Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/12/19 in all areas

  1. 7 points
  2. 5 points
  3. 5 points
  4. 4 points
  5. 4 points
    Nei har du sett....der har Møysalen eiendom laget en plan om å rive den eneste bedriften som går bra i Stokmarknes - Rødbrygga pub og pizza - og erstattet den med hotell.... (ref tegning "vis-av-vis). BRAVO!! Restaurere båtvrak... det mener Hadsel kommune at det er viktig å involvere seg i.....Og å tilrettelegge for en ikke-eksisterende-turiststrøm/(bitteliten kultur-elite) bruker de mye penger på. Men å få ut fingeren og bygge basseng til innbyggerne sine - det greier de ikke. Og farsen med at skolebarn ikke tilbys svømmeopplæring fortsetter.... Og fortvilte pensjonistene i Hadsel kommune tvangsflyttes mellom gamlehjem pga "manglende ressurser". (Styrt nedlegging av perifere gamlehjem). ("sentralisering av eldretilbud") Og meget gode småskoler skal legges ned fordi undervisninga skal sentraliseres pga "manglende ressurser".... Og det aller aller siste - kanskje mest fantastiske sløseriet - er at en grusveg opp på et ca 400 meter høyt fjell (Storheia), skal asfalteres for flere hundre tusen. Og det for en e'ngangsforeteelse; .......... Hadsel kommune ser for seg at Arctic race (sykkel) skal ha målgang på toppen av fjellet....Og da innbiller ordfører seg at TV-bildene av fjell og hav vil gå verden rundt og det skal strømme på med turister....... (Andre kommuner har gått på samme smellen tidligere i Troms. Digre investeringer - ingen positive ringvirkninger). Og hvem som skal finansiere fjerning av tonnevis av asfalt når telehiv om få vintre har gjordt vegen om til et ufarbart månelandskap? Nei det overlates til de neste folkevalgte i Hadsel kommunestyre, som overtar en (om mulig) enda mer rævkjørt kommune) Nei - det kan bli lenge til barna i Stokmarknes får tilbud om svømmeundervisning.... "Hadsel kommune; Et bunnløst hav av inkompetente drømmere og sløserier"
  6. 4 points
    Jeg har vel til gode å se en slik video hvor det ikke er vesentlig fare for liv og helse skulle marginene gå feil. Problemet er heller at det for ofte går bra. Det er mye stygge, unødvendige, forbikjøringer her til lands og det bør være sterke reaksjoner når man setter andre i fare. Du la ut nøkkelordet selv: grisekjøring. Kjører man i samme "tog" som en som åpenbart vil forbi og fortest mulig så får man dette greit med seg. Legg så til at "folk flest" kjører mye på de samme veiene ut og inn, så de er nok klar hva som kommer av rett strekker, svinger , trafikkgrunnlag og så videre. Russisk rulett går bra 5/6 ganger, andre gang går det bra 69% av tilfeller (og så videre) det betyr ikke at det er lurt å gjøre bare fordi det som oftest går bra... Det som farefult kjører forbi burde gått ut av inngangsdøre 5 minutter før de gjorde det. Du skal kjøre ganske så stygt for å slå det. Leser du hva du skriver, kjører du bil selv, tenker du overhodet? Du har et implisitt krav om at de som kommer i mot skal stå parat for at du/andre skal kunne kjøre forbi. Må motgående gjøre noe mer enn marginalt lette på gassen så er det ikke en trygg forbikjøring. For noe banalt tull du kommer med. Må det aktivt