Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinkort på en bensinstasjon. Lønner dette seg?


Footy

Anbefalte innlegg

Hei, akuratt kjøpt en Golf IV 1.4 98 mod. Bilen skal brukes som pendlebil og kommer til å kjøre ca 12 mil pr dag. Så det kommer jo til å gå en del bensin, så da lurer jeg på;

 

Lønner det seg med bensinkort hos en bensinstasjon?

Hvordan fungerer disse i praksis? (får man regning i posten eller trekkes det fra konto)

Finnes det steder å melde seg inn i for å spare bensin?

 

Kort og greit, hvordan kjøpe billigere bensin? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, akuratt kjøpt en Golf IV 1.4 98 mod. Bilen skal brukes som pendlebil og kommer til å kjøre ca 12 mil pr dag. Så det kommer jo til å gå en del bensin, så da lurer jeg på;

 

Lønner det seg med bensinkort hos en bensinstasjon?

Hvordan fungerer disse i praksis? (får man regning i posten eller trekkes det fra konto)

Finnes det steder å melde seg inn i for å spare bensin?

 

Kort og greit, hvordan kjøpe billigere bensin? :p

 

Først finner du ut av hvilke bensinstasjoner det er aktuelt for deg å fylle ved. Så finner du ut av hvilke rabattavtaler disse har, og setter disse opp mot hverandre. Jeg forestiller meg at det er liten forskjell. Du vil garantert spare mer på å fylle på riktig dager (søndag eller tidlig mandag morgen) enn å bruke rabattkort. Fyller selv på Jet med Jets kundekort, her får du faktura en gang i mnd.

Lenke til kommentar
Hei, akuratt kjøpt en Golf IV 1.4 98 mod. Bilen skal brukes som pendlebil og kommer til å kjøre ca 12 mil pr dag. Så det kommer jo til å gå en del bensin, så da lurer jeg på;

 

Lønner det seg med bensinkort hos en bensinstasjon?

Hvordan fungerer disse i praksis? (får man regning i posten eller trekkes det fra konto)

Finnes det steder å melde seg inn i for å spare bensin?

 

Kort og greit, hvordan kjøpe billigere bensin? :p

 

Først finner du ut av hvilke bensinstasjoner det er aktuelt for deg å fylle ved. Så finner du ut av hvilke rabattavtaler disse har, og setter disse opp mot hverandre. Jeg forestiller meg at det er liten forskjell. Du vil garantert spare mer på å fylle på riktig dager (søndag eller tidlig mandag morgen) enn å bruke rabattkort. Fyller selv på Jet med Jets kundekort, her får du faktura en gang i mnd.

 

 

Dette er jo litt sært da... Fyller man på de riktige dagene med bensinkort så får man jo allikevel rabatten!

 

Fordelen med coop e.l er jo full rabatt fra første liter! Kjør på, skaff deg kort! Det blir jo billigere bensin uansett!!!

 

Eg bruker statoil kort, men d får eg jo gjennom jobben ;)

Lenke til kommentar
Hei, akuratt kjøpt en Golf IV 1.4 98 mod. Bilen skal brukes som pendlebil og kommer til å kjøre ca 12 mil pr dag. Så det kommer jo til å gå en del bensin, så da lurer jeg på;

 

Lønner det seg med bensinkort hos en bensinstasjon?

Hvordan fungerer disse i praksis? (får man regning i posten eller trekkes det fra konto)

Finnes det steder å melde seg inn i for å spare bensin?

 

Kort og greit, hvordan kjøpe billigere bensin? :p

 

Først finner du ut av hvilke bensinstasjoner det er aktuelt for deg å fylle ved. Så finner du ut av hvilke rabattavtaler disse har, og setter disse opp mot hverandre. Jeg forestiller meg at det er liten forskjell. Du vil garantert spare mer på å fylle på riktig dager (søndag eller tidlig mandag morgen) enn å bruke rabattkort. Fyller selv på Jet med Jets kundekort, her får du faktura en gang i mnd.

 

 

Dette er jo litt sært da... Fyller man på de riktige dagene med bensinkort så får man jo allikevel rabatten!

 

Fordelen med coop e.l er jo full rabatt fra første liter! Kjør på, skaff deg kort! Det blir jo billigere bensin uansett!!!

 

Eg bruker statoil kort, men d får eg jo gjennom jobben ;)

 

Selvfølgelig, jeg mente altså forskjellen i besparelse fra rabattkort til rabattkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Skaff deg et Coop-kort, og et statoil kort. Coop kortet får du 28 øre i rabatt med, og statoil gull får du 34 øre rabatt med (Mener jeg på å huske)

 

Blir jo litt å spare på det :)

Lenke til kommentar

Det beste kortet å fylle bensin med synes jeg er "kash VISA" (www.kash.no) fra Ikano finans. Dette er et kredittkort, og du må selvsagt fylle kriteriene for å få dette (ingen betalingsanmerkninger, fast jobb etc). Kortet gir deg 5% på alt du fyller/handler på så godt som alle stasjoner, dvs ca 60 øre/liter på drivstoff (+ rabatt på kaffe, pølser og digg også). Du kan betale på pumpen, eller inne, samme rabatt. I tillegg får du rentefri kreditt (forutsatt at du betaler hele det utestående beløpet ved forfall, ikke bare minstebeløpet). Gir også rabatt på bruk på stasjoner i utlandet. Ikano tilbyr efaktura. Jeg har benyttet kortet som vanlig kredittkort i utlandet, og kan anbefale dette. Ingen gebyrer og lavere kurs (EUR i mitt tilfelle) enn de andre kortene jeg bruker.

