Gå til innhold

Hvilken kampsport skal jeg velge? 2


Oran

Anbefalte innlegg

Hey.

 

Har lest et par tråder der folk spør hvilken kampsport de skal begynne med, og de hjalp ikke særlig, derfor vil jeg starte min egen. =)

 

Jeg er 19år gammel, snart 20. Er 185-190cm høy. Veier 80kg. Er i forsvaret, får trent hver dag, så jeg ser ikke ut som en svekling. Jeg er drit glad i fotball og innebendy, så jeg kan bevege på meg.

 

Jeg vil gjerne begynne på med kampsport...ingenting fancy som braziliansk kampsport. Jeg har lyst på noe ekte. Karate er alt for fancy. Jeg tenkte på mer som Kickboxing. Braziliansk kampsport er for show. Noen som har sett bourn filmene? Den type sport er ekte. Om man blir angrepet på byen kan man liksom ikke begynne å danse slåss (braziliansk kampsport). Vi holdt på med felt angrep i forsvaret der vi skulle angripe fienden uten våpen, eller med et våpen uten ammunisjon, det syns jeg var sykt gøy.

 

Håper noen forstår det jeg skriver. Æ har ikke den beste norsken for å si det sånn. =)

Æ bor forresten i kr.sand.

 

Bill.-

Endret av Oran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Med "braziliansk kampsport" går jeg ut i fra du mener Capoeira. Det har definivt sine gode sider, men det er mye som er for show, ja. Nå er det jo morsomt å kunne trikse, hvis du vil imponere noen, men man må være bevisst på at det er det man trener, ikke selvforsvar.

 

Karate varierer en god del fra stil til stil; hvis du vil ha karate uten "fancy" ting, besøk en kyokushin-klubb - treningsfilosofien ligger ganske nært kick/thai-boksing. (et youtube søk gjør forskjellen ganske klar)

 

Bourne filmene bruker vel Krav Maga, tror jeg, - lenge siden jeg har sett de- og det er vel så ekte du får det. (Ekte Sport blir litt selvmotsigende da :)) Det er det nærmeste du kommer militær kamptrening afaik.

 

Ellers bruker jeg å anbefale Judo/BJJ eller boksing, eller forsåvidt helt vanlig bryting; garantert god trening der du får brukt alle teknikkene med full kraft.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg anbefaler deg å begynne med en kickboxing(thai boxing og, men da kan du ikke gå kamper lovlig i Norge) eller bakkekamp/judo/braziliansk jujitsu. Dette fordi de er orientert mot mye sparring og er lagt opp som konkuransesporter, dette igjen gjør at de er svært artige å bedrive, gir ganske relevant selvsforsvarstrening og gir god fysisk trening.

 

Kombinerer du kickboxing og bakkekamp kan du veldig effektivt forsvare deg mot angrep på byen, forutsatt at du ikke blir overlumpet at mange på en gang eller at det brukes våpen. Skal du ha et helt komplett selvforsvarssystem vil jeg anbefale Krav Maga, men Krav Maga er ikke en sport (det er drapsteknikk) og legger ikke opp til like mye ren sparring og konkuranser og er derfor ikke like artig å drive med (etter min mening). Krav Maga legger heller ikke opp til at de du forsvarer deg mot skal overleve, dette kan være uheldig med tanke på at du dømt strengt om du ikke kan bevise nødverge.

Lenke til kommentar

Husk at kampsportutøvere slår sterkere, sparker hardere og vet hvor de skal treffe. Utøvere bør ikke vurdere eller tenke å bruke dette mot folk, treffer dere en person i hodet eller noe kan du gjøre han invalid for resten av livet. Så vis respekt for kampsport også, det skal ikke misbrukes.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Husk at kampsportutøvere slår sterkere, sparker hardere og vet hvor de skal treffe. Utøvere bør ikke vurdere eller tenke å bruke dette mot folk, treffer dere en person i hodet eller noe kan du gjøre han invalid for resten av livet. Så vis respekt for kampsport også, det skal ikke misbrukes.

 

...bare så vi vet det liksom? :ermm:

Lenke til kommentar

I tilfelle Avean og andre missforsto meg, ønsker jeg å oppklare. Det jeg mente med:

" Krav Maga legger heller ikke opp til at de du forsvarer deg mot skal overleve, dette kan være uheldig med tanke på at du dømt strengt om du ikke kan bevise nødverge."

 

Var at om du kommer opp i situasjon der du føler at du må forsvare deg eller andre kan det i mange tilfeller være bedre å kunne bakkekamp eller kickboxing enn Krav Maga fordi Krav Maga er så ekstremt at når du forsvarer deg med det risikerer du å påføre motstanderen veldig alvorlige skader. Krav Maga burde derfor bare brukes til selvforsvar når du eller andre trues på livet og ikke når du bare trues med bank eller å bli frastjelt noe (bruker du Krav Maga teknikker og alvorlig skader noen som skulle banke deg vil du nok ikke bli nådig behandlet i retssystemet).

