Gå til innhold

Google utfordrer nettlesermarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg opplever ingen forskjell på hastighet ved browsing mellom de forskjellige browserne. Så kan du klamre deg til benchmarks så mye du bare orker mens du surfer. Trolig taper du tid totalt fordi du må restarte browsern fordi flash hengte hele dritten :D

Bruker såklart flashblock i firefox. Dermed sparer du enda mer tid fordi surfinga går kjappere når du slipper loade all flash-driten. I tillegg blir det mer behagelig for øynene å slippe å se på ørten hundre animerte/blinkende flashreklamer.

 

Å påstå at Opera eller Firefox er ustabile bare fordi du har problemer med Flash er å legge skylda på feil part. Det er Adobe som gjør en dårlig jobb her, i tillegg til alle webdesignere som misbruker flash. Hos meg er derimot både Opera og Firefox dønn stabile - dvs Opera har tryna en sjelden gang, mens firefox kan du telle på en hånd hvor mange ganger har kræsjet siden jeg begynte å bruke den for x antall år siden. IE7 kræsjet flere ganger første dagen jeg testet den på en Vista-maskin :p

Lenke til kommentar

Alt jeg sier er at flash funker dårligere i Firefox og opera. På samme måte som de aller fleste andre media-plugins funker dårligere i disse browserene.

 

Merkelig hvordan man kan få fanboyfølelser for de underligste ting. Bare for at noen foretrekker IE over de andre browserne så skal det være liksom være _feil_.

Lenke til kommentar
Alt jeg sier er at flash funker dårligere i Firefox og opera. På samme måte som de aller fleste andre media-plugins funker dårligere i disse browserene.

 

Merkelig hvordan man kan få fanboyfølelser for de underligste ting. Bare for at noen foretrekker IE over de andre browserne så skal det være liksom være _feil_.

Kos deg med IE da =) Håper du har et godt antivirus program :thumbup:

 

Noen som vet tidspunkt for Chrome release?

Lenke til kommentar
en smule skuffende at dem ikke har en multiplatform beta klar fra dag en, kan da umulig være så vanskelig når bestanddelene er åpne?!

 

Det kan hende mac og linux versjonene ikke er stabile nok til å få gjennomfør noen vettug betatesting og/eller at de allerede har en lang liste over bugs de allerede vet om, slik at betatesting foreløbig nesten utelukkene vil gi dem bugrapporter de har fra før.

Lenke til kommentar
Så ikke nok med at google allerede vet hva vi søker på, hva vi skriver om i mailene våres, nå skal de også kartlegge alle sidene vi surfer på?

Det gjør de allerede gjennom Google AdSense, Google Analytics og Google Toolbar (hvis du skulle bruke det siste). Det er tross alt en grunn til at de kan utgi statistikk som Google Web Trends.

 

Jeg ser ikke på dette som så ille. For det første kan du her faktisk velge om du vil bli overvåket. Dessuten vil det eneste måten Google logger deg på være ved hjelp av pushingfilteret. Dette pushingfilteret vil antagelig bare sjekke om domenet du er på, er farlig, ikke logge hver inviduelle side på domenet.

 

Tjenester som AdSense og Analytics derimot et langt større problem. Her kan du ikke velge om du faktisk vil bli logget, og loggingen skjer på sidenivå, og ikke domenenivå.

 

Redigert: Leste Tegneserien nå og pushingfilteret er basert på at man laster ned en liste med farlige sider på forhånd. Dermed vil ingenting bli logget av Google gjennom nettleseren.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Standarder bryr jeg meg fint lite om da jeg ikke er webutvikler.

 

Det er nå slik at selv om du ikke er utvikler så bør også du tenke på standarder. Det er akkurat problemet med at browserne IKKE følger standarden som gjør at ulike webisder vises totalt ulikt i forskjellige browsere. Dermed får webstandardogså en direkte påvirkning på deg og din internetthverdag.

 

At mange er skeptisk til IE 8 skjønner jeg godt, for MS har jo vært blant værstingene mtp egne tolkninger av webstandarder. Likevel gjennstår det å se hvordan den fungerer i praksis, en kan jo alltids håpe....

Lenke til kommentar
Alt jeg sier er at flash funker dårligere i Firefox og opera. På samme måte som de aller fleste andre media-plugins funker dårligere i disse browserene.

 

Merkelig hvordan man kan få fanboyfølelser for de underligste ting. Bare for at noen foretrekker IE over de andre browserne så skal det være liksom være _feil_.

Kos deg med IE da =) Håper du har et godt antivirus program :thumbup:

 

Noen som vet tidspunkt for Chrome release?

 

Godt anti-virus program (avira) har jeg i tillegg til en annen anti-virus(clam) motor på proxyen. Jeg kjører selvfølgelig ikke IE som admin og active-x er disablet. Begge browsere er såppass trygge fortiden at det er brukeren det kommer ann på uansett. Synes forøvrig at du bør legge fra den litt hovne tonen.

 

Det er nå slik at selv om du ikke er utvikler så bør også du tenke på standarder. Det er akkurat problemet med at browserne IKKE følger standarden som gjør at ulike webisder vises totalt ulikt i forskjellige browsere. Dermed får webstandardogså en direkte påvirkning på deg og din internetthverdag.

 

Dersom jeg skulle våkne opp i morgen og hele verden plutselig kun fulgte alle standarderer og ingen tok hensyn til IE-hacks så bytter jeg bare browser. Enkelt og greit. Jeg orker ikke bry meg om ideologi når det kommer til programvare. Jeg bruker det jeg synes funker best til enhver tid. Derfor bruker jeg i dag Opera og IE. Men mistenker IE8 kommer til å ta helt over for Opera da jeg er veldig fornøyd med betaen. Når det er sagt, så virker google sin browser meget bra i teorien, men det gjenstår å se hvordan den funker i praksis. Jeg har virkelig troa på den.

