Gå til innhold

Dassvåt mobil - slik redder du den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen kommentarer til artikkelen:

 

2. Åpne mobilen

 

Nå må du ta et veivalg: Om du ønsker å skru telefonen opp eller ikke. Skrur du telefonen opp vil den tørke raskere, og det øker sannsynligheten for at den overlever. Men har du skrudd opp telefonen mister du også garantien din. Denne dekker alle feil som ikke er direkte forårsaket av fuktskaden.

Skaden som er beskrevet her kalles vannskade og ikke fuktskade. Fuktskade er når mobilen har fått kondens inni seg, f.eks som følge av at man tar med seg en mobil som har ligget i ytterlomma i en jakke i mange minusgrader inn i et varmt hus med normal luftfuktighet og dermed får kondens på og inni mobilen. Mobilbransjen mener dette er i en gråsone til normalt bruk. Forbrukerrådet mener det er helt normal bruk og dermed helt klart skal dekkes av reklamasjonen om det skulle komme skade på grunn av fukt. Vannskade er derimot noe annet. Det får mobilbransjen til å se rødt og avvise en hver reklamasjon. Det betyr at man har fått rennende vann/væske inn i telefonen, noe som tyder sterkt på unormal bruk og en selvforskyldt skade. Forbrukerrådet mener at en vannskade er i en uavklart gråsone fordi de mener det er normal bruk å få en regndråpe eller to på den med jevne mellomrom. Med tanke på regnværet på østlandet for tida (og i Bergensområdet hele året) så er det vel mange som har fått minst en regndråpe på telefonene sine de siste månedene. Noen få av de som har fått det har vært ekstra uheldig og fått skader på telefonen eller i det minste merker etter dråper som har tørket inni telefonen (selv om det ikke har gitt noen umiddelbar skade) som gjør at man for all fremtid aldri vil få reklamert på telefonen. Kriteriet for å få reparasjonen dekket av reklamasjonen er at produktet skal ha vært brukt på normal måte. Mobilselskapene og myndighetene og kundene krangler om hva som skal legges i ordet "normal bruk".

 

Hovedpoenget er at alt saltet må bort, siden dette ikke fordamper i tørkeprosessen, men du bør likevel ikke gjøre telefonen unødvendig våt.

Problemet er ikke at det blir liggende igjen, men at det gjør skade i form av korrosjon. Loddinger og andre metalliske deler ruster/korroderer mye lettere med salt til stede enn uten salt. Salt er også hygroskopisk (trekker til seg vann fra lufta) og gir dermed mye lettere korrosjonsskader i framtida.

 

Vær tålmodig

For å være sikker på at alt tørker bør du vente en god stund før du slår på mobilen igjen. Venter du en dag er sannsynligheten større for at all vannet tørker i alle kriker og kroker og under komponenter og lignende, enn om du tørker den i bare noen timer.

Jeg vil nå si minst et par døgn på varmegulvet på badet.

 

Ellers så vet jeg en som reddet telefonen sin ved å følge prosedyrene her etter å ha mistet telefonen ned blant såpeskum, glass og bestikk i oppvasken. Han fikk raskt tak i den, rev ut batteriet, skylte, tørket uten å åpne og lot den tørke på badegulvet i et par døgn.

Lenke til kommentar
Noen kommentarer til artikkelen:

2. Åpne mobilen

 

Nå må du ta et veivalg: Om du ønsker å skru telefonen opp eller ikke. Skrur du telefonen opp vil den tørke raskere, og det øker sannsynligheten for at den overlever. Men har du skrudd opp telefonen mister du også garantien din. Denne dekker alle feil som ikke er direkte forårsaket av fuktskaden.

Skaden som er beskrevet her kalles vannskade og ikke fuktskade. Fuktskade er når mobilen har fått kondens inni seg, f.eks som følge av at man tar med seg en mobil som har ligget i ytterlomma i en jakke i mange minusgrader inn i et varmt hus med normal luftfuktighet og dermed får kondens på og inni mobilen. Mobilbransjen mener dette er i en gråsone til normalt bruk. Forbrukerrådet mener det er helt normal bruk og dermed helt klart skal dekkes av reklamasjonen om det skulle komme skade på grunn av fukt. Vannskade er derimot noe annet. Det får mobilbransjen til å se rødt og avvise en hver reklamasjon. Det betyr at man har fått rennende vann/væske inn i telefonen, noe som tyder sterkt på unormal bruk og en selvforskyldt skade. Forbrukerrådet mener at en vannskade er i en uavklart gråsone fordi de mener det er normal bruk å få en regndråpe eller to på den med jevne mellomrom. Med tanke på regnværet på østlandet for tida (og i Bergensområdet hele året) så er det vel mange som har fått minst en regndråpe på telefonene sine de siste månedene. Noen få av de som har fått det har vært ekstra uheldig og fått skader på telefonen eller i det minste merker etter dråper som har tørket inni telefonen (selv om det ikke har gitt noen umiddelbar skade) som gjør at man for all fremtid aldri vil få reklamert på telefonen. Kriteriet for å få reparasjonen dekket av reklamasjonen er at produktet skal ha vært brukt på normal måte. Mobilselskapene og myndighetene og kundene krangler om hva som skal legges i ordet "normal bruk".