 

Et annet alternativ er CrescoCar, som gir det 6% de 2 første månedene, og deretter 4%.

Lenke til kommentar

Jeg bruker EuroShell kort som gir meg 40 øre rabatt på pumpepris på alle betjente Shellstasjoner. Kortet har jeg fått gjennom banken jeg er kunde i. Det er ingen etabl.gebyr eller kostnad ved kjøp. Du kan også bruke kortet på alle p-plasser, ferjer, i butikkene til Shell etc.

Fakturaen trekkes fra min konto i banken helt automatisk, og helt gratis.

Ingen ulemper, kun fordeler.

Kan anbefales på det sterkeste. Banken heter forøvrig Fornebu Sparebank.

Lenke til kommentar

Skaff deg alle kortene, så slipper du å kjøre milevis for å finne rett type stasjon. Poenget med slike kort er å beholde deg som kunde. Man får ikke mindre rabatt selv om man har rabattkortet til konkurrenten i lommeboka.

 

Men som flere har nevnt, klarer du å finne det beste lokale tilbudet på søndag ettermiddag, så sparer du mer enn det du får i rabatt på en hverdag. Men ikke kjør rundt for å sjekke tilbudene, da bruker du opp drivstoff for mere kroner enn rabatten du finner. Ta heller en sykkeltur på søndag og sjekk priser (og få mosjonen på kjøpet) og kjør deretter bilen direkte til billigste stasjon og fyll.

 

Og "Jeg får ----kort gjennom jobben" betyr ingenting hvis du får billigere drivstoff andre steder. Finnes det en Jet-stasjon der du bor, så skaff deg et rabattkort hos Jet og fyll på søndag ettermiddag, da får du sannsynligvis billigste drivstoff. Klarer du i tillegg kutte ut all småkjøringen, f.eks ved å til nærbutikken for å handle i stedet for å kjøre de samme hundre meterne, så sparer du enda mer.

Lenke til kommentar

Hvorfor skaffe alle kortene, og måtte huske kodene på alle sammen, når både KASH VISA og CrescoCar gir deg bedre rabatt på (så godt som) alle stasjoner? 5-6% blir fort 60-75 øre/liter.

 

Jeg har også bl.a. Statoilkort, men dette gir 36 øre/liter, så etter at jeg fikk ovennevnte, har Statoilkortet samlet støv... På Coop (ESSO og YX) og Trumf (Shell) får du vel ikke rabatten direkte heller, den kommer vel inn i poengsummen din?

Lenke til kommentar

Husk at med Kash Visa får du maks. 1500 kr i rabatt pr. år. Siden du får 5% rabatt på bensinstasjoner, vil det si at dersom du handler for mer enn 30.000 på bensinstasjonen i løpet av 365 dager får du ikke opptjent mer rabatt.

Siden trådstarter skal kjøre endel til/fra jobb (og sikkert utenom også) kan det jo være verdt å ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker NAF-kortet mitt på Shell, som innebærer en rabatt på 30 øre pr. liter - utbetalt via Trumf. Synes det fungerer greit for meg, da jeg samler opp penger på en "ekstra konto" jeg sjeldent får brukt. Brått så står det noen tusenlapper der som jeg ikke hadde regnet med. Praktisk! :)

 

I tillegg fyller jeg V-Power, som alltid koster 30 øre mer pr. liter. Ser på det som at jeg får V-power "gratis".

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at ikke alle bytter til Kash så lenge betingelsene er best her ?

 

- 5 % rabatt på alle stasjoner - det vil i praksis si at du kan velge den billigste stasjonen til enhver tid - sjekk f.eks. VGs bensinbørssider.

- Ikke noe tull med litt 6 % og deretter 4 % som Cresco

- Bruker du Trumfkort med Kash på Shell får du 30 øre + 5 % rabatt. (med en pumpepris på 14 kr er det f.eks. 30 + 70 øre i rabatt = 1 kr!)

- Kortet er gebyrfritt hvis du betaler innen betalingsfristen

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Nå er det ikke alle som kan få KASH VISA, pga: For og få kortet må du være fylt 23 år, ha fast inntekt og ingen betalingsanmerkninger. Dersom jeg var i denne kategorien selv, ville jeg inngått en avtale med mine foreldre om at jeg disponerte et slikt kort i deres navn, med lav kredittgrense, kun til drivstoffylling, og at jeg selvsagt betalte dette selv (OBS: Ikke alle foreldre vil være begeistret for forslaget!).

 

Når det gjelder max-grensen for rabatt på 30.000 pr år, vil dette si ca 2500 liter. Med en normal pendlerbil holder dette 35-50.000 km, så jeg vil tro det er tilstrekkelig for de fleste (selv har jeg 160 km pendlervei hver dag, ca 37.000 km/år, men reiser kollektivt når jeg kan).

Lenke til kommentar
Har selv i mine yngre dager makset mange kredittkort :)

 

Alle myndige personer har et selvstendig ansvar for sin egen økonomi. Sånn er det bare.

Dersom man ikke klarer å la være å være kortsiktig, så kan man gjerne betale full pris når man fyller.

 

Kash tilbyr valgfri maksgrense. Selv har jeg valgt 5000 da jeg ikke fyller så ofte.

 

Fakturaen fra Kash er forøvrig ganske enkel:

 

Bensinregning = x antall kr.

Rabatt 5 % = - x antall kr.

Din pris = pumpepris - rabatt.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...