Gå til innhold

Oppskalerer DVD-filmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Toshiba var en av de fremste forkjemperne for HD DVD og oppskaleringsbrikken kan kanskje anses som et alternativ for å forbedre den allerede velkjente DVD-standarden.

Toshibas HD DVD-spillere er vel fortsatt kjent for å være markedets beste DVD-spillere på grunn av svært god oppskalering. Å forbedre oppskaleringen ytterligere gjør at kvalitetsforskjellen mellom DVD og Bluray minker ytterligere.

 

Etter å ha sett i praksis hvor bra en Toshiba HD-EP35 klarer å skalere opp DVD og sammenlignet det med Bluray, selvsagt på en TV med full HD og god kontrast så må jeg si meg imponert over hvor godt den gamle DVD-standarden holder seg. Forskjellen mellom godt oppskalert DVD og Bluray merkes ikke med mindre man leter etter noe å pirke på. I daglig bruk merkes ikke forskjellen.

Lenke til kommentar

Vil si meg uenig der. har selv en av toshibas HD DVD-spillere, og den gjør en meget god jobb i å oppskalere bildet, men å si at forskjellen mellom en oppskalert dvd og en bluray (eller hddvd for den skyld) ikke merkes med mindra man går inn for det vil være å gå litt langt. Man ser enkelt forskjell. Men for all del, tar gjerne en oppskalert dvd over en vanlig dvd når som helst.

Lenke til kommentar

Kan ihvertfall si at DVD er mye mer kapabel enn de fleste filmer viser. Jeg så nylig Transformers på mitt XBMC m/32" CRT fjernsyn og ble overrasket over hvor bra bildet (og lyden) egentlig var sammenlignet med de fleste andre DVD'er som er noen år gamle. Og dette er uten noen form for oppskalering og cell prosessor - kun et CRT Tv som gir god fargeprosessering og kontrast, og en RGB kabel som gir et 720x576i signal. Rett og slett bare en knallbra transfer til DVD som utnytter potensialet til det fulle. Mange av disse nye HD utgivelsene er jo nyoppussede versjoner av filmer som også finnes på DVD. Om man hadde trykt disse på DVD og, hadde billedkvaliteten vært langt foran eksisterende DVD versjoner.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Hadde ikke hatt noe imot at noe slikt integreres i ett chipset med IGP, f.eks. 780G

 

Prisen hadde selvfølgelig gått opp, men sammen med beskyttede kretser for lyd og bilde så er det bare noe slikt som mangler i HTPC-verdenen pdd.

Lenke til kommentar
Dette hadde gjort seg som et tilleggs PCI kort på pc`n. Kan de ikke produsere det heller så vi kan få fin fin oppskalering på HDPC`n uten og knote med ffdshow og seesaw!

 

Hvordan oppskalerer man egentlig en dvd på en mediasenter, og går det også an med f.eks. divx filmer?

 

Skal til å bygge meg en HTPC kombinert med FullHD, og da er det moro å få maks utav det...

 

Og hva er det som er så fantastisk med denne cell arkitekturen til IBM?

Lenke til kommentar
Hadde ikke hatt noe imot at noe slikt integreres i ett chipset med IGP, f.eks. 780G

Det hadde blitt ganske smør på flesk siden det brikkesettet allerede har god støtte for oppskalering av DVD til HD-format. Hva som er best vet jeg ikke men de er nok ganske gode begge to.

 

Og hva er det som er så fantastisk med denne cell arkitekturen til IBM?

For å snu på det: Hva er så fantastisk med andre arkitekturer? ;)

 

For å svare: Det er godt med konkurranse. Cell har en annen arkitektur enn konkurrentene og kan dermed tilby andre egenskaper. Noen egenskaper er sikkert bedre, andre er sikkert dårligere.

Lenke til kommentar

Det virker som Toshiba drar den lenger enn CSI, du kan ikke skape flere detaljer en det er i et bilde fra før av. Toshiba prøver bare et desperat forsøk på å stjele penger fra vanlige folk som ikke "ser noe forskjell/ikke bryr seg". Hvordan kan man sammenligne en oppskalert DVD med Blu-ray som har 5 ganger så høy oppløsning/detaljer?

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar
Hadde ikke hatt noe imot at noe slikt integreres i ett chipset med IGP, f.eks. 780G

Det hadde blitt ganske smør på flesk siden brikkesettet allerede har god støtte for oppskalering av DVD til HD-format. Hva som er best vet jeg ikke men de er nok ganske gode begge to.

Hvilke brikkesett snakker du om da? Gjør P35 susen? Og må dette stille inn i ffdshow el. som blir nevnt høyere oppe på siden?

Lenke til kommentar

Oppskalerte DVD-filmer blir aldri i nærheten av HD-filmer av god kvalitet. F.eks. blir det ikke bedre detaljer i et fjes, men bildet kan bli mer glattet ut. Nå skal det sies at en god del av det HD-materiellet som er tilgjengelig nesten ser bedre ut i SD, det kan gjerne være oppskalert på forhånd eller rett og slett bare være uklart.

Lenke til kommentar

Ja det kom en oppdatering til PS3, men tenkte kanskje det var _enda_ mer å hente.. =)

 

Jeg er enig i at oppskalert DVD ser bra ut, antakeligvis ser det veldig bra ut på de dyreste spillerne (som havner i svært få hjem..)

Det som ikke forbedres på DVD derimot er lydkvaliteten og menyene. Syns menyene til BD (og HD DVD forsåvidt) er tusen ganger mer praktisk enn DVD sine til tider treige menyer. Jeg hører også god forskjell på lyden i f.eks Pirates of the Caribbean. En annen ting er fargegjengivelsene, spesielt mørke områder, som er mer detaljerte i HD (ref: POC).

 

Ringenes herre DVDen min ser grusom ut i forhold til f.eks Predator fra 70 tallet på bluray.

Helt grusomt! Håper for guds skyld at Ringenes herre kommer i H format snart..:s

(Edit: mulig Ringenes Herre har lav bitrate pga lengden..?)

 

Nyere DVDer ser mye bedre ut...f.eks Transformers.

Jeg liker DVD! og kjøper masse fortsatt =) men er uenig i at det er like bra med oppskalert DVD som ekte HD-materiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...