Gå til innhold

Tror Blu-ray kun har 5 års levetid


Anbefalte innlegg

Det som denne artikkelen ikke nevnte er at Samsung vil levere TVer med USB-port. Tanken var at folk skulle kunne koble til minnepenner eller harddisker og spille av materiale fra. Prisene på flash-minne stuper, og vil snart være på et slikt nivå at det blir en reell konkurrent til Blu-ray. Om filmene blir komprimert til cirka 15 GB, så vil en rekke muligheter åpne seg.

* Kjøpe/leie filmer fysisk ved å kjøpe/leie en minnepenn som kun kan leses.

* Du tar med deg minnepenn eller harddisk til videobutikken og kjøper eller leier film.

osv.

 

Hva markedet vil etter hvert tilby er usikkert, men dette byr på mange muligheter. Og i tillegg kommer alle tjenestene med tilknytning til nett.

 

Edit: Forresten, jeg sjekket en gang hvor stor del filmen Batman begins utgjorde på utgjorde på en HD DVD. Filmen er i overkant av to timer, og størrelsen var under 18,5 GB, resten var ekstramateriale, og det var mye av det. Jeg kan tenke meg det er tilsvarende på Blu-ray.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som denne artikkelen ikke nevnte er at Samsung vil levere TVer med USB-port. Tanken var at folk skulle kunne koble til minnepenner eller harddisker og spille av materiale fra. Prisene på flash-minne stuper, og vil snart være på et slikt nivå at det blir en reell konkurrent til Blu-ray. Om filmene blir komprimert til cirka 15 GB, så vil en rekke muligheter åpne seg.

* Kjøpe/leie filmer fysisk ved å kjøpe/leie en minnepenn som kun kan leses.

* Du tar med deg minnepenn eller harddisk til videobutikken og kjøper eller leier film.

osv.

 

Hva markedet vil etter hvert tilby er usikkert, men dette byr på mange muligheter. Og i tillegg kommer alle tjenestene med tilknytning til nett.

 

Edit: Forresten, jeg sjekket en gang hvor stor del filmen Batman begins utgjorde på utgjorde på en HD DVD. Filmen er i overkant av to timer, og størrelsen var under 18,5 GB, resten var ekstramateriale, og det var mye av det. Jeg kan tenke meg det er tilsvarende på Blu-ray.

 

 

Nå skal det være sagt at Blu-Ray lagrer i annet format (har lest at dette skal være nermest rå data, noe som gjør at BD tar mye mer plass) menst HD-DVD som mange mener gir bedre bilde bruker en komprimerings teknologi.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
Nå skal det være sagt at Blu-Ray lagrer i annet format (har lest at dette skal være nermest rå data, noe som gjør at BD tar mye mer plass) menst HD-DVD som mange mener gir bedre bilde bruker en komprimerings teknologi.
Så vidt jeg vet støtter begge formater H.264, MPEG-4 AVC, VC-1 og MPEG-2. Hvilket format som blir brukt i praksis er opp til hver enkelt som gir ut filmer. De første platene brukte en del MPEG-2.

 

Jeg kan garantere deg at Blu-ray ikke lagrer i nesten rådata-format. Dette skulle isåfall gitt bedre bilde enn komprimering.

Lenke til kommentar
Er det forskell på oppskalert dvd og blu-ray? Vurder selv...

 

1. DVD vs BD

 

2. DVD vs BD

 

3. DVD vs BD

 

4. DVD vs BD

 

5. DVD vs BD

 

6. DVD vs BD

 

7. DVD vs BD

 

8. DVD vs BD

 

 

Er LotR ute på blu-ray? Når skjedde det?

 

AtW

 

Men, for å se god forskjell på oppskalert DVD og BD så vil det kreves en god skjerm som er blitt kalibrert. Og hvor mange av de som har HD-flatskjerm tror du har giddet å gjøre noen små finjusteringer? Flertallet kjører på fabrikkinnstillingene (eller skyhøye kontrastinstillinger), som vanligvis er helt ****. Selvfølgelig finnes det skjermer med gode fabrikkinstillinger, men tviler på at det er noe vanlig blant gjennomsnittlige forbrukere.

