Gå til innhold

Trump vil ha Grønland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutes ago, thyes said:

Hva er sjansene for at han faktisk blir fjernet? Han har jo vært stilt for riksrett to ganger allerede, og blir det vel etter alt å dømme en tredje gang etter mellomvalget i november. Tør vi håpe på at det amerikanske folk, kongressen og GOP har innsett at mannen ikke bare er uskikket, men tilogmed burde straffeforfølges?  

25. amendment? Ca. null.

Han har handplukka regjeringa si for å ikkje ha kritiske stemmer. I første periode møtte han motstand i eiga regjering, med m.a. Barr som nekta å stille opp slik Bondi gjer no. Men no? Nei, skjer ikkje at regjeringa tar inn 25. amendment, med mindre det er fullstendig åpenbart at Trump er dement.

Riksrettssak etter mellomvalget er meir truleg, men... nei. Ser faktisk ikkje for meg det heller; det er for polarisert - og det er ikkje gitt at det er betre med Vance.

• Liker 2
Skrevet
barfoo skrev (3 minutter siden):

25. amendment? Ca. null.

Han har handplukka regjeringa si for å ikkje ha kritiske stemmer. I første periode møtte han motstand i eiga regjering, med m.a. Barr som nekta å stille opp slik Bondi gjer no. Men no? Nei, skjer ikkje at regjeringa tar inn 25. amendment, med mindre det er fullstendig åpenbart at Trump er dement.

Riksrettssak etter mellomvalget er meir truleg, men... nei. Ser faktisk ikkje for meg det heller; det er for polarisert - og det er ikkje gitt at det er betre med Vance.

Det vil skje i det veldige øyeblikket 60 % av det amerikanske folket mistet tålmodigheten, så mange vil dø. Det begynner å bli veldig farlig i det amerikanske samfunnet hvor novembervalget ikke lenge er attraktivt, alt går for raskt, for brått - det er i ferd med å oppstå hatstemning i store deler av det amerikanske folket samtidig som det er klart for de fleste at en altfor stor del er ikke villig til å innse at de leke med ilden. De republikanske politikerne vil ikke se hva det er som beveger seg. Men det gjør mange observatører, og de er i ferd med å bli skremt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Mannen er dømt kriminell på 34 punkter, har man fulgt bare litt med siden han kom ned rulletrappa burde ingen være overrasket. Hvis Trump ikke fjernes av amerikanerne selv så blir det mye verre. Klarer han å utsette mellomvalget i november som han 100% vil forsøke, så blir det nok Trump til han dauer. Det amerikanske "demokratiet" har alltid vært svakere enn feks vesteuropeiske artsfrender, da spesielt pga den stadig sterkere presidentmakten i USA vs feks en norsk statsministers fullmakter. Når han på ene eller andre måten forlater det hvite hus så vil ikke ting gå tilbake til slik det var. Etterfølger Vance han så blir det enda verre, blir det demokratisk president så er NATO fortsatt dødt, men på sikt så er den største taperen her USA.

Europa kan uten problemer knytte seg tettere til Kina og dermed lett kunne påvirke dem til å påvirke Russland, og Europa kan lett også bygge tettere relasjoner med feks India og Brasil mm.

Endret av ticx
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Det er jo det, han døper alt om i sitt navn, tar i mot en fredsprismedalje og oppfører seg som han hadde fått prisen, slagskip i hans navn, han jobber med og få sitt ansikt på dollaren.

De skal bygges en Triumfbue i Washington, kan fort ende med en Trump-bue

Han vil ha trynet sitt på Mount Rushmore, det er ikke plass så en av de andre blir vel sprengt vekk. 

Han er helt ute av kontroll, såpass at jeg tror MAGA folket har fått nok av han.

Og Epstein-filene er en konstant verkebyll.