bremses er det per definisjon en farlig forbikjøring og du/andre utsetter motgående kjøretøy for en ikke ubetydelig risiko. Som er helt unødvendig. Dashcam er en fin måte å ta de som driver med farlige forbikjøringer som utsetter andre trafikanter for en ikke ubetydelig fare. Om det innbefatter en gapestokk o.l. så er det helt greit. At noen leverer en "ferdig etterforsket" sak med slikt er også helt greit. At du ikke liker det er noe annet. Jeg håper nå inderlig at førere er noe forbi skolestadiet, mentalt, når de ferdes i trafikken. Videre kunne jeg sikkert nevnt en analogi om indrejustis rundt dette med å bevist sette andre rundt seg i unødvendig fare. Med en slik indrejustis hadde sånne førere fått besøk hjemme for å få den runden med bank som du hinter til. Å dra in DDR og, uten å nevne det, Stasi viser hvor på jordet du er. Å "tyste" på en farlig råkjører handler ikke om samfunnets maktmonopol og dets grep på dette. Det har ingenting med dette å gjøre. Det det handler om er at de aller aller fleste av oss ønskes å ferdes så trygt som det lar seg, innen for rimelighetens grenser, gjøre. Hvis dette inkluderer å fjerne noen råtne epler ... så er det greit. Du snakker om å drite seg ut. En stygg forbigkjøring med følgende møtekollisjon, utkjøring o.l. er ikke å drite seg ut. Det er å skade andre og/eller seg selv. Du har ikke forstått hva det handler om. Når du/andre skader noen for livet, eventuelt tar livet av noen, så har man ikke "driti seg ut" det er litt verre enn som så. Mye verre. Fantastisk at du ikke evner å forstå slikt. Å drite seg ut er på et helt annet plan en dette. Det kan virke som kompasset ditt trenger en korreks. Du har ingen forståelse av hvordan bøte og foreleggssystemet fungerer og hvordan det innvirker på statskassen. De summene er marginale i den store sammenheng. Ikke får Politiet de på konto heller. Bøtene/forelegg har en preventiv holdningsskapende effekt, eller noe sånt, og skal begrense visse typer holdninger/handlinger før/etter (eventuell) straffereaksjon. Fleksibel fartsbegrensning vil også være et ledd nærmere herr Stasi og enn så lenge har ikke våre "fantastiske" politkere ansett slikt som et fornuftig brudd på vår individuelle personlige sfærer. Jeg lurer litt på hvor mye du kjører. Lastebiler/busser er sperret på hva 90/100 (?) fra hva jeg kan se på klistremerkene på disse kjøretøyene. Helt greit det, men det er ikke mulig å ha farlige situasjoner på veier med fart under 90/100? I antall kilometer med vei er det fullt mulig for disse å råkjøre uhorvelig mye. Det er kun på motorvei de er begrenset. Motorvei har vi omtrent ikke en dritt av. Går du på AAP, eller har dårlig råd av andre årsaker og ikke kan ta støyten fra en råkjøringsbot så brude du kanskje tatt konsekvensene av dette når man satte seg i bilen? Kjør trygt og sånn passe innenfor fartsgrensene så blir man ikke "ruinert". Snakk om selvskudd. Det er kanskje verre at for mange ikke har problemer med å håndtere bøter/forelegg ved slike stygge forbikjøringer enn de som ikke kan det. Samme gjelder forsåvidt med fyllekjøring og annet av alvorlig karakter en ikke får fengsel av. Det burde svi så det holder, og litt til.
