Gå til innhold

2. generasjon Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der fant jeg platepriser for Blu-ray og HD-DVD også..

Blue-ray single layer recordable (25 Gigabyte) kr 139,80 per plate

 

HD-DVD double layer recordable (30 Gigabyte)

kr 159,80 per plate

 

Blue-ray hos Komplett.no kr 5,59 per Gigabyte

HD-DVD hos Komplett.no kr 5,33 per Gigabyte

 

Noen alternativer:

 

Ekstern 500 Gigabyte harddisk fra Komplett.no kr 2,25 per Gigabyte

Intern 500 Gigabyte harddisk fra Komplett.no kr 1,90 per Gigabyte

 

En ekstra liten ekstern harddisk på 160 Gigabyte (2,5" ekstern) kr 5,59 per Gigabyte

Interessant å se at kostnaden per Gigabyte er lik som hos Blue-ray alternativet for denne praktiske harddiskvarianten.

 

Double Layer DVD plater i +R format koster kr 23,80 per plate, hos Komplett.no. Altså kr 2,80 per Gigabyte

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg husker når DVD-brennere kom i sin 2. generasjon. Da kunne de brenne enkeltlagsplater med inntil 2x eller 4x hastighet og noen hadde støtte for DVD-RW. Av støtte for plater var de enten DVD-R eller RVD+R, ikke begge deler i samme brenner og kunne heller ikke brenne dobbeltlagsplater (8,5GB) og hadde ikke Lightscribe eller tilsvarende.

 

Jeg regner med det må ennå noen generasjoner (= et par år) med brennere før de støtter både både blu-ray, HD-DVD og brenner flerlagsplater med god kapasitet på under 10 minutter og overskrivbare plater i 4x eller bedre.

Lenke til kommentar
Einig.. Man må ha veldig behov for heimelaga BDplater om man kjøper ein slik brennar no. Når du sikkert får ein mykje betre brennar om eit par år, til under halve prisen.

9430655[/snapback]

Jeg tipper under en femtedel av dagens pris. Akkurat som DVD-brennere kostet fra ca 2500 kr og oppover i sin 2. generasjon og kostet fra ca 500kr et par år senere så tipper jeg BD/HD-DVD-brennere kommer til å koste fra ca 500 kr om et par år. Det er ingen merkbart teknisk dyrere komponenter. Man trenger bare å vente på at masseproduksjonen kommer skikkelig i gang slik at utviklingskostnader og utstyrsinvesteringer blir en langt mindre del av totalprisen enn i dag. Jo flere enheter å dele investeringskostnader og utviklingskostnader på jo billigere blir hver enhet å produsere. Om 2 år tipper jeg altså at de kommer til å være både vesentlig bedre og koste fra ca 500 kr. Ennå senere kommer de nok til å falle ned til 300 kr eller noe sånt, akkurat som dages DVD-brennere.

 

Kanskje litt off topic, men er det mange her som faktisk eier en BR eller HD brenner? Bare lurer på om folk har begynt å kjøpe dem enda...

9430714[/snapback]

Jeg har ikke og har ikke planer om å kjøpe noen før om tidligst et par år. Dvs. når de koster nesten det samme som DVD-brennere og jeg trenger ny brenner fordi den gamle er ødelagt og reklamasjonen er utgått.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off topic, men er det mange her som faktisk eier en BR

eller HD brenner?

Bare lurer på om folk har begynt å kjøpe dem enda...

9430714[/snapback]

 

 

Folk kjøper de garantert. Men det er nok ikke for brenne funksjonen.

 

Folk kjøper nok disse for å lage HTPC med HD DVD og BD avspilling.

 

Det kan jo være ett greit alternativ hvis man har en HTPC fra før. Blir billigere enn en ny standard spiller (uten om Toshiba HD-E1, som koster 2800,- inkludert 5 filmer om dagen)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Kanskje litt off topic, men er det mange her som faktisk eier en BR

eller HD brenner?

Bare lurer på om folk har begynt å kjøpe dem enda...

9430714[/snapback]

 

 

Folk kjøper de garantert. Men det er nok ikke for brenne funksjonen.

 

Folk kjøper nok disse for å lage HTPC med HD DVD og BD avspilling.

 

Det kan jo være ett greit alternativ hvis man har en HTPC fra før. Blir billigere enn en ny standard spiller (uten om Toshiba HD-E1, som koster 2800,- inkludert 5 filmer om dagen)

9430851[/snapback]

 

Ja, når jeg eventuelt kjøper en brenner, så er det pga lesefunksjonen, jeg har så og si sluttet helt med å bruke plater til datalagring. Men da må prisene ned, og bedre rippe-tools må på banen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg regner med det må ennå noen generasjoner (= et par år) med brennere før de støtter både både blu-ray, HD-DVD og brenner flerlagsplater med god kapasitet på under 10 minutter og overskrivbare plater i 4x eller bedre.

9430446[/snapback]

30GB på 10 min ~ 43MiB/s. Det skal ikke så mye til før en harddisk ikke klarer å levere det (fragmentering etc.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...