Gå til innhold

Den gode spilldemoen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye fornuftig der.

 

Jeg tror de fleste hater når betalingssider får en eksklusiv demo, og hele verden skal laste den ned samtidig... Med de resultater det nødvendigvis må få.

 

Demoen av Crysis synes jeg var et strålende eksempel på en vel gjennomført demo (til tross for litt svak optimisering, osv.): Den var omfattende nok til at du fikk prøve hva spillet hadde å by på, og den hadde ingen begrensninger annet enn at den sluttet etter to kapitler - noe som var et utmerket sted å avslutte demoen på, akkurat i det plotet begynte å akselerere.

Lenke til kommentar

Fin, fin artikkel. Slikt vil jeg ha mer av (bare det ikke går ut over spill omtaler).

 

Selv har jeg ergret meg en del over demoer som er missvisende, dårlig optimalisert og har lite "manualstoff". Det er på tide at det settes litt fokus på hva spillere vil ha.

 

Når det gjelder demoer som bruker første delen til et spill, så må jeg bare si at jeg ikke er noen fan av å spille det samme området om, og om igjen. Og når jeg kjøper fullversjonen så får jeg kastet samme smørja i trynet på nytt, dessuten danner det som sagt ofte et feil inntrykk av fullversjonen, enten så er det alt for mye features i demoen, slik at fullversjonen ikke har noe nytt bortsett fra nye områder, eller så byr demoen på så lite at man rett og slett ikke gidder å kjøpe fullversjonen fordi at man sitter igjen med feil intrykk.

 

Håper virkelig utviklerene satser friskere på demoer i framtiden, da det finnes alt for mange demoer som overhodet ikke gir et verdig inntrykk av fullversjonen.

 

Er servern til gamer.no sperret for nedlastninger fra utlandet? Hvis ja, gjelder det også torrent trackeren?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Er det noen som spiller demoer?

 

For min egen del går det veldig lenge mellom hver gang jeg gidder å laste ned en demo. Det er vel flere grunner til det: jeg har ikke nok tid til å spille alt jeg vil, jeg gidder ikke laste ned store filer for å prøve bare en liten del av et spill når jeg heller kan nyte hele spillet i sin helhet litt senere, gode nettsteder som gamer.no skriver pre-views og anmeldelser som gjør at jeg stort sett vet hva jeg vil like, det legges ofte ut en del ingame videoer som sier noe om hvordan spillet ser ut, og til sist så er ikke pc-spill så sinnsykt dyre uansett.

Lenke til kommentar
Er det noen som spiller demoer?

I høyeste grad. Kan nevne at Crysis-demoen er lastet over 10 000 ganger fra Gamer.no, mens demoen av Call of Duty 4 er hentet ned mer enn 8100 ganger. Ikke akkurat ubetydelige tall, spesielt ikke når det er snakk om demoer på henholdsvis 1,8 GB og 1,4 GB.

 

Er servern til gamer.no sperret for nedlastninger fra utlandet? Hvis ja, gjelder det også torrent trackeren?.

Ja, som det står i artikkelen er nedlastin/seeding fra vår server kun tilgjengelig for brukere i Norge. Det er imidlertid ingenting i veien for at brukere kan sende trafikk seg i mellom gjennom BitTorrent-konseptet, uavhengig av hvor de befinner seg i verden. Da må du bare be noen sende deg torrent-fila.

Lenke til kommentar

Er ikke ofte jeg laster ned demoer men Crysis var noe av den første demoen jeg har lastet ned til PC en lang stund (Konsoll får ta en stor del av skylda her) og lastet den ned ikke fordi jeg er en ultrafan av Crysis men hadde litt lyst til å sjekke hvor godt pcen takla ett spill som har fått veldig mye PR pga store maskinkrav, grafikk osv. Noen ganger syntes jeg att demoer kan være litt misvisende (Uncharted på PS3 hvor de tok kanskje det dårligste brettet og la ut, selv om essesen i spillet var det var det ett dårlig valg).

 

Ellers en veldig bra formulert artikkel.

