-
Innlegg
6 472 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
qualbeen vant dagen sist 1. mars 2021
qualbeen hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
18 707 profilvisninger
qualbeen sine prestasjoner
9k
Nettsamfunnsomdømme
-
Det stemmer ikke. Det er løgn. Svært mange nordmenn (de fleste?) deltar ikke aktivt i feiringen av pride. Jeg har aldri vært i noe pride-tog. Jeg har aldri gjort en sterk egenartet innsats for å feire pride. Ikke naboen min heller. Ikke du. Ikke de fleste. Vi blir ikke mobbet. Vi blir ikke utestengt. Vi får ingen reaksjoner over hodet. --- De som muligens får litt tyn, er krapyl og søppel-mennesker som prøver å AKTIVT forhindre andre fra å gjennomføre en ønsket pride-markering. Du vet; vandaler som tar ned og ødelegger andre folk sine flagg, og sånt. Personer mer slike holdninger, må jo mangle ett eller annet? Hvorfor prøver de å forhindre noen fra å vifte med et lite flagg? Hvorfor prøver noen å lage problemer ut av noe som virkelig ikke er et problem? Når folk prøver å forby, eller minimere, at flagg henges opp, ja, da tenner jeg på alle plugger! Sånn skal det ikke være! Selvfølgelig kan en skole, en barnehage, et hus, en bedrift og hva som helst annet heise et flagg, i støtte og sympati med de som ikke føler seg "straighte"!
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
qualbeen svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Det du påpeker er helt korrekt. Galskapen med høy eksport i fjor høst, og igjennom vinteren, har ført oss hit vi er nå! Høsten 2025 var ikke våt nok til å fylle magasinene «til randen», og vi visste / forutså ganske tidlig at vinteren ville bli snø-fattig. Derfor er ingen overrasket over høye energipriser nå. I seg selv endrer ikke prisen særlig på hvor mye strøm norske husholdninger behøver, men det endrer kraft-flyten; vi kan importere oftere (og mer) enn tidligere med høye priser. Jeg savner flere virkemidler som griper inn. Jeg savner et velfungerende system som kun eksporterer av vårt reelle overskudd. Vi har jo måledata på forventet tilsig, forventet nedbør og sikkert en god drøss med andre forventninger også (?). Hva om dette ble brukt for å sette et eller annet tak på maks eksport (i prosent?), for en dag/uke av gangen? Å kun ha ett eneste virkningsfullt verktøy for å justere oppdemmet vann, er helt tydelig ikke godt nok. Hvem vet: kanskje det ikke fungerer å gi markedet fri-slipp, og bare anta at alt ordner seg selv? 🤷 Få på plass regler som begrenser eksport nå! Dersom eksport-kapasitet vi tilbyr justeres utfra gode måleparametre, vil magasinene sakte, men sikkert, bygge seg opp til de grenseverdier som så aktiverer full eksport igjen. Vil produsentene tape penger på dette: ja Vil eier av utenlandskablene tape penger på dette: ja Gir det lavere prissmitte: tja. Forhåpentligvis? Vil norsk næringsliv tape penger på dette: nei, tvert imot Vil norske forbrukere merke noe: tja, om ikke annet vil kanskje NorgesPris fremstå litt mindre gunstig? Vil Europa lide: tja. Kortvarig kanskje. Med en gang vi har akseptable verdier i demningene våre, er det jo fri eksport igjen. Så forhåpentligvis ikke så mye..? Er dette en gjennomtenkt ide fra min side: nei, er du gal?! Sitter bare å drodlet og spinner tanker ut av eget hode, jeg 😅 -
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
qualbeen svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
What?! Er strømmen nå så dyr at man selv rundt St. Hans, ikke slår NorgesPris uten å gjøre en heftig innsats?! Da strømstøtten NorgesPris ble innført, så jeg for meg å betale godt over snitt spottpris i alle sommermånedene. Ja også litt utover høsten. Med naturlig høyere strømbehov i vinterhalvåret, enn på sommeren, var dette allikevel ikke vrien beslutning å ta. Men det sjokkerer meg at spotpris ikke gruser NorgesPris på tider hvor kontinentet burde klare å være mer selvforsynt (pga vesentlig lavere oppvarmingsbehov!?) -