 

Nei det gjør det ikke, man ser tydlig forskjell på en middelmådig 720p-skjerm, ihvertfall om du ikke sitter veldig langt unna.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
En film med ekstramateriale på Blu-ray tar 25-50 GB. Det er det ingen i Norge i dag som klarer å laste ned på en hel kveld.

 

Du må ikke være så bastant. Selv kan jeg laste ned 50Gb på ca. 75-80 minutter. Privat linje, ikke noe uninett-greier. Selvsagt veldig få husstander som har mulighet for dette, men å si at ingen i Norge kan laste ned en BluRay på én kveld faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
En film med ekstramateriale på Blu-ray tar 25-50 GB. Det er det ingen i Norge i dag som klarer å laste ned på en hel kveld.

 

Du må ikke være så bastant. Selv kan jeg laste ned 50Gb på ca. 75-80 minutter. Privat linje, ikke noe uninett-greier. Selvsagt veldig få husstander som har mulighet for dette, men å si at ingen i Norge kan laste ned en BluRay på én kveld faller på sin egen urimelighet.

 

Å laste ned mye er ikke nødvendigvis det samme som at linjen er bra nok til å streame BD, stabil datastrøm er like viktig som hastigheten. Stabilt 48Mbit/s linjer er det vel få private i norge som har infrastruktur til. Nå er det sjelden man går nevneverdig over 30Mbit/s som bitrate, men bruker den som en liten pekepinn for hva streaming må konkurrere med.

 

Rå 1080p video hadde vært morro det, men nå er det dessverre ikke plass til 1Tb i timen på en BD skive...:) Og det å spille av ukomprimert 1080p video klarer ingen vanlige pcer.

Tror folk bør ta en kikke her;

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu_ray

 

Elektronikken som brukes for å skalere opp DVD til HD gir helt kurante bilder, men vil aldri kunne måle seg med BD. Selv utstyr i bruk i tv verden for å skalere i hytt og gevær kommer bare ett stykke på veien, og dette utstyret kommer ikke i stueformfaktor(med mindre du har 19"rack som stereobenk da). Litt på samme måte som at HD tv kun kommer ett stykke på veien sammenliknet med en skikkelig BD tittel.

 

Prisene er nå ikke stort værre enn når dvd var nytt og de går en vei, men det er klart at vanlige dvd fremdeles er en hard konkurrent med priser på ned mot 50lappen kontra rundt 140kr for billige BD titler.

Lenke til kommentar
Hos min familie og vennekrets så er DVD tingen idag, og kjem nok til å være det fleire år framover. DVD er godt nok og billigt. Blu-ray er for dyrt, krever dyrt utstyr og har dårlegare utvalg.

 

Omtrent ingen merker at dei ser på "HD" når dei ser film hos meg, dei er meir interessert i filmen og ikkje biletet eller lyden.

 

Men det dei er interessert i er korleis ein laster ned filmer, og det er ikkje lett å forklare når filmbransjen enda ikkje har forstått korleis dei kan distribuere filmer over internett. Ventetida det tar å laste ned noko er eit tema som dei ikkje er så interessert i enda.

I min vennekrets er det ivhertfall ganske forskjellig (generelt sett). Selv om mange av dem ikke har særlig peiling på Blu-ray, DVD og hva forskjellen ligger i, så meker de stor forskjell, og om de skal se en film så teller visstnok HD ganske sterkt.

 

Men selvfølgelig, det er jo stor forskjell på folk. Andre jeg kjenner synes også at "CD-kvalitet" (700 MB filmer) gir bra nok kvalitet. Og synes naturligvis at DVD er mer enn bra nok. Ikke fordi de ikke ser forskjell (de ser tydelig forskjell) men synes ikke bildekvaliteten veier noe overhode...