  7. 3 points
    I rene teoretiske klimagasseutslipp hvor ikke alle faktorer er tatt med; absolutt. Men er ikke bærekraft og miljø mer enn klima? FNS klimapanel budskap lyder: Alle land blir fremover mer ansvarlige for å brødfø egen befolkning og det er en risiko for at den globale produksjonen av kalorier og proteiner ikke blir tilstrekkelig. Et kilo rent oksekjøtt har ca. 210 g protein, et kilo avokado har 18 g. Gitt produksjoen og transport av et kilo avokado gir 1,3 kg CO2-ekvivalenter, mens oksekjøtt fører til utslipp av 15 kg CO2-ekvivalenter, må du altså spise 12 kilo avokado for å få i deg samme mengde proteiner som fra ett kilo oksekjøtt. Og vips er vi på samme mengde CO2-ekvivalenter per gram protein for oksekjøtt og avokado. I tillegg tas det ikke hensyn til landbruket også binder en god del mengde karbon. Det folk i Norge spiser gir et klimagassutslipp tilsvarende ca 3,5-4 kg co2 pr person pr dag. For å sette det i perspektiv tilsvarer en slik dagsdose klimaeffekten fra drivstofforbruket ved ca 20 km kjøring med en mellomklasse bensinbil eller ca 1 minutt pr flysete i et vanlig rutefly enten det sitter noen der eller ikke. En ganske stor andel av klimagassutslippene knyttet til maten vi spiser i Norge skjer i andre land, og klimagassutslippene pr kg eller kalori er i all hovedsak større for det vi importerer enn det som er norskprodusert av samme type mat. Man kan også vinkle til at avovado er plantet under ofte dårligere villkår, med et høyt forbruk av vann, plantevernmidler, ofte på avskoget jord, bare for at det skal bli transportert til den andre siden av kloden via fly. Problemstillingen er kompleks og vanskelig - globalt må husdyrproduksjonen ned, men hva som er internasjonalt gjennomsnittelig riktig, er ikke alltid egnet for nasjonale mål - i samarbeid med NMBU og Animalia har jeg "tilfeldigvis" også skrevet litt om det - som førte til et motsvar fra Tanja Kalchenko (leder i Helsepersonell for plantebasert kosthold). Tror du (og andre) har interesse av det. Jeg for øvrig har tatt noelunde samme steget som deg. Prøver å bli fleksianer og spiser kjøtt i sosiale sammenhenger, ellers går det mye i belgfrukter, meieriprodukter og korn. Edit: Soya ernæringsmessig er et godt valg. http://www.ntfe.no/i/2018/2/tfe-2018-02b-2474 http://www.ntfe.no/i/2018/3/p-400 http://www.ntfe.no/i/2018/3/p-475
  8. 3 points
    Nok et luftslott som sannsynligvis ikke kommer til å generere i nærheten av nok turisme til å gå rundt. Dette virker å tiltrekke et marginalt publikum med til dels spesielle interesser, det er ikke akkurat vikingskip, Titanic eller Vasa vi snakker om her, men et litt over 60 år gammelt skip som det sikkert er mange lignende i drift den dag i dag rundt om i verden (jada, jeg ser at det også skal vernes et skip fra 1912 som jeg til dels kan skjønne er av interesse, men allikevel...).
  9. 3 points
    Du brukte det som et argument og folk her i tråden bestrider det. Det må du regne med og tåle. Du ror.
  10. 3 points
    Vurdert Opel Astra? God plass og mykje utstyr for pengane der. Erfaringa mi med Auris (som drosjepassasjer) er at dei er ganske trange. Blir snart erstatta av ny generasjon Corolla som antakeleg er betre på det punktet. Om du skal ha diesel kan du nok berre avskriva Toyota med ein gong. Reknar med diesel er hakket tyngre å selja enn bensin, men det er jo litt avhengig av kvar du skal selja den. På bygda er nok etterspurnaden større enn i byen.
  11. 2 points
    Denne plassen har blitt din egen uforståelige blogg. Kanskje bedre å faktisk starte en blogg på blogg.no.
  12. 2 points
    Hver gang jeg ser Wijnaldum eller Henderson snurre rundt sin egen akse og passe bakover eller til siden dør jeg litt innvendig.
  13. 2 points
  14. 2 points
      Er Nirolo, Sithric og d'espresso også svin nå som de har bedt deg om kilder?
  15. 2 points
    Det jeg etterspurte var altså konkrete eksempler du kunne linke til slik at vi også kunne få se dem og vurdere dem? Det er vanskelig å debattere dette uten å vite hva vi faktisk debatterer og hva du reagerer sånn på.