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
qualbeen svarte i et emne i Politikk og samfunn
Jo. Sikkert. Ikke kan jeg historien godt nok, heller. Men Sovjetunionen (som altså inkluderer bl.a. dagens Ukraina) var på "rett side" i WWII. De jobbet hardt, sammen med resten av de allierte, med å slå ned på nazi-veldet. Hva har Polen blitt kjent for etter krigen? Konsentrasjonsleire er hvertfall noe jeg kommer på. (Selvfølgelig krevd bygget av Hitler og hans styre — ikke noe polakker flest ønsket å bygge!) Allikevel; er det helt unaturlig at Ukraina spiller på egne meritter mot Nazi-Tyskland? Vi gjør jo det samme, selv! Vi hyller senkningen av Blucher, gutta på skaugen, tungtvannsaksjonen, Kongens Nei, etc etc. Riktignok blir ikke tyskere flest krenket og lei seg, når vi snakker om at vi senker Blucher. Eller kanskje gjør de det? Men de uttaler seg hvertfall ikke i mot. De prøver ikke å fjerne vår rett til å feire (de få?) egne meritter vi hadde under Tysklands okkupasjon. -- Var det en Polsk miltær-enhet som var tvunget til å være på feil side, som ble massekrert av Ukraina/USSR? Eller var det motstandsapparatet deres mot nazismen, som ble meiet ned? (Spør oppriktig. Jeg vet ikke!) -
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
qualbeen svarte i et emne i Politikk og samfunn
Nix! Putin innser ingenting! Eller; godt mulig han for lengst har innsett realitetene, men han kan ikke innrømme det. Hele hans makt, posisjon, virke og væremåte er jo bygd opp rundt en sterk mann, og en (nesten?) sterk nasjon. En som aldri viker, men som er berettiget til å forsyne seg etter eget forgodtbefinnende. Hvorvidt mannen - eller landet - er sterkt nok i virkeligheten, er ikke relevant. Det handler om historiefortelling. Vi må huske på at han kontrollerer nærsagt ALLE medier, og at han (frem til nå?) blir fremstilt som en helgen, og som en fantastisk leder. Russere blir tross alt presentert et helt annet bilde enn hva vi ser. De tror kanskje stadig mindre på nyhetene som blir presentert? Men det tar tid å vende et overbevist folk. Og .. som jeg var inne på: ingen russere vil tillate at Putin bæcker ut nå. De trenger å tro på løgnen om et stolt og sterkt Russland. Lever ikke den løgnen, så lever ikke heller Putin særlig lenge. Da kan folket med fordel styrte ham, og få satt inn nesten hva som helst, for å få det litt bedre. Dette vet jo Putin. Jeg har ingen sympati med galningen. Han har selv klart å male seg inn i et hjørne. Dessverre så tviler jeg på at han vil akseptere tingenes tilstand. Jeg tror ikke han vil avslutte krigen. Med mindre han klarer å dikte opp en fortelling, hvor han tvang Ukraina med på en eller annen avtale som var mest gunstig for Kreml, med den bieffekt at krigen tilfeldigvis ikke er nødvendig lengre? Hvis han klarer å selge hjem at «de nødvendige angrepene» nå er fullført, med akkurat det utfall han ønsket, ja – da kan han kanskje finne på å stoppe krigen? 🤷 -
Absolutt. Vi har sett det fra USA; hvis man først har begått noe som gir samlet dom på ~70 år (eller 170 for den del), hvorfor i alle dager stoppe? Hvorfor ikke gjøre mer? Dersom politiet prøver å anholde deg, og du vet du står ovenfor en samlet dom på resten av livet; hvorfor i alle dager adlyde politiet? Er det ikke like greit å prøve å motsette seg ordensmakten? Hva har man å tape? Å bryte ned kriminell virksomhet i de minste bestanddeler, for så å gi hvert lille lovbrudd en unik dom, og så tilslutt summere alt dette opp til en lang dom, gir tyngre kriminelle null insentiver til å adlyde. Tvert imot! Å prøve å flykte (gjerne ved bruk av våpen og makt) gir tross alt bedre utsikter, enn å overgi seg til reell livstid.
