Jump to content

Leflus

Medlemmer
  • Content Count

    4743
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

998 :)

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

20520 profile views
  1. Og da er vi igjen inne på hva som er nødvendig for å få en akseptabel presentasjon av spillet. Selvfølgelig skal ting lastes inn underveis også, men man kommer langt med en lengre loading sekvens ved oppstart av spill. Foreløpig har vi bare sett lineære sekvenser fra R&C, så jeg er for så vidt ikke helt overbevist om at akkurat det spillet er så avhengig av å redusere pop-ins og å sørge for at detaljerte teksturer fungerer som de skal. ...men igjen så blir dette bare spekulasjon og teoretisering.
  2. Loading går mer på quality of life forbedringer og assets går mer på det visuelle. Kan godt hende at de hadde blitt nødt til å ha enkelte loadingsekvenser. F. eks ved oppstart av spillet eller ved naturlige brytningspunkt i løpet av spillet. Men det vet vi jo ikke, som du sier, siden det blir spekulasjoner. Uansett så hadde det gått mer på presentasjonen enn selve spilldesignet. Ikke ulikt hvordan spill kan ha forskjellig framerate eller oppløsning basert på CPU og GPU. Og der er jeg ikke uenig i at det kan forekomme forskjeller mellom spill basert på farten til SSD-disken. Det jeg vil ha bukt med er ideen om at spillene ikke hadde vaert mulig på andre platformer i det hele tatt.
  3. Det tror jeg vi alle kan være enig om.
  4. De trenger ikke å lyve. Creative Director for R&C sa at R&C ikke ville ha vært mulig på forrige generasjon eller uten SSD-en i PS5. Ikke at det kun er mulig på PS5, for det har han ikke mulighet til å uttale seg om. Når man ordlegger seg på en lur måte, kan man få folk til å tenke ting som kanskje ikke stemmer likevel. Uten at det er en direkte løgn. Akkurat som da Sony fikk folk til å tro at Miles Morales og Horizon FW kun skulle komme til PS5. Du foreslår en situasjon der begge selskapene skal lage nær identiske spill. Sånn har det aldri vært, og sånn kommer det aldri til å bli. Et av de potensielt imponerende spillene til Series X i nær fremtid er Flight Simulator. Det kommer ikke til PS5, men det betyr ikke at det i teorien ikke hadde vært mulig på PS5.
  5. Jeg ser begge sidene av saken. Derfor er det heller ikke et godt eksempel. Og som jeg sa tidligere, så pleier utviklere å si ifra når de støter på reelle problemer innenfor spillutvikling. Angående forslaget om å høre på Sony? Og jeg er usikker på hvordan du skal få vite om spilldesignet hadde vært annerledes om SSD-en var raskere. Din teori er like fullt en teori.
  6. Vi har ingen måte å vite om det er unikt for PS5 eller ikke. Insomniac og Ratchet & Clank er eid av Sony, så R&C kommer derfor aldri til å bli gitt ut på Series X. Spørsmålet blir fortsatt om hva som faktisk er mulig med SSD-en. Om den muliggjør nytt spilldesign eller ikke. Det er derfor jeg har en avventende holdning til det spørsmålet. Som sagt, vi vet nok mye mer om noen år.
  7. Og kanskje utvikleren tenker: "Oi. Dette gikk jo like bra på både XSX og PS5. Jeg fikk lagd spillet akkurat slik som jeg ønsket det" Jeg sier ikke at en raskere SSD ikke kan føre med seg gode ting. Jeg sier bare at den nødvendigvis ikke vil føre til nytt spilldesign slik som mange har forespeilet seg. I hvert fall sammenlignet med andre SSD-er. Jeg har en mer forsiktig tilnærming til det spørsmålet enn det f. eks du har. Jeg er åpen for å endre mening når vi har fått sett flere spill og hørt mer fra utviklerne selv. Raskere loading vil selvfølgelig være mulig. Men det går mer på QoL, og hvor mange sekunder er det egentlig snakk om?
  8. Eller blir for rask maskinvare unødvendig?
  9. Sony San Diego skal lage spill til Xbox (og Switch) nå, så hvem vet? 😛 (Neida, det har nok mer å gjøre med MLB lisensen enn at Sony faktisk ønsket å gi ut The Show til Xbox og Switch)
  10. Sony har absolutt en sterk lineup av spill det neste året. Her har de virkelig planlagt godt.
  11. Dersom utviklerne har et problem med maskinvaren, så kommer de til å si ifra. RAM-løsningen og maskinkraften til Xbox One ble kraftig kritisert av utviklere. PS3 sin unødvendig eksotiske arkitektur møtte også hard nedbør fra utviklerne. Spørsmålet her er om tregere SSD er en reell bottleneck i forhold til spilldesign. Jeg svarer fortsatt: Det gjenstår å se. Edit: Reaksjonene på PS3 og hvordan PS3-spill ble designet i praksis medvirket direkte til at PS4 ble en langt mer konvensjonell og utviklervennlig konsoll. Før PS3 kom ut var det imidlertid veldig mye hype rundt Cell-prosessoren. Nå ønsker jeg ikke å dra direkte paralleller mellom Cell og PS5 sin SSD, men jeg ønsker å få frem at det kanskje kan være greit å se hvordan spillene blir i praksis før vi kan si om den alene fører til spilldesign som ikke er mulig andre plasser.
  12. Det kom vel ganske godt frem i den forrige posten min at det er vanskelig å si noe før om noen år. Når det faktisk har kommet ut spill til disse maskinene. Det er mange aspekter ved spillutvikling som kan diskuteres. Er det f. eks nødvendig med 8K i spill? De nye konsollene er i stand til det, men er det nødvendig? Samme med 120FPS, som vi ser noen utviklere snakke om. Hvor nødvendig er det, og hvor utbredt kommer det til å bli i det store og det hele? Og det jeg vil frem til er at det ikke nødvendigvis er snakk om begrensninger. Det er dine ord. Det jeg snakker om, er at det kan være snakk om overdreven fart sammenlignet med hva utvikleren har behov for. Igjen, det får vi se på om noen år. Jeg vil som sagt ikke si noe helt sikkert her og nå. Edit: Regner med at det, som vanlig, vil komme kommentarer fra utviklere om hvordan det er å utvikle på PS5 kontra XSX. Så om ett år eller to har vi nok et bedre bilde av situasjonen.
  13. At det nødvendigvis ikke er slik at tregere SSD-er legger begrensninger på hva utviklerne kan eller ikke kan gjøre. Spørsmålet jeg vil frem til her er: Hvor mye er nok? Det vet vi ikke ennå.
  14. Det spørs litt på hvor mye fart de faktisk har behov for. Blir spennende hva som skjer to-tre år fra nå.
  15. Det skal holde å bare lime inn lenken. I hvert fall sånn jeg pleier å gjøre det. Outer Worlds eksemplet er uten optimalisering til Series S/X, så det blir nok vesentlige forbedringer i GTAV og RDR2 også. Gears Tactics til konsoll: https://news.xbox.com/en-us/2020/09/18/gears-tactics-coming-to-xbox-consoles-november-10-with-launch-of-xbox-series-xs/
×
×
  • Create New...