  16. 2 points
  17. 2 points
    Hardt arbeid er sjeldent veien til stor rikdom, men flaks er nok langt viktigere. Når sant skal sies, så gikk Røkke konkurs med den første tråleren, den neste sank uten forsikring, den tredje gikk det også dårlig med. Han fikk så enormt mye hjelp av en amerikansk verftseier, og ble minoritetseier i fabrikktråleren Golden Alaska, som så vidt jeg husker var omspunnet med en del problemer og ufine metoder. Han solgte seg ut av det skipet, men fant en måte å omgå regelverket for fiske i Alaska, ved å kjøpe utrangerte supply-skip i USA, som ble strippet ned til skroget, sendt til Norge for oppbygging under statlig eksportfinansiering, som han så satte inn for å utkonkurrere lokale fiskere i fisket utenfor Alaska. Røkke gikk deretter inn i flere eiendomsprosjekter sammen med Gjelsten, som så vidt jeg husker endte med etterforskning i Seattle, hvor de hadde "renovert" et leilighets-bygg. Deretter kjøpte de seg opp i Gresvig Sport, hvor de tok ut "honorarer" på over 100 000,- kroner i timen, før de klarte å få lurt selskapet på Stein Erik Hagen, noe som endte i etterforskning i Norge for skatteunndragelser. Oppkjøpet i Aker var også kontroversielt, hvor han presset ut de andre aksjonærene med tvang. I 2002 ble det tatt ut tiltalte mot Røkke for bestikkelser og falsk forklaring. I 2005 ble Røkke dømt til 4 måneders fengsel for å ha kjøpt seg båtførerbevis. Tidligere i år ble det også kjent at Røkke har benyttet torpedoer og har hatt nær kontakt med store deler av norges "underverden", enkelte mener sågar han i stor grad er med på å finansiere og kontrollere organisert kriminalitet i Norge. Personlig mener jeg Røkke har fått til noe helt fantastisk, så hatten av for han, men det er i stor grad bygget på "omgåelse" av diverse regelverk, i enkelte tilfeller ren kriminalitet, men på den andre siden er dette ikke helt uvanlig, mange rike nordmenn har bygget sine formuer på svindel og bedrag. Det aller viktigste for å bli søkkrik er nok evnen til å gå over lik, og at man er fantastisk god til å lyve.
  18. 2 points
    Jeg er uenig i at det er enkelt å bryte forbindelsen ved å trekke ut stikkontakten. De sitter godt fast og hvis man først får de ut så er det et stort hull i veggen med mye ledninger hengende ut. Dvs, ledningene vil mest sansynlig bli med ut et godt stykke etter at stikkontakten er ute av veggen.
  19. 1 point
    Synes vi skal ha en tråd for dette også. ( fant ingen på search hvertfall ) REGLER Hver post skal inneholde * Tittel * Hvor den ble kjøpt * Hvor mye den kostet Dette for å gjøre tråden mer interessant. Alle innlegg som bare inneholder en tittel på ett spill, slettes uten varsel. Uansett spill hva spillet er til, post det her. Pc, ps3, x-box360 , wii , psp You name it.
  20. 1 point
    Bra jobba. Jeg synes du skal ha creds for å spørre om råd, ikke gi deg som følge av det og få et endelig svar. Edit: Hva som er sant ikke er ikke så nøye, neste gang kan du jo bare ta et nei for et nei. Kanskje litt ufint å lyve i slike sammenhenger det er jeg med på (hvorfor kan ikke folk bare være ærlige), men du var ufin tilbake (uten at du kan vite om hun løy).
  21. 1 point
    Det er vel mer sannsynlig at Huawei leverer et velfungerende produkt enn at våre folkevalgte politikere foretar en fornuftig beslutning ?
  22. 1 point
    Mulig de gjør det hvis de har igjen noen da?
  23. 1 point
    det ble spillt en kamp som prodiv vant. og etterpå skriver LZ at de vinner
  24. 1 point
    Det er latterlig at fotball har blitt en sport som styres av superrike som har fotballklubber som et dyrt leketøy, og at fansen ønsker at denne trenden fortsetter.
  25. 1 point
  26. 1 point
  27. 1 point
    Ja, det er tvilsomt om det er 3 milliarder unike brukere det er snakk om. Det skulle bety ca. 40 % av verdens befolkning. Jeg har sikkert installert vcl minst 20 ganger på diverse plattformer. Hvis 300 millioner unike brukere i gjennomsnitt har installert programmet ti ganger, så ligger det nok nærmere sannheten.