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
qualbeen svarte i et emne i Politikk og samfunn
Vanskelig å ta til seg kritikk? Var det kun intern skatt i Russland du skrev om, eller bruke du ca 50% av innlegget ditt på å rante om norsk skattepolitikk? Fulgte du opp med et innlegg hvor 95% av teksten handlet om din rant mot et (relativt) godt etablert sosialdemokratisk skatteregime, eller ikke? Du forstår vel veldig godt hva som er off topic?! Hvis du ønsker å debattere norsk skattepolitikk, så gjør gjerne det. Det finnes masse tråder, og både saklige og usaklige innlegg. Bare ikke i denne tråden. Plz! -- Dersom russisk formuede personer begynner å miste store egne verdier/kapital til Putin/Kreml pga krigen, så tenker jeg det et positivt. Det er riktignok ikke positivt at de får tak i en eneste rubel til krigskassen sin — men jeg er glad for du formuede, og sannsynligvis mektige, mennesker etterhvert begynner å se negative konsekvenser av krigføringen regimet turer frem med. Hvor lenge får Putin lov til å fortsette med dette, før tilogmed han snubler ut av et vindu?- 91 032 svar
-
- 18
-
-
Det ble godt besvart tidligere i tråden. Riktignok så slipper han jo ikke straff. Jeg forstår hvor du vil, absolutt. Å slippe straff, er allikevel noe annet enn hva Marius opplever akkurat nå. Det er korrekt at vi ikke vurderer hvert tilfelle isolert, og gir unik dom for hvert enkelt tilfelle, og til slutt summerer opp. Det kunne man gjort — andre nasjoner kjører dette opplegget. Med mer eller mindre varierende hell. (Stort sett mindre!) I Norge har vi valgt å kjøre en samlet sak, hvor alle tilfeller er med, og så blir det en dom og en straff ut fra det. Ikke ti ulike små-straffer som tilsammen nok fort hadde bikket langt mer enn fire år (i akkurat dette konkrete tilfelle).
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
qualbeen svarte i et emne i Politikk og samfunn
I stand corrected! -- Men jeg forstår ikke helt at de kan kjøre uhindret (dog med hvitt flagg) inn på motstanders territorie. Dog; videoen viste et åpent slette-landskap, med masse fotsoldater i alle retninger rundt. Så okay da; fullt mulig å gjennomføre. Ukraina har kanskje satt opp noen ad-hoc lokasjoner som egner seg for overgivelse? 🤷 -
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
qualbeen svarte i et emne i Politikk og samfunn
Helt usannsynlig. Ukraina hadde aldri latt russerne kjøre tankser uhindret frem til deres posisjoner. Russiske tankser blir møtt med ild. Mye droner. Og skulle den ha klart å komme seg helt frem til Ukrainas front, så hadde tanksen møtt mye kraftig motvilje. Hvordan i alle dager skal russerne formidle lyst og hensikt til å overgi seg? Og hva gjør de i såfall etterpå; rømmer videre innover i Ukraina, eller returnerer til egne tropper, bare for å bli grillet og skutt der? (Desertering er ikke akkurat godt likt i Razzland!) -- Det sagt; det kan godt hende at en eller annen russisk enhet en eller annen gang i krigens forløp, forlot en fullt virksom tanks. Jeg kan ikke bastant utelukke at noe slikt aldri har skjedd. Kanskje de har forlatt både tanks og våpen og mer til, tidligere. Men dette er i så fall gjort på et (til da) russisk-kontrollert område. Ikke motsatt. Og det er helt urealistisk at det var økonomiske interesser involvert. Hvor mye er ikke kontroll på en russisk tanks verdt for Ukraina? Tenk å kunne bruke den selv, videre?! Prislappen må jo være skyhøy! Hvor mye penger tror vi at den jevne soldat løper rundt med i lomma? Hvor mye er de villige til å gi fienden? Hvor lett er det for fienden å benytte seg av midlene, videre? (Hjemreise til Russland er jo ute av bildet, men hvis pengene dekker et opphold i 10+ år i Hellas, så kan man jo bo der, mens man håper på regime-skifte hjemme?) -
Å røyke? Et smart trekk? Nja ... Altså ... Vi mennesker røyker, drikker og gjør hele tiden handlinger som ikke er det beste trekket (for å bruke sjakk-terminologi; jeg tenkte faktisk ikke på et åndetrekk). Så! Har du unngått helsefarlig mat i dag @Vokteren? Selvfølgelig ikke inntatt alkohol. Som alle andre friske og sunne mennesker, antar jeg du har vært innom treningssenteret ditt i dag? Sant?! Hvordan er ditt perfekte liv; kosthold, trening, levesett? Aldri gjort noe sub-optimalt? Er det litt stein i glasshus du begir deg ut på her? Altså; det er tonnevis av ting å kritisere Marius for! Virkelig! Fyren er jo helt blottet for moral, folkeskikk og ... generell god oppførsel. Han er tiltalt for vold, voldtekter, brudd på besøksforbud, bruk og oppbevaring av narkotika, og sikkert en drøss med andre alvorlige forhold. Var det noe befatning med våpen? Mulig det ble henlagt – husker ikke helt. Likevel... At han tok seg en røyk, for å roe ned nervene*, er virkelig ikke interessant. Spar meg. Jeg vil heller ikke få beskjed hvis han drikker Pepsi i stedet for Coca-Cola (eller omvendt), om han knasker på en gulrot eller hvis han gud forby krysser fotgjengerfeltet på rød mann (😵) Spar meg! Kan Se&Drit ta seg en bolle? Dette er hestemøkk. Laveste mulig kvalitet som er mulig å oppdra. Spy, edder og galle! Ren oppkast. Hva er det forfatter har personlig i mot Marius? Kanskje er hen en av hans mange ofre..? Kjør på: lag gode artikler som tar for seg de reelle problemene rundt Marius. Alt det gale han faktisk har gjort! Det kan jeg gå med på at har nyhetsverdi. Dette her? Nix! Null verdi. *) Jeg vet ikke med 100% sikkerhet hvorfor Marius tok seg en blås. Basert på de jeg kjenner som holder på med dette, har det (bl.a.) en beroligende effekt. Ja; også er det jo en del kropper der ute som skriker etter nikotin. Sånn går det, når man blir lurt av industrien til å starte med avhengighetskapende stoffer...
