Gå til innhold

EA's Q3 Resultater: X360: $218M, Wii: $59M, PS3 $17M


thomassit0

Anbefalte innlegg

http://www.joystiq.com/2007/11/08/eas-q3-r...ed-by-xbox-360/

 

 

Stemming from a recent SEC filing and financial report, EA's third quarter software revenues -- broken down by platform -- reveal that the Xbox 360 proved to be the most rewarding during the three months ending September 30th. A Gamasutra report ranks the revenue for the period, which saw the releases of Boogie, Madden '08 and Skate, as following:

 

* Xbox 360: $218 million (an increase of $52 million over the same period last year)

* PlayStation 2: $73 million (a drop of $196 million compared to the previous year)

* Wii: $59 million

* DS: $47 million (up by $33 million)

* PSP: $21 million (down by $43 million)

* PlayStation 3: $17 million

 

Does CEO John Riccitiello still think the publisher backed the "wrong horse" by initially focusing on the PS3 and Xbox 360? Judging by third quarter revenues, it seems said horse was actually two buffoons in a poorly constructed costume -- except the one controlling the front two legs could actually make out where he was going. Driven by superb Madden '08 sales in October, the Xbox 360 yielded roughly the same amount as every other platform combined. Wii software revenue shows promise for the system's third-party developers, quite unlike the PlayStation 3's $17 million. With lackluster hardware sales and unimpressive software revenues from one of the world's largest publishers laying quite the rocky road, it's no wonder Sony has to talk supporters out of jumping ship.

 

 

 

Wow, trodde ikke det var så stor forskjell mellom solgte spill 360 vs ps3.. Trodde det kanskje ville være halvparten ca til ps3 av det 360 solgte, ikke over ti ganger så mye. De tror Madden er mye av grunnen på joystiq.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dette bli en trend blant andre utviklere og, av de store da tenker jeg, at de skyver mer resurser over til utvikling til X360 og Wii og legger av en mindre sum som for det meste blir brukt til porting av X360 spill over til PS3?

 

Om dette dog skal bli trenden for alle store utviklere har Sony et problem når det kommer til 3dje parts støtten.

Lenke til kommentar

Tror det kommer av mange ulike forklaringer og den ene og kanskje mest intressanne er att personer som har både 360 og PS3 har sålangt valgt 360 versjonen av spilla. Dette vill nok jevne seg ut over tid. Ett annet poeng er att det er flere solgte 360 ute enn PS3, ja jeg vet att PS3 har vært ute kortere men er ikke noe poeng her.

 

Sitter med begge maskinene selv og så langt har jeg valgt å kjøpe EA spill til 360 mye pga att personlig smaksak att kontrollen sitter bedre i mine hender en PS kontrollen.

Lenke til kommentar
Hvis de tallene stemmer så kan det kanskje forklare litt hvorfor også andre utviklere ser ut til å ha lagt mest flid i 360 versjonene av multiplattformspillene sine. (Men - CoD 4 har vel vist at det er mulig på PS3 også, forutsatt fult fokus på plattformen. )

 

Men det kan jo også være grunnen til at tallene er så lave. Folk gidder ikke kjøpe dårlige produkter.

Lenke til kommentar
Hvis de tallene stemmer så kan det kanskje forklare litt hvorfor også andre utviklere ser ut til å ha lagt mest flid i 360 versjonene av multiplattformspillene sine. (Men - CoD 4 har vel vist at det er mulig på PS3 også, forutsatt fult fokus på plattformen. )

 

Men det kan jo også være grunnen til at tallene er så lave. Folk gidder ikke kjøpe dårlige produkter.

 

Kan jo godt være det. Høna eller egget... :)

Lenke til kommentar

Sjokk-bombe fra Joystiq.

En god del av dette har vell med å gjøre at Fifa '07, Maddan '07 og slikt ikke var tilgjengelig på PS3 og Wii, og altså EA sitt Q3 resultatet.

Wii og PS3-eiere vil vell ikke betale penger til EA når de ikke har spillene på plattformen.

