gøy;)............da slipper du å være redd hver gang du skal ut for å treningsskyte.

Lenke til kommentar
Og det er så mye lettere og skaffe seg et ulovlig våpen i sverige?

 

(ja jeg vet at det er lov med maskinpistoler som f.eks USI i Sverige men det er fortsatt ca like strenge våpenlover i Sverige som i Norge)

 

Sverige er landforbindelsen vår til verden :) Og du har helt rett, lovlig ervervede våpen blir ytterst sjelden innblandet i kriminalitet. De store kvanta ulovlige våpen kommer fra kontinentet, også med bil inn i Sverige og videre til Norge.

Lenke til kommentar
Du må da forstå at automatvåpen er laget for en eneste ting, nemlig for å drepe. Jeg er ikke totalt imot våpen, jaktvåpen har jeg ikke noe problemer med, men dette er ikke typiske drapsvåpen.

 

Det er mange bruksområder selv for atypiske sivilvåpen. Bevarelse av historie(se bare på politiets nylige destruksjon av uslitte tysker-etterlatte ww2 våpen), rekreasjon(underholdning) og mye annet.

 

Hva som er ett jaktvåpen er også ett begrep som er vanskelig å definere. Ar-15(en sivilversjon av amerikanernes m16) er populært brukt som ett jakt-våpen i mange stater. I Norge kunne man i en lang periode kjøpe 50 kaliber Barret-rifler under bruksområde jakt. Jakt er ett håpløst område å sette våpenlovverk etter.

 

 

Jepp, helt enig angående besvarelse av historie, men jeg tror det blir en for stor risiko å la folk flest ha tilgang på automatvåpen.

 

Ja, men en normal rifle hvor man må lade for hver gang, er til mindre fare for samfunnet enn mer "typiske" drapsvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...