-
Er du sikker på at dette er en ny endring, som skjedde nå? Du skriver innledningsvis at dere har delt konto. Med delt konto; har hun ikke alltid hatt tilgang til å gjøre ting på vegne av deg? Er det ikke dette som er hele premisset (og ulempen!) med delt konto? -- Kanskje det alltid har vært sånn, og at du muligens aktivt godtok dette da du la henne til på din konto, for lenge lenge siden? Jeg vet ikke. Tør ikke utelukke det.
-
Masse velferd til Norge! 🎉🎉 (Nei. Jeg er satirisk! Krig og generell dyr-tid er ikke min ønskede måte å oppnå økt inntjening på.)
-
-
Jeg har kun lest den tynne artikkelen fra VG, så her er det jo mye vi ikke vet. Ta derfor tankene mine med en klype salt. -- Det henvises til en sak, hvor det var «syk mor» som var begrunnelse. Det er her advokatene begrunner likhet. Omstendighetene for en nær mor, står altså noenlunde likt; alvorlig sykdom, potensielt svært dødelig. (Det er faktisk ikke gitt at Mette-Marit kommer til å leve så mye lenger. Vi skal ikke se bort fra at hun er vesentlig sykere enn hva rapportene fra sykehusene tilsier!) Hun trenger nye, friske, lunger, og dette er jo ikke videre enkelt å oppdrive. Noen med gode lunger må strengt tatt dø, da på en slik måte at lungene ikke tar skade, og i tillegg har vel etterlatte et valg vedr donor, eller ei..? Ergo: det ser ikke veldig lyst ut. Alt håp er selvsagt ikke ute. Kanskje dukker det opp en donor i siste liten? Ikke vet jeg. Vi får nå se .. Så kan man jo mene mye om både Mette-Marit og Marius, men dersom mor faktisk nær sagt ligger for døden, og hun har et reelt sterkt ønske om å ha sønnen ved sin side, ja, da er det vitterlig en del likheter med den gamle saken det linkes til. -- Selvfølgelig, er man tiltalt for å ha drept 77 mennesker i et bestialsk terrorangrep, er omstendighetene såpass ulike, at det ikke nytter å vise til denne saken. Anders Behring Breivik fikk nemlig ikke besøke sin syke mor da hun lå for døden. Han fikk heller ikke lov til å gå i begravelsen hennes etterpå. Det er ganske spesielt; det er ikke vanlig å bli nektet deltagelse i begravelse. Men så var ikke ABB en helt vanlig mann, heller. (Jeg støtter såklart rettsvesenets valg her.) Men nok om ABB. Vurderinger derfra er ikke veldig relevant i denne saken. Her har vi med en narkoman overgriper å gjøre (antar jeg?), så nå sitter det en rekke jurister å vurdere om hensynet til en svært syk mor, veier høyt nok til å få innvilget er kort permisjon. PS: dommen er ennå ikke avsagt. Det skjer først neste uke; mandag 15. juni. Og han må jo sone mesteparten, uansett om han er med sin mor i forkant en liten uke eller to. Hvorvidt gjengjeldelsesfaren er for stor til å tillate dette, vet jeg lite om. Jeg føler meg ikke trygg på det! Klarer han å holde seg unna fester, narkotika og å oppsøke jentene han er ilagt besøksforbud mot? Men rent prinsipielt trenger ikke saken fra 1986 å ha så mange likheter, utover meget alvorlig syk pårørende.
