Gå til innhold

Intel utsetter X48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Intel hatt støtte for SLI i historiens løp? :)

 

LA OSS BOIKOTTE BRIKKESETTENE TIL NVIDIA. VI TRENGER IKKE SLI LIKEVEL. :)

 

Lets make'em pay for their focking sins. :)

 

 

Hadde det vært så enkelt - problemet er at Nforce chipset/hovedkort er skrytt opp i skyene - det er fremdeles svært mange som tror det er helt fantastiske saker og anbefaler dem til intetanende stakkarer, hvor mange ganger har jeg ikke hørt/sett f.eks: "det tredje Asus P5N-E SLI kortet mitt har fungert helt perfekt i 2 uker - er kjempefornøyd! Kan anbefales på det sterkeste" ......

 

Uff ikke snakk, mitt P5N-E SLi nForce680i kort har hatt noe defekt med temperaturmålerne og litt sånt fra dag 1, gadd bare ikke å stresse med å bytte det inn igjen :p

Lenke til kommentar
Det kan man si, men dessverre så er ikke intelbaserte hvedkort så solide som man skulle ønske heller :(

 

AtW

 

Jo - Intels chipset er solide saker - men det kan være hovedkortprodusenter som har en dårlig dag. Med Nforce vet du at chipsettet er shaky og også der kan hovedkortprodusenten ha en dårlig dag.

Lenke til kommentar
Det kan man si, men dessverre så er ikke intelbaserte hvedkort så solide som man skulle ønske heller :(

 

AtW

 

Jo - Intels chipset er solide saker - men det kan være hovedkortprodusenter som har en dårlig dag. Med Nforce vet du at chipsettet er shaky og også der kan hovedkortprodusenten ha en dårlig dag.

 

Tja, hva med de nevnte PCIe-problemene med x38? Og det er ikke første gangen. Jeg kan nevne eksempler på rene Intelhovedkort som ikke støtter kontrollere i 16x-slottene.

 

AW

Lenke til kommentar
Tja, hva med de nevnte PCIe-problemene med x38? Og det er ikke første gangen. Jeg kan nevne eksempler på rene Intelhovedkort som ikke støtter kontrollere i 16x-slottene.

 

AW

 

 

HA HA! Fra Fudzilla ja.... Ikke for at jeg kan bekrefte eller avkrefte det, men har ikke hørt noen med det problemet i praksis - uansett tror jeg ikke mange med X38 kort har tenkt å putte inn dyre SAS kontrollere o.l - uansett - dette er ikke akkurat et problem som vil gjøre chipsettet mindre "solid" - dette er et chipset beregnet på desktopbruk - ikke til server, og hvor mange vil dette evnt berøre i praksis?

Lenke til kommentar

Bare for å teste de påståtte "feil" med pcie x16 portene på x38 så tok jeg ut det ene ATI 3870 kortet mitt og satte inn ett IBM/Broadcomm NetXtreme pcie server LAN kort - dette innlegget er postet fra X38´en med ett kontrollerkort i en pcie x16 plass, det som ikke virker altså.... merkelig..... Heia Fudzilla! En sikker nyhetskilde - alltid til å stole på.....

post-76129-1202220864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Tja, hva med de nevnte PCIe-problemene med x38? Og det er ikke første gangen. Jeg kan nevne eksempler på rene Intelhovedkort som ikke støtter kontrollere i 16x-slottene.

 

AW

 

 

HA HA! Fra Fudzilla ja.... Ikke for at jeg kan bekrefte eller avkrefte det, men har ikke hørt noen med det problemet i praksis - uansett tror jeg ikke mange med X38 kort har tenkt å putte inn dyre SAS kontrollere o.l - uansett - dette er ikke akkurat et problem som vil gjøre chipsettet mindre "solid" - dette er et chipset beregnet på desktopbruk - ikke til server, og hvor mange vil dette evnt berøre i praksis?

 

Det er ganske mange eksempler på folk som har problemer med slikt i praksis, er det virkelig for mye forlangt at PCIe som skal være en standard for alle typer kort, faktisk fungerer med alle typer kort? Det er lett å avskrive det med "dette er beregnet på desktopbruk", det kan man si om nvidiakort også. Det er ting som ikke fungerer som det burde på intelbaserte kort også, det er essensen.