Nå skal alle verdens ledere sitte stille og skolerett på tilhørerbenken og lytte til hva Trump har bestemt hva verden trenger, rettere sagt hva han selv trenger. Billettpris, var det 10 milliarder? Årlig.🤣

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Sovna said:

Nå skal alle verdens ledere sitte stille og skolerett på tilhørerbenken og lytte til hva Trump har bestemt hva verden trenger, rettere sagt hva han selv trenger. Billettpris, var det 10 milliarder? Årlig.🤣

Støre kan gjerne sende meg Trumps nummer så jeg kan sende Trump bilder av brunøyet hver gang han tvitrer.

• Liker 4
Skrevet
ticx skrev (3 minutter siden):

Støre kan gjerne sende meg Trumps nummer så jeg kan sende Trump bilder av brunøyet hver gang han tvitrer.

Meg også. Skal levere pizza på døra hans. Under pizzabunnen hviler en av John Waynes seksløpere utrygt i hånden min.

• Hjerte 1
Skrevet
thyes skrev (55 minutter siden):

Hva er sjansene for at han faktisk blir fjernet? Han har jo vært stilt for riksrett to ganger allerede, og blir det vel etter alt å dømme en tredje gang etter mellomvalget i november. Tør vi håpe på at det amerikanske folk, kongressen og GOP har innsett at mannen ikke bare er uskikket, men tilogmed burde straffeforfølges?  

Når Trump selv ikke respekterer noen lov som peker i hans disfavør, hvorfor må øvrigheten stå på rett side av loven når det kommer til å hive han på huet og ræva inn i en glattcelle? Hvor vanskelig er det? Lenge leve de glupe cowboyene over there som lar han sitte uansett hva han gjør.

"Trumf tower, Trumps riviera, Trumps world."  

Skrevet (endret)
Sovna skrev (9 minutter siden):

Når Trump selv ikke respekterer noen lov som peker i hans disfavør, hvorfor må øvrigheten stå på rett side av loven når det kommer til å hive han på huet og ræva inn i en glattcelle? Hvor vanskelig er det? Lenge leve de glupe cowboyene over there som lar han sitte uansett hva han gjør.

"Trumf tower, Trumps riviera, Trumps world."  

Hvor vanskelig kan det være å få fjernet denne galningen? Håper Epstein dokumentene blir offentligjort snart. Det må være noe helt forjævlig som skjuler seg der. Man ser jo hvor langt denne haugen med oransje avføring er villig til å gå, for å få mannen i gata til å glemme Epstein greia. 

Endret av thyes
  • Liker 4
Skrevet (endret)
11 minutes ago, thyes said:

Hvor vanskelig kan det være å få fjernet denne galningen? Håper Epstein dokumentene blir offentligjort snart. Det må være noe helt forjævlig som skjuler seg der. Man ser jo hvor langt denne haugen med oransje avføring er villig til å gå, for å få mannen i gata til å glemme Epstein greia. 

Hjelper ikke at Epstein-dokumentene blir offentligjort når de er sensurert til det ugjenkjennelige. Bortsett fra Bill Clinton da selvfølgelig.

Spoiler

zclinton.thumb.png.739c757944fc3cfc2174a3127f910d08.png

Endret av sedsberg
  • Liker 6
Skrevet (endret)
thyes skrev (25 minutter siden):

Epstein greiene tror jeg ikke det kommer mye ut av. Trump har garantert fikset noen utro tjenere som har makulert alt av lyssky virksomhet fra denne pervoens side. Det har isteden blitt godt tatt vare på andre bilder av andre presidenter som Trump kan rettsforfølge. Kanskje har han funnet Clinton med sigaren sin plassert på mange artige plasser. 

Endret av Sovna
  • Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (1 time siden):

Nå er vel de aller fleste europeiske land medlem av ikke-spredningspakten, men kanskje vi kan omgå det ved å bidra økonomisk om de 2 eksisterende europeiske atommaktene skal modernisere eller utvide sine atomstyrker?

Det er bare ett papir, det kan ignoreres uten noen problemer, ett feelgood dokument.

