Gå til innhold

LP-ripping


Anbefalte innlegg

Jeg har noen LPer som jeg gjerne vil ha over på cd, og har prøvd meg litt fram. Da jeg brukte utgangen på forsterkeren ga den meg altfor mye lyd til at dataen kunne takle det, og alt ble bare skurr. Jeg prøvde øretelefonutgangen og justerte volumet litt, og da ble det grei lyd, bortsett fra at det ble så mye bass at man bare kan spille lavt hvis man er glad i høytalerne sine. Er det noen som har noe erfaring? Det letteste hadde vært å bare lasta ned de samme sangene fra nettet, men de er ikke å finne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var sånn jeg satte det opp. Jeg har prøvd med cdspiller, og det gikk helt fint, da blir alt bra. Men når platespilleren kommer inn går det ikke. Kan det ha noe med at plater har mere bass enn cder? for det er bassen som er problemet tror jeg. i så fall skulle det jo gå når jeg får spilt av på stereoanlegget... :roll:

Lenke til kommentar

Simenn, er det stor nivåforskjel mellom platespilleren og CD-spilleren på stereoanlegget ditt ? Dvs. spiler platespilleren høyere enn CD-spilleren med samme instilling på volumkontrollen? Det kan hende at platespilleren gir et for høyt utgangssignal via REC-out til lydkortet. Dette kan avhjelpes ved å sette inn et dempeledd mellom REC-out og lydkortet (det er lettest tilgjengelig som rekvisitta til bilstereo).

 

mvh

Lenke til kommentar

Koblingen hos meg er slik:

Platespiller -> NAD PhonoPreamp PP-1 -> CD In på forsterker

Audio Out på forsterker -> Line In på lydkortet

Tape In på forsterker -> Line Out på lydkortet

 

Gutta på http://www.hifiklubben.no/ sa at forforsterker var det som skulle til for å kunne ta opp fra LP til PC. Tror den kosta rundt kr.500

Dette funker utmerket hos meg.

 

Bruker i tillegg Cool Edit Pro http://www.syntrillium.com/download/

Gamle plater blir nesten som nye.

 

Hva er det du har på vinyl som det ikke går an å finne på nettet simenn?

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, nå har jeg fått det til!! Hjalp å fikle litt med innstillingene for lydkortet.... lp-programmet til dbPoweramp var genialt.... :woot:

 

Hva er det du har på vinyl som det ikke går an å finne på nettet simenn?

 

Vel, prøv å finne musikk av Trond Granlund på nettet du da!! (ikke misforstå, det er ikke til meg men til mamma). Dessuten så er det greit å få til hvis jeg skal ta opp noe mere, fra tven, radio, hva som helst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...