Gå til innhold

Gigabyte slår på stortrommen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som irriterer meg litt med mange hovedkort er at om du har et litt stort pcix kort så vil den øverste slotten som regel være ubrukelig pga kjøleløsningen kommer i veien.

PCI-X? :p

 

Du trenger ikke irritere deg over hovedkortene. Det er skjermkort-produsentenes feil. Fjerner man den sloten som er under PCI-e-sloten så får man totalt 6 slots i stedet for 7. Det har altså ingen annen hensikt å fjerne den sloten enn å gjøre at folk med mer kompakte skjermkort får en slot mindre å bruke.

 

mandela: Det ser ut som jeg må bytte ut Gigabyte med Asus på ønskelista.

5 sekunder fra boot til man er på nett :thumbup:

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg litt med mange hovedkort er at om du har et litt stort pcix kort så vil den øverste slotten som regel være ubrukelig pga kjøleløsningen kommer i veien.

PCI-X? :p

 

Du trenger ikke irritere deg over hovedkortene. Det er skjermkort-produsentenes feil. Fjerner man den sloten som er under PCI-e-sloten så får man totalt 6 slots i stedet for 7. Det har altså ingen annen hensikt å fjerne den sloten enn å gjøre at folk med mer kompakte skjermkort får en slot mindre å bruke.

 

mandela: Det ser ut som jeg må bytte ut Gigabyte med Asus på ønskelista.

5 sekunder fra boot til man er på nett :thumbup:

 

Jepp dagens leif :p

 

Men, problemet med Gigabyte er at de gjerne benytter store kjøleribber, ergo kommer som regel ekspansjonskortet borti dem og man kan ikke smette det ned i sporet...

Lenke til kommentar

Personlig venter jeg mer på G43/G45 enn P45. Har G33 på kjøpeplanen nå, for en evt. ny PC i år, men bytter den gjerne med et G43-hovedkort hvis den kommer i tide og prisen er noenlunde i samme område som G33. Når det gjelder HK-leverandører stoler jeg mest på Asus, men Gigabyte har et par modeller også som ser interessante ut.

Lenke til kommentar

"Gigabyte satser friskt på Intel P45-brikkesettet – presenterer 11 ulike hovedkort"

 

Hva er det med P35 at det krever 11 forskjellige hovedkort? Men på den andre siden ser jeg fordelen for, men og ulemper for produsent, fordi jeg kan sammenligne de forskjellige kortene og finne ut hva teknologi som koster penger i ett hovedkort. Men 11? Hva er filosofien bak dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva er det med P35 at det krever 11 forskjellige hovedkort?

 

1xPCIe16,2xPCIe16 eller 4xPCIe16 parret med 1, 2 eller 4 GbLAN så putter man inn DDR3 eller DDR2 i mixsen og du får rimelig mange varianter (4*3*2 = 22). Dette kun som et eksempel. Fortsatt kan det jo varieres videre med ulike lydbrikker og antall SATA kontrollere (eller sågar onboard SAS/SCSI).

 

Fascinerende unødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg håpte på at OS'et skulle ta 5 sek, men så lenge var dam ikke i paradis :p

Uanz, ganske fett med et slikt HK. Jeg vet jeg skal skaffe meg et HK med Express Gate ved neste oppgradering :)

Vel, strengt tatt så starter faktisk OSet på 5 sekunder, men det er vel ikke helt det OSet du tenker på. ;)

 

Tiltman: Det hadde vært interessant å sett en matrise over egenskaper på de ulike kortene.

 

ports.jpg

storage.jpg

Flere bilder

Ennå flere bilder

Ennå flere

Ennå flere

Og til slutt denne.

Lenke til kommentar
Hva er det med P35 at det krever 11 forskjellige hovedkort? Men på den andre siden ser jeg fordelen for, men og ulemper for produsent, fordi jeg kan sammenligne de forskjellige kortene og finne ut hva teknologi som koster penger i ett hovedkort. Men 11? Hva er filosofien bak dette?

Jeg har ofte lurt på det samme og Asus er slett ikke mer beskjedne. Jeg kommer ved en kjapp telling til 17 forskjellige hovedkort med P35, og 25 hvis vi tar med G31/G33 i P5K- serien. Alle disse har hver sin bios også. Jeg forstår ikke hvordan dette egentlig kan være hensiktsmessig for hverken produsenter eller oss kunder. Til en viss grad kan du vel ha rett i at man ved sammenlikning kan finne ut noe om hvilke teknologier som koster ekstra.

Men jeg vil bare ønske lykke til med den biten...

Siden jeg startet en samletråd for Asus P5K da det kun var P5K Deluxe og P5K "Vanilla" i den serien, har jeg prøvd å følge litt ekstra godt med på de nye som kom til, og se hva som er forskjellen. Det er lenge siden jeg ga opp den kampen, forskjellene fremkommer ikke nødvendigvis av oppgitte tekniske data, og det som tilsynelatende burde vært en ny revisjon kan gjerne bli et nytt navn. (som P5K Deluxe vs P5K Premium)

 

Så hvis noen vet hva som er konseptet bak dette kunne det være interessant å høre, disse store produsentene har jo formodenlig en bevisst og veloverveid strategi.

 

Prognatus I går, 17:04

Personlig venter jeg mer på G43/G45 enn P45. Har G33 på kjøpeplanen nå, for en evt. ny PC i år, men bytter den gjerne med et G43-hovedkort hvis den kommer i tide og prisen er noenlunde i samme område som G33. Når det gjelder HK-leverandører stoler jeg mest på Asus, men Gigabyte har et par modeller også som ser interessante ut.

Ja jeg vet ikke hvor mye nytt og spenndene, og eventuelle forberdinger i ytelse vi egentlig kan forvente med P45/G43 og ICH10, men i praksis vil man vel måtte regne med å betale noe rundt det dobbelte i begynnelsen. Ser at mitt P5K-VM (G33) nå er å få til Kr. 590,- og mitt kostet Kr. 1150,- i Juli.

Men litt mindre varme hadde i alle fall ikke gjort noe, og det er vel et snev av håp om det med chipset på 65nm...? (selv om den kjøleren på Gigabyte kanske ikke ved første øyekast indikerer dette :D )

Lenke til kommentar

Ja, det med mindre varme p.g.a. 65nm på det nye chipsettet er en viktig ting. Du har vel rett i at prisen kan bli det dobbelte... men jeg håper ikke det. :)

 

Det kan hende jeg ombestemmer meg i siste øyeblikk også og tar noe helt annet. I slike kjøpsprosesser pleier jeg å blinke ut noen kandidater og følge dem, men når det kommer til selve kjøpsdagen kan jeg plutselig oppdage noe helt annet og gå for det istedet. Noen faktorer kan gjøre at valget tipper på en annen kandidat. F.eks. dette med SplashTop på noen Asus-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...