-
Innlegg
2 403 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Nukleosid vant dagen sist 2. januar 2015
Nukleosid hadde mest likt innhold!
Nylige profilbesøk
6 543 profilvisninger
Nukleosid sine prestasjoner
3,3k
Nettsamfunnsomdømme
4
Hjelpsomme svar
-
Fordeler man kundene på flere butikker, blir det færre kunder = mindre fortjeneste pr. butikk. Husk at søndagsåpent koster en god del mer pr. time enn en annen dag i uka, så det krever en god del flere kunder for at en søndag skal gå med overskudd.
-
Men de tre butikkene tar jo da hele markedet. Hvis alle butikkene i området åpner på søndager, blir disse menneskene fordelt på alle butikkene. Det spørs om det gir så mye større merfortjeneste for alle butikkene at de tjener penger på det.
-
Dette har jeg svart på to ganger i tråden allerede, men kan gjerne gjenta meg selv: Forskjellen er, at om du søker jobb på Narvesen eller andre type steder som har åpent/aktivitet på søndag, så er man klar over det på forhånd. Er man gift og med 2,4 barn, så blir det vanskelig å få til en felles fridag ellers i uka. Da er man kanskje i en jobb, som butikkmedarbeider, fordi man da har fri på søndager. Hvis man åpner for søndagsåpent, vil mange oppleve at de må jobbe søndager likevel, og må søke andre jobber for å fortsatt ha fri sammen med familien på søndag. Og det er ikke alltid like lett å få en ny jobb.
- 181 svar
-
- 1
-
-
Å åpne dagligvarebutikkene på søndager, vil gjøre søndagen veldig lik lørdag. På lørdager har mange kun et lite tillegg, og gjerne kun etter et visst klokkeslett (klokken 13 da jeg jobbet i butikk), og det er ikke lovfestet men bestemt via tariffavtalen man jobber etter. Så jo, det er absolutt en grunn til at det kan skje. Også søndagstillegget er bestemt via tariffavtalen, og så lenge noe ikke er lovregulert, kan det lettere fjernes eller reduseres. Det er flere, også vestlige land, hvor det ikke er vanlig med søndagstillegg fordi det er så nært opp til lørdag mtp. åpningstider.
- 181 svar
-
- 1
-
-
Jeg svarte på en lignende påstand lenger bak i tråden. Da skrev jeg omtrent : Forskjellen er, at om du søker jobb på Narvesen eller andre type steder som har åpent/aktivitet på søndag, så er man klar over det på forhånd. Er man gift og med 2,4 barn, så blir det vanskelig å få til en felles fridag ellers i uka. Søker man jobb på "Narvesen", så har man kanskje ikke dette behovet. Kanskje har man ikke familie (enda), og synes det er topp å kunne jobbe søndager med 100% tillegg. Det kan være veldig verdifullt for unge som ønsker å komme seg inn på boligmarkedet etterhvert. Og en ting til, hva tror du skjer med dette 100% tillegget om søndag blir vanlig åpningsdag? *Poff* For alle som til nå har jobbet i butikk med mandag-lørdagsåpent, og nå ufrivillig må ta søndagsvakter, kan det gå ut over familielivet/det sosiale livet. Men de som allerede jobber på søndagsåpne steder, har valgt det selv.
- 181 svar
-
- 1
-
-
Hvor ofte må et utrykningskjøretøy kjøre distansen Oslo-Lillehammer-Oslo på én utrykning? Det er 366 kilometer, og innenfor hva en elbil med 500 km etter WLTP standarden skal klare i 10 minusgrader. De fleste elbiler har varmepumpe, som bruker lite strøm. Og vet du hva, hvis et utrykningskjøretøy står i ro, så vil elvarianten holde varmen mye lenger enn en bensin/dieselbil der motoren må stå og gå for at de skal få varme i kupeen (da tar jeg utgangspunkt i at de har prosentvis like full tank/fullt batteri). Og hvem er det som koker kaffe i bilen? Det har jeg aldri hørt om.
-
Regner med at de har lader på parkeingsplassene, og at de holdes oppladet utenom utrykning. Og har de en rekkevidde på 50+ mil, ser jeg ikke dette som et realistisk problem. Utrykningskjøretøy på bensin/diesel kan også gå tomme for drivstoff. Og de fleste er sjelden fylt helt opp da de ikke har egne bensinstasjoner der de vanligvis står parkert.
-
Nukleosid begynte å følge Platespiller spiller lavt { LØST } og Søndagsåpne butikker
-
Forskjellen er, at om du søker jobb på Narvesen eller andre type steder som har åpent/aktivitet på søndag, så er man klar over det på forhånd. Jobber man på Cubus eller en litt større matbutikk, så ser man for seg fri på søndager. Og kanskje søkte man nettopp på "Cubus" og ikke "Narvesen" av forskjellige typer grunner, og det kan være andre grunner enn at man ønsker fri på søndag. Men selv om man kun ønsker fri på søndag, så er det kanskje fordi det er den eneste dagen i uka hvor familien kan være samlet? Er man gift og med 2,4 barn, så blir det vanskelig å få til en felles fridag ellers i uka. Søker man jobb på "Narvesen", så har man kanskje ikke dette behovet. Kanskje har man ikke familie (enda), og synes det er topp å kunne jobbe søndager med 100% tillegg. Det kan være veldig verdifullt for unge som ønsker å komme seg inn på boligmarkedet etterhvert. Og en ting til, hva tror du skjer med dette 100% tillegget om søndag blir vanlig åpningsdag? *Poff* Å avkristne samfunnet kan man fint klare på andre måter. Man trenger ikke å fjerne søndagen for å få til det. Søndag er "helligdag" kun i navnet for de fleste for tiden. For ordens skyld; jeg jobbet i butikk uten søndagsåpent for noen år siden, men nå har jeg en vanlig jobb der søndagsåpent ikke vil påvirke meg nevneverdig jobbmessig.
