Gå til innhold

Sleipe triks brukes for å sluse kunder inn på taxfree


Anbefalte innlegg

De kunne med det samme fikset den terminalen de allerede har:

-for dårlig kapasitet/plass til sikkerhetssjekk

-de som skal til utlandet må slippe å gå gjennom en butikk

-kronglete/uoversiktlig/trangt mellom sikkerhetssjekk og gatene utland. Ikke i det hele tatt tilpasset mengden reisende.

-flere gater er vanskelige å finne.

 

De burde kostet på seg en studietur til Bryssel for å se hvordan det kan gjøres.

 

Det at man må gjennom taxfreebutikken på utland er etter hva jeg har skjønt bevisst...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at man må gjennom taxfreebutikken på utland er etter hva jeg har skjønt bevisst...

Det betyr ikke at det er akseptabelt. Heller ikke at man etter den første taxfree-en må gå gjennom en s-formet tarm mellom butikker. Flyplassen er tross alt eid at staten og er der for å yte passasjerene en tjeneste.

 

Det blir faktisk som om et offentlig eid busselskap som får betalt for å traffikkere visse ruter skulle gjøre store deler av bussen om til en Narvesen-kiosk på bekostning av den tjenesten bussen faktisk skulle gi.

Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke helt med her, det går selvsagt an å ikke måtte gå gjennom den første tax-free butikken?!

Jo, men da må man gå en omvei.

 

Du tar nok feil. Det er ingen omvei; du går til venstre etter kontrollen og kommer ut rett ved trappen opp til loungene. Du slipper å gå gjennom butikken og ikke minst kasseområdet, hvilket betyr at "omveien" du refererer til faktisk er en snarvei.

 

Se gjerne kart over OSL her i tilfelle du ikke skjønner: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no...t_nov07_nor.pdf

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar
Du tar nok feil. Det er ingen omvei; du går til venstre etter kontrollen og kommer ut rett ved trappen opp til loungene. Du slipper å gå gjennom butikken og ikke minst kasseområdet, hvilket betyr at "omveien" du refererer til faktisk er en snarvei.

 

Se gjerne kart over OSL her i tilfelle du ikke skjønner: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no...t_nov07_nor.pdf

Definisjonen på en omvei er en vei som er lengere. Jeg har også funnet ut at det er raskere å gå denne omveien da det er mange som stopper opp i butikken, men det er fremdeles en omvei.

 

Du kan forresten selv se hvordan OSL oppfatter området mellom rødt punkt 9 og 10 på kartet du linker. De har kun tegnet inn butikken, omveien har de helt utelatt.

 

Det er utrolig at ikke flere reagerer på denslags overtramp. kan ikke huske å ha sett noe lignende på en annen flyplass.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Du tar nok feil. Det er ingen omvei; du går til venstre etter kontrollen og kommer ut rett ved trappen opp til loungene. Du slipper å gå gjennom butikken og ikke minst kasseområdet, hvilket betyr at "omveien" du refererer til faktisk er en snarvei.

 

Se gjerne kart over OSL her i tilfelle du ikke skjønner: http://www.osl.no/archive/Internett/osl.no...t_nov07_nor.pdf

Definisjonen på en omvei er en vei som er lengere. Jeg har også funnet ut at det er raskere å gå denne omveien da det er mange som stopper opp i butikken, men det er fremdeles en omvei.

 

Du kan forresten selv se hvordan OSL oppfatter området mellom rødt punkt 9 og 10 på kartet du linker. De har kun tegnet inn butikken, omveien har de helt utelatt.

 

Det er utrolig at ikke flere reagerer på denslags overtramp. kan ikke huske å ha sett noe lignende på en annen flyplass.

 

Såvidt jeg husker nøyaktig det samme på BGO

Lenke til kommentar
Du kan forresten selv se hvordan OSL oppfatter området mellom rødt punkt 9 og 10 på kartet du linker. De har kun tegnet inn butikken, omveien har de helt utelatt.