  28. 1 point
    Holder tastaturet opp ned, tar en lett fuktig lunkent vann éngangsklut og skrubber over. Tar så en tørr, ny, ren éngangsklut og skrubber over igjen. Holder tastaturet opp ned i dusjen og rister grundig. Redigert: Og kjøp en bordvifte som du kan sette til å tørke tastaturet skikkelig med til slutt. En slik bordvifte bruker jeg til alt mulig rart; Tine kjøtt, kjøle ned varm mat raskere, tørkes raskere etter dusj.
  29. 1 point
    Ikke at det trengs, men Arsenals tap og dårlige form gir et enda større insentiv til å slå Spurs i morgen. Vinner vi i morgen er vi likt på poeng, og omtrent likt på målforskjell (vi er tre mål bak nå). Da Ole kom inn var vi 8 poeng bak og 14 mål dårligere, mye kan skje på kort tid i Premier League. Bare å krysse alt man har for at Chelsea og Arsenal går på flere poengtap enn oss fremover.
  30. 1 point
    Det er lett å henge seg opp i tall. De forskjellige produsentene bruker forskjellige målemetoder, så jeg kan anbefale ikke å bry deg om tallene, men se i praksis. Som eksempel hadde vi en '04 Vectra C. Den første utgaven av Skoda Superb skulle i antall liter være MYE større i bagasjerommet. Det stemte ikke i det hele tatt. Vi hadde på det tidspunktet 2 og etterhvert 3 barn som brukte barneseter og 2 av de barnevogn. Det var fysisk umulig å få den søskebarnevognen inn i Superben. Skrånende bakrute og svært smalt bagasjerom gjorde det umulig. Man måtte i så fall fram med verktøy og skru av håndtak og hjul. I Vectraen var det plass til helgehandel, vogn og diverse annet småbarnsutstyr. Vectraen hadde plass (trangt, men det gikk) å ha 3 framovervendte fullsize barneseter. I Superben var det plass til 2, da var det rundt 15 cm plass igjen mellom de to setene. Superben hadde på papiret markedets beste benplass i baksetet. Måling i praksis viste at Superben hadde neglisjerbare 2 centimeter lengre benplass enn Vectraen. Så tall på papiret er henimot verdiløst. BTW: Kjøp heller vinterhjul selv hos en dekkforhandler evt på nett. Som regel er det mange tusen å spare på denslags.
  31. 1 point
    Har UW i midten og en 27" til venstre. Skjeldent jeg ser til høgre Iallefall ikkje bakover (annet enn når kjerringa maser)
  32. 1 point
    Ekstremt fysen på den der!!
  33. 1 point
    Hvorfor må asfalten fjernes? Kan dere ikke bare gå på dugnad og høvle telehivhumpene ned litt, så blir det vel bra noen år til..
  34. 1 point
    Og hva kaller du en som vil verne om sitt område? Hva er dette området? Er hele Norge ditt, hele fylket? Byen, bygden eller din private eiendom? Hvorfor? Edit: Hvis jeg vil dele "mitt" område, og du ikke vil dele "ditt", hva gjør vi da? Ikke 8 millioner, snarere på vei mot 5,3. Har denne befolkningsøkningen ført til konflikter? Geir Edit: Snikpellik var før meg.
  35. 1 point
    VLC er ikke freeware, det er fri programvare. VLC er forøvrig også gratis, men duverden for en forskjell…
  36. 1 point
    Prøvekjør Ceed og Focusen. Se, prøv med hele familien. sjekk størrelsen på bagasjerommet etc etc. Den du er mest fornøyd med eller sjefen i huset er mest fornøyd med tar du en ekstra prøvekjøring med. Hør med forhandler om serviceintervall, pris på servicer etc. Ofte får man forhandlet inn service i prisen på bilen Men dog be om maks 15000km/1år på intervallen. Hvor mye dyrere er Focusen? Mye penger det er snakk om? 20-25t kr? Viss ja, så kan du feks bruke noen av de pengene på å få polert opp Ceeden med lakkforsegling osv å få en super skinnende bil. En annen ting på ny bil, så kommer disse som regel med 1 strøk tectyl evt ingen tectyl i det hele, be om at bilen blir skikkkelig tectylert. Svigerfar kjøpte helt ny Opel Vectra i 2005 og Volvo V60 i 2011, her ba han spesifikt om 3 lag med tectyl. Finnes ikke rust under. Tilsvarende biler som er bekjente av svigerfar kjøpte ganske like biler rundt samme tid og disse er rustet i stykker ( hvertfall i mine øyner på spesielt Volven som er så ny)
  37. 1 point
    Den er ikke til salgs ennå. Den er fremdeles under utvikling, men du kan forhåndsbestille den. Skal være klar i sommer en gang. Og jeg har sjekket med de som selger. De skal kunne sende til Norge.