 

AW

 

Bare for å teste de påståtte "feil" med pcie x16 portene på x38 så tok jeg ut det ene ATI 3870 kortet mitt og satte inn ett IBM/Broadcomm NetXtreme pcie server LAN kort

De er en kjentssak at det er x38-kort som takler slikt, og det er også en kjentsak at det er kort som ikke takler det.

 

AtW

Lenke til kommentar
De er en kjentssak at det er x38-kort som takler slikt, og det er også en kjentsak at det er kort som ikke takler det.

 

AtW

 

Var helt ukjent for meg - men merkelig nok så funket mitt kort helt fint da - det er et Gigabyte GA-X38-DQ6 - noe sier meg at dette "problemet" skyldes en bios bug i ett eller annet hovedkort, som sikkert har blitt fikset.......

 

Er det andre som har førstehånds kjennskap til dette (andre enn meg...) Går ikke helt på den "jeg har lest/hørt saken".....

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Bare for å teste de påståtte "feil" med pcie x16 portene på x38 så tok jeg ut det ene ATI 3870 kortet mitt og satte inn ett IBM/Broadcomm NetXtreme pcie server LAN kort

For det første var det X48 som hadde det nevnte problemet med PCIe, ikke X38, og for det andre beviser ditt lille eksperiment ingenting. Rapporten går ut på at enkelte x4- og x8-kort vil få problemer i en X48 PCIe x16-slot. At du har fått et tilfeldig kort til å virke (på et annet chipsett) er vel således ikke så rart.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
For det første var det X48 som hadde det nevnte problemet med PCIe, ikke X38, og for det andre beviser ditt lille eksperiment ingenting. Rapporten går ut på at enkelte x4- og x8-kort vil få problemer i en X48 PCIe x16-slot. At du har fått noe et tilfeldig kort til å virke (på et annet chipsett) er vel således ikke så rart.

 

 

Hvis du leser kilden (Fudzilla) så ser du at det gjelder både X38/X48 - uansett er dette en IKKE SAK, jeg kjenner en god del x38 eiere, og det er mange av oss her inne - tror ikke dette er et stort problem for mange av oss.

Lenke til kommentar
De er en kjentssak at det er x38-kort som takler slikt, og det er også en kjentsak at det er kort som ikke takler det.

 

AtW

 

Var helt ukjent for meg - men merkelig nok så funket mitt kort helt fint da - det er et Gigabyte GA-X38-DQ6 - noe sier meg at dette "problemet" skyldes en bios bug i ett eller annet hovedkort, som sikkert har blitt fikset.......

 

Er det andre som har førstehånds kjennskap til dette (andre enn meg...) Går ikke helt på den "jeg har lest/hørt saken".....

Se på storage-seksjonen av 2cpu, det er store tråder der om hovedkort som fungerer og ikke fungerer med konrollerkort. Og mange av kortene som er nevnt i "ikke-fungerende" er intel-baserte kort. Jeg har selv to stk intelbaserte hovedkort der det ikke fungerer. (og ett der det fungerer).

 

AtW

Lenke til kommentar
Se på storage-seksjonen av 2cpu, det er store tråder der om hovedkort som fungerer og ikke fungerer med konrollerkort. Og mange av kortene som er nevnt i "ikke-fungerende" er intel-baserte kort. Jeg har selv to stk intelbaserte hovedkort der det ikke fungerer. (og ett der det fungerer).

 

AtW

 

Hvor mange prosent av alle X38 eiere tror du noensinne kommer til å bli berørt av dette? Og sålenge det er en kjent sak som du sier, så burde det ikke være noe problem å unngå det for de som har bruk for en 4x/8x kontroller av noe slag på sin pc.

Lenke til kommentar
Se på storage-seksjonen av 2cpu, det er store tråder der om hovedkort som fungerer og ikke fungerer med konrollerkort. Og mange av kortene som er nevnt i "ikke-fungerende" er intel-baserte kort. Jeg har selv to stk intelbaserte hovedkort der det ikke fungerer. (og ett der det fungerer).

 

AtW

 

Hvor mange prosent av alle X38 eiere tror du noensinne kommer til å bli berørt av dette? Og sålenge det er en kjent sak som du sier, så burde det ikke være noe problem å unngå det for de som har bruk for en 4x/8x kontroller av noe slag på sin pc.