 

Det er utrolig at ikke flere reagerer på denslags overtramp. kan ikke huske å ha sett noe lignende på en annen flyplass.

 

Jeg prøver igjen; det er ingen omvei. :)

 

Du går simpelthen til venstre forbi butikken på utsiden (parallelt) - og veien er kortere da man slipper å gå innover (til høyre) i butikken og komme ut helt borte ved kassene. Jeg gikk der sist forrige torsdag, så jeg vet hva jeg snakker om. Vært på OSL i det siste? :)

 

Forresten, hva mener du med overtramp? Det er forresten ikke uvanlig at passasjerene blir ført gjennom tax-free - har fløyet innom EZE, GIG, GRU, SCL, ASU og ikke minst OSL, for ikke nevne visse deler av FRA og MUC samt terminalen DY benytter i ARN.

Lenke til kommentar
Jeg prøver igjen; det er ingen omvei. :)

 

Du går simpelthen til venstre forbi butikken på utsiden (parallelt) - og veien er kortere da man slipper å gå innover (til høyre) i butikken og komme ut helt borte ved kassene. Jeg gikk der sist forrige torsdag, så jeg vet hva jeg snakker om. Vært på OSL i det siste? :)

Det virker som om du bruker inngangen for de ansatte, og da stemmer det du sier, men for de som skal reise så er det en omvei. Om du lurer på det så går definisjonen på omvei på lengden av veien og ikke på tiden man bruker. En omvei kan altså være raskere.

post-18989-1200676380_thumb.jpg

For vanlige reisende er den grønne veien den korteste og den Osl tydeligvis har lagt opp til at de skal bruke. Du går som ansatt altså inn ved det røde 9-tallet og da vil den røde veien være like kort for deg.

 

Jeg går forbi der minst en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Forresten, hva mener du med overtramp? Det er forresten ikke uvanlig at passasjerene blir ført gjennom tax-free -

Nei, det er ikke uvanlig, men det er utrolig irriterende. Det er mange som ikke

ønsker å benytte seg av tax free tilbudet og det bør da være lagt opp slik at man kan gå

rett til gate i stedet.

Endret av MindB
Lenke til kommentar
Det er forresten ikke uvanlig at passasjerene blir ført gjennom tax-free - har fløyet innom EZE, GIG, GRU, SCL, ASU

Buenos Aires, Rio, Sao Paolo, Santiago og Asuncion har jeg ikke flydd til. Det er interessant om de har samme løsning som OSL, men siden du har flydd så mye så kan du vel bekrefte at dette ikke er en vanlig løsning.

Lenke til kommentar

Herregud. Jeg går der åtte ganger om dagen. Alle passasjerer kan ta til venstre og gå rundt selve tax-freebutikken. Om du ikke vil gå gjennom tax-freearkaden, der de andre småbutikkene er, tar du til venstre der det står gate 34 og fortsetter til 36. Denne veien går gjennom det grønne punktet som er merket SYV på kartet ditt.

 

I tillegg kan jo nevnes at over 50 % av OSLs inntekter kommer fra husleie - noe gjør det lønnsomt om flest mulig legger turen inneom tax-freebutikken. Likevel, tax free på ankomst, som du ikke ledes gjennom - er nå den butikken i Norge som omsetter for flest kroner per kvadratmeter, kun slått av IKEA på Slependen.

 

Brussel er jo en grusom flyplass - den er ikke akkurat mål for noen studiereise fra OSL. :)

 

Det virker som om du bruker inngangen for de ansatte, og da stemmer det du sier, men for de som skal reise så er det en omvei.
. Disse inngangene ligger jo med fem meters mellomrom. Det er vel ikke de fem meterne vi kverulerer om? Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Herregud. Jeg går der åtte ganger om dagen. Alle passasjerer kan ta til venstre og gå rundt selve tax-freebutikken.