 

Jeg er selv Krav Maga utøver (i tilegg til kickboksing og litt bakkekamp) og jeg ville aldri bruke Krav Maga kampstil mot noen med mindre jeg var alvorlig redd for eget eller andres liv. Kickboxing og særlig bakkekamp(med bakekamp kan du legge noen i bakken, ta dem i en lås og få dem til å overgi seg uten at du eller dem blir skadd) kan jeg bruke om jeg blir tvunget i en slosskamp.

 

Det blir feil som Avean sier at utøvere ikke burde vurdere å bruke kampsport mot folk. Utøvere burde ha et bevist forhold til når de er i en situasjon der eneste utvei er å bruke teknikken sin. Målet er selvsagt å unngå å noen gang måte bruke kampsport mot noen og dette blir lettere å oppnå om man har tenkt gjennom hvilke scenarioer som ville tvinge en til å bruke kampsport slik at en kan unngå disse. Å ha tenkt gjennom dette på forhånd vil hjelpe en å være mer rolig i situasjoner der det er en fare for at en må bruke ferdighetene sine og dermed kunne fatte de rette beslutningene og nedeskalere situasjonen.

Lenke til kommentar

Det har jeg nå aldri skrevet da, sier bare at man skal vise respekt for sporten. Man kan kun forsvare seg med slag og spark hvis det er "eneste" utvei.

Dessverre altfor mange som misbruker kampsport og derfor jeg bare tar det opp når du råder å bruke kickboxing til selvforsvar som også er ganske offensivt :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
I tilfelle Avean og andre missforsto meg, ønsker jeg å oppklare. Det jeg mente med:
" Krav Maga legger heller ikke opp til at de du forsvarer deg mot skal overleve, dette kan være uheldig med tanke på at du dømt strengt om du ikke kan bevise nødverge."

 

Var at om du kommer opp i situasjon der du føler at du må forsvare deg eller andre kan det i mange tilfeller være bedre å kunne bakkekamp eller kickboxing enn Krav Maga fordi Krav Maga er så ekstremt at når du forsvarer deg med det risikerer du å påføre motstanderen veldig alvorlige skader. Krav Maga burde derfor bare brukes til selvforsvar når du eller andre trues på livet og ikke når du bare trues med bank eller å bli frastjelt noe (bruker du Krav Maga teknikker og alvorlig skader noen som skulle banke deg vil du nok ikke bli nådig behandlet i retssystemet).

 

Jeg er selv Krav Maga utøver (i tilegg til kickboksing og litt bakkekamp) og jeg ville aldri bruke Krav Maga kampstil mot noen med mindre jeg var alvorlig redd for eget eller andres liv. Kickboxing og særlig bakkekamp(med bakekamp kan du legge noen i bakken, ta dem i en lås og få dem til å overgi seg uten at du eller dem blir skadd) kan jeg bruke om jeg blir tvunget i en slosskamp.

 

Det blir feil som Avean sier at utøvere ikke burde vurdere å bruke kampsport mot folk. Utøvere burde ha et bevist forhold til når de er i en situasjon der eneste utvei er å bruke teknikken sin. Målet er selvsagt å unngå å noen gang måte bruke kampsport mot noen og dette blir lettere å oppnå om man har tenkt gjennom hvilke scenarioer som ville tvinge en til å bruke kampsport slik at en kan unngå disse. Å ha tenkt gjennom dette på forhånd vil hjelpe en å være mer rolig i situasjoner der det er en fare for at en må bruke ferdighetene sine og dermed kunne fatte de rette beslutningene og nedeskalere situasjonen.

 

Jeg har vudert å teste Krav Maga. Men hvor i Norge kan man gå til?

Lenke til kommentar

Jeg trener Taekwondo, og har aldri vært i slosskamp før, men når vi er inne på det: Om en fyr angriper deg, du vinner over angriperen i selvforsvar, han sier han skal hente mange folk og ta deg senere, da burde man vel ha lov mens han ligger nede etter å ha vunnet i selvforsvar å sparke han i huet til han blir tilbakestående, så han ikke kan hente folk på deg? Jeg mener, det er jo ganske skumelt når en angriper deg og sier senere at han skal ta deg og henter en hær av folk. Da blir man jo redd for at de skal banke livsskiten ut av deg, eller drepe deg i værste fall. Om noen angriper deg og du vinner, er det jo angriperens feil. Jeg mener da at om en idiot angriper deg, og angriperen blir tilbakestående (i selvforsvar), er det angriperens egen feil.

