Gå til innhold

Programtips: Mozy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tviler sterkt på at de vil tillate lagring over f.eks 500GB kun for 30kr i måneden.

 

"Prisen for denne tjenesten er 3,95 dollar for lisens pluss 0,50 dollar for hver 1 GB per måned."

 

--

 

Offtopic, men hvorfor i faen skal det være så ubrukelig vanskelig og kopiere tekst fra artikler her på hw? Har ikke tall på hvor mange ganger det har irritert meg....

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at de vil tillate lagring over f.eks 500GB kun for 30kr i måneden.

 

"Prisen for denne tjenesten er 3,95 dollar for lisens pluss 0,50 dollar for hver 1 GB per måned."

 

--

 

Offtopic, men hvorfor i faen skal det være så ubrukelig vanskelig og kopiere tekst fra artikler her på hw? Har ikke tall på hvor mange ganger det har irritert meg....

dette er prisen for pro altså bedrift.

Private får laste så mye man vill for 30kr mnd... og det virker som en fin ting og vurderer dette selv. Vell og merke er det sikkert begrensing på hvor store filer man har og om det evt brukes for piratvarer?

Jeg tenkte at musikk, dokumenter og bilder i første grad. Også kanskje kjøpe en bedriftslisens for regnskapet, reklamer, hjemmesiden etc :)

 

jeg kjenner noen som har brukt dette en god stund og har vært svært fornøyd med det :)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
dette er prisen for pro altså bedrift.

Private får laste så mye man vill for 30kr mnd...

Ah, stemmer. Leste for fort der ja. :)

 

 

Må si meg enig der, mulig dem er redd for "pirat kopiering" hehe.

 

Isåfall har de misslykkes veldig da man enkelt kan kopiere hele artikkelen, men når man skalbare kopiere noen linjer fra teksten for bruk på forumet f.eks så blir det klønete.

Lenke til kommentar
Serverene står gjerne i USA og man har en upload på 5kb/s eller noe sånt?

De gjør vel det men hastigheten er ikke noe å si på, jeg sitter på trådløst nett, og når jeg booster til fult er jeg vel oppe i 230 kb/s mener jeg å huske (skal sjekke neste gang jeg tar backup).

 

Syns dere kunne nevnt gratisversjonen av programmet også.

 

Har brukt gratisversjonen av programmet i over ett år nå, du får 2gb gratis plass (2,2 hvis du melder deg inn gjennom verving (se sig)). I tillegg funker det som en slags tidsmaskin der du kan se de forskjellige versjonene av filene dine og laste ned en eldre versjon som du ikke lenger har på maskinen (og det ser ut til å ikke påvirke lagringsplassen, altså en fil tar bare opp plass en gang selv om du har eldre versjoner der). Backup går helt av seg selv, du bare velger hvilke mapper/filer som skal tas backup av og mozy ser om det er noen endringer siden sist og jobber uten at du trenger å tenke på det i det hele tatt.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, hvis noen lurer på noe er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Serverene står gjerne i USA og man har en upload på 5kb/s eller noe sånt?

Jeg har brukt Mozy Home en stund og har for øyeblikket ca 300GB backup på plass. Mest musikk og bilder. Upload går så fort som linja mi tillater (ca 700kbit). Utrolig billig for en megaløsning spør du meg. For pro-versjonen er det kanskje ikke så billig lengre. Men så er det også de færreste hjemmebrukere som trenger online backup av sql/exchange servere...

Lenke til kommentar

Kjøper man seg en ekstern harddisk og bruker den som backup de neste 2 årene i stedet for Mozy Home så sparer man 30*12*2=720 kroner. Det samme som en 500 GB ekstern harddisk koster nå. Med andre ord vil det kun lønne seg dersom man har et lagringsbehov i den størrelseorden eller større, eller at man verdsetter noen av de andre positive egenskapene høyt. (Raid-beskyttelse, tilgjengelighet fra over alt, of site backup etc)

Lenke til kommentar

Det som er greit med mozy er jo at du ikke trenger å tenke på noen ting, programmer gjør alt av seg selv og i tillegg ligger filene et helt annet sted så hvis huset ditt brenner ned (:p) så har du likevel backup. Du slipper også vedlikehold og sparer plass hvis du ikke har tenkt til å koble harddisken til og fra hele tiden.

