Gå til innhold

XP fortsatt i skuddet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet er vel at den store brorparten av hjemmebrukerne som sitter med Vista erger seg over elendig ytelse i mange spill, spill som for eksempel på Xp går smertefritt får plutselig framedrops og problemer på Vista.

 

Har et Xp / Vista oppsett her og må si at Vista er et greit oppsett så fort man får fjernet en del av DRM og UAC maset, men det er håpløst å fjerne alt av DRM da det er bygget inn i kjernen. Man kan også skreddersy installasjonen sin for å få mest mulig ytelse noe som da faktisk får ting til å fungerer langt bedre.

 

Vista har langt bedre tilpasningsmuligheter for Blinde og svaksynte noe som jeg faktisk holder på å prøve ut for en person som trenger en pc med disse mulighetene.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig sverget til XP men når jeg fikk oppgradert pc`n så prøvde jeg Vista, ganske fornøyd.

når man får fjernet de plagsomme User Account control går det greit. fint å se på og :)

 

ang spill har man jo DirectX® 10 på Vista og ikke på XP. Drar litt opp på spill:)

 

Alt i alt godt fornøyd med Vista!

Lenke til kommentar

Vista har noen få funky saker innebygd (informasjon om ditt og datt når man overfører filer, dx10, aero etc), men er helt jævlig å spille med.

Særlig for en person som meg som sverger til mange gamle spill og ikke liker nymotens spill :p

 

Sånn sett er XP flott, eller for den saks skyld, 2000.

XP virker også mye enklere, jeg føler et ekstremt hat mot UAC og DRM til tider.

Blir så utrolig lei ...

 

Kjører XP på hovedmaskina og Vista på laptopen, av og til føles det bedre om jeg bare hadde klart å få Linux til å kjøre på en av maskinene :p

 

edit: Man har også den saken at jeg ikke får nye versjoner av Winamp til å virke med Vista, at jeg ikke får amiga-emulatoren til å kjøre så jeg får ikke spilt Superfrog og at mappe-innstillingene mine resettes ved hver reboot ><

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Kjører Vista64 pga 4gb grensen i 32bit versjonene, samt at Quad-SLI ikke virker på XP.. :(..

 

Vista kræsjer like ofte som XP, i alle fall for meg, andre kan ha det værre eller bedre. Kunne jeg kjørt XP hadde jeg nok det, men men.

 

Kjøpte en Dell XPS laptop til jobben og nedgraderte da jeg ikke kunne forsvare å kjøpe softwarelisenser til 2xlaptop kostnaden bare fordi den kjører vista (som softwaren ikke støtter) og ikke XP..

 

De som "kjøper" nedgradering (koster 0,- hos dell) har uansett en lisens på vista ultimate/business (og CD, mens nedgraderingen er kun på pc'en, så ta backup!!!), så vidt meg bekjent er dette gjort mest for bedriftsmarkedet for å sikre kompatibilitet og for at bedriften da kan selv velge å gå over til vista når de er klar. Ganske genialt gjort..

 

Fordeler med vista er vel så som så, jeg har flere gode erfaringer med XP enn med vista. Vista er både mer bruker vennlig og bruker fiendtlig, alt du gjør av instillinger må bekreftes, brannmuren i vista er like dårlig som den i xp, du har fremdeles en overivrig anti spyware løsning..

 

Aero spiser 100% av gpu'en(e) dine, aner ikke hvorfor, men min quad-sli gikk på 100% mens jeg var i desktop, utrolig lite energi effektivt, samt de ble mildt sagt varme :D. Det er dog meget pent, men ble disablet da det stort sett ikke gav meg så meget.

 

Jeg synes xp vs vista i denne settingen blir en dårlig sammenligning. Mest da alle som velger å "nedgradere" får med en vista lisens (ultimate/business) slik at egentlig har alle vista, og 35% har xp i tillegg..

 

For dem som lurer på om vista er veien å gå, er dette et genialt alternativ, du velger selv når du vil gå over til vista. Dell sender med drivere til vista på cd, så du slipper å tråle nettet for å finne drivere til din pc.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt et spill på 10 år, men foretrekker fortsatt XP. Jeg skrur av all fancy grafikk, velger klassisk start-meny og kjedelig blå bakgrunn med windows 2000-design på alt sammen.

 

Dette gir meg den mest effektive brukeropplevelsen. Kombinerer det med klassisk mappevisning, windows explorer med folders til venstre og detaljer til høyre, etc.

 

Har seriøst forsøkt å bli dus med Vista men klarer det ikke. Det er mange fancy funksjoner jeg helt sikkert hadde satt pris på men det går ikke så lenge funksjonaliteten ikke er tilgjengelig med et nøkternt og sturkturert ytre.

