Gå til innhold

Vi Bør Velge Jas Gripen jagerfly


Hvilket fly bør vi velge?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilket fly bør vi velge?

    • JFS F35-A
      443
    • JAS Gripen
      300
    • Eurofighter
      149


Anbefalte innlegg

Norge og Danmark bør satse på Det Svenske Jas Gripen. Før den Amerikanske F-35 Eller Eu.

 

JAS Gri­pen er et solid multirollefly til en fornuftig pris som har de egenskapene som trengs. Så hvorfor bruker milliarder av kroner på flyenes Rolls-Royce hvis man får gjort jobben med en traust Saab?

 

Gripen har mer enn 70.000 flytimer bak seg og har vist seg som en lettfløyet og pålitelig maskin. Den er også enkel og rimelig å vedlikeholde. Kostnaden er beregnet til 60 prosent av hva det koster å holde dagens F-16 på vingene.

 

Jas 39 Gripen koster NOK 27.000,- i timen å fly mens Eurofighter Tyfoon koster 65000 kr i timen i luften.Lockheed Martin, produsenten av JSF, vet ikke hva timekostnaden er dette og flere andre spørsmål står fremdeles ubesvarte fra Lockheed Martin.

 

Jeg vil nevne at vekten på JSF er 13,1 tonn uten last, 30,4 med last mens

Gripen veies inn på 16 tonn fullt lastet. JSF burde med andre ord bruke

mer drivstoff pr time.

 

Kjøp av 48 svenske jagerfly vil koste om lag halvparten av prisen på amerikanske jagerfly,

Endret av Plosj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er da landets sikkerhet det viktigste, og oljen vår skal nok klare å betale de ekstra utgiftene i bensin. Som å si til de amerikanske soldatene at de ikke får humve fordi at vanlige upansrete Nissan Micraer er billigere. Merkelig argument.

 

JSF er det beste flyet, det har stealth og best teknologi. Eurofighter kan kanskje være litt bedre i dogfight, men det er tvilsomt ettersom at JSF har stealth og kan derfor skyte ned Eurofighter før EF har sett JSF'en i teorien. Velger vi noe annet enn JSF er det ren skandale.

Lenke til kommentar
Nå er da landets sikkerhet det viktigste, og oljen vår skal nok klare å betale de ekstra utgiftene i bensin. Som å si til de amerikanske soldatene at de ikke får humve fordi at vanlige upansrete Nissan Micraer er billigere. Merkelig argument.

 

JSF er det beste flyet, det har stealth og best teknologi. Eurofighter kan kanskje være litt bedre i dogfight, men det er tvilsomt ettersom at JSF har stealth og kan derfor skyte ned Eurofighter før EF har sett JSF'en i teorien. Velger vi noe annet enn JSF er det ren skandale.

9453692[/snapback]

 

 

+1

 

Når det gjelder hvilket av flyene som er overlegent teknisk sett, så scorer F-35 langt over de ande konkurentene, og man vet rett og slett ikke hvilke trussler Norge kommer til å stå ovenfor 20-30 år frem i tid. Spesielt nå som Russland og Putin begynner å vise muskler igjen.

 

Jeg lurer mer og mer på hvor "aldri mer 9. april" ble av i det norske folk.

Er vi virkelig sikre på at freden kommer til å vare for altid? NEI!

Jeg ser likhetstrekk mellom nedbyggingen av forsvaret idag og nebyggingen i mellomkrigstiden, og det skremmer meg at folk kan være så naive at de tror at ingen har lyst til å gjøre oss vondt.

 

For å få et sterkt forsvar, som kan få en motstander til å tenke seg om to ganger før en eventuel invasjon, må man ha det beste utstyret som fins.

Det beste utstyret i dette tilfellet er helt klart F-35. Flere piloter innad i forsvaret jeg personlig har snakket med synes Norge burde gå for F-35, nå får vi se hva politikerene velger når de får svar fra forsvaret om hvilket fly som egner seg best. Jeg er ikke i tvil om at forsvaret velger F-35, hva politikerene er villige til å gjøre er derimot mer usikkert.