Skrevet

Trump har i det minste rett i at regjeringen i praksis har hatt innflytelse på hvem som vinner Nobels fredspris, eller i hvert fall har hatt det tidligere. Et eksempel er da prisen ble delt ut mens komiteen ble ledet av Jagland, og Obama vant prisen.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, agvg said:

Tja, da får de andre også destruere sine a-våpen.....

Du gjentar gnålet som masse folk pep om på åttitallet, fredsbevegelsen proppet full av KGB-penger ..

Ensidig nedrustning, en sovjetisk drøm.

"Gnål" fra 80-tallet? Har du mista hodet ditt i do?? Du kan jo følge litt med i nåtiden, for ekempel boka Nuclear War: A Scenario av Annie Jacobsens fra 2024. Dette er jo gjentakende tema, for eksempel i Sam Harris sin podkast. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (7 timer siden):

At Trump har en personlighetsforstyrrelse er det ingen tvil om. 
Han krysser av for alle kjennetegn til en narsissist. Et enormt behov for oppmerksomhet og anerkjennelse (skryt), grandiost selvbilde og hevngjerrig når han ikke får det som han vil. Manglende empati.

Men han er ikke psykopat som Putin. Russeren har hatt psykopatiske trekk helt fra barndommen av - likte å påføre andre smerte og frykt noe han fikk rikelig anledning til senere som KGB offiser.
Putin tar ikke fem øre for å bombe sivile i sine hjem, barnehager, sykehus - overalt hvor de oppholder seg. Ellers fryse og sulte folk til døde.

Inntil det motsatte er bevist, så tror jeg ikke Trump er helt der. 

Putin er i så fall sadist, Trump sosiopat. Han nyter ikke smerte og ødeleggelse på linje med Putin, men har like mye empati og omsorg for andre mennesker som han har for en kjøkkenkrakk. 

Endret av mad.cat
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (8 timer siden):

Jeg så nærmest hele, og den var ett vannvittig virrvarr av alt mulig rart, og frem og tilbake og tildels usammenhengende. 

Jeg så deler av det, og det som skremmer meg er at jeg er enig med @JK22 som viser til at Trump har en viss sosial kompetanse som gjør at han klarer å skape kameraderi og sosialt fellesskap.

Han spiller på en god del strenger som er lett for folket å kjøpe:

for det første viser han til jobben ICE gjør med å kaste ut kriminelle innvandrere (hvem ønsker vel ikke det? Å få fjernet det som oppfattes som en trussel for samfunnet?) han har også funnet et folkeslag den vestlige verden kanskje ser mest kritisk på: somaliere. Det er stygt å si det men er det ei folkegruppe jeg også personlig helt sikkert har fordommer mot er det nok noen fra Somalia. Så det å fremheve at han gjør USA tryggere (kaster ut kriminelle) og ispedd litt fremmedfrykt, tror jeg vil appellere til mange av hans allerede allierte og støttespillere.

Jeg har lest flere omtale Trump som en nødvendig ryddegutt, ett nødvendig onde. Trump har også noe med seg som gjør at han høres ut som en rablende men samtidig omsorgsfull (!) bestefar: han skryter av jobben ICE gjør og fremhever at majoriteten av de er hispanic, og at de gjorde en fantastisk jobb, var patrioter, og at de satte seg selv i fare med å fange alle disse kriminelle innvandrerne.

Som offentlig ansatt er det åpenlyst en fordel at toppsjefen støtter når ting blir tøft, det bekrefter at du gjør ting riktig til tross for kritikk fra utsiden.

Trump vil dermed appellere og snakke direkte til de i ICE og fremhever de i ett godt lys for resten av USA (verden). Siden han viser til at de stort sett er spansktalende avviser han også anklagen om at ICE er rasistisk motivert.