Vi får håpe de andre next-gen eierene kjøper Fifa og Madden i Q4, nå når de også kan kjøpe spillene i butikken. :)

Men det er bra at EA tjener penger, selv om Joystiq bare forteller halve historien.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Sjokk-bombe fra Joystiq.

En god del av dette har vell med å gjøre at Fifa '07, Maddan '07 og slikt ikke var tilgjengelig på PS3 og Wii, og altså EA sitt Q3 resultatet.

Wii og PS3-eiere vil vell ikke betale penger til EA når de ikke har spillene på plattformen.

Vi får håpe de andre next-gen eierene kjøper Fifa og Madden i Q4, nå når de også kan kjøpe spillene i butikken. :)

Men det er bra at EA tjener penger, selv om Joystiq bare forteller halve historien.

 

Halve historien? Nå roter du fælt. FIFA '07 og Madden '07 var 2006-titler. Denne kvartalsrapporten fra EA er for Q3 2007, altså fra 30 Juli frem til 30 September i år. I denne perioden slapp EA bl.a. NHL 08, Tiger Woods PGA Tour 08 , SKATE, Madden NFL 08 og FIFA 08. Disse titlene ble sluppet samtidig på alle plattformer, inkludert PS3. Spillene solgte for 218 millioner dollar på Xbox 360, mens på PS3 solgte de under en tiendel av dette ($17 mill.). Ekstremt dårlige tall uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Forøvrig er baserer disse tallene seg på en artikkel som opprinnelig stammer fra Gamasutra, som detaljerer kvartalsrapporten til EA. Dette er ikke noe Joystiq kommet frem til selv.

Lenke til kommentar

Vell, mitt PS3-Fifa 2008 kom uansett ikke i posten før i starten på oktober, men husker ikke om jeg bestilte fra Europa eller canada. :)

Før det var det ikke fotballspill på platformen. Så tviler på at de pengene er budsjettert, til sammenligning så hadde XBox-versjonen av '07 gått på billigsalg.

Skate kom også ut i oktober, kanskje ett par dager tidligere i USA.

Men gidder ikke krangle på dette, det er bra at 360 kundemassen er fornøyd med EA, men synes det blir feil å krisemaksimere slik som det ble gjort inntrykk av på Joystiq, (har ikke lest Gamasutra)..

På beyond3d ligger forøvrig de andre tallene også, PC, DS osv.. også Activision-tallene så jeg i tråden der, der lå PS2 bra ann. :)

Lenke til kommentar

Grunnen til dette er vel at det kun er porting av 360-versjonen over til PS3 og derfor går utviklingskostnadene under 360-posten. Men det er allikevel skremmende stor forskjell. Jeg har lite til overs for de typiske EA-spillene uansett da, så personlig bryr jeg meg bak så lenge det bare er snakk om EA.

Lenke til kommentar

Dette er en vond spiral for Sony...

 

Sett deg i utviklernes sko en liten stund. Du har rett og slett ikke råd til å sette penger på den gale hesten, et spill som flopper kan være nok til at du går konk. Du må derfor satse pengene på den konsollen som leverer best i skrivende stund, ikke den konsollen som KANSKJE har blitt bedre når spillet ditt kommer ut. Jeg tror nok at vi etterhvert vil se fler og fler utsettelser på PS3 spill og at flere og flere utviklere flagger over til 360. Dette gjelder dog kun i Europa og USA, da asiatene er svorne Sony tilhengere.

Lenke til kommentar

japan = nintendo område..

 

jeg vil si at europa er playstation sonen og vil alltid være det, merker at salgene her er allerede nesten like bra som nord amerika og vi har hatt konsollen 5 måneder mindre.. =) så føler egentlig at hver next gen konsoll har sitt eget område=)

 

men ja fortsetter det dårlige salg til ps3 vil utviklere miste interessen og de vil miste flere exclusives som gta 4 og dmc 4.. men julesalget vil avgjøre hvor mye oppmerksomhet ps3 får neste år:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...