Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsett av kontrakt for en felleskjøp gruppe!


Anbefalte innlegg

Hei

Vi organiserer et lite felleskjøp av en telefon via forumet her, og vi trenger en enkel kontrakt satt opp sånn at vi har noen form for sikkerhet. Det er jeg som har satt i gang dette hjulet og det blir meg som står ansvarlig for at pengene vi samler inn blir brukt på telefoner, og at alle mottar sin telefon! Etter å ha tenkt litt, er dette følgende scenarioer jeg ønsker kontrakten må dekke:

 

-- Mangel på pakke, vi bestiller 10 telefoner og vi får f.eks bare 7. Eller det er snakk om defekt vare osv, siden det er jeg som skal bestille skal jo jeg stå ansvarlig når det kommer til kommunikasjon mot bedriften. Men jeg vil ikke personlig ende opp med å måtte erstatte varer som mangler eller er defekte, ikke at jeg tror det blir stilt krav om det...

 

-- Innbetalte penger skal brukes på følgende; Betale total sum via nettet, det blir sikkert med bankkort. Så betale Mva + Tollgebyr ved avhenting av pakke. Det blir ført et regnskap, og jeg blir nok å lage en egen konto for dette formålet. Dog ikke en konto med kort knyttet opp til den, der bruker jeg mitt eget. Hvis ikke blir det altfor dyrt.

 

-- Når vi først er 10-stykker og alle har betalt ønsker jeg IKKE at noen skal ha *lov* til å trekke seg fra kjøpet, når først pakken er bestilt er det bindene fra min side iallefall. Inntil pakken faktisk er betalt er det vel ok å trekke seg.

 

-- Frakt i fra meg velges på egen risiko, jeg anbefaler servicepakke med sporing. Hvis noen absolutt vil ha brev uten sporing blir dette på eget ansvar, skader som oppstår i frakt fra meg til kjøper blir en sak mellom dem og posten selvfølgelig. Hvis det er skader på pakken jeg mottar fra bedriften, så blir jeg å følge det opp selv.

(Jeg skal pakke telefonene forsvarlig før de sendes selvfølgelig)

 

-- Ved manglende levering fra bedrift er jeg ikke ansvarlig, vi er sammen om kjøpet. Jeg tar ansvar for å følge saken opp, men jeg vil ikke stå økonomisk ansvarlig for mangler ved bedriften. Dette er bare for å sikre meg selv her, frykter egentlig ikke det. De hadde ikke noen problemer med levering av den siste modellen.

 

Sånn på det rent juridiske, når vi sitter opp dette her på en litt finere måte hva må vi passe på for at dette dokumentet blir juridisk bindene?

 

De andre fra felleskjøpet kan også selvfølgelig komme med innspill i denne tråden =)

 

Quoter en annen bruker som fikk sagt alt over på en kort og presis måte:

Har absolutt ikke noe greie på det, men det burde vært slikt at når vi skrev under på kontrakten så var vi pliktet til å betale X penger innen dato X, og at DU var forpliktet til å betale pengene videre til OpenMoko. Da står det hele og alene på OpenMoko om noe skulle skje.
Endret av data_jepp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...