Det samme gjelder vel for majoriteten av den litt eldre garde, som her i husstanden klarer seg utmerket med VHS fortsatt, og har akkurat gått over til DVD... :omg:

 

Tror nok DVD kommer til å vare en stund, og det samme med Blu-ray. Tror ikke det blir slik digital distrubisjon på en stund. Bor sentralt i en by på østlandet (akershus) og selv ikke her klarer vi å nå noe høyere enn maks 800 Kbps (100 KB/s). (72 meter fra sentral)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg tror Blu-ray er kommet for å bli. Optimismen og den påståtte revolusjonen rundt steaming og digital distribusjon tror jeg kommer til å la vente på seg, og jeg frykter at det kan ta tiår før fysiske lagringsmedier for media erstattes av en eller flere fullgode løsninger basert på digital distribusjon over Internett/informasjonens motorvei*.

 

Noen direkte arvtaker til Blu-ray ser jeg heller ikke, et nytt optisk lagringsmedia er det svært tvilsomt at ser dagens lys på flere år, det er såpass store teknologiske, økonomiske og strukturelle omveltninger som skal til for å pushe et slikt igjennom at det er heller tvilsomt at noen større selskaper vil komme trekkende med et slikt opp av hatten i nærmeste fremtid. Lagring basert på flash-minne innehar svært få praktiske egenskaper i forhold til tradisjonelle optiske lagringsmedier og ulempene med pris og produksjonskvanta har og vil sannsynligvis fortsette å bidra til at også dette forblir et uegnet medium for media.

 

Jeg mener det interessante spørsmålet er hva som vil følge i kjølvannet av Blu-ray når det en gang vil bli faset ut for å holde konsumhjulet i konstant rotasjon. Kanskje enda et optisk medium i symbiose med digital distribusjon og en tettere parring av disse to, noe ala det vi ser med CD-er og iTunes i dag? En spiller/boks hvor man kan kjøpe og streame/laste ned filmer/serier men også kopiere fysiske filmer inn i biblioteket eller bare lisensen til disse. Alt trygt syltet ned i DRM og proprietære formater selvsagt.

 

*Begrep brukt av Gates for å beskrive et mulig fremtidig informasjonsnettverk i boken med samme navn.

Lenke til kommentar

Til eller fra om kvalitet eller ei, saken er at DVD får du fra 180,- og nedover, mens en Blu-ray plate koster nesten det dobbelte.. For å få BR til å ta av må prisene senkes, enkelt og greit, og butikkene må fronte filmene mye mer enn hva de gjør nå til dags. Et enkelt eksempel; på Platekompaniet på Oslo City er den én hylle med BR, og 40 med DVD.. ikke rart DVD fremdeles selger som hakka møkk...

Lenke til kommentar

En vanlig BD koster fra 129kr til 224kr. (med noen få eksempler/dyre butikker)

Nye filmer for 149

DVD koster rundt 99kr. (like mye som HD-DVD, som naturligvis falt i pris da det tapte slaget)

Altså, BD er nok 50 - 100 % så dyrt, men ikke til så mye som du referer til.

 

At man må betale litt ekstra for langt bedre kvalitet er vel et faktum som gjelder overalt her i verden, så det burde folk ikke ha noe problem med å forstå. Men at noen jager etter billige filmer fremfor kvalitet vil stadig skje, og derfor vil nok DVD leve en stund til.

 

Nye filmer for 149kr og litt eldre for 129kr: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...WUAAAEYRIgJl4QS

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
En vanlig BD koster fra 129kr til 224kr. (med noen få eksempler/dyre butikker)

Nye filmer for 149

DVD koster rundt 99kr. (like mye som HD-DVD, som naturligvis falt i pris da det tapte slaget)

Altså, BD er nok 50 - 100 % så dyrt, men ikke til så mye som du referer til.

 

At man må betale litt ekstra for langt bedre kvalitet er vel et faktum som gjelder overalt her i verden, så det burde folk ikke ha noe problem med å forstå. Men at noen jager etter billige filmer fremfor kvalitet vil stadig skje, og derfor vil nok DVD leve en stund til.

 

Nye filmer for 149kr og litt eldre for 129kr: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...WUAAAEYRIgJl4QS

 

En vanlig BD koster som regel 269,- / 249,- ny, 159,- på tilbud.. men seff, Elkjøp er jo et billigsted så der koster det nok litt mindre... Jeg går tydeligvis ikke etter pris, men godt utvalg.. Videonova er et eksempel på hvor de har veldig bra utvalg, men de koster da også litt mer.