 

Jeg har forståelse for at de som bruker XP ut av boksen synes Vista er en ok evolusjon, men native XP er for meg forvirrende.

 

 

/r

Endret av raathass
Lenke til kommentar

Uansett - folk flest er skeptisk til forandring og redd for det usikre - det ligger i menneskets natur.

Naar det er sagt saa har jeg kjoert vista 64 paa desktoppen min i neste ett aar og vista 32 paa en relativt ny laptop.

Det har absolutt fungert helt smertefritt. Ikke er jeg noen heavy bruker men spiller en del spill paa den stasjonaere. Det skal og sies at begge maskinene har ganske saa bra spekks.

- for min del saa ruler vista!

Lenke til kommentar
En fersk undersøkelse viser at én av tre Vista-kunder foretrekker å nedgradere.

 

Viktig poeng : nei, 1/3 gidder faktisk og gjøre det, og det trengs jo faktisk noe kompetanse og tid for å gjøre det (ja, noe av testen er direkte fra dell nedgraderinger etc, men ikke alt), så man kan lett regne med at en SVÆRT større % faktisk vil. Det krever også når man bestiller, at man vet hva man vil ha, de fleste vil regne med at nyere = bedre.

 

Det er også det første operativsystemet MS har gitt ut hvor de har trengt å komme med ett sånt tilbud, og det sier en hel del.

 

Det kan jeg virkelig ikke skjønne, hvorfor folk nedgraderer.

For det første, så er bare designet i Vista, ti ganger penere enn XP.

 

Også er alt så mye enklere i Vista, og man kan spare et par klikk, og tid på å finne noe.

Ved enkle og greie "hurtig" veier.

 

1 : Kanskje hvis du er full og fargeblind, og aero kommer i XP SP4, så det argumentet er nil and void.

2 : Nei, absolutt ikke på noen måte er ting lettere, google litt rundt og finn user interface guidelines etc, buisnesser nedgraderer ikke bare fordi vista er treigere og ikke fungerer med deres interne løsninger, men også fordi aero/vista generelt kødder noe med workflow. Det er rett og slett mye mindre effektivt og jobbe i ett vista enviroment.

Lenke til kommentar

Hovedområdet der det nedgraderes (egentlig oppgraderes) er nok i bedriftsmarkedet.

 

Personlig ser jeg ennå ingen grunn til at jeg skal bytte ut Xp med Vista, annet enn at Xp kan bli vanskelig å få tak i i fremtiden. Et fancy nytt brukergrensesnitt er i hovedsak argumentet for å bruke Vista, Microsoft kunne gjerne kommet med flere forbedringer i de underliggende systemene. Hva f.eks med et nytt hdd format.

Lenke til kommentar

Ser det er mye BS som går her da, folk må nok bare prøve Vista istedet for å ta

negative kommentarer fra andre for god fisk.

 

Ser endel comments her som bare er direkte feil også når det kommer til Vista.

 

Jeg er nå for en, veldig glad i vista og liker workflowen i det veldig godt,

aldri mere XP for min del. *hutre*

Lenke til kommentar
Ser det er mye BS som går her da, folk må nok bare prøve Vista istedet for å ta

negative kommentarer fra andre for god fisk.

 

Ser endel comments her som bare er direkte feil også når det kommer til Vista.

 

Jeg er nå for en, veldig glad i vista og liker workflowen i det veldig godt,

aldri mere XP for min del. *hutre*

 

Hvorfor er det slik at så mange framstilelr det som at de som ikke liker vista ikke kan ha prøvd det? Har brukt vista i 1.5 år før jeg gikk tilbake til XP igjen. Vista har jevnt over dårlige ytelse, og bidrar med svært lite nytt, jeg kunne godtatt det første om det var endel forbedringer i OSet, men i dag er det jaggu ikke langt fra XP med nytt skin i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel en grunn til at Microsoft selv velger å knekke ryggraden til Vista ved å slippe windows 7 i januar 2010. Men jeg tviler det kommer til å hjelpe, for etter bildene jeg har sett virker det som Windows 7 burde egentlig bli kalt Vista SP2.

 

For de som lurer på hvorfor folk velger å gjøre det, så kan de lese en handy guide som en programmerer har skrevet her:

 

http://board.ogame.org/thread.php?postid=6775335#post6775335

 

For min del blir det XP til jeg blir overbevist om at Vista faktisk klarer å gjøre det det lover, og den hardwaren som trengs for at vista skal fungere ordentlig blir litt rimeligere. Kan si at jeg erger meg hver gang jeg må kjøre tech support på Vista PC'en til moren min.

Endret av The_Sickness
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...