Gå til innhold

Våpenloven i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål som jeg håper kan få fram litt sunn diskusjon om våpenloven her i Norge:

 

Hvorfor er våpenloven ganske streng i forhold til andre land? Feks: USA og Sveits?

 

Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

 

Burde våpenloven i Norge bli mer liberal?

 

Hvorfor ble våpenloven slik som den er idag?

 

Er vi for redde hendelser som V-Tech og Columbine?

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

ytterst få. Noe som også kan være en følge av de strenge våpenreglene.

Våpen er ikke noe som skaper trivsler. Heller det stikk motsatte.

 

Ser ingen grunn til å gjære det mer liberalt.

Lenke til kommentar
Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

ytterst få. Noe som også kan være en følge av de strenge våpenreglene.

Våpen er ikke noe som skaper trivsler. Heller det stikk motsatte.

 

Ser ingen grunn til å gjære det mer liberalt.

Hva med jakt? Jakt har alltid hatt nær tillknytting til det norske samfunnet.

Jeg var på jegerkurs, og hørte fra kursleder at de skulle ulovliggjøre halvautomatiske jaktvåpen etter årskiftet, hvilken hensikt tror du dette har?

Lenke til kommentar

Jeg ville foretrukket en Sveitsisk våpnlov.

 

Fordi jeg synes det å skaffe seg, særlig gamle våpen som en samler er en: "helvetes papirmølle", for å bruke utryket til naboen min som forøvrig er politimann.

 

Når man da i tilegg ser at politiet skal destruere gamle våpen av historisk viktighet, så er det veldig frustrerende med strenge krav til samler lisenser.

Lenke til kommentar
Trådstarter kan mulig finne noen svar her?! Da vi allerede har en aktiv tråd om Norge og våpen...

 

Vil helst ikke kapre den tråden, og vi diskuterer ganske forskjellige temaer. I tråden du henviser til diskuterer de etikken rundt Norges eksport av våpen, mens her diskuterer vi våpen i forhold til personlig eie og bruk.

Lenke til kommentar
Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

ytterst få. Noe som også kan være en følge av de strenge våpenreglene.

Våpen er ikke noe som skaper trivsler. Heller det stikk motsatte.

 

Ser ingen grunn til å gjære det mer liberalt.

Hva med jakt? Jakt har alltid hatt nær tillknytting til det norske samfunnet.

Jeg var på jegerkurs, og hørte fra kursleder at de skulle ulovliggjøre halvautomatiske jaktvåpen etter årskiftet, hvilken hensikt tror du dette har?

På en eller annen måte så forventet jeg den komme. :roll:

På en måte så høres det bra ut, men på den andre siden så er det ikke så mange drapssaker som akkurat involverer halvautoamtiske rifler. Det farligste drapsvåpenet er mer pistoler, og disse trenger ikke allmenheten, verken til jakt eller noe. Men dette har strengt talt ikke noe med våpenloven i dag. Eller er mer spørsmålet hvordan våpenloven skal bli?

 

Så jeg skal verken gi en støtte, eller være motstander til et slikt trekk fra myndighetenes side.

 

Du får fortsatt dratt på jakt, uansett.

 

Selv om noen har det som en hobby og kan like jakt så gir det ikke noen mer trivsel at flere kan skaffe seg våpen.

 

Ps: har da selv gått på skyting, og syntes det er gøy, men at det skaper mer trivsel å ha våpen tror jeg ikke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Synes ikke besittelse av våpen hos privatpersoner fører noe godt med seg.

I USA er det synonymt med respekt, et symbol på frihet og et middel for å beskytte seg selv.

Forstår at de holder den grunnlovsnedfelte retten til å eie våpen nærme hjertet over dammen pga. deres historie, men tviler på at det finnes et eneste godt argument for en mer liberal våpenlov i norge

 

Har ingenting imot det i jakthenseende dog.

Endret av Skugga
Lenke til kommentar
Har vi noen gang hatt noen alvorlige våpenulykker/kriminelle handlinger? ( Bortsett fra Nokas ranet, hvor kriminelle utførte kriminelle handlinger og skaffet seg våpen på ulovlig vis)

ytterst få. Noe som også kan være en følge av de strenge våpenreglene.

Våpen er ikke noe som skaper trivsler. Heller det stikk motsatte.

 

Ser ingen grunn til å gjære det mer liberalt.

Hva med jakt? Jakt har alltid hatt nær tillknytting til det norske samfunnet.

Jeg var på jegerkurs, og hørte fra kursleder at de skulle ulovliggjøre halvautomatiske jaktvåpen etter årskiftet, hvilken hensikt tror du dette har?

På en eller annen måte så forventet jeg den komme. :roll:

På en måte så høres det bra ut, men på den andre siden så er det ikke så mange drapssaker som akkurat involverer halvautoamtiske rifler. Det farligste drapsvåpenet er mer pistoler, og disse trenger ikke allmenheten, verken til jakt eller noe. Men dette har strengt talt ikke noe med våpenloven i dag. Eller er mer spørsmålet hvordan våpenloven skal bli?

 

Så jeg skal verken gi en støtte, eller være motstander til et slikt trekk fra myndighetenes side.

 

Du får fortsatt dratt på jakt, uansett.

 

Selv om noen har det som en hobby og kan like jakt så gir det ikke noen mer trivsel at flere kan skaffe seg våpen.

 

Ps: har da selv gått på skyting, og syntes det er gøy, men at det skaper mer trivsel å ha våpen tror jeg ikke.