Lenke til kommentar
Jeg trener Taekwondo, og har aldri vært i slosskamp før, men når vi er inne på det: Om en fyr angriper deg, du vinner over angriperen i selvforsvar, han sier han skal hente mange folk og ta deg senere, da burde man vel ha lov mens han ligger nede etter å ha vunnet i selvforsvar å sparke han i huet til han blir tilbakestående, så han ikke kan hente folk på deg? Jeg mener, det er jo ganske skumelt når en angriper deg og sier senere at han skal ta deg og henter en hær av folk. Da blir man jo redd for at de skal banke livsskiten ut av deg, eller drepe deg i værste fall. Om noen angriper deg og du vinner, er det jo angriperens feil. Jeg mener da at om en idiot angriper deg, og angriperen blir tilbakestående (i selvforsvar), er det angriperens egen feil.

 

Hvis han sier han skal hente folk er rådet mitt å løpe!

Hvis du sparker han i hue så han ikke kommer seg opp igjen når han ligger nede er dette IKKE nødverge! Det er du som blir straffet. Det er ganske latterlige regler her i landet som gjør at man ofte må bli slått ned først før man kan slå tilbake.

Man skal handle i affekt, dvs. at hvis du blir slått i ansiktet kan du ikke tenke deg om, gå noen skritt tilbake og ta løpefart og meie ned karen. Du må slå tilbake umiddelbart som en direkte reaksjon på slaget hans, uten at du har fått tid til å tenke. Da er det greit i flg loven. Lovdata.no har eksempler på lover og tidligere dommer som har bltt gitt tidligere.

 

Et eksempel er da en vekter så kollegaen sin på et kjøpesenter ligge under en narkoman som tok kvelertak på ham. Vekteren så at kolegaen slet med å få puste, han viste ikke hvor lenge han hadde ligget slik. Han sto et stykke unna og løp mot dem og sparket narkisen i kjeven så han brakk kjevebenet. Selv om han var redd for livet til kolegaen og det var fare for liv, ble han dømt for å ha knekt kjevebenet til narkisen pga unødvendig bruk av vold. Handlingen stod ikke i forhold til hva han var utsatt for. Nevner dette siden vektere har samme rettigheter som alle andre!

Lenke til kommentar
Jeg har trent ymse kampformer de siste 25 årene - hovedsaklig judo, men også karate, taekwondo, hapkido, aikido, jujutsu og brasiliansk jujutsu. Hvis du er ute etter hard trening, så er min erfaring at judo og brasiliansk jujutsu er absolutt tyngst.

 

Hva gjør bjj tyngst? Bare nysgjerrig..

Ser utrolig gøy ut da! Mulig jeg begynner med det etterhvert siden de har det i klubben jeg trener muay thai.

Lenke til kommentar
Jeg trener Taekwondo, og har aldri vært i slosskamp før, men når vi er inne på det: Om en fyr angriper deg, du vinner over angriperen i selvforsvar, han sier han skal hente mange folk og ta deg senere, da burde man vel ha lov mens han ligger nede etter å ha vunnet i selvforsvar å sparke han i huet til han blir tilbakestående, så han ikke kan hente folk på deg? Jeg mener, det er jo ganske skumelt når en angriper deg og sier senere at han skal ta deg og henter en hær av folk. Da blir man jo redd for at de skal banke livsskiten ut av deg, eller drepe deg i værste fall. Om noen angriper deg og du vinner, er det jo angriperens feil. Jeg mener da at om en idiot angriper deg, og angriperen blir tilbakestående (i selvforsvar), er det angriperens egen feil.

 

Om dette skjer anbefaler jeg deg å gi han/hun et kne i magen og så stikke, ta eventuelt kontakt med politiet. Om du skal sparke "han i huet til an blir tilbakestående", når han allerede ligger på bakken og er forsvarsløs, da er du ikke noe bedre en han som angrep deg

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar
Vi holdt på med felt angrep i forsvaret der vi skulle angripe fienden uten våpen, eller med et våpen uten ammunisjon, det syns jeg var sykt gøy.

 

I og med at du ser etter en kampsport som kan brukes i feltet uten de helt store fancy greiene anbefaler jeg helt enkelt bryting. Enten fristil eller gresk romersk.

Ser for meg at om du skulle havne i kamp med noen i feltet vil den som er best rustet i kontaktsport vinne. Vet ikke stort med de andre sportene, men kan du bryte har du lite problemer med å legge noen i bakken. Sporten lærer deg riktignok ikke hvordan man skal gjøre slutt på motstanderen, men har du behov for det, regner jeg med at du lærer det i millitæret.

