Gå til innhold

Skjerm over USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Båndbredden er nok heller ikke helt god nok til spill og video? Komprimert er jo en mulighet, men tror ikke det er den beste løsningen egentlig (tar mye ressurser).

 

Er nok ment for kontorbruk vil jeg tro, og sikkert noe med driveren som prøver å kun sende over endringer i bildet e.l. Det fungerer jo å sende skjermbilde over nettverk (Remote Desktop), men det finnes jo begresninger..

Lenke til kommentar

X-bit labs testet en Samsung med bilde over usb her:

http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...ux_5.html#sect0

 

Nothing changed when we displayed the Windows Task Manager screen with the CPU load graph. The data stream proved to be not intensive enough to load the CPU well. It’s only when we opened up a web-browser on one UbiSync and were scrolling a web-page with text and pictures in it that we managed to get an additional (i.e. additional relative to the same activities as performed on an ordinary, hardware graphics card) CPU load of 30%. A quick scrolling of a web-page is not a very frequent task while the 3000+ CPU is a low-end solution today – so this is quite a good result, we guess.

 

We also tried to play a movie in a full-screen view. It was not a problem except for additional load on the CPU – it increased to 50% almost. The second monitor, connected to the first monitor’s USB hub, was feeling all right, still displaying a Windows Desktop in its native resolution of 1280x1024, but we didn’t try to launch a second movie on it…

Lenke til kommentar
Hvordan ordner de det med bånbredden? Et vanlig skjermsignal av den oppløsningen krever jo i utgangspunktet mer enn denne skjermen kan gi?

 

AtW

Det er ikke videosignalet som sendes over USB.

Prinsippet blir at skjermkortet sitter i skjermen. USB tilkoblingen tilsvarer da PCI tilkobling.

Lenke til kommentar

Vel, ett eller annet triks gjør de, om de skal sende 50 Hz 1680 x 1050 i 24 bpp fra PCen over USB vil det kreve en datastrøm på 2.12 Gbps (USB 2.0 har teoretisk maks på 480 Mbps, og av den klarer man vel maks å legge seg opp til 60%).

 

Jeg tipper de kun oppdaterer det som har endret seg i bildet og sender denne dataen over USBen. Inni skjermen sitter det en lite snerten sak som har framebuffer og holder skjermoppdateringen ved like. Krever litt av driveren til skjermen, men ikke noe uoverkommelig.

Lenke til kommentar

Spennende, nå er det plutselig grensene for hvor mange skjermer man kan ha koblet på én PC flyttet seg langt oppover.

 

Man kan f.eks koble til 2 eller flere eksterne skjermer på en bærbar PC uten å måtte benytte sære Matrox-løsninger med mange begrensninger.

 

Båndbredden er for meg et mysterium, men jeg regner med det er visse situasjoner den gir tregere oppdatering av bildet enn andre skjermer. USB 3.0 (4,8 Gbit/s) er under utvikling og kan sikkert fjerne de siste tegnene til ytelseproblemer.

 

Prisen var jo også fullstendig overkommelig.

Lenke til kommentar
Spennende, nå er det plutselig grensene for hvor mange skjermer man kan ha koblet på én PC flyttet seg langt oppover.

 

Man kan f.eks koble til 2 eller flere eksterne skjermer på en bærbar PC uten å måtte benytte sære Matrox-løsninger med mange begrensninger.

 

Båndbredden er for meg et mysterium, men jeg regner med det er visse situasjoner den gir tregere oppdatering av bildet enn andre skjermer. USB 3.0 (4,8 Gbit/s) er under utvikling og kan sikkert fjerne de siste tegnene til ytelseproblemer.

 

Prisen var jo også fullstendig overkommelig.

Det er vel samme teknologien som brukes i Samsung skjermen som Ole-P viser til test av. Kan vel på en måte si at skjermkortet ligger i skjermen og at det derfor ikke er så mye ukomprimert data som behøver å sendes.

 

Anbefaler å lese testen til X-bit labs om noen vil vite mere...

Lenke til kommentar

Hvordan funker dette i praksis? Vil denne være en klon av default skjermen?

 

Jeg vil ha 3 skjermer koblet til PC-en. 22" spillskjermen + en utvidet skrivebordskjerm ved siden av, med andre chatte greier. I tillegg en 32" lcd-tv som også bør være utvidet skrivebord pga oppløsningen. Og bruker jo da begge DVI utgangene på 22" og 32". Vil en slik USB skjerm funke som en utvidet skrivebord nr2? Blir jo fort 3 skjermer med 3 forskjellig oppløsning. Takler Vista dette? (har Vista 64 og hd3870 med dvi->hdmi til tv'en).

Endret av Uthur
Lenke til kommentar
Hvordan funker dette i praksis? Vil denne være en klon av default skjermen?

Det kan du selvsagt velge helt selv, enten klon eller dobbelt antall piksler i bredde. Jeg kjører selv dual-screen med to 21" LCD, typisk med IM-klienter, e-post og liknende på venstre skjerm og nettleser, spill og andre programmer på høyre skjerm. Jeg bruker riktignok ikke en USB-skjerm, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar

Dette kan jo være et genialt konsept da. Hvis de integrerer skjermkortet i skjermen, kan man f.eks kjøpe en skjerm med bra skjermkort og koble den til en laptop med onboardgrafikk og vips kan man spille Crysis :) (Med forbehold om at CPU'en ikke er celeron eller sempron da.. :p)

 

Enkel oppgradering for folk uten pcbygger-skills!

 

Hadde vært digg med en skjerm som fikk strøm fra USB også da :) Nesten som Apple's Cinema Displays var før..

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Dette kan jo være et genialt konsept da. Hvis de integrerer skjermkortet i skjermen, kan man f.eks kjøpe en skjerm med bra skjermkort og koble den til en laptop med onboardgrafikk og vips kan man spille Crysis :) (Med forbehold om at CPU'en ikke er celeron eller sempron da.. :p)

 

Enkel oppgradering for folk uten pcbygger-skills!

 

Heh, tipper det funker bra med en båndbredde som tilsvarer omtrent PCIe0.5x.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan ordner de det med bånbredden? Et vanlig skjermsignal av den oppløsningen krever jo i utgangspunktet mer enn denne skjermen kan gi?

 

AtW

Er snakk om komprimering.

Har samsung sin 19" med usb-tilkobling (Samsung SyncMaster 940UX) på jobb. (I tillegg til ein 20" som er kobla til skjermutgangen på dockingen.) Samsungen fungere bra til desktopbruk, men film og spel får den problem med. Den heng godt nok med til å sjå youtube o.l. men ville aldri sett ein film på den.

Innstallering på XP går av seg sjøl, mens i Vista er det ein god del arbeid, inkl. fleire reboot.

 

Artig at det kjem fleire skjermar på usb. Om det berre kjem ein skikkelig 20"... (1600x1200)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...