Gå til innhold

Kampanje mot OOXML


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, skjønner ikke hva vi skal med MS "åpen" standard. Det må da være 100 ganger bedre at standarden er åpen, så kan man heller konkurere om hvem som kan lage det beste programmet for tekstformatering (menmen, dette vil jo være mot MS sin monopolistiske tankegang, så jeg skjønnergodt at de ikke ønsker dette)

Lenke til kommentar
Signert :thumbup:

 

Hvorfor ødelegge en eksisterende og god standard? :dontgetit:

 

Ingenting som blir ødelagt. Alt styret rundt ODF og OOXML har gjort at vi har fått en del haug av mennesker som plutselig bryr seg om hvilket format man lagrer dokumentet sitt i. Jeg synes det er altfor mye bråk rundt det, men slik er det alltid når MS er innblandet.

 

Når OOXML blir en standard, kommer selvsagt dette formatet til og bli mest utbredt, da MS Office er mest utbredt.

 

Hvilket format som er best gidder jeg ikke og gå inn på. OOXML vil støtte alle funksjoner som Word har, og vil derfor uansett ikke være mindre funksjonsrikt enn ODF. Derfor ser jeg heller ikke problemet. Folk burde da støtte av MS tar jobben for og få standardisert formatet, slik at OpenOffice og andre kan implementere formatet 100% ?? :hmm:

Lenke til kommentar
Hva er MS's argumenter mot ODF?

Hvorfor skal alle benytte sitt eget?

 

Tja, med ODF får de ikke tvunget alle over på MS Office? ODF truer jo en nærmest monopol situasjon til MS Office.

 

Hvilket format som er best gidder jeg ikke og gå inn på. OOXML vil støtte alle funksjoner som Word har, og vil derfor uansett ikke være mindre funksjonsrikt enn ODF. Derfor ser jeg heller ikke problemet. Folk burde da støtte av MS tar jobben for og få standardisert formatet, slik at OpenOffice og andre kan implementere formatet 100% ?? :hmm:

 

Nå har jeg ikke studert formatene, men hva kan OOXML gjøre som ikke ODF kan? Hvorfor skal OOXML være en standard da vi allerede har en standard som til og med er åpen?

Lenke til kommentar

Fordi ODF-formatet ikke dekker alle muligheter som er i OOXML og heller ikke alle funksjoner i DOC-formatet til tidligere Word-versjoner. ODF-formatet har betydelige begrensninger og det er foreslått tillegg som går ut over de spesifikasjonene som er godkjent av ISO. Det betyr at nye versjoner av ODF må godkjennes av ISO på nytt.

Lenke til kommentar
Fordi ODF-formatet ikke dekker alle muligheter som er i OOXML og heller ikke alle funksjoner i DOC-formatet til tidligere Word-versjoner. ODF-formatet har betydelige begrensninger og det er foreslått tillegg som går ut over de spesifikasjonene som er godkjent av ISO. Det betyr at nye versjoner av ODF må godkjennes av ISO på nytt.

Nå kjenner ikke jeg til detaljene i ODF, men det er utvidbart gjennom bruk av applikasjonsspesifike namespaces, så MS kan i utgangspunktet bruke denne muligheten til å få inn endel Word-spesifikt.

Lenke til kommentar
Hvilket format som er best gidder jeg ikke og gå inn på. OOXML vil støtte alle funksjoner som Word har, og vil derfor uansett ikke være mindre funksjonsrikt enn ODF. Derfor ser jeg heller ikke problemet. Folk burde da støtte av MS tar jobben for og få standardisert formatet, slik at OpenOffice og andre kan implementere formatet 100% ?? :hmm:

 

For å sitere noen av de viktigste poengene fra kampanjen:

- There is no provable implementation of the OOXML specification: Microsoft Office 2007 produces a special version of OOXML, not a file format which complies with the OOXML specification;

 

- There is information missing from the specification document, for example how to do a autoSpaceLikeWord95 or useWord97LineBreakRules;

 

- More than 10% of the examples mentioned in the proposed standard do not validate as XML;

 

- There is no guarantee that anybody can write software that fully or partially implements the OOXML specification without being liable to patent lawsuits or patent license fees by Microsoft;

 

- This format conflicts with existing ISO standards, such as ISO 8601 (Representation of dates and times), ISO 639 (Codes for the Representation of Names and Languages) or ISO/IEC 10118-3 (cryptographic hash);

Lenke til kommentar
Det kan godt hende men det er vel ingen av oss her som kjenner de tekniske spesifikasjonene godt nok til at vi kan avgjøre om det er fordi MS ikke vil eller om det er fordi det ikke er mulig, det blir bare spekulasjoner.

Naturligvis.

Microsoft's Brian Jones has claimed that OpenDocument's method of handling application specific namespace extensions is excessively complex compared to the Office Open XML specification
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument
Lenke til kommentar
Det kan godt hende men det er vel ingen av oss her som kjenner de tekniske spesifikasjonene godt nok til at vi kan avgjøre om det er fordi MS ikke vil eller om det er fordi det ikke er mulig, det blir bare spekulasjoner.

 

 

Er det ikke mulig. så er poenget med OOXML borte, da kan ikke Microsoft lage et format som er bakoverkompatibelt.

 

Er det mulig er også OOXML poengløst, da er det bare for Microsoft å frigjøre de spesifikasjonen så ODF kan konvertere gamle .doc filer bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...