Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

Ei pumpe består av en 25 cm lang sylinder med et bevegelig stempel. Pumpa brukes til å komprimere luft fra atmosfæretrykk 1,01*10^5 Pa omm o em stpr taml med et overtrykk 5,1*10^5 Pa. Varmekapasiteten til luft ved konstant volum er Cv = 20,8 J/mol*K. Kompresjonen starter med stempelet helt ute i den ene enden av sylinderen. Ventilen antas å åpne ved null differensialtrykk, og kompresjonen kan antas adiabatisk. Hvor langt har stempelet beveget sg i sylinderen når gass begynner å strømme inn i tanken?

 

Kan jeg løse denne enkelt med den ideelle gasslov PV = nRT? Ved konstant temperatur er vil PV være konstant...

Endret av spareku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Prøver meg:

 

Efør = K1 + U1 = 0 + (m1 - m2)gh

Eetter = K2 + U2 = [0.5(m1 + m2)v2 + 0.5mR2(v/R)2] + 0 = 0.5(m1 + m2 + m)v2

 

Efør = Eetter

(m1 - m2)gh = 0.5(m1 + m2 + m)v2

v = sqrt[ (2gh(m1 - m2)) / (m1 + m2 + m) ]

 

t = 2h/v = 2h/sqrt[ (2gh(m1 - m2)) / (m1 + m2 + m) ]

 

... som er det samme som du får, og som gir t omtrent lik 3.19 s.

Skulle tro det var riktig, men kan ikke garantere noe.

 

Det er litt rart at det ikke nevnes noe om evt. friksjon i trinsen. Men da burde jo fasit-tiden vært lengre, og ikke kortere, enn 3.19 s.? Hva står det forresten i fotnote 1?

Lenke til kommentar

Hmm, da tror jeg fasiten er feil. Er jo ikke snakk om store forskjellen, men uansett irriterende. Hvis det er en innlevering, ville jeg tatt det opp med lærer/foreleser. Det er også litt merkelig at massene og høyden er oppgitt uten desimaler (altså at det står m1 = 1 kg og ikke 1.00 kg osv.), for en tommelfingerregel sier at svaret skal ha like mange gjeldende sifre som det tallet som har færrest gjeldende sifre. Og i dette tilfellet er jo det tallet én ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje dette blir litt utenfor topic, men jeg velger å spørre uansett :D

 

På mandag blir vi veldig liten klasse i fysikken siden alle som kom opp i matte har studiedag (kom opp i int.engelsk selv, wee :tease: ). Noen som har et forslag til et artig forsøk e.l som jeg kan foreslå for fysikklæreren?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er ikke helt sikker på hva du mener med avhengig, men det siste minner om en konstantstrøm-kilde... En last er mer generellt, den kan f.eks. lage en faseforskjell mellom strøm og spenning (eller andre mere ikke-lineære ting...). En resistor er en spesifikk komponent, som følger (ideelt sett) sammenhengen i = v*R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...