Det er et godt poeng! Er fullt klar over at man i elektronikkbransjen skiller på fukt- og vannskader. Korrigert.

 

Hovedpoenget er at alt saltet må bort, siden dette ikke fordamper i tørkeprosessen, men du bør likevel ikke gjøre telefonen unødvendig våt.

Problemet er ikke at det blir liggende igjen, men at det gjør skade i form av korrosjon. Loddinger og andre metalliske deler ruster/korroderer mye lettere med salt til stede enn uten salt. Salt er også hygroskopisk (trekker til seg vann fra lufta) og gir dermed mye lettere korrosjonsskader i framtida.

Ja. Hovedpoenget er at saltet må bort, som det står beskrevet. Saltet fordamper ikke bort sammen med vannet, og derfor er det viktig at man selv fjerner det. Årsaken til at salt ikke er bra blir for teknisk til å gå nærmere inn på i en slik guide.

 

 

Vær tålmodig

For å være sikker på at alt tørker bør du vente en god stund før du slår på mobilen igjen. Venter du en dag er sannsynligheten større for at all vannet tørker i alle kriker og kroker og under komponenter og lignende, enn om du tørker den i bare noen timer.

Jeg vil nå si minst et par døgn på varmegulvet på badet.

Det har selvsagt mye med temperatur å gjøre. Derfor har jeg skrevet at det er større sannsynlighet for at alt tørker o den står i et døgn. Jo lengre den står, jo sikrere er du på at all fukt drives ut.

 

Takk for innspillene!

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Pjokken i avataren skulle være snill med pappaen sin en gang. Mobilen min var nemlig skitten. Hva gjorde pjokken? Jo han fant frem en ti-litersbøtte og begynte å vaske den.

 

Jeg trodde jeg skulle få fnatt, men det gikk bra. Etter å pellet den fra hverandre og lagt den på en lunken varmovn (type oljeovn) i et par dager funket den fett i over et år etterpå. Da ble den pensjonert til fordel for en ny. Fremdeles ikke noe galt med den.

 

Mobilen var forresten en Motorola Timeport

Lenke til kommentar

Hm, garantien ryker vel vanligvis tvert ved væskeskade, som er et litt bedre begrep da det omfatter alle former for fukt og væske telefonen kan utsettes for. Er helst på reklamasjon, og ikke garanti, man KAN få dekket reparasjon av skader som ikke er direkte relatert til væskeskaden, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Hm, garantien ryker vel vanligvis tvert ved væskeskade, som er et litt bedre begrep da det omfatter alle former for fukt og væske telefonen kan utsettes for. Er helst på reklamasjon, og ikke garanti, man KAN få dekket reparasjon av skader som ikke er direkte relatert til væskeskaden, slik jeg har forstått det.

9174624[/snapback]

 

Tenkte akkurat det samme.. Har du mista telefonen i vannet er garantien saga blott likevel. De som sitter på verkstedene er ganske flinke til å oppdage dette.

Lenke til kommentar

Garantien forsvinner vel bare man puster tungt i telefonen. (Nei, det er ikke noe jeg bruker å gjøre :p ) Men reklamasjonen er noe annet. Reklamasjonen sier at et produkt skal tåle såkalt normal bruk. Noe jeg til si tung pust er. Dessverre er det mange verksteder som prøver seg med avvisninger av reklamasjonssaker på tross av normal bruk for å ikke skade sitt eget forhold til en butikkjede som har avtale med dem.

Lenke til kommentar
Hm, garantien ryker vel vanligvis tvert ved væskeskade, som er et litt bedre begrep da det omfatter alle former for fukt og væske telefonen kan utsettes for. Er helst på reklamasjon, og ikke garanti, man KAN få dekket reparasjon av skader som ikke er direkte relatert til væskeskaden, slik jeg har forstått det.

9174624[/snapback]

 

Tenkte akkurat det samme.. Har du mista telefonen i vannet er garantien saga blott likevel. De som sitter på verkstedene er ganske flinke til å oppdage dette.

9176020[/snapback]

 

De fleste telefoner i dag er som regel fuktmerket. Vet at Nokia N95 har dette bak batteriet (rett ovenfor simkort luken) og Sony Ericsson har dette som regel på batteriene sine.

 

Dette er et hvitt klistremerkeliknende ting som blir røtt med en gang det har fått fukt på seg.

Lenke til kommentar

Hmm.. Reagerer det merket på fukt og? Jeg tenker feks på andre land, jeg er i filippinene nesten hvert år, og der er jo luftfuktigheta på opptil 99%.. Beveger du deg litt fort så renner det vann av deg liksom. Kan tropevandring med mobil i lomma kalles normal bruk?

 

Har uansett hatt en 7110 som jeg mista i Randsfjorden, røska den opp, fremdeles på - men med handsfri-ikonet på. tok ut batteriet og det som kunnes tas av og la den til tørk. Dagen etter var den like god! Men i ettertid døde tastene for meg, åpnet den og fant korrosjon på tasteplaten. Rensa den med elektrorens, og god som gull igjen!