 

Når det gjelder å betale mer for kvaliteten, greit nok.. men når butikker ikke fronter disse filmene på fremste rad og heller stuer de vekk i et hjørne, så blir det deretter.

 

Og folk jager alltid etter billigere filmer, kan noen spare 10 lusne kroner ved å reise gjennom halve byen, så gjør de det.. helt latterlig!

 

edit: og det gjelder ikke bare filmer, det gjelder så og si alt...

Endret av Darth Godo
Lenke til kommentar
Er tilbøyelig til å tro på kort levetid, utviklingen går fort så bedre produkter kan kjapt bli aktuelle og selv ser jeg nå nesten mer HD materiale enn DVD og mer komprimerte formater hva film anngår.

 

Alt dette er "digitalt distribuert" og kun med PC som avspiller..

 

Og antar da også at alt dette er (u)lovlig lastet ned (?). Jeg kjenner ikke til noen gode kilder hvor man kan leie/kjøpe filmer/serier digitalt og til en bra kvalitet/pris (samt bra nedlastingshastighet). Om du vet av noen så si gjerne i fra! :)

 

Sony har begynt litt med digital distribusjon av filmer via playstation network (eller hva det nå heter). Jeg har ikke prøvd det enda, men har litt håp til den tjensten. Er dessverre bekymret for at de ikke har dedikert nok båndbredde til at det har noe for seg. Når jeg har kjøpt annet innhold der så har det tatt mange timer å laste ned et spill på 700MB. Men om man har mulighet til å begynne å se mens det streames så hjelper jo det litt :)

Lenke til kommentar
Hvordan hadde du da tenkt å oppbevare/arkivere filmene dine??? Og hvor lang tid tror du det tar å laste ned en film i full Blu-ray-kvalitet? Jeg tenker ikke da på en h.264-kopi med Dolby Digital-lyd. En film med ekstramateriale på Blu-ray tar 25-50 GB. Det er det ingen i Norge i dag som klarer å laste ned på en hel kveld.

De største harddiskene man kan oppdrive i dag er 1000GB. Dvs at du får plass til høyst 35-40 filmer i Blu-ray-kvalitet. Så kanskje du bør begynne å revurdere dine utsagn...

 

Om ein ser litt korleis framtida blir så er det enkelt å sjå at Blu-ray er faktisk idag eit dødsdømt format. Fleire og fleire får fiberlinjer med 25mbit++ nedlastning, sjølvsagt så er ei så rask linje altfor bra idag fordi det er altfor få tjenester som kan levere topp hastigheit til privatpersoner med sånn linje, dette vil nok endre seg i løpet av 5-10 år.

Ikkje alle er interessert i ekstramateriale heller, som sikkert kan være valgfritt å laste ned. Nyere codecs har også vist seg svært effektive, meir enn h.264 som f.eks Dirac.

Ein heimeserver med fleire terrabytes lagring vil også være ganske vanleg om nokre år. Eg er rimeleg sikker på at dei fleste 1080p filmane vil være mellom 5-10GB størrelse om nokre år. Vanlege DVD filmar kan ein sikkert få rundt 1-1,5 GB

 

Jeg tror du tar feil. Det er i dag sterke krefter (ISP'ene) som ønsker å redusere båndbredden som brukes av kundene. I blant annet USA er det vanlig med begrensning på hvor mye man kan laste ned på et abonnement (slik Telenor prøvde seg med her for noen år siden). Problemet i dag er at infrastrukturen begynner å nærme seg hva den kan klare uten tunge investeringer i utvidelser. Noe som neppe kommer til å være gratis. Jeg tipper digital distribusjon av filmer til "hvermansen" kommer til å enten resultere i mye dyrere filmer (for bra kvalitet) eller mye dårligere kvalitet (for å ikke sprenge nettet).

 

I tillegg så kommer det til å være alle mulige slags begrensninger på det digitale mediet som gjør at det neppe virker like attraktivt som en BD-film. Det er f.eks. vanskelig å ta med seg den nedlastede filmen på hytta, i bilen, på ferie, til kompisen etc. (jeg tenker blant annet på barnefamilier ++).