Lenke til kommentar

Registrerte meg og lastet ned klienten, men når jeg prøver å logge meg inn så skjer det ingenting. Noen som har noen tips?

 

Burde kanskje nevne at det er gratisvarianten, vet ikke om det har noe å si...

 

EDIT: RTFM....

Endret av josh
Lenke til kommentar
Kjøper man seg en ekstern harddisk og bruker den som backup de neste 2 årene i stedet for Mozy Home så sparer man 30*12*2=720 kroner. Det samme som en 500 GB ekstern harddisk koster nå. Med andre ord vil det kun lønne seg dersom man har et lagringsbehov i den størrelseorden eller større, eller at man verdsetter noen av de andre positive egenskapene høyt. (Raid-beskyttelse, tilgjengelighet fra over alt, of site backup etc)

 

"Off site backup" verdsettes ganske høyt av meg :) Men, problemet er jo at man må stole på dette firmaet (som har serverne sine i USA) da... F.eks., hva skjer om de går konkurs? Får du tilgang til backupen da?

 

Tror nok den beste løsningen er en "Ole Brumm" (Ja takk, begge deler.) Man bruker en ekstern disk og en "off site" sak til backup. Da har du høy ytelse med lokal disk, samt tilgjengelighet og ekstra sikkerhet i forhold til brann/tyveri/annet på Mozy. Er man paranoid (noe man selvsagt bør være) så krypterer man alt man setter ut eksternt uansett :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
"Off site backup" verdsettes ganske høyt av meg :) Men, problemet er jo at man må stole på dette firmaet (som har serverne sine i USA) da... F.eks., hva skjer om de går konkurs? Får du tilgang til backupen da?

 

Mozy ble for en tid tilbake kjøpt opp av EMC som er en stor og seriøs aktør innen backup. Så er vel liten fare for konkurs med det første.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at det er _veldig_ klønete å laste ned det når harddisken har krasjet, det fungerer i noen timer så avbrytes nedlastingen. Han var heldigvis en kjent blogger så han fikk tilsendt DVD-er gratis med en beklagelse. Kan Hardware.no teste denne tjenesten når de har et par hundre GB å laste ned på en vanlig ADSL-linje før de anbefaler det?

Lenke til kommentar
Kjøper man seg en ekstern harddisk og bruker den som backup de neste 2 årene i stedet for Mozy Home så sparer man 30*12*2=720 kroner. Det samme som en 500 GB ekstern harddisk koster nå. Med andre ord vil det kun lønne seg dersom man har et lagringsbehov i den størrelseorden eller større, eller at man verdsetter noen av de andre positive egenskapene høyt. (Raid-beskyttelse, tilgjengelighet fra over alt, of site backup etc)

Om huset ditt brenner ned er du like langt. Med ekstern harddisk er det jo praktisk å ha backup kontinuerlig, ikke ta den frem fra hyllen hele tiden. I tilleg blir det irriterende med ekstra ledningsrot (f.eks strømforsyningen) som skal stå oppe på kabinettet hele tiden hvis man vil ha backup automatisk fra PC-en.

Lenke til kommentar
Gidder ikke folk lengre å brenne seg ei plate med det man vil ta vare på/backup? Ser ingen gode argumenter for å betale x kroner for ei slik ekstern løsning.

 

Det er off-site, og det er ikke lagret på media som kan dø uten at du vet det?

 

Det viktigste med denne tjenesten er tilgang til god og konstant båndbredde. For min del er det hovedsaklig det som bestemmer om tjenesten er god.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...