Gå til innhold

Tror Blu-ray kun har 5 års levetid


Anbefalte innlegg

Blu-ray er som dere nevner "dyrt" ja, det har jeg ikke sagt noe imot. Men trenger ikke være så dyrt som Darth Godo tenker på.

 

Strengt tatt så kostet vel DVD dette for et år eller to tilbake, så det er jo egentlig ganske fine priser. :)

 

Tja, DVD har vært veldig billig i flere år. Og uansett er det jo i dag man snakker om, jeg bryr meg ikke om DVD hadde kostet 1000 kr stykket for 5 år siden, når det er i dag jeg skal kjøpe filmen, og det er dvd-priser bluray konkurrerer mot.

 

AtW

Nei du missforstår. Grunnen til at jeg sammenlignet mot hvordan DVD var for noen år tilbake (og legg da trykk på kun noen få år), var at DVD har den samme "historien" som BD.

VHS kostet helt sikkert noe ala det DVD gjør i dag, og vi ser jo at prisen ikke hjalp VHS mot den overlegne DVD.

 

Derfor tror jeg fortsatt at BD fint kan overleve med de prisene som vi ser på dem i dag. Til tross for en det billgiere DVD-formatet. (ikke det at jeg tviler på at DVD fortsatt har en god del tid igjen)

 

Hvis du foretrekker å betale en 60kr mindre og samtidig få langt dårligere bildekvalitet (6 ganger færre bildepunkter og mer utvaskede farger), samt noe dårligere funksjonalitet så blir det etthvert sitt valg. Men om alle gikk kun etter billigste, og ikke etter kvalitet, så hadde vi nok verken hatt DVD eller Blu-ray i dag. Og det gjelder vel egentlig det meste innenfor teknologi.

 

Der igjen, Platekompaniet, som nå har blitt Norges største aktør når det gjelder musikk, og i de senere tider film, burde i hvertrfall lagt mer vekt på BR-filmer. Som nevnt så har PK på Oslo City, som er såvidt jeg vet Norges største PK-butikk kun én seksjon med tre hyller som inneholder BR-filmer, samt én hylle på nyhetseksjonen. De resterende 200-hyllene (+++) er vanlig DVD. De burde markedsført BR så latterlig mye bedre, og satset fullt på dette nye formatet, og igjen satt prisene ned.

 

Ellers er det snakk om kvalitet kontra pris kontra hva du får for et ev. kjøp av en BR-film, dette igjen går på spillfronten hvor du får en god del mer info på en BR-disk kontra en vanlig DVD-plate. Dette igjen gir spillutviklere et større format til å lagre sine spill på, og igjen gir spillerne en større mulighet i flere situasjoner. Les; mer detaljerte spill, lengre historie, bedre grafikk og lyd..

Endret av Darth Godo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må man nok og spise argumentet om at spillerne for BD er unødig dyre. Ned mot 2000kr for en spiller som spiller BD med versjon 2.0 av BD som vil si den ferdige standarden. I tillegg skalerer disse spillerne bildet opp mye bedre enn de fleste tver er i stand til.

 

Ett eksempel her;

http://dvdarkivet.no/article.php?id=2070

Riktignok er dette en v1.3 av BD, men for de fleste har det ikke mye å pr idag, selv om v2.0 er å foretrekke.

 

Nå finnes det sikkert dvd spillere på rimi til 399, men de gir hverken hd avspilling eller spesiellt bra bilde av vanlige dvder.

Lenke til kommentar
Nå må man nok og spise argumentet om at spillerne for BD er unødig dyre. Ned mot 2000kr for en spiller som spiller BD med versjon 2.0 av BD som vil si den ferdige standarden. I tillegg skalerer disse spillerne bildet opp mye bedre enn de fleste tver er i stand til.

 

Ett eksempel her;

http://dvdarkivet.no/article.php?id=2070

Riktignok er dette en v1.3 av BD, men for de fleste har det ikke mye å pr idag, selv om v2.0 er å foretrekke.

 

Nå finnes det sikkert dvd spillere på rimi til 399, men de gir hverken hd avspilling eller spesiellt bra bilde av vanlige dvder.

 

Argumentet om pris vil vel neppe vare i evig tid, det er vel ikke aå veldig overraskende, og det er vel heller ingen som har påstått at prisen kommer til å være relativt sett høy i all evighet?

 

Almuen er øyensynlig ikke så opptatt av baksidene du nevner, og kjøper stadig DVD-spillere til en billig penge, nettopp derfor er det en ulempe at man ikke får billige Blu-ray-spillere, uansett om kvaliteten er bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå må man nok og spise argumentet om at spillerne for BD er unødig dyre. Ned mot 2000kr for en spiller som spiller BD med versjon 2.0 av BD som vil si den ferdige standarden. I tillegg skalerer disse spillerne bildet opp mye bedre enn de fleste tver er i stand til.

 

Ett eksempel her;

http://dvdarkivet.no/article.php?id=2070

Riktignok er dette en v1.3 av BD, men for de fleste har det ikke mye å pr idag, selv om v2.0 er å foretrekke.

