Gå til innhold

Automatisk vs. automagisk


Wattengård

Anbefalte innlegg

Hvilket forhold har dere til disse ordene?

 

Nå er vel strengt tatt ikke automagisk et ord men jeg bruker det ofte likevel.

 

For min del så er automatisk enkelt og greit noe som skjer automatisk.

Automagisk derimot er noe som skjer som er litt rart, litt spennende, helt genialt og uten brukerinnvending.

 

Hiver inn dette innlegget ut ifra en diskusjon om filservere etc. i GNU/Linux kategorien, hvor vi begynte å snakke om ZFS. Dette filsystemet reparerer feil som oppstår i det helt "automagisk". Her bruker jeg automagisk fordi jeg ikke helt vet hvordan det skjer, og det er litt rart og spennende at det får det til, og det er jo en helt genial løsning.

Selv om det skjer ganske så automatisk. ;)

 

Innspill?

 

PS. Jeg bruker selvfølgelig automagisk bare i mitt muntlige språk, ikke når jeg skriver formelle ting ;)

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Automagisk? Ufordragelig.

9133499[/snapback]

Noen vil alltid reagere negativt på innovasjoner, språklige som andre.

 

Jeg synes automagisk godt uttrykker den smule overraskelse man oppviser når en dings plugges inn, og - bare virker.

 

Var det ikke Arthur C. Clarke som sa:

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Lenke til kommentar

Første gangen jeg hørte uttrykket automagisk, var på et programmeringskurs i Sverige for nærmere ti år siden. Senere har jeg registrert at også norske kursledere tatt det i bruk for å beskrive hvordan ting nærmest på magisk vis skjer helt automatisk. Det var morsomt de første gangene, men ikke i lengden.

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke mye feil, så er automagisk et ord som stammer fra Unix-verdenen. Det var i det minste der jeg støtte på det første gang, i diverse engelskspråklig brukerdokumentasjon ol. ("automagical") for 10-15 år siden.

 

Edit: Automagic is a term used when the writer knows the end state of some particular process but doesn't want to (or isn't capable of doing so) describe the full details of how that end state is achieved.

en.wikipedia.org/wiki/Automagical

 

ChristianW treffer mao. ganske godt, syns jeg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Automagisk er et gammelt ord. Jeg har ikke noe imot å bruke det. Som Rocambole2 sa, det var litt morsomt og finurlig smart de første gangene, men mister ganske fort effekten og blir til et helt vanlig ord. Det er kun i unntakstilfellene det fortsatt kan være morsomt, dersom det magiske underfortstått har en dobbel betydning eller lignende. jeje.

 

http://catb.org/~esr/jargon/html/A/automagically.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...