 

Sikkerhet skal ikke gå på bekostning av pris.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
Dessuten sto JSF stille i lufta i Die Hard 4. Faen så tøft.

9453700[/snapback]

 

 

Den versjonen som Norge eventuelt skal kjøpe har ikke denne egenskapen, den er reservert til US-marines og britene for bruk på hangarskip. Vi har ikke behov for STOVL/VTOL og vil defor kjøpe fly som tar av og lander på den tradisjonelle måten. Våre fly blir derfor lettere og mer manøvrerbare på grunn av at disse delene tas ut.

 

En helt klar fordel.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Norge og Danmark bør satse på Det Svenske Jas Gripen. Før den Amerikanske F-35 Eller Eu.

 

JAS Gri­pen er et solid multirollefly til en fornuftig pris som har de egenskapene som trengs. Så hvorfor bruker milliarder av kroner på flyenes Rolls-Royce hvis man får gjort jobben med en traust Saab?

 

Gripen har mer enn 70.000 flytimer bak seg og har vist seg som en lettfløyet og pålitelig maskin. Den er også enkel og rimelig å vedlikeholde. Kostnaden er beregnet til 60 prosent av hva det koster å holde dagens F-16 på vingene.

 

Jas 39 Gripen koster NOK 27.000,- i timen å fly mens Eurofighter Tyfoon koster 65000 kr i timen i luften.Lockheed Martin, produsenten av JSF, vet ikke hva timekostnaden er dette og flere andre spørsmål står fremdeles ubesvarte fra Lockheed Martin.

 

Jeg vil nevne at vekten på JSF er 13,1 tonn uten last, 30,4 med last mens

Gripen veies inn på 16 tonn fullt lastet. JSF burde med andre ord bruke

mer drivstoff pr time.

 

Kjøp av 48 svenske jagerfly vil koste om lag halvparten av prisen på amerikanske jagerfly,

9453255[/snapback]

 

Signaturen sier vel det meste om hvorfor du vil at Norge skal kjøpe JAS Gripen. Så spar meg for å si at det er på grunn av drivstofforbuk og at det er "bra nok".

Dessuten vil dette kansje være de siste bemannede jagerflyene slik vi kjenner det i dag, da er det veldig dumt å anskaffe seg det som er nest-best.

Lenke til kommentar

F35 er også et dyrt valg...

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1514673.ece

 

 

jeg klipper inn fra linken under

 

Oberst Richard Harris er ansatt ved den amerikanske ambassaden blant annet for å sørge for at Lockheed Martin gir norske myndigheter korrekte opplysninger i forbindelse med flykjøpet. Han er ikke noe mindre arrogant enn Burbage i sin bildebruk.

- Det er som med en Ipod. Så lenge den kan brukes er du fornøyd. Du trenger ikke å vite hva som gjør at den virker, sier han til DN.

 

 

http://www.nito.no/Aktuelt/Nyheter/Nyhetsa...e-amerikanere-/

Lenke til kommentar

JSF er overleget det beste flyet på markedet!

 

JSF regnes som en 5. generasjons jagerfly. Eurofighter og Gripen er i bestefall begge 4. generasjons fly.

 

Kongsberg har allerede fått en kontrakt hvis Norge velger JSF, Og det er også flere norske bedrifter det forhandles med...

Norske Kongsberg Defence & Aerospace får produsere komposittprodukter til det nye Joint Strike Fighter kampflyet - hvis Forsvaret velger JSF

Rammeavtalene med de amerikanske selskapene Lockheed Martin og Northrop Grumman har i første omgang et omfang på henholdsvis 1,3 milliarder og 650 millioner kroner.

 

Avtalene strekker seg over åtte år og omfatter bygging av en ny komposittfabrikk. Produksjon i full skala vil gjøre at omfanget kan bli utvidet til 6-8 milliarder kroner totalt.

http://www.tu.no/industri/article68081.ece

 

Gripen kan ikke gjøre noe F-16 flyene vi har idag (med oppgraderingen de har nå) kan gjøre.