 

Nå finnes det sikkert dvd spillere på rimi til 399, men de gir hverken hd avspilling eller spesiellt bra bilde av vanlige dvder.

Hvorfor sier du først det ene, og så det andre? Med mindre du har funnet en annen spiller som støtter 2.0 blir det der feil.
Lenke til kommentar
Nå må man nok og spise argumentet om at spillerne for BD er unødig dyre. Ned mot 2000kr for en spiller som spiller BD med versjon 2.0 av BD som vil si den ferdige standarden. I tillegg skalerer disse spillerne bildet opp mye bedre enn de fleste tver er i stand til.

 

Ett eksempel her;

http://dvdarkivet.no/article.php?id=2070

Riktignok er dette en v1.3 av BD, men for de fleste har det ikke mye å pr idag, selv om v2.0 er å foretrekke.

 

Nå finnes det sikkert dvd spillere på rimi til 399, men de gir hverken hd avspilling eller spesiellt bra bilde av vanlige dvder.

Hvorfor sier du først det ene, og så det andre? Med mindre du har funnet en annen spiller som støtter 2.0 blir det der feil.

 

Fordi ned mot 2000 er hva spillere med BD v2.0 koster, mens eksempelet er en biligere enn 2000 som ikke har det...

Lenke til kommentar
Hvor er eksempelet med v2.0 til 2000 kr?

Fært til mas da;

https://prisguiden.no/product.php?productId=96599

Samsung BD-P1500 som får en firmware oppgradering over nett om ikke for lenge, da har du v2.0 spiller for ned mot 2000kr, jeg skrev aldri v2.0spiller for 2000kr om vi skal virkelig runkepelle her, kun ned mot;)

 

Eller så er det vel 2500 Sony sin S350 ligger på, men mener og huske at også denne må oppgraderes via nett for å bli V2.0.

 

Og har man ikke nettverk tilgjengelig for å koble disse opp trenger man ikke v2.0 heller.

 

Jeg ser dog poenget til ATW, folk flest er nok dessverre opptatt av kvantitet og pris enn kvalitet for noen kroner ekstra. Da kjøper man nok heller en dvd spiller på Coop til 399 kontra BD spiller til 1999.

 

Mye vil nok forandres når, eller om i det hele tatt, NRK får sendt en stor del av sin sendeflate i HD. Dette vil dra med seg menig mann over på at det ER stor forskjell både på bilde og ikke minst lyd(gjelder både dvd og tv sendinger).

Lenke til kommentar

Når folk får kjøpt seg HD skjermer og BR spillerne kommer på et normalt prisnivå vil BD dominere. Ser man bort fra HD formatet så har BD en enorm fordel vs DVD, den lar seg omtrent ikke ripe opp mens en en DVD plate får riper bare du hoster på den.

 

Dette er en viktig fordel for folk flest som kjøper filmer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor er eksempelet med v2.0 til 2000 kr?

Fært til mas da;

https://prisguiden.no/product.php?productId=96599

Samsung BD-P1500 som får en firmware oppgradering over nett om ikke for lenge, da har du v2.0 spiller for ned mot 2000kr, jeg skrev aldri v2.0spiller for 2000kr om vi skal virkelig runkepelle her, kun ned mot;)

Mao. får man ikke kjøpt noen profile 2.0 spillere ned mot 2000kr her i Norge idag. :shrug:

En annen ting man også bør ta i betrakning er om hvor mange , utenom entusistene, som gidder å kjøpe en spiller som de må "fikle med" for å få en fullverdig spiller. "Mannen i gata" har mer enn nok med å klare å koble til spilleren og så trykke play/stop.

Lenke til kommentar
Hvor er eksempelet med v2.0 til 2000 kr?

Fært til mas da;

https://prisguiden.no/product.php?productId=96599

Samsung BD-P1500 som får en firmware oppgradering over nett om ikke for lenge, da har du v2.0 spiller for ned mot 2000kr, jeg skrev aldri v2.0spiller for 2000kr om vi skal virkelig runkepelle her, kun ned mot;)

Unnskyld om jeg er litt pirkete det som teller er om du kan få en spiller med god støtte til den prisen i dag, ikke om en spiller kanskje kan oppgraderes.

 

Forøvrig er det et godt tegn at prisene går nedover. Jeg synest at 1000-1500 kr er en ok pris for en ok spiller. Jeg ville ikke kjøpt en spiller til 399 kr, med mindre jeg visste den var god, noe min erfaring ikke gjør. Greie DVD-spillere fra kjente merker ligger vel fra rundt 800 kr og oppover i dag, f.eks. Toshiba.

Lenke til kommentar
Og med BD slipper de å få ødelagt platene med massevis av riper. DVD er et foreldet og dårlig media.

Det kan godt være, men dette er nok ikke noe argument i det store og hele som skal tale for å bytte til BluRay.

DVD-samlingen får ogås et høvelig løft i kvalitet på faltskjermene. :)

(ved kjøp av Blu-Ray spiller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...