  38. 1 point
    Hvor mye vil du bruke?
  39. 1 point
    For at det skal være lovlig må Anne kopiere låten fra Cathrine. Cathrine gjør ikke noe ulovlig ved å dele, så lenge hun ikke gjør det for å tjene penger, og så lenge hun bare deler med sin nærmeste omgangskrets (jf. kravet om "privat bruk").
  40. 1 point
    Stilig! Fikk meg til å lure på hvordan i all verden de tjener penger uten reklame med gratis software. Viser seg at tidenes beste avspiller er utviklet på dugnad! Feiret 3mrd nedlastinger med å donere 30 dollar. En liten pris å betale for å ha brukt dette fantastiske på både mobil og desktop i flere år.
  41. 1 point
    Craft beer er jo mye mer populært (pr capita, iallefall) i Skandinavia enn det er i mange andre deler av Europa, så jeg tror de kunne ha tjent mye mer her enn selv de mest folkerike landene ellers.
  42. 1 point
    Bare dumt at det ikke er grafikkminnet som vrukes her Men man skal ha temmelig utdatert minne for å slite med Chrome
  43. 1 point
    Vei opp fordeler og ulemper for din del. Fordeler for 35mm-en er jo bedre lysstyrke, isolasjon, bokeh, betraktelig lettere vekt og fysisk størrelse, skarpere bilder, samt at du blir en bedre fotograf av å låse deg til én brennvidde. Fordeler for 16-55mm er fleksibiliteten og værtetting, og jeg mener å huske at autofokusen er av en nyere modell. Se i Lightroom hvilken brennvidde du graviterer mot. Jeg regner med at man bruker 16-55mm en del på 55mm f2.8 for portretter, men om du har mange bilder på 35mm, kan det også være en grunn til å bytte. Kjøpte 35mm-en min sammen med X-Pro1 + 18mm f2 rundt et halvt år etter lansering, og 35mm-en har vært med meg helt til nå. Men, det siste året har jeg brukt Mitakon sin 35mm f0.95 nesten utelukkende. Det fordrer at du er komfortabel med manuell fokus.
  44. 1 point
    Dette vil nok ikke ta av nei. Fremtiden (hvert fall de neste årene), vil foregå på bakken. Alt for mye støy eller andre større risikoer dersom bilene våre vil kjøre i luften fremover. Dersom det blir noe form for luftfartøy på privatpersoner, så blir det i form av jetpacks.
  45. 1 point
    Tja.. Det var vel også nevt et annet sted, at Epic er en store uten mulighet for brukeren å komme med tilbakemeldinger. Så, ved å selge det her, unngår de lave ratings og dårlige tilbakemeldinger..
  46. 1 point
    Problemet er ikke Steam, Uplay, Origin eller Epic. Problemet er at spill blir lukket til kun å kunne kjøpes på et sted. Eksklusivitet på salg er bare noe herk, uansett hvilken plattform det selges fra, og kommer sjelden forbrukerne til gode.
  47. 1 point
    Så du hadde ingen problemer, ergo har heller ingen andre det og er kun ute etter å klage.... Burde man kanskje se litt lenger enn til egne erfaringer?
  48. 1 point
    Skal du ha mest bil for pengene, kjøper du ikke BMW.
  49. 1 point
×
×
  • Create New...