 

BD har forøvrig fått en raskere utbredelse på kort tid enn hva DVD klarte på samme tid. Jeg personlig har fortsatt troen på at BD kan leve enda i en del år og jeg regner med at Samsung her har en agenda som tilsier at de ønsker at BD skal dø.

Lenke til kommentar

ISPer vil begrense båndbredden på grunn av infrastrukturen og piratvirksomhet. Hvis lovlig digital distribusjon i stor stil blir iverksatt, så må infrastrukturen bli oppgradert samtidig. I det siste har oppgraderingen fått en brems fordi mange har ikke sett nytteverdien av en raskere linje, og frykt for mer piratvirksomhet. Om derimot filmselskapene ønsker digital distribusjon etter hvert, så vil de bidra til utbygging i steden for å legge press for å begrense utbyggingen.

 

Infrastrukturmessiger er Norge på mange måter fryktelig dårlig.

Lenke til kommentar
ISPer vil begrense båndbredden på grunn av infrastrukturen og piratvirksomhet. Hvis lovlig digital distribusjon i stor stil blir iverksatt, så må infrastrukturen bli oppgradert samtidig. I det siste har oppgraderingen fått en brems fordi mange har ikke sett nytteverdien av en raskere linje, og frykt for mer piratvirksomhet. Om derimot filmselskapene ønsker digital distribusjon etter hvert, så vil de bidra til utbygging i steden for å legge press for å begrense utbyggingen.

 

Infrastrukturmessiger er Norge på mange måter fryktelig dårlig.

 

ISPer vil begrense båndbredden for å tjene meer penger. De vil få inn mest mulig penger, og investere mest mulig. Det er en fasinerende bransje i den forstand at de klarer å gjøre stor etterspørsel etter produktet de sleger til et problem, ikke en mulighet. ISper driter i piratkopiering utover det at det koster båndbredde. Som nevnt over så må infrastrukturen utbedres ganske mye relativt snart, men folk vil jo helst slippe å betale...

 

AtW

Lenke til kommentar
En vanlig BD koster fra 129kr til 224kr. (med noen få eksempler/dyre butikker)

Nye filmer for 149

DVD koster rundt 99kr. (like mye som HD-DVD, som naturligvis falt i pris da det tapte slaget)

Altså, BD er nok 50 - 100 % så dyrt, men ikke til så mye som du referer til.

 

At man må betale litt ekstra for langt bedre kvalitet er vel et faktum som gjelder overalt her i verden, så det burde folk ikke ha noe problem med å forstå. Men at noen jager etter billige filmer fremfor kvalitet vil stadig skje, og derfor vil nok DVD leve en stund til.

 

Nye filmer for 149kr og litt eldre for 129kr: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...WUAAAEYRIgJl4QS

 

En vanlig BD koster som regel 269,- / 249,- ny, 159,- på tilbud.. men seff, Elkjøp er jo et billigsted så der koster det nok litt mindre... Jeg går tydeligvis ikke etter pris, men godt utvalg.. Videonova er et eksempel på hvor de har veldig bra utvalg, men de koster da også litt mer.

 

Når det gjelder å betale mer for kvaliteten, greit nok.. men når butikker ikke fronter disse filmene på fremste rad og heller stuer de vekk i et hjørne, så blir det deretter.

 

Og folk jager alltid etter billigere filmer, kan noen spare 10 lusne kroner ved å reise gjennom halve byen, så gjør de det.. helt latterlig!

 

edit: og det gjelder ikke bare filmer, det gjelder så og si alt...

Elkjøp: Om man har dette i nærheten så får du som sagt en film 100kr billigere. Men er det godt utvalg du er ute etter så er play.com veldig gode.

Der koster en film fra 14 til 18 britiske. Med dagens valutta tilsvarer også dette 147-190kr. Da er også frakten gratis, og du betaler ingen toll eller MVA.

 

Videonova har jeg vel så å si ikke hørt om engang så her skal jeg ikke uttale meg, men de hørtes veldig dyre ut ivhertfall. :ohmy:

 

Edit: Ellers har du jo også CDON, som selger litt dyrt de også, men ikke fullt så dyrt: http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904...;nav_genre=6977

 

199kr-229kr.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...