Den ble heller ikke så glad når jeg gikk å skrev SMS midt i et regnstorm, plutselig stod det "Contact service" på skjermen, før den slo seg av. Men etter et par timer var den like god igjen.

Samt å bli brukt som fotball på vintern, det var visst bare kos. Slo seg ikke av engang.

 

Noe som er mest overraskende, er hvor mange som måtte levere tilbake sin 7110 pga. fukt- og vannskader pga. tommelhjulet. Svette fra tommelen var visstnok nok for å drepe den. Må ha vært sykt heldig. Fungerer faktisk den dag igjen.

Lenke til kommentar
Hmm.. Reagerer det merket på fukt og? Jeg tenker feks på andre land, jeg er i filippinene nesten hvert år, og der er jo luftfuktigheta på opptil 99%.. Beveger du deg litt fort så renner det vann av deg liksom. Kan tropevandring med mobil i lomma kalles normal bruk?

 

Har uansett hatt en 7110 som jeg mista i Randsfjorden, røska den opp, fremdeles på - men med handsfri-ikonet på. tok ut batteriet og det som kunnes tas av og la den til tørk. Dagen etter var den like god! Men i ettertid døde tastene for meg, åpnet den og fant korrosjon på tasteplaten. Rensa den med elektrorens, og god som gull igjen!

Den ble heller ikke så glad når jeg gikk å skrev SMS midt i et regnstorm, plutselig stod det "Contact service" på skjermen, før den slo seg av. Men etter et par timer var den like god igjen.

Samt å bli brukt som fotball på vintern, det var visst bare kos. Slo seg ikke av engang.

 

Noe som er mest overraskende, er hvor mange som måtte levere tilbake sin 7110 pga. fukt- og vannskader pga. tommelhjulet. Svette fra tommelen var visstnok nok for å drepe den. Må ha vært sykt heldig. Fungerer faktisk den dag igjen.

9178930[/snapback]

 

Det er egentlig veldig rart hvor lite fukt som skal til for å ødelegge en telefon. En dråpe på feil sted er nok til å kortslutte eller ødelegge en viktig krets/del av telefonen. Her snakker vi at det er nok med en liten telefonsamtale i regnvær (noe det er mye av her på nordvestlandet).

 

Jeg jobber selv på Telekiosken i Ålesund og ser masse fuktskader komme inn hit til service og om teknikerne merker det minste spor av fukt (og tro meg, de ser det) så er garantien borte med en gang.

Lenke til kommentar
Nå må du ta et veivalg: Om du ønsker å skru telefonen opp eller ikke. Skrur du telefonen opp vil den tørke raskere, og det øker sannsynligheten for at den overlever. Men har du skrudd opp telefonen mister du også garantien din. Denne dekker heretter alle feil som ikke er direkte forårsaket av vannskaden.

Garantien forsvant nok når man mistet den ned i kaffekoppen og ikke når man fjernet et par skruer. Am I Right? :)

Lenke til kommentar
Nå må du ta et veivalg: Om du ønsker å skru telefonen opp eller ikke. Skrur du telefonen opp vil den tørke raskere, og det øker sannsynligheten for at den overlever. Men har du skrudd opp telefonen mister du også garantien din. Denne dekker heretter alle feil som ikke er direkte forårsaket av vannskaden.

Garantien forsvant nok når man mistet den ned i kaffekoppen og ikke når man fjernet et par skruer. Am I Right? :)

9185306[/snapback]

 

Jepp....

Lenke til kommentar

Om telefonen er fukt eller væskeskadet så er det egentlig samme om man skrur opp telefonen.

Finner de noe som helst væske i telefonen dekkes den ikke av garanti. Eneste grunn for å IKKE skru opp telefonen er hvis du har en forsikring som dekker dette.

Jeg har jobbet med mobiltelefon reparasjon i hele sommer, så lenge vi ser noe som helst væske i telefonen blir reprasjon garanti avvist med en gang.

Lenke til kommentar

Jeg brukte batterivann (som ikke leder strøm). Fulgte følgende metode:

 

1 Dykket etter mobilen på 2 meters dyp og fikk den opp (sjøvann)

2 La den i batterivann i 1 døgn. (som ikke leder strøm)

3 Slo den på mens den ennå var våt, og den virket som bare det...

4 Fant ut at det var best med en tørr mobil. La den derfor til tørk i rom temperatur i 1-2 døgn.

 

Har ikke hatt problem med telefonen etterpå (nokia med kamera)

Lenke til kommentar

Hadde en SE Z710 som jeg mistet i pølsevann. :p Skrudde den fra hverandre og skylte den, deretter lå den til tørk et par dager, og den funka fint. Så etter en måned sluttet 2-tasten og funke. Slo den av, men når jeg skulle slå den på kom jeg på at pin-koden min var xx2x. ^^ jaja.. Sendte den til rep. fikk brev tilbake om at garantien ikke dekket skaden og jeg kunne velge å få den tilbake for 700,- uten rep, eller kassere den for 0,-. Var litt kjipt, med tanke på at den var 4 mnd gammel.

 

Trodde alt ordna seg, men neida...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...