Gå til innhold

Sleipe triks brukes for å sluse kunder inn på taxfree


Anbefalte innlegg

Er klar over den veien, men regnet den ikke med da man må gå mot skiltingen og da man må gå gjennom en trang gate og et serveringssted. De gangene jeg har vurdert å gå der har jeg ikke gjort det da det var fullt av folk som stod der.

 

Uansett er dette veier man må være veldig bevisst for å ta. Det det er lagt opp til er at man skal gå gjennom butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går teknisk sett ikke gjennom et serveringssted, det er et serveringssted på høyre side, og et spiseområdet på høyre. Det går jo frem på bildet at det er mulig gå der, og til og med for elektriske biler å kjøre. Det kan selvsagt være litt trangt dersom det foregår boarding på gate 36.

 

Igjen, det er klart OSL ønsker at du går gjennom butikken og handler - over halvparten av OSLs inntekter kommer fra husleie, omsetningsbasert sådann. Det betyr at avgifter for å benytte OSL kan holdes lavere - som igjen kommer deg til gode.

Lenke til kommentar
Igjen, det er klart OSL ønsker at du går gjennom butikken og handler - over halvparten av OSLs inntekter kommer fra husleie, omsetningsbasert sådann. Det betyr at avgifter for å benytte OSL kan holdes lavere - som igjen kommer deg til gode.

Og likevel er altså avgiftene lavere på flyplasser hvor man ikke legger slike hinder i passasjerendes ferdsel. :whistle:

 

Saker er jo egentlig den at OSL er en melkeku for Avinor som bruker den til å sponse andre flyplasser.

Lenke til kommentar
Og likevel er altså avgiftene lavere på flyplasser hvor man ikke legger slike hinder i passasjerendes ferdsel. :whistle:
Har du noe eksempel på flyplasser av OSLs størrelser hvor dette stemmer? Avgiftene på OSL er rimelig lave, det er ingen gate-avgift f.eks.

 

Saker er jo egentlig den at OSL er en melkeku for Avinor som bruker den til å sponse andre flyplasser.
Det er klart at OSL som den mest lønnsomme flyplassen i Avinor-konsernet dermed også "sponser" de flyplassene som ikke nødvendigvis er bedriftsøkonomisk lønnsomme. Det er slik man har valgt å ha det i Norge...
Lenke til kommentar
Har du noe eksempel på flyplasser av OSLs størrelser hvor dette stemmer? Avgiftene på OSL er rimelig lave, det er ingen gate-avgift f.eks.

 

Det er klart at OSL som den mest lønnsomme flyplassen i Avinor-konsernet dermed også "sponser" de flyplassene som ikke nødvendigvis er bedriftsøkonomisk lønnsomme. Det er slik man har valgt å ha det i Norge...

Torp og Rygge er vel billigere. Og Avinors flyplasser på denne størrelsen er altså både dyrere og ikke lønnsomme. Hva sier det om Avinor?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Har du noe eksempel på flyplasser av OSLs størrelser hvor dette stemmer? Avgiftene på OSL er rimelig lave, det er ingen gate-avgift f.eks.

 

Det er klart at OSL som den mest lønnsomme flyplassen i Avinor-konsernet dermed også "sponser" de flyplassene som ikke nødvendigvis er bedriftsøkonomisk lønnsomme. Det er slik man har valgt å ha det i Norge...

Torp og Rygge er vel billigere.

Det er de nok - men jeg spurte om flyplasser på OSLs størrelse. Du kan ikke sammenligne Torp og Rygge med OSL.

 

Har du URL dit? Klarer ikke å finne noen "T2" på den siten og man kan ikke søke på kun 2 tegn.
Ta en kikk her.

 

Den gir mye av det samme. Jeg antar "T2"-siden kun ligger på intranettet til OSL, så beklager misvisende info.

Lenke til kommentar
Det er de nok - men jeg spurte om flyplasser på OSLs størrelse. Du kan ikke sammenligne Torp og Rygge med OSL.