Lenke til kommentar
Er det noen som spiller demoer?

I høyeste grad. Kan nevne at Crysis-demoen er lastet over 10 000 ganger fra Gamer.no, mens demoen av Call of Duty 4 er hentet ned mer enn 8100 ganger. Ikke akkurat ubetydelige tall, spesielt ikke når det er snakk om demoer på henholdsvis 1,8 GB og 1,4 GB.

 

Det er flott at så mange har tid til å laste spille demoer. Samtidig må gamer.no roses for at dere legger ut demoer og videoer.

 

De nevnte spillene er imidlertid store titler som har fått enorm mediaoppmerksomhet, veldig bra omtale, samtidig som det var mulig å kjøpe dem ved utgivelse for under 300 kr. I mine

øyne er det umulig å gjøre feilkjøp med disse to spillene og en hver halv-interessert gamer bør kjøpe begge. De er derfor kanskje ikke representative for andre spill/demoer? Mange spilte kanskje disse demoene i ventetiden på utgivelsen av selve spillet.

 

Så for å reformulere det opprinnelige spørsmålet mitt, er det mange som spiller demoer for spill som ikke har reklamebudsjett i millionklassen og stor mediaomtale?

Lenke til kommentar

Spennende og god artikkel, godt skrevet og fremhever mange meget gode poenger :)

 

Når det gjelder dette med eksklusivt innhold til demoer, vil jeg absolutt slå et slag for gode gamle Half-Life: Uplink, en av de beste demoene jeg noensinne har spilt. Det eneste demoen har til felles med Half-Life er de grunnleggende tingene som setting, teksturer, våpen, characters etc, utenom det er alle brettene og storyen rundt demoen skapt utelukkende for demoen (var det noen spill som gjorde dette før Half-Life, for øvrig?). Det var en genistrek som gjorde det mulig å skreddersy spillopplevelsen og vise fram spillets beste sider, samtidig som det egentlig aldri ble lureri, fordi det aldri ble like spektakulært som fullversjonen, men like fullt en meget god liten spillopplevelse.

Lenke til kommentar

Var ikke så ofte jeg lastet ned demoer før i tiden da jeg spilte mye på PC, men etter at Xbox 360 kom har jeg lastet ned så og si alle demoene som ligger på Xbox Live siden demoene lastes ned ved et par knappetrykk og kan spilles med én gang de er lastet ned. Veldig enkelt.

 

Det er mange demoer på 360 som har sagt til meg; "Ikke kjøp dette spillet!". Kan f.eks nevne demoer som NFS: Carbon og Most Wanted. En demo av Turok, Fall of Liberty og Frontlines skuffet også stort. Så der visste jeg hva jeg i hvertfall ikke skulle bruke penger på.

 

Den demoen som jeg har likt best sålangt er nok RS: Vegas-demoen. Både enspiller- og flerspillerdemoen falt veldig godt i smak, og jeg likte fullversjonen av spillet også.

 

Er alltids noen spill jeg er i tvil om jeg skal skaffe meg, så der er det fint med demoer. Husker jeg prøvde Dirt - et spill jeg trodde skulle være virkelig bra, men etter å ha testa demoen fant jeg ut at Rallisport Challenge var et mye bedre alternativ. Hadde bittelitt trua på Sega Rally før demoen kom...etter at demoen var lastet ned var det ikke mye tro igjen.

 

Håper at det snart kommer en Ninja Gaiden 2-demo...håper at den er bedre enn DMC4.

Lenke til kommentar

God artikkel, jeg har faktisk tenkt på dette et par ganger før. Det er veldig mange dilemmaer som man støter på når man lager demoer. Jeg pleier bare å laste ned demoer når jeg ikke har sett noen film om det på internett, eller når jeg har planer og å kjøpe det, og demoen kommer ut før spillet.

