Gå til innhold

Hvor mange land har du vært i ?


Anbefalte innlegg

Norge

Danmark

Sverige

Færøyene

England

Skottland inkl. Shetland

Tyskland

Nederland

Spania

Frankrike

Italia

Malta

Egypt

Malaysia

Singapore

Amerika

Canada

Mexico

Honduras

Bahamas

Belize

Cayman Islands

Puerto Rico

Barbados

De Amerikanske Jomfruøyene (St.Thomas, St.Croix og St.John)

De Britiske Jomfruøyene (Antigua)

Dominica

Martinique

St.Kitts

St.Lucia

St.Maarten

Endret av Marstein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Færøyene

Danmark

England

Skottland inkl. Shetland

Cayman Islands

Storbritannia

De Amerikanske Jomfruøyene (St.Thomas, St.Croix og St.John)

USA

De Britiske Jomfruøyene (Antigua)

Antigua and Barbuda heter landet.

Martinique

Frankrike

St.Kitts

Federation of Saint Christopher and Nevis heter landet.

St.Maarten

Nederland

 

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Danmark

Storbritannia

USA

Antigua and Barbuda heter landet.

Frankrike

Federation of Saint Christopher and Nevis heter landet.

Nederland

 

 

Etter å ha ferdes disse plassene i årevis på cruisebåter så skal du ikke ha noen forhåpninger om at du har lært meg noe som helst.

Dessuten; Færøyene er et eget land selv om det hører til Danmark.

For det andre; Storbritannia er IKKE et land.

Storbritannia består av 4 land eller nasjoner om du vil, England, Skottland, Wales og Nord-Irland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikset litt på listen min, da det har kommet noe nytt på den, pluss at jeg så at noe på den ikke regnes for selvstendige stater.

 

Norge

Danmark (bodd der)

Sverige

Frankrike

Luxemburg

Nederland

Belgia

Tyskland

Italia

Sveits

Monaco

Spania

Latvia

Egypt

Sør Afrika

UAE

USA

Canada

Mexico

Bahamas

St. Lucia

Barbados

Tanzania

 

Juridisk sett har jeg vært i Storbritannia også, men da de landene ikke har vært formålet med reisen teller jeg ikke de med.

Thailand

Vietnam

Lenke til kommentar

 

Etter å ha ferdes disse plassene i årevis på cruisebåter så skal du ikke ha noen forhåpninger om at du har lært meg noe som helst.

Dessuten; Færøyene er et eget land selv om det hører til Danmark.

For det andre; Storbritannia er IKKE et land.

Storbritannia består av 4 land eller nasjoner om du vil, England, Skottland, Wales og Nord-Irland.

Litt dumt å være så hovmodig når du tar så feil. http://www.worldatlas.com/cntycont.htm#.UhIS9pJM8ZU er en bra liste. Kan være akseptabelt (selv om jeg ikke gjør det) å ta med Taiwan, Palestina, Vest Sahara og Kosovo også.

Lenke til kommentar

 

Etter å ha ferdes disse plassene i årevis på cruisebåter så skal du ikke ha noen forhåpninger om at du har lært meg noe som helst.

Dessuten; Færøyene er et eget land selv om det hører til Danmark.

For det andre; Storbritannia er IKKE et land.

Storbritannia består av 4 land eller nasjoner om du vil, England, Skottland, Wales og Nord-Irland.

 

Feil. Storbritannia er øya som England, Skottland og Wales ligger på.

Lenke til kommentar

 

Feil. Storbritannia er øya som England, Skottland og Wales ligger på.

Helt korrekt så heter landet United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland eller Det forente kongeriket Storbritannia og Nord-Irland. Det blir uansett langt og kronglete så i Norge sier vi nesten altid kun Storbritannia som som du helt korrekt sier er en øy og ikke et land.

Lenke til kommentar

Er Færøyene et eget land? Hvis nei:

Er Færøyene forskjellig fra moderlandet sitt, Danmark, både kulturelt, språklig og geografisk? Hvis ja:

Kan vi akseptere at det er lov å si at man har besøkt Færøyene selv om det ikke, per definisjon, er et eget land?

