Gå til innhold

Hva hadde du valgt dersom du skulle bytte system i dag?


Anbefalte innlegg

Hvor mye forskjell er det egentlig på bildeuttrykket når man skyter i raw?

Det er åpenbart større forskjeller i sensorene enn man skulle tro. Jeg ble veldig overrasket over forskjellene etter å ha lånt 30D'en til Tom. Mange (men ikke alle!) av bildene jeg tok med Kanonen til Tom har et veldig anderledes preg enn det jeg får ut av Nikonene mine med samme innstillinger i Bibble. For meg fremstår det tydeligst i grå- og bruntoner. Kanonbildene er veldig behagelige å se på, men jeg opplever Nikonbildene som "riktigere" (eventuelt "mer som jeg er vant til"?).

 

Edit: En annen forskjell er den veldig store forskjellen i hvilken etterbehandling råfilene tåler. Dette gjenspeiles i en del tester (se f.eks dynamikktestene hos Dpreview), men er også veldig, veldig tydelig i praksis. Canon takler høylys mye bedre enn Nikon, men til gjengjeld tåler Canon "ingenting" i skyggene, mens du med Nikon (D200 og senere - gjalt ikke D70) omtrent kan herje fritt der hvor Canon raskt blir støygrøt. I praksis er det et slags nullsumspill. Nikon må eksponere for høylysene, Canon for skyggene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig fornøyd med min Canon 30D, så ville ikke byttet system, men oppgradert til 50D eller den kommende 5D erstatter.

 

Men hvis jeg må bytte system, ville jeg uten tvil gått til Nikon( D300 eller D700) av følgende grunner:

 

- Utvalg av objektiver

- Blitssystemet

- AF-S( samme som USM på Canon)

- Bildekvalitet. Alle DSLR leverer bra bildekvalitet, men på høy ISO, er det Nikon og Canon som er best.

- Tilgang til brukt utstyr.

Lenke til kommentar
Det er åpenbart større forskjeller i sensorene enn man skulle tro. Jeg ble veldig overrasket over forskjellene etter å ha lånt 30D'en til Tom. Mange (men ikke alle!) av bildene jeg tok med Kanonen til Tom har et veldig anderledes preg enn det jeg får ut av Nikonene mine med samme innstillinger i Bibble. For meg fremstår det tydeligst i grå- og bruntoner. Kanonbildene er veldig behagelige å se på, men jeg opplever Nikonbildene som "riktigere" (eventuelt "mer som jeg er vant til"?).

Det kan jo nok ha noe med hva du er vant til. Det tar en del tid å bli god på et verktøy, og da vil jo de fleste endringer virke mindre gode ...

 

Edit: En annen forskjell er den veldig store forskjellen i hvilken etterbehandling råfilene tåler. Dette gjenspeiles i en del tester (se f.eks dynamikktestene hos Dpreview), men er også veldig, veldig tydelig i praksis. Canon takler høylys mye bedre enn Nikon, men til gjengjeld tåler Canon "ingenting" i skyggene, mens du med Nikon (D200 og senere - gjalt ikke D70) omtrent kan herje fritt der hvor Canon raskt blir støygrøt. I praksis er det et slags nullsumspill. Nikon må eksponere for høylysene, Canon for skyggene.

Det ideelle, hadde vært en kombinasjon av Canons egenskaper i toppen, og Nikons i bunn. men det krever en del høyre dynamisk omfang, vil jeg tro. Er det noen kameraer som ligger mellom disse to i oppførsel.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det kan jo nok ha noe med hva du er vant til. Det tar en del tid å bli god på et verktøy, og da vil jo de fleste endringer virke mindre gode ...

 

Utvilsomt, men det er litt uventet at sluttresultatet blir (eller i det minste føles!) så ulikt når man kjører råfiler gjennom tredjepartsprogramvare med identiske innstillinger. Antakelsen er jo at dersom snesorene har nøytral fargerespons, så blir fargene like når man fjerner "produsentvariablene" i software...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Som de fleste andre i denne tråden har jeg ikke noe ønske om å bytte system, men Canon hadde nok vært det mest aktuelle hvis jeg måtte bytte pga fastobjektiv-sortimentet. Ellers synes jeg micro FourThirds er et genialt konsept som hadde gjort Oly til en het kandidat till tross for bildeformatet.