 

Avskriv det gjerne med prosenter om du vil, jeg spør igjen, er det for mye forlangt å forvente a PCIe-kort fungerer? Jeg skjønner det er tungt for deg å svelge, men som jeg sa, så er det mer problemer enn man skulle ønske med intelbaserte kort også. Og selvsagt er de et problem 1. Man må bruke mye tid på å se om det fungerer 2. Man får kanskje ikke kortet man vil ha 3. Man kan ha kjøpt et kort før man blir klar over problemet (feks fordi man kjøper et ekspansjonskort lenge etter man kjøper hovedkortet).

 

AtW

Lenke til kommentar
Se på storage-seksjonen av 2cpu, det er store tråder der om hovedkort som fungerer og ikke fungerer med konrollerkort. Og mange av kortene som er nevnt i "ikke-fungerende" er intel-baserte kort. Jeg har selv to stk intelbaserte hovedkort der det ikke fungerer. (og ett der det fungerer).

 

AtW

 

Hvor mange prosent av alle X38 eiere tror du noensinne kommer til å bli berørt av dette? Og sålenge det er en kjent sak som du sier, så burde det ikke være noe problem å unngå det for de som har bruk for en 4x/8x kontroller av noe slag på sin pc.

Ikke mange, men noen. Meg selv som eksempel. Har bestillt Abit iX38 QuadGT da jeg har fått peppret inn i huet at det funker med kontrollere av Nizzen. En RAID kontroller er også bestillt :D

 

Man må jo nesten forvente at det skal funke på et kort til 1600+

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Se på storage-seksjonen av 2cpu, det er store tråder der om hovedkort som fungerer og ikke fungerer med konrollerkort. Og mange av kortene som er nevnt i "ikke-fungerende" er intel-baserte kort. Jeg har selv to stk intelbaserte hovedkort der det ikke fungerer. (og ett der det fungerer).

 

AtW

 

Hvor mange prosent av alle X38 eiere tror du noensinne kommer til å bli berørt av dette? Og sålenge det er en kjent sak som du sier, så burde det ikke være noe problem å unngå det for de som har bruk for en 4x/8x kontroller av noe slag på sin pc.

Ikke mange, men noen. Meg selv som eksempel. Har bestillt Abit iX38 QuadGT da jeg har fått peppret inn i huet at det funker med kontrollere av Nizzen. En RAID kontroller er også bestillt :D

 

Man må jo nesten forvente at det skal funke på et kort til 1600+

 

Ja, noe av det mest irriterende med hovedkort er at man må sjekke hver eneste lille detalj, plutselig er det en eller annen ting som ikke fungerer selv om det ikke burde være det. Jeg vil ikke ha et hovedkort som kanskje funker bare man ikke gjør noe uvanlig. Jeg vil ha et som funker, uten at jeg må lese side opp og side ned for å undersøke alle eventualiteter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg skjønner det er tungt for deg å svelge

 

AtW

 

Nei for meg er det en filleting som blir blåst opp uten nevneverdig grunn. Kan ikke si at jeg vil sammenligne X38/X48 med Nforce uansett.... Og den dagen en chipsetprodusent lager noe som ingen vil sutre over, ja da står ikke verden til påske - er ikke lenge siden jeg hørte klaging over at Intel i5000 (s771) ikke støttet pcie X16....... Blir litt samme problemet - bare andre veien.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner det er tungt for deg å svelge

 

Nei for meg er det en filleting som blir blåst opp uten nevneverdig grunn.

Det er jo ikke en filleting for dem som blir rammet av problemet. Hvis du ikke kan se det, har du liten evne til å se ting fra to sider. Selv om ikke du personlig er/blir rammet bør du vel forstå at andre kan komme i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner det er tungt for deg å svelge

 

AtW

 

Nei for meg er det en filleting som blir blåst opp uten nevneverdig grunn. Kan ikke si at jeg vil sammenligne X38/X48 med Nforce uansett.... Og den dagen en chipsetprodusent lager noe som ingen vil sutre over, ja da står ikke verden til påske - er ikke lenge siden jeg hørte klaging over at Intel i5000 (s771) ikke støttet pcie X16....... Blir litt samme problemet - bare andre veien.