 

Flere ganger har jeg fått et dårlig inntrykk av demoen til å bli positivt overasket av spillet deretter. Rayman 2 hadde dårlig kontroll i demoen og dårlig grafikk. Far Cry demoen kjørte mye dårligere enn selve spillet og hadde dårligere grafikk. Det har også hendt at jeg har fått inntrykk av at spillet er får vanskelig siden jeg blir slengt inn i en bane midt i spillet og må som i demoer flest begynne fra førsten av hvis jeg taper. Men når man spiller så lærer man seg jo til dette etterhvert og har checkpoint.

 

Demoer jeg har spilt som jeg syntes var ganske gjennomførte var for eksempel burnout paradise demoen. Half-life 2 demoen valgte også hele "ravenholm" kapittelet og begynnelsen av spillet.

Men som flere her bruker jeg lite tid på demoer og har egentlig ikke så stort behov for det. Som oftest synes jeg at det ødelegger mer for spillet enn de hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Den største feilen en utvikler kan gjøre er imidlertid å ikke lansere noen demo i det hele tatt.

Det er et virkelig godt steg mot nedlasting av spill at en utvikler ikke gidder å legge ut en demo. De av oss som er litt interessert i å holde oss på matta (noe jeg har blitt de siste årene) blir i mange tilfeller satt til å velge mellom å laste ned spillet for å prøve eller å ikke kjøpe spillet i det hele tatt.

 

"Ikke last ned, prøv en demo istedet" meg langt bak. Av og til har man ikke valget, så da blir det enten nedlasting eller forkasting. Spørs hva utvikleren tjener mest på. Selv har jeg valgt å ikke kjøpe en haug titler som ikke hadde en demo fordi jeg ikke gidder å laste ned lenger, men hadde jeg lastet ned kan det jo hende jeg hadde kjøpt det...

Lenke til kommentar
husker demoen fra det første half-life spillet. half-life uplink. en helt egen story som ikke var med i hovedspillet i det hele tatt. spillte den igjen for noen dager sida. den var helt rå. der fikk man virkelig innblikk i hvordan hovedspillet faktisk var.

 

Den demoen poppet opp i skallen når eg leste denne artikkelen. Den var hysterisk skambra, og gjorde at eg kjøpte HL av ein bekjent rimelig kjappt etter.

 

Ellers var dette ein god og forfriskende artikkel :)

Lenke til kommentar

En av de mest spillrepresentative demoene jeg har spilt må ha vært den for Age of Empires. Tre (eller fire?) vidt forskjellige kart som lot deg smake på veldig forskjellige deler av spillets gameplay. Ett kart var uten fiender, og lot deg bygge en sivilisasjon fra grunnen av. Det andre startet med kun to prester, og du måtte bruke dem til å converte folk fra de to andre spillerne. Det tredje kartet gav deg bare en flokk soldater, og dem måtte du bruke for å bekjempe motstanderen, uten mulighet for å lage flere enheter.

Demoen hadde ingen begrensninger bortsett fra at det kun var tre kart å spille.

Jeg tror jeg spilte demoen i 3-4 måneder før lansering, og da visste jeg at dette spillet skulle jeg ha.

Lenke til kommentar
En av de mest spillrepresentative demoene jeg har spilt må ha vært den for Age of Empires. Tre (eller fire?) vidt forskjellige kart som lot deg smake på veldig forskjellige deler av spillets gameplay. Ett kart var uten fiender, og lot deg bygge en sivilisasjon fra grunnen av. Det andre startet med kun to prester, og du måtte bruke dem til å converte folk fra de to andre spillerne. Det tredje kartet gav deg bare en flokk soldater, og dem måtte du bruke for å bekjempe motstanderen, uten mulighet for å lage flere enheter.

Demoen hadde ingen begrensninger bortsett fra at det kun var tre kart å spille.

Jeg tror jeg spilte demoen i 3-4 måneder før lansering, og da visste jeg at dette spillet skulle jeg ha.

 

Det var AoM 1. Jeg spilte også den demoen mye, da jeg enda var så liten at jeg ikke spilte mye. Særlig det mapet med to priest var morsomt. Eneste begrensningen der var at det var for lite gull til å teche opp ordentlig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...