Gå til innhold

Hva hadde du valgt dersom du skulle bytte system i dag?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med Snekker'n og en del andre om at Sony er i ferd med å bygge seg opp som en seriøs aktør. Fikk klå litt på en A200 når jeg var å Danmark i forrige uke, og det var et overraskende positivt møte. Vil mye heller hatt en slik en, enn en Nikon D40 eller D60. Rett og slett fordi den er mye mer effektiv å bruke.

 

Det jeg savner fra Sony, er litt mer optikk. Men det kommer seg der også. F.eks. 16-80mm for crop.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg bytte i dag så måtte det bli til E420 med FL36, 8mm f3.5 og 50mm f2. Da er det svidd av så mye penger at et 25mm f2.8 nok hadde blitt med i dragsuget.

 

Men i dag har jeg ikke penger til alt det, og det vinker noen sexy mFT-saker i det ikke altfor fjerne...

 

Så hvis jeg faktisk skulle bytte i dag, ville det blitt et D40, fortrinnsvis pent brukt til en pris som står i forhold til nypris nå. Det ville være et lite utlegg som kan forsvare relativt rask utskifting til mFT når det kommer noe lekkert der.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er et problem med optikkutvalget til Nikon. Og med D700 har man fullt utbytte av markedets beste utvalg av kvalitetsoptikk med manuell fokus. Og objektiver med AF er det mer enn nok av, både mht forskjellige varianter og tilbudet på bruktmarkedet.

 

Også er det ifølge Kennyboy mulig å slippe veldig billig unna når du skal ha et allroundobjektiv som holder høy nok klasse til å ikke gjøre skam på det flotte huset.

Lenke til kommentar

Litt på siden av temaet her. Jeg har drevet med mye annet enn fotografering, bla har jeg ett forholdsvis avansert lydstudio stående og støve ned bak meg (jobbet i musikkforretning for noen år siden), og har gjennom alle år drevet mye med PC. En ting som slår meg ofte er selvsagt merkeavhengigheten. På samme måte som kamera merker så sverger enkelte feks kun til Roland sine synthesizere. Har selv brukt Roland stash mye med kjempebra erfaring, men det oppsettet jeg har stående idag inneholder Roland, Yamaha, Novation og Waldorf på hardware siden så man har lov å endre syn på ting...

 

Når det gjelder PC verden er den en annen ting som går igjen som sikkert flere har erfart her, folk gidder aldri lære seg å bruke ett program. Sikkert en drøy påstånd for noen, og de som faktisk bruker tid på å lære seg dette skikkelig er unnskyldt. Fra min aktive tid innen musikk fikk jeg stadig spørsmål fra musikere som var på jakt etter ett "bedre" musikk program. Dette fra musikere som satt med Cubase ol som er regnet blandt de 3 ? best programmene til sitt bruk. Har selv printet ut over 1700 sider ! med dokumentasjon og gått igjennom trinn for trinn. Samme prosessen går jeg nå om dagen igjennom når det gjelder bruk og mulighetene/manglene i Nikon D300. Bare ved å lære hvordan de ulike innstillingene og hvordan de fungerer i det den virkelig verden har gjort at "finpussen" av bildene nå er redusert masse i tid og jeg kan bruke mer tid på å faktisk ta bilder og utforske bildebehandling mer i dybden.

Lenke til kommentar
Morsomt tema

 

 

Skulle jeg ha byttet så ville det ha vært til nikon D700 pga høy ISO og AF egenskaper. Ulempen er dog objektiv utvalget. Ellers er 5DII veldig spennende da, spesiellt med hensyn til film mulighetene. Litt synd at AF ikke ser spesiellt mye bedre ut en hos tidl modell.

Hmmmm.... Det mangler opplagt noen objektiver i Nikons sortiment ja. Men såpass at det virkelig blir en ulempe? Hva er det du virkelig mangler? Har du prøvd ut alternativene, f.eks manuell 35/1.4 for den (fremdeles) manglende 35/1.4 AF-S, eller 24-85/2.8-4 AF-D som rimelig normalzoom på FF? Jeg, og mange med meg, vil nok helle i retning av at (det ufullstendige) objektivprogrammet er i ferd med å bli Nikon sin styrke - ikke minst flere som har gått over fra Canon sier dette.

 

Og utvalget i gammel optikk... svært interessant til diverse spesialbruk. En av mine favoritter akkurat nå er den gamle skyvezoomen 50-135/3.5 AI-S, evt med 500D forsatslinse til næropptak. Vil også anbefale folk å sjekke ut råtassen 105/1.8 AI-S, kanskje særlig på FF.

 

For øvrig tror jeg du skal la AF på 5DII falle gjennom i egen brukstest før du regner med at den ikke er så mye bedre enn på 5D.

 

Jeg for min del ville nok valgt Nikon (igjen). De lager for tida akkurat typen verktøy jeg liker, og de gjør det rimelig. Nr 2 blir Sony, faktisk. Pga FF-satsingen deres og høykvalitets optikk. Nr 3 Canon. You can't go wrong with that - the question is, how right you go ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...