 

Seriøst, det ødelegger hele poenget med tråden. Hvis man har besøkt Grønland, så sier man ikke "jeg har vært i Danmark". Hvis man har besøkt Niue, så sier man ikke "jeg har vært i New Zealand". Førsteposten sier ingenting om at det er forbudt å liste opp territorier man har besøkt, så å poste en link til en liste over FNs medlemsland er fullstendig meningsløst. I flere tilfeller tør jeg påstå at territoriet uansett er mer spennende, og derfor mer aktuelt for tråden, enn moderlandet, som for eksempel med Færøyene, Grønland, Niue, Bouvetøya, Martinique, Europa Island, Iwo Jima og gud vet hvor.

 

Selv har jeg vært i:

Norge

Sverige

Danmark

Åland (les over)

Tyskland

Frankrike

Spania

Italia

Monaco

Skottland (eller Storbritannia hvis det er viktig)

Israel

Palestina

 

Takk for oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Er Færøyene et eget land? Hvis nei:

Er Færøyene forskjellig fra moderlandet sitt, Danmark, både kulturelt, språklig og geografisk? Hvis ja:

Kan vi akseptere at det er lov å si at man har besøkt Færøyene selv om det ikke, per definisjon, er et eget land?

 

Seriøst, det ødelegger hele poenget med tråden. Hvis man har besøkt Grønland, så sier man ikke "jeg har vært i Danmark". Hvis man har besøkt Niue, så sier man ikke "jeg har vært i New Zealand". Førsteposten sier ingenting om at det er forbudt å liste opp territorier man har besøkt, så å poste en link til en liste over FNs medlemsland er fullstendig meningsløst. I flere tilfeller tør jeg påstå at territoriet uansett er mer spennende, og derfor mer aktuelt for tråden, enn moderlandet, som for eksempel med Færøyene, Grønland, Niue, Bouvetøya, Martinique, Europa Island, Iwo Jima og gud vet hvor.

Selvsagt bør man kunne fortelle om hvor man har vært, men det burde være mulig å gjøre det uten å samtidig spre desinformasjon ved å finne opp nye land. Dette er en telletråd så da er det en fordel at alle teller likt og ikke har egne definisjoner av hva som er land.

 

Var selv i helgen på:

Bornholm (Danmark)

Ertholmene (Danmark)

så det er mulig å nevne uten å finne opp nye land. Og ved å ta med hvilket land området tilhører så lærer folk enda mere av tråden.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt bør man kunne fortelle om hvor man har vært, men det burde være mulig å gjøre det uten å samtidig spre desinformasjon ved å finne opp nye land. Dette er en telletråd så da er det en fordel at alle teller likt og ikke har egne definisjoner av hva som er land.

 

Var selv i helgen på:

Bornholm (Danmark)

Ertholmene (Danmark)

så det er mulig å nevne uten å finne opp nye land. Og ved å ta med hvilket land området tilhører så lærer folk enda mere av tråden.

 

Hvis folk lurer på statusen til et sted, så er det bare å søke på Google eller Wikipedia. Jeg er enig i det siste du skriver, men måten du dissekerer innlegget til Marstein på virker bare bedrevitende og hoverende, uansett hvor velmenende og lærerikt det måtte være. Ingen steder i det første innlegget hans prøver han å "finne opp land", så får det være at han senere roter til statusen til Storbritannia. Personlig synes jeg dette burde være en jovial skrytetråd, type "halla gutta, jeg var på Martinique i ferien" uten at noen skal komme og rette på vedkommende og si "feil, du var i Frankrike". Det er hele poenget mitt.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette burde være en jovial skrytetråd, type "halla gutta, jeg var på Martinique i ferien" uten at noen skal komme og rette på vedkommende og si "feil, du var i Frankrike". Det er hele poenget mitt.

Jeg er helt enig i at det burde være en jovial skrytetråd og det er fullt mulig å fortelle hvor man har vært uten å finne opp nye land. I tråden bruker folk flere måter å få med alle destinasjonene samtidig som de får med hvilket land et er.

 

Folk har for eksempel fått med mere info enn kun landet ved å skrive:

USA (NY, NJ, Florida, Utah)

Spania (charterferie på Gran Canaria)

Martinique (Frankrike)

 

Men å skrive

-------------

Oslo

Bergen

Martinique

Guadeloupe

Paris

 

5 land!