Uansett, prøv bryting, så vil ikke motstanderen stå så alt for lenge. Dessuten er det utrolig god trening for alle muskler, koordinasjon, fleksibilitet og mentalitet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
I tilfelle Avean og andre missforsto meg, ønsker jeg å oppklare. Det jeg mente med:
" Krav Maga legger heller ikke opp til at de du forsvarer deg mot skal overleve, dette kan være uheldig med tanke på at du dømt strengt om du ikke kan bevise nødverge."

 

Var at om du kommer opp i situasjon der du føler at du må forsvare deg eller andre kan det i mange tilfeller være bedre å kunne bakkekamp eller kickboxing enn Krav Maga fordi Krav Maga er så ekstremt at når du forsvarer deg med det risikerer du å påføre motstanderen veldig alvorlige skader. Krav Maga burde derfor bare brukes til selvforsvar når du eller andre trues på livet og ikke når du bare trues med bank eller å bli frastjelt noe (bruker du Krav Maga teknikker og alvorlig skader noen som skulle banke deg vil du nok ikke bli nådig behandlet i retssystemet).

 

Jeg er selv Krav Maga utøver (i tilegg til kickboksing og litt bakkekamp) og jeg ville aldri bruke Krav Maga kampstil mot noen med mindre jeg var alvorlig redd for eget eller andres liv. Kickboxing og særlig bakkekamp(med bakekamp kan du legge noen i bakken, ta dem i en lås og få dem til å overgi seg uten at du eller dem blir skadd) kan jeg bruke om jeg blir tvunget i en slosskamp.

 

Det blir feil som Avean sier at utøvere ikke burde vurdere å bruke kampsport mot folk. Utøvere burde ha et bevist forhold til når de er i en situasjon der eneste utvei er å bruke teknikken sin. Målet er selvsagt å unngå å noen gang måte bruke kampsport mot noen og dette blir lettere å oppnå om man har tenkt gjennom hvilke scenarioer som ville tvinge en til å bruke kampsport slik at en kan unngå disse. Å ha tenkt gjennom dette på forhånd vil hjelpe en å være mer rolig i situasjoner der det er en fare for at en må bruke ferdighetene sine og dermed kunne fatte de rette beslutningene og nedeskalere situasjonen.

Hvor trener du? Dette høres absurd ut.

 

Vi trener effektive metoder, men poengterer likevel klart at proporsjonalitet er enormt viktig. CKM i den formen jeg trener baserer seg i første rekke på avvergelse/overlevelse, og dernest å påføre så lite skade som nødvendig. Jeg er kun nivå 1, og de knivforsvarsteknikkene som hører til modulen til nivå 1 baserer seg på at den eneste skaden du påfører angriper er den skaden du påfører ham ved slag mot skritt/ansikt, eller ved evt nedtak, når du bøyer armen hans.

 

Dette med dødelighet har jeg regnet for å være til de grader oppskrytt av utenforstående, men du sier du selv er utøver? Hvilken form er det du trener?

 

Forøvrig så har Krav Maga Norge klubb i Kr.sand: http://www.kravmaga.net/index.php?side=&am...86&art=3330

 

edit: leste gjennom quoten en gang til, og jeg er heller ikke betingelsesløst enig i avsnitt nr 2. Overmanning kan i enkelte tilfeller være ok, og du har jo tross alt bakgrunn til å utføre det, men så lenge det ikke er nødvendig for å beskytte andre er nok det beste å bare komme seg vekk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Har trent boksing i snart 7 år, og synes det er veldig gøy. God trening er det også. Om man på død og liv må sloss tror jeg at boksing er ganske effektivt, da du egentlig ikke trenger noe mer enn en rett venstre for å få motstanderen ned for telling. En rett venstre går dessuten styggfort om du gjør det riktig.

 

Har trent judo i snart et år nå, og det er også veldig gøy. Her lærer du mer om hvordan du skal få motstanderen ned i bakken, og holde han der. Om du er over en viss alder (tror det er mellom 14 og 16 år) lærer du også diverse kvelninger og armbenn.

Lenke til kommentar
Har trent boksing i snart 7 år, og synes det er veldig gøy. God trening er det også. Om man på død og liv må sloss tror jeg at boksing er ganske effektivt, da du egentlig ikke trenger noe mer enn en rett venstre for å få motstanderen ned for telling. En rett venstre går dessuten styggfort om du gjør det riktig.

 

Har trent judo i snart et år nå, og det er også veldig gøy. Her lærer du mer om hvordan du skal få motstanderen ned i bakken, og holde han der. Om du er over en viss alder (tror det er mellom 14 og 16 år) lærer du også diverse kvelninger og armbenn.

 

Problemet i dag er at god gammeldags nevekamp for å gjøre opp er erstattet med diverse våpen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...