Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden

Anbefalte innlegg

Ei pumpe består av en 25 cm lang sylinder med et bevegelig stempel. Pumpa brukes til å komprimere luft fra atmosfæretrykk 1,01*10^5 Pa omm o em stpr taml med et overtrykk 5,1*10^5 Pa. Varmekapasiteten til luft ved konstant volum er Cv = 20,8 J/mol*K. Kompresjonen starter med stempelet helt ute i den ene enden av sylinderen. Ventilen antas å åpne ved null differensialtrykk, og kompresjonen kan antas adiabatisk. Hvor langt har stempelet beveget sg i sylinderen når gass begynner å strømme inn i tanken?

Kan jeg løse denne enkelt med den ideelle gasslov PV = nRT? Ved konstant temperatur er vil PV være konstant...

Endret av spareku
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Prøver meg:

Efør = K1 + U1 = 0 + (m1 - m2)gh

Eetter = K2 + U2 = [0.5(m1 + m2)v2 + 0.5mR2(v/R)2] + 0 = 0.5(m1 + m2 + m)v2

Efør = Eetter

(m1 - m2)gh = 0.5(m1 + m2 + m)v2

v = sqrt[ (2gh(m1 - m2)) / (m1 + m2 + m) ]

t = 2h/v = 2h/sqrt[ (2gh(m1 - m2)) / (m1 + m2 + m) ]

... som er det samme som du får, og som gir t omtrent lik 3.19 s.

Skulle tro det var riktig, men kan ikke garantere noe.

Det er litt rart at det ikke nevnes noe om evt. friksjon i trinsen. Men da burde jo fasit-tiden vært lengre, og ikke kortere, enn 3.19 s.? Hva står det forresten i fotnote 1?

Kan noen forklare hvorfor en toatomig gass har to rotasjonsfrihetsgrader?

Du kan rotere den om to rotasjonsakser - begge på tvers av aksen mellom atomene. Rotasjon langs aksen mellom atomene kan man se vekk fra.

Se også et notat fra innføringskurset vårt i kvantefysikk:

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys...e/molekyler.pdf

Hmm, da tror jeg fasiten er feil. Er jo ikke snakk om store forskjellen, men uansett irriterende. Hvis det er en innlevering, ville jeg tatt det opp med lærer/foreleser. Det er også litt merkelig at massene og høyden er oppgitt uten desimaler (altså at det står m1 = 1 kg og ikke 1.00 kg osv.), for en tommelfingerregel sier at svaret skal ha like mange gjeldende sifre som det tallet som har færrest gjeldende sifre. Og i dette tilfellet er jo det tallet én ...

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Er ikke helt sikker på hva du mener med avhengig, men det siste minner om en konstantstrøm-kilde... En last er mer generellt, den kan f.eks. lage en faseforskjell mellom strøm og spenning (eller andre mere ikke-lineære ting...). En resistor er en spesifikk komponent, som følger (ideelt sett) sammenhengen i = v*R

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...