 

Når en så har kjørt med et merke feilfritt ica 30 år så vet en at det er å stole på.

Eller at du har hatt flaks? Statistisk sett kan du ikke basere noe som helst på at du ikke har opplevd noen feil på 30 år. Det er som å si at "trehuset mitt har ikke brent på 30 år, så det er veldig brannsikkert".

 

Jeg skjønner egentlig hvor du vil med utsagnet ditt, men jeg er generelt motstander av denne type formuleringer.

Lenke til kommentar
micro FourThirds er et genialt konsept som hadde gjort Oly til en het kandidat till tross for bildeformatet.

Ja... jeg kan jo legge til at det vil overraske meg stort om det ikke dukker opp et kompakt mFT-system (eller noe tilsvarende basert på F-fatning... :roll:) i mitt hjem på ett eller annet tidspunkt.

Lenke til kommentar

Skulle jeg på død og liv byttet hadde det nok vært til Pentax, siden jeg liker designfilosofien deres svært godt.

 

Men jeg er egentlig helt fornøyd med Nikon, og det er nok mer sannsynlig at jeg oppgraderer til en D700 enn at jeg bytter system.

 

mFT er også veldig sikleverdig som sekundærsystem. Et kompakt mFT-hus med ett eller to objektiver (en kompakt normalzoom og en telezoom) som lett walkaround-løsning er veldig fristende.

Lenke til kommentar
micro FourThirds er et genialt konsept som hadde gjort Oly til en het kandidat till tross for bildeformatet.

Ja... jeg kan jo legge til at det vil overraske meg stort om det ikke dukker opp et kompakt mFT-system (eller noe tilsvarende basert på F-fatning... :roll:) i mitt hjem på ett eller annet tidspunkt.

Det er nok det som kommer til å skje hos meg også, men da fortrinnsvis mFT. Ikke det; F-fatningen er jo forsåvidt også interessant, da det finnes overganger slik at jeg kan bruke objektivene på 30D-en også.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å bytte, men vurderer ett kompaktkamera til å ha med rundt der D-300 med stash blir upraktisk. Leica D-Lux 4 som akkurat er lansert kan være ett alternativ, Canon G9, Lumix div modeller eller Nikon P6000 hvis det holder mål etter all elendigheten det kamera har fått pga "Raw" varianten det har fått.

 

Ups glemte mFT som faktisk er svært interessant.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Skulle jeg valgt system i dag, hadde jeg nok seriøst vurdert micro 4/3.

Jeg er kjempefornøyd med 5D, men siden jeg kjøpte det har jeg blitt mer aktiv. (sykling eller tusling i 4kmoh fjell - og det er ikke forenlig med tungt kamerautstyr) Og av en eller annen grunn regner det alltid på mine turer. Så et lite kamera, med bedre kvalitet enn G9, og med bra værtetning, hadde vært en vinner hos meg. Spesielt med et bra walkabout objektiv; jeg er lei av støy fra objektivbytte i sandstorm.

 

- grå -

Lenke til kommentar
Det er veldig lite konstruktivt å komme med "jeg vil ikke bytte". Dette er et hypotetisk spørsmål, og klarer dere ikke å gi et like hypotetisk svar så trenger dere ikke skrive det.

 

Så lenge en ikke ser noen grunn til å bytte så er det vel helt greit å skrive det også vil jeg tro, det er da greit å vite at folk er fornøyd.

Men skulle jeg byttet merke i dag er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg ville satset på, for et halvt år siden luktet jeg på Nikon,men i dag hadde jeg muligens kunnet tenkt meg å luktet litt på Sony forutsatt at en ser bort fra Canon. :hmm:

Lenke til kommentar
Det var bedre. Dette er jo en tankelek, ikke et barometer for hvor fornøyde folk er med systemene sine. Sony kom litt overraskende fra deg, eller kanskje ikke...?

 

Nja,kom muligens litt overraskende på meg selv, for 6 mnd siden var det ikke aktuelt,da stod det mellom å fortsette med det gamle kjente, altså Canon eller gå for Nikon, valget er dog kjent nå.

Men i den siste tiden har jeg lest (ikke prøvd) om sony sine kamera og ser at Sony satser stort,derfor har jeg tro for at de vil bli en betydelig aktør innenfor speilrefleks innen kort tid og at de vil satse på å ligge i tet med nyvinninger for å kapre markedsanndeler fra både Canon og Nikon .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...