Gå til innhold

Intel utsetter X48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen vits i å lansere nye brikkesett, når Intel uansett er på ytelsestoppen. Like greit å melke mest mulig penger ut av eksisterende teknologi først.

Men Intel kan ikke sove i timen, de må være frempå med nye ting kontinuerlig. I løpet av året skal de vel også lansere CPUer med integrerte minnekontrollere?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt alt oppstyret rundt X48 - eneste forskjellen er i praksis offisiell støtte for 1600mhz FSB fra Intel. X38 støtter også 1600mhz FSB - riktignok "bare" fra kortprodusenten, men det fungerer like bra for det.

Det blir vel som å kjøpe en Core 2 Duo E6600 og overklokke fra 2,4 til 3,0 GHz vs. det å kjøpe en E6850 som går på 3,0 GHz originalt. Den med høyest original hastighet er som regel av en bedre stepping og overklokker som regel til høyere hastigheter. Samt at man slipper å bryte garantien til Intel for å nå 3,0 GHz. Ulempen er som du sier at man enkelt kan spare penger ved å kjøpe en billigere brikke og overklokke den til den tilsvarer den dyrere brikken.

Lenke til kommentar

Om ikke Intel sitt Skulltrail kort slår an, så ser jeg egentlig ikke stor grunn til å investere så mye penger i et dyrt hovedkort i dag, i og med at Nehalem krever en helt ny sokkel, så du vil ha null niks oppgradingspotensiale i disse kortene.

 

Og når jeg skaffer et skikkelig hovedkort, så håper jeg på å kunne oppgradere prosessoren 1-2år senere :)

 

Synd at X48 ikke ble DDR3 eksklusivt også, så vi hadde klart å presse DDR3 prisene litt ned :(

Men da hadde vell sikkert Intel knapt solgt noen X48 kort, og det er vell ikke spesielt aktuelt for dem.

 

 

Men jeg tror overgangen til Nehalem som bare vil støtte DDR3 kan bli ganske hard, om DDR3 prisene ikke faller betraktelig før den tid.

Lenke til kommentar
FB-DIMM koster jo bare noen hundre lapper mer enn DDR2?

 

Sjekket du hastigheten på den FB-DIMMEN? Meg bekjent er det ikke lett å få tak i raskere enn 667mhz (PC5300) - dette er serverminne, og som du sikkert vet er det lite overklokking i servermarkedet ;-)

 

Raskere FB-DIMM kommer helt sikkert - men regn med en helt annen pris.

Lenke til kommentar
FB-DIMM koster jo bare noen hundre lapper mer enn DDR2?

 

Sjekket du hastigheten på den FB-DIMMEN? Meg bekjent er det ikke lett å få tak i raskere enn 667mhz (PC5300) - dette er serverminne, og som du sikkert vet er det lite overklokking i servermarkedet ;-)

 

Raskere FB-DIMM kommer helt sikkert - men regn med en helt annen pris.

 

Du har 800MHz FBDIMM på prisguiden til 879kr for 2GiB er det vell.

Men tilgjengeligheten er temmelig dårlig, men prisen er ikke så stiv egentlig :)

 

Og i dag hvor mann fort nærmer seg 8GiB RAM osv med Vista 64bit, så er det jo fordeler med stabilt FBDIMM minne.

 

Og det er begrenset hvor store fordeler du har av høyere frekvenser enn 800MHz (som er den høyest "støttede" DDR2 frekvensen, er det ikke?)

Lenke til kommentar
Og i dag hvor mann fort nærmer seg 8GiB RAM osv med Vista 64bit, så er det jo fordeler med stabilt FBDIMM minne.
Fordelene med det serielle grensesnittet viser seg egentlig ikek i stor grad i desktopsystemer. Flere ulemper får du dog med på kjøpet: høyere varmeutvikling, lav båndbredde og høy latency.

 

Og det er begrenset hvor store fordeler du har av høyere frekvenser enn 800MHz (som er den høyest "støttede" DDR2 frekvensen, er det ikke?)
Enig der, det er vel bare å sette en divider hvis minnet hindrer overklokkinga di (sjøl om det ikke er like gøy for mange her inne). Hva mener du med "støttede frekvens"? Hvis du mener høyest frekvens på minne som ikke er overklokket av modulleverandørene, så finnes det 1066 MT/s-brikker. Hvis du mener høyest støttet av minnekontrollere så støtter blant annet 680i og Phenom 1066 MT/s-minne offisielt.
Lenke til kommentar

X48 tilbyr også Quad Crossfire.

 

Ellers synes jeg hele X48 brikkesettet er dårlig planlegging fra intel og at de burde implementert mer av X48 funksjonaliteten i X38 og latt X38 være toppmodellen.

 

Når det gjelder "skulltrail" så er det vel ikke bare FB-DIMM som er ulempen, men den største ulempen er vel LGA771 og den store fordyringen av CPU'er som dette medfører.

 

For meg er det helt greit at X48 forskyves. Gi meg heller et Intel Chipsett som støtter SLi.

 

EDIT:

Selv mitt "gamle" P35 HK støtter 1066 minne. Billig DDR2 har heller ingen problemer med å nå 2000-2500FSB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt alt oppstyret rundt X48 - eneste forskjellen er i praksis offisiell støtte for 1600mhz FSB fra Intel. X38 støtter også 1600mhz FSB - riktignok "bare" fra kortprodusenten, men det fungerer like bra for det.

Det blir vel som å kjøpe en Core 2 Duo E6600 og overklokke fra 2,4 til 3,0 GHz vs. det å kjøpe en E6850 som går på 3,0 GHz originalt. Den med høyest original hastighet er som regel av en bedre stepping og overklokker som regel til høyere hastigheter. Samt at man slipper å bryte garantien til Intel for å nå 3,0 GHz. Ulempen er som du sier at man enkelt kan spare penger ved å kjøpe en billigere brikke og overklokke den til den tilsvarer den dyrere brikken.

 

Jeg synes det blir noe feil sammenligning. ASUS f.eks har jo kommet med bios-oppdateringer som gjør at CPUer som kjører på FSB 1600 MHz er støttet: http://event.asus.com/mb/fsb1600/index.htm

Det er jo ikke slik at Intel kommer med en oppdatering som øker frekvensen fra 2,4 til 3,0 GHz...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med dem som sier at X38 er bra nok foreløpig. I tillegg til liten forskjell fra X38, har X48 en kjedelig "bug" som Intel har sagt at de ikke vil rette opp heller: PCIe følger ikke de elektriske spesifikasjonene i standarden, hvilket betyr at du ikke uten videre kan sette inn et x4-kort i en x16-slot f.eks. Jeg tror Intel kun har tenkt på LGA771-sokkelen når de har laget X48.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...