Når Trump snakker fremstår han ikke sint eller i affekt, det er stor taleflom og ikke nødvendigvis noe åpenbar sammenheng eller tilsynelatende planlagt struktur, men dette er også mest sannsynlig taktikk:

Trump ble ikke valgt fordi han fremsto som en typisk politiker med forhåndsskrevne taler, han ble valgt på grunnlag av det motsatte: han var folkelig, snakket ett språk folk forsto og fremsto som en i opposisjon med det etablerte. Sånn sett viste talen i går at han fortsatt leverer de verdiene han står inne for.

Jeg vil ikke si at jeg synes Trump fremstår sjarmerende, men han fremstår ekte, prinsippfast og til og med omsorgsfull i den grad at han ønsker kriminalitet ut og vekk fra landet, og lovpriser de som påtar seg denne uønskede rollen.

Han snakker rolig, ufarlig, og samtidig engasjert i den form av at han rister litt skuffet på hodet, se her folkens, huff huff, enda en kriminell som har fått holde på i vårt vakre land.. nei nei, sånn vil vi ikke ha det… - på en litt bestefaraktig måte, hvor lytteren aksepterer at han kanskje ikke helt har tilpasset seg den moderne verden og hensyntar nåtidens språk og liberalisme. 

Dette gjør Trump mye mer farlig enn om han bare fremsto fullstendig riv ruskende gal, aggressiv, sint, usympatisk. 

Endret av mad.cat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
mad.cat skrev (1 time siden):

Han spiller på en god del strenger som er lett for folket å kjøpe:for det første viser han til jobben ICE gjør med å kaste ut kriminelle innvandrere (hvem ønsker vel ikke det? Å få fjernet det som oppfattes som en trussel for samfunnet?

Det er stygt å si det men er det ei folkegruppe jeg også personlig helt sikkert har fordommer mot er det nok noen fra Somalia. Så det å fremheve at han gjør USA tryggere (kaster ut kriminelle) og ispedd litt fremmedfrykt, tror jeg vil appellere til mange av hans allerede allierte og støttespillere.

han var folkelig, snakket ett språk folk forsto og fremsto som en i opposisjon med det etablerte. Sånn sett viste talen i går at han fortsatt leverer de verdiene han står inne for

Jeg vil ikke si at jeg synes Trump fremstår sjarmerende, men han fremstår ekte, prinsippfast og til og med omsorgsfull i den grad at han ønsker kriminalitet ut og vekk fra landet, og lovpriser de som påtar seg denne uønskede rollen.

Litt sånn Hitler 2.0 vibber. 

Når det er sagt, så finner jeg det merkverdig at noen kan ha hørt hele den pressekonferansen og tenke at denne mannen gjør en god jobb. Altså, han slenger rundt seg med hundrevis av tall og påstander, går i sirkel, bytter temaer, og snakker plutselig om merkelige ting som at han kunne blitt god i baseball, og at faren til hun som ble skutt var en stor Trump fan. 
Men det er kanskje en god taktikk, bare si alt mulig rart, og håp at inntrykket blir at her er det gjort mye bra (ref den papirstabelen med "achievements" han hadde med. 

Jeg synes synd på de som skal forsøke å oppsummere hans tale, enda mer synd på de som skal forsøke å faktasjekke, men det er nok villet villedning å være så utydelig, fremsnakke seg selv, og male fiendebilder for å flytte negativt fokus over på andre. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Gårsdagens «Debatten» var interessant, særlig diskusjonen mellom Moxnes (Rødt) og Vedum (SP)

https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202601/episode/NNFA51012026

Uenigheter i moderne samfunn skal selvfølgelig først løses med forhandlinger, men det er åpenbart at Trump forakter logring og overkorrekt diplomati. I hans verden er dette et tegn på svakhet som kan utnyttes.

Ble for en gangs skyld litt enig med Rødt som mener at diplomatiet har spilt falitt og at tiden er inne for å snakke et språk som Trump forstår.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg blir veldig i tvil etter å ha lest de siste kommentarene i denne tråden. Er det nå det norske folket bør støtte regjeringen eller skal man genierklære Trump og støtte han for alt det er verdt? Hvor er folkets lojalitet; til sitt eget land eller Trump?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...