Gå til innhold

Hvilken kampsport skal jeg velge? 2


Oran

Anbefalte innlegg

Ikke at en som har svart belte i tango har så mye sjanse mot en pistol heller da.. Trener dessuten ikke for å kunne slåss på gata, for om man vil skade folk fins det helt sikkert mer effektive metoder enn boksing og judo. Dette er sporter jeg trener for moro, og for treningens skyld. At jeg evt er i stand til å forsvare meg mot bøller på gata er bare en bonus for meg.

 

Men jo, det var bedre før når mann gjorde opp mann mot mann, og på en redelig måte. Uten å hente gjengen sin, sparke folk mens de ligger nede eller bruke våpen. Om jeg noensinne kommer over en sånn tantete jævel som bruker våpen eller andre feige triks på meg eller andre kommer jeg til å slå til han stopper å bevege seg, og sannsynligvis litt lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Commando Krav Maga er faktisk bl.a. rettet mot pistolforsvar. Og det er litt teit, for hvem er det egentlig som blir utsatt for pistolangrep i Norge? (det er selvsagt snakk om avvæpningog ikke "bulletdodging" om noen skulle prestere å misforstå)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ville ha vurdert Krav Maga selv. Jeg har begynt med det for litt siden og virker veldig lovende. Man trener mye praktisk og mye innstilling.

 

Og er ikke bare ren slossing heller. Vi har også lært hvordan vi skal løfte folk som er bevistløse, hvordan man skal fungere under stress, etc.

 

Voldeligheten til Krav maga er nok noe overdrevet. Proposjonalt forsvar er såklart viktig uansett hva man gjør og man lærer både brutale og ufarlige måter å stoppe folk på. Hovedfokuset til Krava Maga som jeg har inntrykk av er at det skal være effektivt og praktisk.

Lenke til kommentar
Krav Maga er faktisk bl.a. rettet mot pistolforsvar. Og det er litt teit, for hvem er det egentlig som blir utsatt for pistolangrep i Norge? (det er selvsagt snakk om avvæpningog ikke "bulletdodging" om noen skulle prestere å misforstå)

 

Jeg missliker så sinnsykt sterk at folk tar krav maga liven, Krav maga Norge, commando krav maga og IKMF krav maga under ett.

 

Først kom IKMF International krav maga federation(klubbene finner du på kravmaga.no) som er det ekte Israelske systemet som brukes i det Israelske militæret IDF (Israels defence forsces)

 

Så kom CKM som en kar som het Moni laget. Moni var i IDF, men var der som fitness trener og ikke som soldat og er ikke en elev av IMI(founder of krav maga). Systemet funker sikkert men det har veldig lite det IKMF gjør.

 

Krav Maga Norge skjønner jeg meg ikke på. Dette er et system som noen i Norge laget en slags etterligning ellernoe(kravmaga.net)

 

håper folk skjønner at det er forskjellige systemer hver for seg og MÅ ikke bli tatt i ett.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg prøver å uttrykke det klart, men det hender jeg glemmer meg. Egentlig skiller jeg vel for dårlig mellom de ulike artene selv.

 

Og ang det med Moni så er det vel litt kontroverser der. Han utgir seg for å være mye han ikke har beviser til å underbygge, men det betyr jo dog ikke at alt er blank løgn. Troverdigheten hans skranter riktignok, men det er vel fortrinnsvis systemet han står bak som teller, og ikke personen i seg selv.

 

Jeg kan egentlig bare snakke for CKM, siden jeg ikke har kjennskap til de andre artene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Han som starta denne topicen har tydelig ikke peiling på noe av kampsport. Bare start på noe å prøv deg frem. Kanskje les litt om de forskjellige kampsportene før du spør spørsmål og kommer med dumme bemerkninger.

 

* BTW: Krav Maga er ikke kampsport. Det er selvforsvar. -Vesentlig- forskjell!

Endret av Justin_Sane
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du vil ha kampsport som fungerer så foreslår jeg noe der man sparrer fullkontakt og også har et konkurranse element slik at man faktisk kan "pressure teste" det man driver med.

 

Judo, Sanda, Bjj, boksing, kickboksing, Sambo, Thai boksing og kyokushin karate er alle heftige kampsporter.

Vær varsom og unngå "too deadly to spar" klubber med kult mentalitet.

 

 

Husk, kan man ikke utføre en teknikk 100 prosent mot en person som gjør moststand så er det mest sannynelig at man ikke klarer å gjøre den teknikken i det hele tatt.

 

 

<-- Generelt hva man bør se etter.
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Taekwon-do.

Her begynte en type på likt med meg, på ca. 20 år. Dette var den beste kampsporten han hadde prøvd, og nå som jeg har blått belte ligger han en under svart, og er dritgod. Han var det første jeg tenkte på når jeg leste beskivelsen din.

Lenke til kommentar

Aikijutsu høres noe for deg. Ikke noe pingle treninger akkuratt. Lærer mange nyttige ( og vonde!!) låser, kast og slag. Vet ikke om det er noen sentere i Kristiansand. Er iallefall et på Kløfta (Akershus) Er ikke noe shit at du ikke får lov til å bruke utenfor senteret osv.

bitteliten smake bit:

Endret av GreVeen
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Taekwon-do.

Her begynte en type på likt med meg, på ca. 20 år. Dette var den beste kampsporten han hadde prøvd, og nå som jeg har blått belte ligger han en under svart, og er dritgod. Han var det første jeg tenkte på når jeg leste beskivelsen din.

 

Selv har jeg gått på taekwondo i 6 år, med svart belte, og vil egentlig fraråde denne sporten. Joda du lærer å sparke og slå, og knuse planker og murstein. Dette er forsåvidt veldig kult, men ellers består sporten for det meste av "dansing". Dessuten er de alt for opp tatt av disiplin og respekt, som var såpass drøyt at man skulle faktisk egentlig bukke for han som hadde høyest belte, og eide stedet, på fritida hvis man måtte på han, hvis ikke var det fornærmelse liksom. Ikke nok med det, men opp til svart belte måtte jeg pugge en hel bok, skrive 3 sider stil, ha en skriftlig prøve, og huske navn på alle teknikker på koreansk som jeg da skulle fortelle ettersom jeg gjorde denne dansingen på graderingen. Når man i det hele tatt får bruk for det på byen vet ikke jeg..latterlig etter min mening

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Aikijutsu høres noe for deg. Ikke noe pingle treninger akkuratt. Lærer mange nyttige ( og vonde!!) låser, kast og slag. Vet ikke om det er noen sentere i Kristiansand. Er iallefall et på Kløfta (Akershus) Er ikke noe shit at du ikke får lov til å bruke utenfor senteret osv.

bitteliten smake bit:

 

 

Alt jeg ser på den videon er en kar som lar seg bli banka. :[

 

 

Judo ftw. Judo is never the wrong answer.

Lenke til kommentar
Aikijutsu høres noe for deg. Ikke noe pingle treninger akkuratt. Lærer mange nyttige ( og vonde!!) låser, kast og slag. Vet ikke om det er noen sentere i Kristiansand. Er iallefall et på Kløfta (Akershus) Er ikke noe shit at du ikke får lov til å bruke utenfor senteret osv.

bitteliten smake bit:

 

 

Alt jeg ser på den videon er en kar som lar seg bli banka. :[

 

 

Judo ftw. Judo is never the wrong answer.

 

Videoen var bare latterlig. Ikke bare lar han seg bli banka med man lærer det samme X antal andre steder. Nedtagninger er ganske standar uansett hvor hvor man trener av bakkekampsporter. (Orka ikke å se mer enn 50 sekunder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...