Lenke til kommentar

Forsøkte som en over her sa

http://gears.google.com/chrome

 

Da blir jeg videresendt rett til google.no

 

Men dersom jeg ikke viser frem ipadressen min (tor network) så kommer jeg til en side som ser ut slik

post-24158-1220365894_thumb.jpg

 

Vet ikke om det har med tor å gjøre jeg, eller som det kanskje kommer noe på den siden etterhvert.

 

EDIT: Ser på wikipedia at det skal være en pressekonferanse 1800 GMT det blir kl 19 her hos oss det vel ?

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

IE8 er kanskje en bra browser. Det som likevel er en "showstopper" er IE sitt (tidligere?) rykte på å ha udugelig CSS-støtte og liten evne til å rendre noe annet enn søppel-HTML generert av Frontpage, mangelen på plugins, støtte for tabs kom sånn ca. to-tre årtusener etter at det var standard i alle andre browsere, mangel på plugins (ikke interessert i browsere som rir på rendermotoren til IE) og tett tilknytning til Windows.

 

Selv om Windows er det OS'et jeg bruker mest, så ønsker jeg en konsistent opplevelse i GNU/Linux (Gnome), OS X og Windows.

Lenke til kommentar
Forsøkte som en over her sa

http://gears.google.com/chrome

 

Da blir jeg videresendt rett til google.no

 

Men dersom jeg ikke viser frem ipadressen min (tor network) så kommer jeg til en side som ser ut slik

post-24158-1220365894_thumb.jpg

 

Vet ikke om det har med tor å gjøre jeg, eller som det kanskje kommer noe på den siden etterhvert.

Regner med det. Siden var i alle fall tilgjengelig i deler av verden tidligere i dag:

 

Google announced their browser Google Chrome to be available on Tuesday, but their download page and tour was already partly available at gears.google.com/chrome/ just now, as Uval in the forum noticed.
Lenke til kommentar

Interessant å se at Google lanserer det som åpen kildekode. De har ikke hatt noen tradisjon for å gi ting ut i åpen kildekode med mindre det er en fordel for dem. Det kan her bety at de ikke nødvendigvis ønsker å konkurrere mot nettlesermarkedet. Men heller få folk og andre nettlesere til å bruke koden sin slik at de kan utvikle teknoligien i nettleserne raskere og mer i den rettningen de ønsker.

 

Mye av grunnen til at de lanserte Google Gear var nok nettop dette. Men Geare har nok ikke vært den suksessen de håpet på, og de håper vel å kunne påvirke bedre teknologiutviklingen med en egen nettleser som de andre nettleserne både kan stjele fra og må konkurre mot.

Lenke til kommentar

Dette er det mest unyttige produktet jeg har sett, det tilfører ikke noe nytt til browsere, stiller på linje med GTalk. Selv bruker jeg fire browsere, så jeg kan sikkert finne et bruksområde for denne også, men dette er det mest åpenbare forsøket til Google på å dytte tjenestene deres på folk. Dette er også et åpenbart forsøk på å begrense utbetalinger til Firefox for Google søk som kommer gjennom søkeboksen.

Lenke til kommentar
Dette er det mest unyttige produktet jeg har sett, det tilfører ikke noe nytt til browsere,

Uhm. jo.

 

stiller på linje med GTalk.

Som bruker den åpne jabber protokollen for komunikasjon?... og problemet med gtalk er hva?

 

 

Dette er også et åpenbart forsøk på å begrense utbetalinger til Firefox for Google søk som kommer gjennom søkeboksen.

 

Hæ? Mozilla er en av google's samarbeidspartnere, begrense utbetalinger til firefox for google søk?!

Lenke til kommentar
Dette er også et åpenbart forsøk på å begrense utbetalinger til Firefox for Google søk som kommer gjennom søkeboksen.

Det tviler jeg på. Da hadde ikke Google lansert det som åpen kildekode slik at Mozilla og Apple kan kopiere alt det geniale de gjør. Slik jeg ser det er dette et forsøk av Google på å spre teknologiutvikling i nettlesermarkedet. Gjennom en egen nettleser har Google anledning til å pushe fram sine egne teknologier og standarder samtidig som de tilbyr working code til de andre nettleserne slik at de også kan implementere det. Ny teknologi og raskere utvikling er viktig for Google for å kunne utvikle bedre og nye tjenester, og få folk til å tilbringe mer tid på nettet samtidig som programmer kan flyttes stadig mer over til webben.

 

Når det gjelder nytteverdi, tilfører det faktisk ganske mye nytt til nettlesermarkedet. Nettleseren i seg selv er ikke spesielt nytenkende og tar i grunn veldig mye fra Opera (både SpeedDial, navigasjon under tabsene ++), men javascriptmotoren er faktisk ganske revolusjonerende. I likhet med Spidermonkey (som tydeligvis har blitt utviklet etter sin egen Google V8) kompilerer V8-javascriptmotoren javascript til maskinkode slik at det kan kjøres langt raskere. Hva javascript kan gjøre mot andre sider er også langt mer begrenset enn tidligere, og alle tabsene er sandbokset fra hverandre og evt. plug-ins. Ytelsen, stabiliteten og sikkerheten er mao. drastisk mye bedre enn hva den har vært i nettlesere til nå.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...