-------------

blir bare fordummende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det burde være en jovial skrytetråd og det er fullt mulig å fortelle hvor man har vært uten å finne opp nye land. I tråden bruker folk flere måter å få med alle destinasjonene samtidig som de får med hvilket land et er.

 

Folk har for eksempel fått med mere info enn kun landet ved å skrive:

USA (NY, NJ, Florida, Utah)

Spania (charterferie på Gran Canaria)

Martinique (Frankrike)

 

Men å skrive

-------------

Oslo

Bergen

Martinique

Guadeloupe

Paris

 

5 land!

-------------

blir bare fordummende.

 

Du henger deg opp i dette med å "finne opp land". Hvis jeg skriver at jeg har vært på Martinique, så betyr ikke det at jeg verken tror eller påstår at Martinique er en selvstendig nasjon, jeg gjør det rett og slett fordi det klinger bedre enn "Frankrike (Paris, Nice, Korsika, Martinique, Bordeaux)", for eksempel. Jeg står fremdeles ved det jeg sa, så lenge førsteposten ikke nevner noen regler angående hva et land er, synes jeg tråden burde være for både globetrottere og glade amatører, uten at folk skal bli kjeppjaget fordi de har Martinique og Guadeloupe som et eget "land" på lista si.

Lenke til kommentar

I og med at tråden heter "hvor mange land har du vært i" syns ihvertfall jeg det beste er å skrive f.eks.:

Land:

Storbrittania

USA

Kina

India

Spania

 

Har også vært i:

Hong Kong

Gibraltar

 

=5 land

 

Skjønner at folk tolker forskjellig når det ikke står noe klart i førsteposten, men ut ifra tittelen på tråden bør man ihvertfall skrive land for seg og telle land iforhold til en offisiell liste.

Lenke til kommentar

 

Du henger deg opp i dette med å "finne opp land". Hvis jeg skriver at jeg har vært på Martinique, så betyr ikke det at jeg verken tror eller påstår at Martinique er en selvstendig nasjon, jeg gjør det rett og slett fordi det klinger bedre enn "Frankrike (Paris, Nice, Korsika, Martinique, Bordeaux)", for eksempel. Jeg står fremdeles ved det jeg sa, så lenge førsteposten ikke nevner noen regler angående hva et land er, synes jeg tråden burde være for både globetrottere og glade amatører, uten at folk skal bli kjeppjaget fordi de har Martinique og Guadeloupe som et eget "land" på lista si.

Det er mange måter å skrive det på og ingen blir kjeppjaget fra denne tråden selv om de ikke er helt stødige med hvordan man teller land. Det er heller det motsatte, det er heller de som sier at diverse småøyer eller byer ikke er land som blir angrepet. Førsteposten skriver for eksempel "Har vært på øyene Lanzarote og Gran Canaria som er en del av Spania. Ferie." så jeg skjønner ikke at dette skal være noe problem.

 

Selvsagt er noen velkommen i tråden om de poster:

-----------

Oslo

Bergen

Martinique

Guadeloupe

Paris

 

5 land!

----------

Men den som påpeker at dette kun er 2 land burde det også være plass til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes dere at Vest-Sahara er et selvstendig land? Jeg har ikke vært der og kommer ikke til å ha sånn utrolig trang til å komme meg dit i fremtiden heller, men det kunne vært interresant å høre hva dere synes om det skal telles eller ikke om man har vært der.

 

Blir det litt som Scotland og Wales i forhold til Storbritannia?

 

Egentlig lurer jeg også på om Fransk Guyana og Kosovo også bør telles?

Endret av crazylazyboy
Lenke til kommentar

Vanskelige spørsmål.

Kommer an på øyet som ser ...

Kosovo vil jeg tro går greit å skrive. Er jo delvis anerkjent.

Vest-Sahara. Tja ...

Jeg hadde skrevet det som et egent land. Med navnet "Vest-Sahara"

Fungerer vel på en måte som en republikk i praksis.

 

Ellers kan man skrive det slik som:

Storbritannia:

- England

- Nord Irland

- Skottland

Eller:

Fransk Guyana (Frankrike)

Kokosøyene (Australia)

Grønland (Danmark)

Da kan andre lesere ta lærdom av det også :)

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...