 

Dessuten kan det jo også nevnes at den versjonen Gripen finnes i idag ikke støtter NATO sitt nettbaserte forsvar, de må eventuelt lage en egen og ny versjon med støtte for dette.

 

Vi bør ikke kjøpe etter hva som er "best" politisk, vi bør kjøpe etter hva som er best teknisk, samt hva forsvaret ønsker. Det er tros alt de som skal bruke de nye maskinene.

 

 

Edit:

Plosj: De linkene dine er utdaterte. Mye har skjedd siden høsten 2006, blandt annet den avtalen med Kongsberg jeg linker til....

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
For å få et sterkt forsvar, som kan få en  motstander til å tenke seg om to ganger før en eventuel invasjon, må man ha det beste utstyret som fins.

 

9453778[/snapback]

 

Ok, du virker en smule paranoid men la oss ikke gå nærmere inn på det. HVIS russerne har planer om å invadere Norge, vil ikke noe F-35 gjøre noe som helst utslag. Hverken muskelmessig eller på psykologisk arena. Mig-29 og Su-27 fly vil sværme inn over norge i hopetall og knuse alt av forsvar.

Lenke til kommentar

komposittfabrikk....de er jo vel og bra (Takk for linken)men stadig vekk er det noe som finnes i USA også. De er jo ikke kjent for å være spesielt protesjonistisk for sin egen industri heller...

 

Vi heller ikke få tilgang til teknologien de har dyttet inn i

flyet. Det er fullt opp med «svarte bokser», som kun kan repareres og

vedlikeholdes av amerikansk personell.

 

Det er faktisk også ganske stor risiko at vi kan få konflikter med Nato partnere i Norsk økonomisk sone i Fremtida .

 

Et Forsvar koster mye penger å ha samarbeid med Svensken trenger ikke å være dumt. Det er ikke de samme som et Nei til Usa vi vil fremdeles være allierte.

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1311258.ece

 

en link til deg dicktator...

Lenke til kommentar
Vel, no veit ikkje eg kor mange fly vi har tenkt å kjøpe da, men la oss sei at det er 50. 50 JSF vil jo koste det samme som 100 Gripen-fly, så, er det da ikkje betre med dobbelt så mange fly ?

9455335[/snapback]

 

 

 

Regjeringen vil kjøpe like mange fly uansett hvem som blir valgt. Tror det var 48 fly som skulle kjøpes.

Lenke til kommentar

Det er mange kjekke ting som kommer i JSF for Norge.

 

Blant annet de mest moderne radar og sensor-systemer som finnes. JSF skal bruke en oppdatert utgave av det som sitter i F-22 Raptor. De ligger allerede langt foran det Europa/Sverige har tilgang til.

 

JSF er fremdeles også under utvikling. endelig pris er ikke fastsatt, så det blir for dumt å bruke Norsk presse sine spekulasjoner som grunnlag. Som en fast leser av "Aviation Week & Space Technology" får jeg ukentlige oppdateringer på JSF-programmet.

Lenke til kommentar
Vi heller ikke få tilgang til teknologien de har dyttet inn i

flyet. Det er fullt opp med «svarte bokser», som kun kan repareres og

vedlikeholdes av amerikansk personell.

9455200[/snapback]

Ikke sant.

Jeg lurer da på, om Norge nå skulle "krangle" litt med USA, kan jo de bare trykke på en knapp, og alle de 48 nye flyene vil stå i hangarer som pynt.

Vil Norge kjøpe ting de ikke vet hva er? Hva om det er spionasje for USA sin del?

Nei, det der synes jeg er litt skummelt.

 

Og om det stemmer at JSF er et 5. generasjons jagerfly, hvorfor velge noe gammelt og utdatert?

Lenke til kommentar

Tjekia og Ungarn Har kjøpt Jas Gripen . Jeg tror ikke de har kjøpt Gripen fordi det er dårlig.

 

klipper ut litt her fra

 

http://www.tu.no/industri/article97113.ece

 

Forsvarsminister Mikael Odenberg har sagt at Gripen skal tilfredsstille det svenske forsvarets operative behov frem til 2040.

 

Det holder lenge. IKke minst må også se på hva som gir mest slagkraft for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...