Hvorfor ikke? Ifølge det du selv sier er jo små flyplasser vanskeligere å gjøre lønnsomme.

Eh, det har jeg ikke sagt. Jeg har sagt at en del av Avinors flyplasser aldri ville lønt seg bedriftsøkonomisk. Og det står jeg på. Da snakker vi ikke om type Bergen eller Stavanger, eller Torp-størrelse, men f.eks. Hasvik Lufthavn, Røros Lufthavn og ikke minst Røst Lufthavn, med et par proppelfly om dagen. Disse flyplassene blir i dag subsidert delvis via inntekter fra OSL.

 

Rygge og Torp er frittstående flyplasser. Begge er langt under OSL i størrelse, og jeg synes dermed ikke du kan sammenligne disse flyplassene. Der OSL er en hub, er Rygge og Torp final destination.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Man ser jo godt på bildet i avisen at det er mulig å passere der, og de som reiser mye vet om det.
Og de som ikke er vant lurer på hvor de gikk feil for de har jo havnet midt i en butikk.

 

Vi har diskutert dette i det mye før og vi kommer ikke til enighet om noen skal ha lov til å ta seg til rette med offentlige midler på denne måten. Ville bare gi en oppdatering om at det går en prosess mot dette overgrepet.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Oslo Lufthavn Gardermoen eies av det private aksjeselskapet Oslo Lufthavn AS. Dette igjen er 100 % eiet av Avinor AS(altså også et aksjeselskap) som igjen er eiet av Samferdselsdepartementet. På lang sikt vil vi antagelig se at noen av flyplassene selges ut til private, slik f.eks. Københavns Lufhthavn CPH er. Dette var vel også noe av agendaen da man valgte å splitte gamle Luftfartsverket i Luftfartstilsynet og Avinor AS, og ikke beholde den gamle stats-eide strukturen som f.eks. i Sverige. Da Luftfartsverket ble splittet ble det som i dag er Avinor AS vurdert om skulle være et statsforetak, eller et aksjeselskap - eller en direkte forvaltningsbedrift. Man valgte selskapsformen aksjeselskap - mye takket være en Høyre-regjering på den tiden.

 

At flyplassen i siste instans er eiet av staten, betyr jo langt fra at den derfor ikke trenger å produsere utbytte. Et problem har jo vært at Samferdselsdep. har tatt ut for mye utbytte av Avinor AS i forhold til de sikkerhetsopprustningene man står foran. I tillegg er det jo slik at de tre-fire flyplassene i Norge som faktisk tjener penger er nødt til å finansiere alle de mindre flyplassene som ikke gjør det.

 

Du skriver at man tar seg til rette v.hj.a. offentlige midler. Dette er jo helt galt, all den tid driften av duty-free-butikkene på Oslo Lufthavn Gardermoen er satt ut til Travel Retail Norway AS. Oslo Lufthavn AS spytter overhodet ikke penger inn i driften - det er et rent leieforhold hvor Travel Retail Norway AS betaler Oslo Lufthavn AS en leie på mellom 30 og 40 % av omsetningen sin. Det er disse midlene som faktisk driver norske flyplasser. Oslo Lufthavn AS drives ikke av offentlige midler, men av leieinntekter(overkant av 50 % av omsetningen) og flyavgifter(underkant av 50 % av omsetningen).

 

For å sette det litt på spissen, vil jeg si at jeg foretrekker å gå gjennom en duty-free-store fremfor skatteøkninger.

Lenke til kommentar

Jeg er kjent med alt du sier og det er Oslo Lufthavn AS som har tatt seg til rette her. De som driver butikken kunne selvsagt ikke ikke gjort noe slikt på egen hånd.

 

Jeg skjønner også argumentasjonen din for overgrepet, men jeg mener det bør settes grenser for hva man kan gjøre med offentlige tjenester og jeg mener grensen er overtrått her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...