- 181 svar
-
- 1
-
-
Dette gjelder et forsvinnende lite antall biler. Du nevner to modeller, av ekstremt mange, der et veldig lite antall (15 av 80.000 berørte biler) hadde branntilløp. Og også fossilbiler får begrensninger på bruk når de finner feil på en bilmodell. Feil som kan være minst like farlige som brann. Igjen, ren synsing. På de fleste elbiler (spesielt litt nyere modeller) behøver man aldri å lade 12V batteriet. Det ordner bilen selv med strøm fra hovedbatteriet ved behov. Du og andre elbilhatere er en egen rase... dere klarer ikke å ta til dere fakta, men lever i en verden der kun det som passer med deres oppfatning er riktig (såkalt confirmation bias).
- 110 svar
-
- 1
-
-
Det er virkelig ikke så mye Trump "må" rydde opp i etter Biden. Ihvertfall ikke i forhold til hva neste president må rydde opp i etter Trump. Det holder ikke med 8 år for å "Make America Respected Again" (MARA). Spørsmålet er om det i det hele tatt er gjennomførbart.
-
For ikke å snakke om at hvis en bensinbil tar fyr, er det nesten garantert at bensinen også tar fyr og sprer brannen til andre biler i et forrykende tempo. Mens brann i elbil så godt som aldri påvirker batteriet. At batteriet i seg selv skulle ta fyr, skjer så sjelden at det nesten ikke er verdt å nevne... selv under lading. Før noen nevner lading av sparkesykler; det kan ikke sammenlignes av flere grunner. Sparkesykler må aldri lades uten tilsyn, helst ikke mobiltelefoner heller. Både elbilene og elbilladerne har langt flere sikkerhetsfunksjoner og mye mer stabil lade- og batteriteknologi.
- 110 svar
-
- 1
-
-
Jeg hadde en platespiller engang, som var en del av et sett med forsterker, CD-spiller, radio osv... Der var det presisert at platespilleren måtte kobles til en egen inngang på forsterkeren. Koblet jeg den til phono-inngangen, ble lyden alt for lav. Det sier meg at platespilleren ikke hadde en egen forsterker på phono-utgangen, og at platespillerinngangen på forsterkeren øker nivået mer enn på andre kilder. Hvis platespilleren ikke har egen forsterker på phono-utgangen, og forsterkeren ikke har egen inngang for platespillere uten egen forsterker, må man vel ha en slags forforsterker i mellom et sted?
-
Ja, Q4 har også en knapp for håndbrekket. Jeg benytter alltid den før jeg går ut av bilen. Håndbrekket forblir aktivt til man setter bilen i Drive. Og også da står bilen stille, til man trykker inn gasspedalen. Bremsen som forblir aktiv når man bremser til full stopp, blir deaktivert så fort man berører gasspedalen igjen. Så mulig føreren har glemt å sette på håndbrekket, og kommet borti gasspedalen rett før han skulle gå ut av bilen. Jeg har ikke forsøkt om bilen kan gå fremover med døren åpen. Det er ikke selve døråpningen som slår av bilen, men at man reiser seg fra setet (kanskje kombinert med at døren er åpen).
-
Helt enig. Og tynne, glatte mobiler er nesten umulig å holde og håndtere uten at de glipper ut av hendene og går i gulvet. Og uten deksel risikerer man knust skjerm, og en reparasjon som koster det samme som ny telefon når de blir så kompakte. Og hvor godt holder de om de legges i en bukselomme der de utsettes for press hver gang eieren bøyer seg eller setter seg ned? Batteritiden blir også mye dårligere. Rart at noe slikt skal irritere, for jeg kan jo bare unngå å kjøpe den selv, men det ER faktisk irriterende 😄
-
Jeg har en Q4 e-tron. Når bremsen trykkes inn, og bilen har stoppet, er bremsen aktiv til man gir et lett trykk på gasspedalen igjen. Hvis man trykker bremsepedalen veldig lett inn, så kan det kanskje hende at bilen stopper uten at denne "parkeringsbremsen" aktiveres, men da tror jeg man må være veldig lett på foten og egentlig ikke har tenkt til å parkere. I tillegg slår man ikke av bilen med en start/stopp knapp (dvs, den har en slik knapp, men den er mest til pynt). Når man går ut av bilen, slås den automatisk av. Dette høres ut som føreren enten har gjort en feil (ikke stoppet helt/kommet borti gasspedalen...) eller en teknisk feil. Det kan bli interessant å høre hva resultatet blir, om man får vite det. Søstermodellen, ID.4, har vel også vært involvert i en lignende ulykke? Riktignok ikke på langt nær i samme omfang som Volvo XC40.