Gå til innhold

hva gjør de som fikser hardisker?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en ekstern hardisk som tok kvelden for par dager si, jeg hadde en del private bilder fra ferier, kjæreste, familie osv. og andre ting private saker økonomi f.eks.

 

Jeg kjøpte disken på lefdal, og lurer på hva som skjer etter jeg har levert den inn. Selvfølgelig prøver de å finne ut problemet men kan det hende at de tar en titt på hva som er inne på disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig prøver de å finne ut problemet men kan det hende at de tar en titt på hva som er inne på disken?

 

Ja, og når den en gang eventuelt blir "skrotet" blir den ikke (tilstrekkelig) "makulert". Filer som bare er slettet på et område på disken og ikke overskrevet (flere ganger) på samme område er null stress å finne tilbake til ved hjelp av programvare. Sjangsen er selvfølgelig liten for at noen vil gjøre dette med akkurat din disk, men det er alltid en potensiell fare. Hvem er ikke nysgjerrig? :)

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Få meg ikke til å tro at det generelt sett brukes degaussing på hver enkelt harddisk som kastes som en kunde har kjøpt i en normal butikk/nettbutikk. OG at kontrollrutinene FØR dette skjer er gode slik at ingen kopierer filer fra den. For det første tar det enormt med tid/penger, og for det andre koster en godkjent (av NSM) degausser svært mye.

 

Nei du, f.eks. eksterne harddisker hvor kontrollerkort eller strømforsyning (for de med innebygd) er defekt kastes nok disse rett i søppla uten at noen tar ut harddisken og legger den på en godkjent degausser.

 

Harddisker med interne feil, f.eks. motor eller lignende er vel heller mer usannsynlig at noen gidder å mekke på bare for å se hva som er av filer på den.

Lenke til kommentar

Når jeg skriver generelt degaussing, så snakker jeg om leverandør. Det er vel dette som er utgangspunktet i tråden..? Hva folk tror er opp til dem selv. Hva andre butikker bruker er, som jeg allerede skrev, opp til deres egne rutiner.

 

Hvilke rutiner tror du leverandøren har på sine harddisker? Gir til en random i gata? ;)

 

Brønnøysundregistrene sender sine gamle eller ødelagte harddisker til Mosjøen for degaussing. Altså de sitter da ikke med egen maskin til masse penger.

 

Det som jeg prøver å legge frem, er at det er andre metoder som brukes i stedet for å "kaste i sølpa" som alle sier.

Lenke til kommentar

Hvis man leverer en disk inn for rep. må man anse data på disken som tapt. Backup er noe man må sørge for selv. i 99% av tilfeller når det gjelder avansert elektronikk så blir vel produktet eller iallefall deler av produktet simpelthen byttet ut med nytt?

 

Forøvrig. Har jobbet på IT support i noen år nå, og jeg har tilgode å se gjennom en harddisk vi har fått inn (uten at kunden eksplisitt ønsket dette). Men hva andre mennesker finner på kan jeg selvsagt ikke svare på.

Lenke til kommentar

Hvis man er så redd for sine private data så er kostnaden ved dette at man ikke kan reklamere på disken, enkelt og greit.

Når jeg kaster disker for folk så pleier jeg og destruere printkortet, er det mer delikate ting og disken er i live så bruker jeg ett sletteprogram og deretter herper jeg kortet, er den død brukes en 5kg spisshakke ;)

Lenke til kommentar
Hvis man leverer en disk inn for rep. må man anse data på disken som tapt. Backup er noe man må sørge for selv. i 99% av tilfeller når det gjelder avansert elektronikk så blir vel produktet eller iallefall deler av produktet simpelthen byttet ut med nytt?

 

Forøvrig. Har jobbet på IT support i noen år nå, og jeg har tilgode å se gjennom en harddisk vi har fått inn (uten at kunden eksplisitt ønsket dette). Men hva andre mennesker finner på kan jeg selvsagt ikke svare på.

Det varierer nok fra person til person.

Tror nok mang ville tatt seg en kikk på filene, mens mange ikke hadde vert nysjerrig i det heletatt.

Noen hadde kanskje lat vær av moralske grunner.

Men dem har jo testet dette i USA em gang, der de leverte en PC inn for reperasjon på flere plasser, da var det en stor de lsom hadde åpnet filer dem ikke hadde noe med.

Tror det i utgangspungtet var et bilde dem la på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...