Gå til innhold

Intel utsetter X48


Anbefalte innlegg

Jeg hadde vel 2 stk nforce3 til 754 og 5 stk nforce4 kort til 939 plattformen.Jeg kan ikke si jeg hadde problemer med dem.Synes faktisk de var meget bra og stabile kort til mitt bruk.Hva skulle vært alternativet da?

 

CF har jeg ikke noen motforestillinger mot å bruke.Kan ikke se hva som er galt med cf på x38.

 

Nforce4 er det beste Nvidia har laget - etter det har nedoverbakken vært svært bratt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde vel 2 stk nforce3 til 754 og 5 stk nforce4 kort til 939 plattformen.Jeg kan ikke si jeg hadde problemer med dem.Synes faktisk de var meget bra og stabile kort til mitt bruk.Hva skulle vært alternativet da?

 

CF har jeg ikke noen motforestillinger mot å bruke.Kan ikke se hva som er galt med cf på x38.

 

Nettopp det jeg sa, at kvaliteten på brikkesettene fra nVidia har dalt siden nForce4-serien ;)

 

Det er overhode ikke noe galt med Crossfire på P35 / X38 / X48.

Det er bare det at SLi ser ut til å skalere greit i alle titler,

mens Crossfire i noen titler knapt skalerer i det hele tatt.

 

Derfor hadde jeg heller ønsket SLi fremfor Crossfire :)

Lenke til kommentar

NF2 Ultra med Soundstorm synes jeg var det beste fra Nvidia. Men det var den gang.

 

Skulle jeg bygget en filserver med SAS eller andre store kontrollere og måtte bruke skjermkortportene så hadde jeg styrt unna chipsett som har det.

 

975X Intel baserte HK har glimrende og billige muligheter for bra server HK. Og vil man ha noe som oser av serverkvalitet så har Supermicro mange flotte saker med alternative chipsett.

 

Til en spill pc eller desktop maskin ville ikke denne buggen for X38/X48 plaget meg. HD3870 og 3850 selger meget bra til crossfire plattformer, men jeg ønsker SLI på X38 :/. Nei, jeg skal ikke ha en SAS kontroller i skjermkortslottene.

 

Dog er det kritikkverdig at dette ikke ble offentligjort tidlig som en bug, for jeg ser klart at mange ønsket å satse på Intel kvalitet og kjøpte disse kortene også til hjemmeserveren. Men dette har altså vært kjent en stund nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg hadde vel 2 stk nforce3 til 754 og 5 stk nforce4 kort til 939 plattformen.Jeg kan ikke si jeg hadde problemer med dem.Synes faktisk de var meget bra og stabile kort til mitt bruk.Hva skulle vært alternativet da?

 

CF har jeg ikke noen motforestillinger mot å bruke.Kan ikke se hva som er galt med cf på x38.

 

Nettopp det jeg sa, at kvaliteten på brikkesettene fra nVidia har dalt siden nForce4-serien ;)

 

Det er en urovekkende tanke, jeg har nforce4, og har ikke kjøpt nforce siden, fordi nforce4 hadde dårlig kvalitet og problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar
NF2 Ultra med Soundstorm synes jeg var det beste fra Nvidia. Men det var den gang.

 

Skulle jeg bygget en filserver med SAS eller andre store kontrollere og måtte bruke skjermkortportene så hadde jeg styrt unna chipsett som har det.

 

975X Intel baserte HK har glimrende og billige muligheter for bra server HK. Og vil man ha noe som oser av serverkvalitet så har Supermicro mange flotte saker med alternative chipsett.

 

Til en spill pc eller desktop maskin ville ikke denne buggen for X38/X48 plaget meg. HD3870 og 3850 selger meget bra til crossfire plattformer, men jeg ønsker SLI på X38 :/. Nei, jeg skal ikke ha en SAS kontroller i skjermkortslottene.

 

Dog er det kritikkverdig at dette ikke ble offentligjort tidlig som en bug, for jeg ser klart at mange ønsket å satse på Intel kvalitet og kjøpte disse kortene også til hjemmeserveren. Men dette har altså vært kjent en stund nå.

 

 

Skjønner ikkje at folk maser om at det ikkje fungerer med sata/saskontrollere i pci-e x16 portene på x38. Adaptec 31605 pci-e x8, Adaptec 31205 pci-e x8 funker både i pci-e 2.0 portene og i pci-e x16 1.1 porten på mitt Abit ix38. Har faktisk 3 stk kontrollere på en gang installert. 2 adaptec og en rocketraid pci-e x1 og et 8800 ultra i den 2. pci-e 2.0 porten :D

 

"ALLE" sa faktisk at kontrollere på x38 korta var dømt til å mislykkes. Men snakk om å lykkes gitt! Tilogmed et LSI 300 series kontrollerkort som er pci-e x4 funker i pci-e x16 porten ;)

 

Lite vits med serverhovedkort, når man kan ha gamingpc og server på en gang :dribble:

 

Pc`en bruker heftig med strøm idler på 470w, men da slipper jeg jo varmeovn i huset :p

Lenke til kommentar
Att flere x38-kort støtter det er en kjentssak, det gjelder alle desktop-chipset, men det er også flere som ikke støtter det. Derfor er det et problem.

 

AtW

 

Da er det jo bare å kjøpe det hovedkortet som det funker på! Ikkje verre enn det. Er jo ikkje vits å sutre over noe som egentlig ikkje er noe problem.