 

Det er et problem man lett kan lese utifra specs. Jeg ser ikke på det som det samme. At det stort sett er noe styr med chipsett underbygger jo min opprinnelige påstand. Uansett er som sagt hovedproblemet at man hele tiden må undersøke og planlegge, og risikerer at kortet ikke støtter framtidig bruk. Hvorfor skal man ikke kunne forvente at slike hovedkort faktisk fungerer? Istdet for å være redd for at du tilfeldigvis har et bruksområde som er så uvanlig at ting ikke fungerer skikkelig?

 

Og som proagnus sier, dete er ikke bare en filleting for de som blir rammet, jeg må kjøpe et stk nytt hovedkort pga dette problemet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det kan man si, men dessverre så er ikke intelbaserte hvedkort så solide som man skulle ønske heller :(

 

AtW

:roll:

 

 

;)

Tja, hva med de nevnte PCIe-problemene med x38? Og det er ikke første gangen. Jeg kan nevne eksempler på rene Intelhovedkort som ikke støtter kontrollere i 16x-slottene.

 

AW

 

 

HA HA! Fra Fudzilla ja.... Ikke for at jeg kan bekrefte eller avkrefte det, men har ikke hørt noen med det problemet i praksis - uansett tror jeg ikke mange med X38 kort har tenkt å putte inn dyre SAS kontrollere o.l - uansett - dette er ikke akkurat et problem som vil gjøre chipsettet mindre "solid" - dette er et chipset beregnet på desktopbruk - ikke til server, og hvor mange vil dette evnt berøre i praksis?

Lenke til kommentar
Tipper nvidia har regnet litt på dette selv,og vet hva som lønner seg og ikke :)

AMD/ATi tilbyr Crossfire på Intels chipsett og de har også egne brikkesett. Jeg tror ikke AMD vil tape på det i lengden men heller at det gir dem en alliert.

 

Det nesten komiske er at den tiden amd toppet ytelsestronen,hadde "alle" amd cpu med nforce chipset.Nvidia solgte skjermkort i hauger og lass til disse plattformene.Også sli oppsett.

 

I dag da intel topper det meste,selger ati/amd skjermkort så det skriker på intel plattformen,også med mulighet for cf.

 

Jeg har alltid sett for meg intel/nvidia som "partnere",og selvsagt det samme om amd/ati,noe som også ble en realitet.

 

Er det nvidia som er den utro cheateren her? :!:

 

Vil ikke si at AMD / ATI selger skjermkort så det skriker akkurat ;)

 

Men jeg skjønner heller ikke helt taktikken til nVidia.

Det er da skjermkort de tjener mest penger på?

Kan ikke fatte det å ikke ha SLi muligheter på de mest populære hovedkortene på markedet (P35 / X38)

skal være noen som helst fordel for nVidia? Verken nå eller på sikt..

 

nVidia har jo siden nForce4 dagene vist verden at brikkesettene deres ikke er noe å satse på.

Både nForce5 og nForce6 har jo vært en kjempe skuffelse.. nForce780i som egentlig bare er en form for nForce6 rev2 virker ikke så alt for imponerende det heller.

 

Og jeg tror ikke det å "tvinge" folk over på deres brikkesett fordi det er den eneste måten du får kjørt SLi er rette veien å gå ;)

 

Verken SLi eller Crossfire er gode nok løsninger, gir store nok fordeler har stor nok betydning i markedet at nVidia kan lykkes med noe sånt. Det er jo bare et fåtall som faktisk benytter seg av SLi, det har jo kun vært i den senere tid SLi har vært fordel aktig når det kommer til pris / ytelse med 8800GT kortene.

 

Utenom det så har SLi egentlig nesten kun vært praktisk for de som har råd til to av toppkortene for optimal ytelse, SLi har ikke vært noen spesiell økonomisk løsning før 8800GT kom.

 

Selger så det skriker var vel en smule overdrevet,men at de selger meget bra om dagen går vel ikke å stikke under en stol?Klart de har jo drahjelp av intel om dagen da.

 

Jeg hadde vel 2 stk nforce3 til 754 og 5 stk nforce4 kort til 939 plattformen.Jeg kan ikke si jeg hadde problemer med dem.Synes faktisk de var meget bra og stabile kort til mitt bruk.Hva skulle vært alternativet da?

 

CF har jeg ikke noen motforestillinger mot å bruke.Kan ikke se hva som er galt med cf på x38.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...