Ja, ingen har benektet at det er mulig å ta en omvei om man er klar over omveien.

 

Du er virkelig sta om du fremdeles påstår at en lengere vei ikke er en omvei selv etter at jeg har tegnet opp at veien er lengere. Det er antagelig ikke snakk om mer enn 8-9 meter ekstra, men du må vite om omveien og være bevisst for ikke å ende opp i butikken. Prøv en gang å gå inn der hvor passasjerene går inn så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Siden du fremdeles ikke forstår skal jeg ta bilder og legge dem ut her. Det er ingen omvei og dessuten, hvordan skal jeg kunne bruke en ansattinngang når jeg er en vanlig passasjer? :)

Bare bruk plantegningen og tegn inn en kortere vei enn den grønne jeg har tegnet inn. Skal bli spennende å se hvordan du får til noe som er kortere enn en rett linje. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er med Robbie på denne, altså. Det er ingen vits i å bruke tid på dette. Dere har brukt en hel side på å diskutere hvem av dere som har rett. Foreslår at dere møtes, tar en rask tur til CPH elns., så kan dere se hvem som kommer først til loungen på turen :)

Lenke til kommentar
Jeg har tatt bilder(tilbrakte en ny natt på OSL) - de kommer i løpet av uken..

Jeg lurer på hva du egentlig har tenkt å vise med bildene.

 

A) At det er mulig å ta en omvei utenom taxfreebutikken om man er oppmerksom på dette?

-Jeg har sagt flere ganger at dette er mulig og har til og med tegnet det inn på plantegningen.

 

B) At du har funnet en vei som er kortere enn en rett linje?

-Klarer du dette så ligger du ann til nobelprisen i fysikk.

La oss vente til jeg forklarer med bilder, men kan jo også nevne at veien gjennom tax-freebutikken ikke er en rett linje, og at du veldig sannsynlig ender med å måtte gå gjennom arkaden dersom du starter med å gå gjennom tax-freebutikken. :)

 

De fleste store flyplasser i US, som i Europa, er jo "åpne" 24/7. Det betyr derimot IKKE at det går fly hele døgnet.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

post-32837-1200961014_thumb.jpg

Her har jeg tegnet inn med rødt hvordan du bruker "snarveien" vår - blå hvordan du ender opp gjennom arkaden dersom du følger din vei. Merk at du selv ikke hadde tegnet inn veien efter arkaden.

 

La oss starte med "ansatteinngang" vs "pax-inngang":

post-32837-1200961108_thumb.jpg

Handlevognene utgjør kanskje max fem meter. Det er disse meterne du mener gjør at vår snarvei blir en omvei.

Om du tar snarveien, fortsetter du altså til venstre ved siden av taxfree-butikken:

post-32837-1200961266_thumb.jpg

 

Som vi ser, en helt RETT linje(i motsetning til i tax-freebutikken, som både er crowded og hvor du blir ledet mellom hyllene.

 

Du tar så til venstre ved skiltet som viser til gate "30-34", men fortsetter i motsatt retning: post-32837-1200961337_thumb.jpg

 

Og for å gjøre det helt klart hvor denne inngangen ligger i forhold til tax-freebutikken:

post-32837-1200961374_thumb.jpg

 

Som du ser, den ligger hakket tidligere enn der du ville kommet ut om du gikk gjennom tax-freebutikken. Altså ville ikke det fungert spesielt godt. Inngangen til snarveien ligger parallelt med Global Refund-kontoret.

 

Så er det bare å sprade ned, igjen, i en rett linje - i motsetning til gjennom arkaden, som vi ser på kartet går i en bue-form.

post-32837-1200961463_thumb.jpg

 

Apropos rette linjer vil jeg med andre ord påstå at min vei er "rettere".

 

Beklager dårlig bildekvalitet, men midt på natten med en Nokia E61i blir ikke veldig god kvalitet... I tillegg ser vi tydelig det glorete neon-lyset fra tax-freebutikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...