 

Samme som å sutre over at bensinbilen ikkje funker med diesel. Da er det jo bare å kjøpe bil med dieselmotor :D

Lenke til kommentar

Så enkelt er det vel ikke å unngå å kjøpe noe feil her? Hvordan skal vanlige forbrukere holde oversikt over slikt, når selv folk som har god erfaring med PC havner i fella? Eller tror du at produsentene av x4- og x8-kontrollere opplyser på produktesken at "dette kortet fungerer ikke i en PCIe x16-slot", eller "dette hovedkortet fungerer ikke med annet enn PCIe x16-kort i x16-sloten"? Hvis det var så enkelt, så hadde vel avanserte brukere sett advarselen før de kjøpte.

Lenke til kommentar
Att flere x38-kort støtter det er en kjentssak, det gjelder alle desktop-chipset, men det er også flere som ikke støtter det. Derfor er det et problem.

 

AtW

 

Da er det jo bare å kjøpe det hovedkortet som det funker på! Ikkje verre enn det. Er jo ikkje vits å sutre over noe som egentlig ikkje er noe problem.

 

Samme som å sutre over at bensinbilen ikkje funker med diesel. Da er det jo bare å kjøpe bil med dieselmotor :D

 

Det står jo ikke akkurat noe sted at det ikke virker. (og strengt tatt burde det virket alltid uansett, PCIe skal være for alle typer kort). Det krever mye arbeid å finne ut av det. I tilegg får man mindre utvalg, og man risikerer å gå i fella om ens behov endrer seg på et senere tidspunkt. Hadde dette vært den eneste tingen som plutselig ikke virker med hovedkort uten gd grunn, så hadde det kanskje ikke vært så ille, men det er bare en av mange slike ting, som gjør det til en idelse å kjøpe hovedkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan skal vanlige forbrukere holde oversikt over slikt, når selv folk som har god erfaring med PC havner i fella?

 

Tror ikke vanlige forbrukere pleier å putte avanserte 4x/8x SAS kontrollere og lignende i pcen sin jeg da men..... ;)

 

Nå er det jo ikke akkurat kun det PCIe brukes til, og i fremtiden vil det brukes til mer, lille ola vil ha et tvkort, og det er PCIe, ups den ledige 16x-slotten på det to år gamle hovedkortet fungerer ikke...

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, jeg har nå prøvd to kontrollere til i mitt kort uten problem, ett Promise 8x SATA RAID og ett Intel 4x SAS kort, begge virket - kansje ikke så rart med Intel kortet da men... Jeg kan fortsette å låne pcie kontrollere, men noe sier meg at de kommer til å virke i mitt kort uansett - kanskje dette er som jeg nevnte tidliger ett fenomen med noen få hovedkort?

Lenke til kommentar
Tja, jeg har nå prøvd to kontrollere til i mitt kort uten problem, ett Promise 8x SATA RAID og ett Intel 4x SAS kort, begge virket - kansje ikke så rart med Intel kortet da men... Jeg kan fortsette å låne pcie kontrollere, men noe sier meg at de kommer til å virke i mitt kort uansett - kanskje dette er som jeg nevnte tidliger ett fenomen med noen få hovedkort?

 

At mange kort fungerer i ditt hovedkort om ett kort fungerer er jo ikke noe overraskelse. Poenget er at det er mange (intelbaserte) hovedkort der slikt ikke fungerer. Igjen vil jeg oppfprdre til å sjekke storage-delen av 2CPU-forumet, der er det store tråder om hvilke kort som fungerer og ikke, om du er interessert i dette.

 

Forøvrig fungerer jo feks ikke intel badaxe-kortet med kontrollere med intel IOP. Så intel mot intel er desverre heller ingen garanti.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror jeg klarer å leve med disse feilene jeg da men, jeg har 2 servere, men disse har i5000 hovedkort - der er det ingen sånne problemer - kanskje fordi dette er kort beregnet på slik bruk - ville aldri drømt om å kaste bort penger på dyre SAS kort og disker i et desktopkort laget primært for spilling - men det er meg da.

Dette er vel et typisk eksempel på storm i et vannglass.

Lenke til kommentar
Tror jeg klarer å leve med disse feilene jeg da men, jeg har 2 servere, men disse har i5000 hovedkort - der er det ingen sånne problemer - kanskje fordi dette er kort beregnet på slik bruk - ville aldri drømt om å kaste bort penger på dyre SAS kort og disker i et desktopkort laget primært for spilling - men det er meg da.

Dette er vel et typisk eksempel på storm i et vannglass.

 

Nå føler jeg ikek akkurat jeg har lagd noen storm ut av dette, bare poengtert at intelbaserte hovedkort heller ikke er så problemfrie man kan ønske. Men når du sier det, så er det ganske altterlig at PCIe ikke fungerer som det skal, PCIe-SIG burde aldri tillat hovedkort med dette problemet å si at de støtter PCIe, med PCI fungerer alle PCI-kort når man stapper de i en PCI-slot, det er rett og slett idiotisk at det samme ikke er tilfelle med PCIe, en standard viss poeng var å få en unison tilkobling for alle typer kort. Du kan jo gjerne fremstille det som alt PCIe brukes til er skjermkort eller SAS-kontrollere, men det er ikke tilfellet, min kontroller er ikke et SAS-kontroller. Og hva gjør x38 lagd "primært for spilling", mener å huske intel har markedsført det som "workstation". Og hvis ikke, hva har intel å tilby ikkespilelre som ikke har en server? Ingenting?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det gjør meg kvalm å se så tydelig som nå at markedet ikke styres av fremgang, men hvem som kan markedsføre sine produkter smartest mulig ved å "holde igjen" eller slippe minimale modifikasjoner for å selge. Jeg vil ha mest ytelse pr krone i likhet med alle som faktisk trenger tenke på kostnaden av ting før de kjøper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...