 

Norge er ett relativt lite land, med grei helseomsorg, lite våpenkriminalitet, lite fattigdom og en sunn våpenkultur.

Jeg syns at våpenloven har en del mangler med tanke på at det er veldig vanskelig å skaffe seg våpen som egner seg til selvforsvar.

Og det faktum at de strammer inn regulasjonene på jaktvåpen/human jakt, når vi allerede har strenge krav til disse fra før av ser jeg på som ytterst meningsløst.

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar
Jeg syns at våpenloven har en del mangler med tanke på at det er veldig vanskelig å skaffe seg våpen som egner seg til selvforsvar.

Og det faktum at de strammer inn regulasjonene på jaktvåpen/human jakt, når vi allerede har strenge krav til disse fra før av ser jeg på som ytterst meningsløst.

 

Men trenger du våpen til selvforsvar? Og trenger du halv-automatiske våpen til jakt? Det er snakk om å begrense tilgangen til ting som er lagd for å drepe.

 

Den liberale våpenloven i USA er et resultat av en stat som rev seg løs fra en av de mektigste imperiene verden har sett, og som ikke hadde mye å banke i bordet med hva statlig militære/politi angår. Dessverre har det fått en litt ugrei bi-effekt i nyere tid.

Lenke til kommentar
Jeg syns at våpenloven har en del mangler med tanke på at det er veldig vanskelig å skaffe seg våpen som egner seg til selvforsvar.

Bra! Du trenger ikke våpen til selvforsvar. Des færre våpen, des mindre frykt og des mindre behov for våpen. (en god sirkel)

 

Er det lett å få tak i våpen, så vil flere ha det, og det vil skape mer frykt og det vil bli grobunn for tragedier. (en ond sirkel) Er det vanskeligere for deg å skaffe deg et våpen, så er det også vanskeligere for "tyvene"/de "slemme".

 

Jo mindre våpen i omløp, jo mindre vil de bli brukt. Som du selv sier så er det ingen vold i Norge som følge av våpen. Hvorfor da trenge å ha våpen!?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Jeg syns at våpenloven har en del mangler med tanke på at det er veldig vanskelig å skaffe seg våpen som egner seg til selvforsvar.

Og det faktum at de strammer inn regulasjonene på jaktvåpen/human jakt, når vi allerede har strenge krav til disse fra før av ser jeg på som ytterst meningsløst.

 

Men trenger du våpen til selvforsvar? Og trenger du halv-automatiske våpen til jakt? Det er snakk om å begrense tilgangen til ting som er lagd for å drepe.

 

 

Visst man føler at man trenger ett våpen til selvforsvar, så burde det ikke være noen restriksjoner på det annet att du oppfyller visse krav som viser at du kan handtere et våpen ansvarlig og ikke utgjør en fare for samfunnet.

 

Det finnes ingen grunn til at de skal fjerne halv-automatiske våpen til bruk av jakt. Politikerne argumenterer med at de er unøyaktige og gjør jegeren "sløv" når han skal jakte humant. Halvautomatiske rifler har en rekke fordeler når du er på jakt, la det enten være småvilt eller storvilt. Evnen til å løse et suksesjonskudd når det gjelder er noe som ikke bør unværes. Og de er like humane å bruke som en bolt-action rifle, med tanke på anslags energi og slikt

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar

Andelen mennesker som lever i en situasjon hvor besittelse av våpen er den eneste praktiske muligheten for håndhevelse av selvforsvar er vesentlig mindre enn andelen mennesker som ikke har dette behovet. Derfor mener jeg en liberalisering av den norske våpenlåven basert på argumentasjonen om behov for selvforsvar ikke er nødvendig. Jeg mener også at risikoen med en slakkere policy rundt besittelsen av våpen langt på vei overkjører de få irritasjonsmomentene visse nisjer relatert til skytevåpen i samfunnet opplever med dagens strenge regelverk.

Lenke til kommentar
Andelen mennesker som lever i en situasjon hvor besittelse av våpen er den eneste praktiske muligheten for håndhevelse av selvforsvar er vesentlig mindre enn andelen mennesker som ikke har dette behovet. Derfor mener jeg en liberalisering av den norske våpenlåven basert på argumentasjonen om behov for selvforsvar ikke er nødvendig. Jeg mener også at risikoen med en slakkere policy rundt besittelsen av våpen langt på vei overkjører de få irritasjonsmomentene visse nisjer relatert til skytevåpen i samfunnet opplever med dagens strenge regelverk.

 

 

Det stopper ikke kriminelle fra å skaffe seg våpen. : )

 

Og: Burde ikke den mindre andelen mennesker ha rett og lov til å forsvare seg selv?

Endret av grimsbo
Lenke til kommentar
Det stopper ikke kriminelle fra å skaffe seg våpen. : )
Det gjør ikke full legalisering heller. :)

 

Og: Burde ikke den mindre andelen mennesker ha rett og lov til å forsvare seg selv?
Jeg mener det er statens oppgave å sørge for tilstrekkelig sikkerhet i de tilfellene der det trengs, men jeg vet det er en noe naiv tankegang. I praksis fungerer ikke dette tilstrekkelig, men jeg ser ikke legalisering av våpen som et alternativ for å bedre den utsatte gruppens kår, dette til tross.

 

Denne gruppen er uansett såpass liten at jeg regner med en legalisering av våpen vil føre til tilsvarende mange statistiske dødsfall bare i uvettig bruk, uhell, våpen på avveie osv, som følgene av utilstrekkelig sikring for disse menneskene utgjør i dag.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...