Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F=k⋅x Her er F størrelsen på kraften, x er forlengelsen/forkortingen, mens k er en konstant som er typisk forden aktuelle fjæra.

1. Vis at da kan den potensielle energien i en forlenget/forkortet fjær skrives som

Ep=0,5⋅k⋅x² (Tips: Tegn en (x,F)-graf og bruk definisjonen på arbeid)

 

Får ikke til denne delen av en fysikkoppgave, noen som kan hjelpe meg litt her?

Lenke til kommentar
F=k⋅x Her er F størrelsen på kraften, x er forlengelsen/forkortingen, mens k er en konstant som er typisk forden aktuelle fjæra.

1. Vis at da kan den potensielle energien i en forlenget/forkortet fjær skrives som

Ep=0,5⋅k⋅x² (Tips: Tegn en (x,F)-graf og bruk definisjonen på arbeid)

 

Får ikke til denne delen av en fysikkoppgave, noen som kan hjelpe meg litt her?

 

Arbeid = kraft* vei = \int_0^x F(x) dx

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål jeg lurer på, hva er det som avgjør hvor mange maksimaer det dannes når man gjør Youngs dobbeltspalteforsøk?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så blir antall maksimaer d\λ (må sikkert rundes ned til nærmeste hele tall). Interferensformelen sier at d*sin A = n*λ. Etter som du kommer lenger ut (altså maksima med høyere nr) vil vinkel A gå mot 90 og sin A mot 1. Man gjør litt om på formelen og får n = d\λ.

Lenke til kommentar
F=k⋅x Her er F størrelsen på kraften, x er forlengelsen/forkortingen, mens k er en konstant som er typisk forden aktuelle fjæra.

1. Vis at da kan den potensielle energien i en forlenget/forkortet fjær skrives som

Ep=0,5⋅k⋅x² (Tips: Tegn en (x,F)-graf og bruk definisjonen på arbeid)

 

Får ikke til denne delen av en fysikkoppgave, noen som kan hjelpe meg litt her?

 

Arbeid = kraft* vei = \int_0^x F(x) dx

 

Selfølgelig, takker ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppgave for dere Fysikere:

Hvor stor diameter må en fallskjerm laget av søppelsekk være for å holde et 200 grams objekt med liten luftmotstand på rundt 2 m/s.

 

Eller for å vri litt på det hele: Hvor fort vil et objekt på 200g falle med en fallskjerm av samme materiale med en diameter på 36 cm?

 

Trenger dere flere faktorer enn masse, diameter og hastighet for å løse dette?

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg et nytt spørsmål:

Jeg vil lage en enkel "trykkluft-kanon". Enkelt og greit et rør som kobles til en kompressor med tank, så fyrer man løs ved å vri på en ventil. Her kommer spørsmålet. La oss si at kompressoren klarer å levere ca 9 bar i 2 sekunder, lenger trengs kanskje ikke å blåse. Røret har en indre diameter på 3cm og en lengde på 1.5 meter. Prosjektilet er en sylinder med ytre diameter på ca 2.6cm og 18cm lengde, og veier 250gram. Kan dere regne ut hvor høyt den vil fly hvis den blir skutt rett opp? Eller bare gi meg et grovt estimat?

Lenke til kommentar

Angående den første: Lag deg en fallskjerm, et lodd på 200 g (?), og klatre opp på en høy bygning. Kast den utfor. Ta tiden. Skriv ned. Gjennta eksperimentet. Lag histogram over resultatene.

 

Igjen: Det der bør du ta til spesialister (datasim.), men prøv om du kan greie å måle krafta på prosjektilet som en funksjon av vindhastigheta i røret - i allefall sånn grovt (kommer til å bli masse masse feil i beregningen uansett, pga. du må egentlig ta hensyn til at når prosjektilet beveger seg så påvirker det vinden pga. trangt rør, luftmotstanden når den først er skutt ut (som igjen avhenger av orienteringen i lufta, som igjen avhenger av rotasjonen til prosjektilet) etc. etc. etc.

 

Konklusjon:

Luftmotstand er evig grisete å regne på!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger sårt hjelp til en fysikkoppgave. Oppgaveteksten lyder som følger:

 

En kjede med svært mange små ledd henger utover en bordkant. Kjedens totale lengde er l, massen er m og en lengde y henger til enhver tid utenfor bordkanten. Kjeden holdes initielt i ro med en lengde y=c utenfor bordkanten. Så slippes den og begynner å gli med hastighet v(y). Figuren viser kjeden, men antall ledd er atskillig større, slik at du kan regne bitene for infinitesimale (figur er lagt som vedlegg).

 

a) Vi antar at det ikke er friksjon mellom kjeden og den horisontale bordflaten. bestem hastigheten v(l) til kjeden i det siste ledd glir over bordkanten.

 

 

Jeg sliter! Tenker i retning integrasjon og energibevaring. Tyngden til den delen som henger utenfor blir jo bare større og større, ettersom flere og flere ledd faller utenfor. Det er jo denne tyngden som virker slik at den delen av kejden som er igjen oppå bordet akselereres og får fart. Jeg får likevel ikke til å stille opp noe ordentlig uttrykk for v(l), men fasiten sier:

 

v= sqrt(g/l(l^2 - c^2))

 

På forhånd hjertelig takk for all hjelp :)

post-85257-1223836632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg vet akselerasjonen og massen til et objekt som faller.

Jeg vet den konstante hastigheten til det samme objektet som faller, men som er bremset av en fallskjerm.

 

Kan jeg finne ut bremsekraften til fallskjermen?

 

Jupp. Newton sier at når hastigheten er konstant, så er er sum krefter lik null. Kreftene er her gitt ved bremsekrafta - tyngdekrafta, altså er bremsekrafta (i dette tilfellet!) gitt ved | F_break | = | F_g | = m*g

 

Merk at bremsekrafta avhenger av alt mulig rart, kanskje tom. ikke bare hastigheten nå, men også tilstanden til systemet for et par sekunder siden...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Enkel demonstrasjon av pV = nRT: Fyll en flaske (jeg har prøvd dette med en glassflaske på ca. 1 liter, men en brusflaske på 1,5 liter burde vel gå bra) med varmt vann fra springen. Tøm dette ut når flasken er blitt god og varm, og tre en ballong over flasketuten. Når flasken og den varme luften inni etter hvert kjøles ned, vil ballongen suges inn gjennom flasketuten og "blåses opp" inne i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...