Gå til innhold

Omskjæring, hva med gutta?


Anbefalte innlegg

I løpet av de siste par dagene er det få saker som har fått mer oppmerksomhet enn de som omhandler omskjæring av muslimske jentebarn.

 

Det er en grusom og umennesklig praksis som det naturligvis må slås hardt ned på, men jeg lurer på hvorfor det er ingen som reiser seg opp og stiller kritiske spørsmål angående omskjæring av guttebarn.

 

I mine øyne er omskjæring (uansett kjønn) et overgrep mot barnet og bør straffes på det aller strengeste. Det er en foreldet religiøs tradisjon som vi overhodet ikke kan la fortsette i det tjueførste århundre.

 

Om religiøse har lyst til å bli omskjært så kan de gjøre det når de har fylt 18 år, av egen fri vilje, ikke bli påtvunget det av fanatiske foreldre.

 

Hva mener folket? Bør vi få inn et lovverk som forbyr omskjæring, også av guttebarn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Alle bør få velge selv.

Selv om omskjæring av gutter ikke har så veldig mye og si for sexen sin del.

Da er det vell en helt annen deal med jenter, noe som igrunnen er helt grusomt og idiotisk.

 

Men at man bør få velge selv når man blir gammel nok burde vell bare vere rett og rimelig, for det er som du sier en foreldet og religiøs tradisjon.

 

Men det har vell sine fordeler med tanke på hygiene og sex.

 

Så er vell ikke så negativt med omskjæring på gutter mener nå jeg.

 

japp japp, er selv omskjært, og har desverre ingenting og sammenligne med før jeg ble omskjært :/

Lenke til kommentar

Jepp, enig i at det bør være frivillig når man er 18år! Som du vet, så er jo faremomentet ved et slikt inngrep ikke spesielt farlig for gutter. Faktisk bevist at det er mer renslig da man ikke får smegma.

 

Gutter blir bra etter slike overgrep; jenter får varig mèn. Derfor er det diskusjon rundt nettopp kvinner. Hadde de derimot kappet av penishode på gutter, så hadde det vært diskutert begge veier.

Lenke til kommentar

Poenget var ikke å sammenligne det opp mot omskjæring av jenter, men sette fokuset på frivilligheten bak et slikt inngrep.

 

+ at det er bare positive ting med å omskjære gutter som f.eks: visuelt større penis, mindre sykdommer, lettere å holde ren samt større seksuell nytelse.

 

Jasså? Hvordan kan en penis bli større av å fjerne noe?

Hvordan blir en penis mindre utsatt for sykdommer ved å fjerne forhuden?

Hvordan kan man si at man får større seksuell nytelse ved å fjerne forhuden, har man gjennomført en før-etter-undersøkelse på menn som har fjernet forhuden i voksen alder?

Kunne godt tenkt meg noen kilder som bekrefter utsagnene dine.

 

Renslighetsaspektet er neglisjerbart. Man har nemlig noe her i verden som heter dusj. Drar man tilbake forhuden og gjennomfører en god gammeldags glansvask så bør det nok gå bra.

Lenke til kommentar
Ehmmm...det er uendelig mye mer smertefullt for gutter å omskjære seg i voksen alder + at det er bare positive ting med å omskjære gutter som f.eks: visuelt større penis, mindre sykdommer, lettere å holde ren samt større seksuell nytelse.

8974105[/snapback]

Bullshit. Ja, jeg etterlyser også kilder på dette.

 

For øvrig er jeg enig i at omskjæring bør om nød være et personlig valg en kan ta som voksen, og ikke noe foreldre kan påtvinge i ung alder.

Lenke til kommentar
Omskjæring ble utbredt i den engelsktalene delen av verden mot slutten av 1800-tallet, fordi man mente at omskjæring ville forhindre onani, og dermed også sinnsykdom og en rekke andre fysiske og psykiske lidelser. Senere ble det klart at omskjæring ikke «kurerte» onani. Færre gutter ble omskåret i de engelsktalende landene, spesielt i Storbritannia og Australia. Det er likevel fortsatt vanlig å rutinemessig omskjære nyfødte gutter i USA av hygieniske grunner. Men det ikke foreligger noen medisinsk indikasjon på at det bør gjøres.

Alle bør få selvfølgelig velge selv om de vil bli omskjært eller ikke.

Lenke til kommentar

Omskjæringen av jenter er av et FULLSTENDIG annet omfang enn omskjæring av gutter. Bla. skjæres klitoris og de indre kjønnsleppene av, og de ytre kjønnsleppene syes sammen slik at bare et lite hull er igjen. Deretter bindes jentene fast slik at de ikke kan røre seg, og må ligge slik i en uke mens det gror (for å ikke rive opp stingene). Tenk deg hvor smertefullt sex er med bare et lite hull igjen? For ikke å snakke om fødsler?

 

Omskjæring av gutter er gjort på under 5 minutter.

Lenke til kommentar

Som sagt opptil flere ganger i denne tråden; dette handler ikke om den grusomme praksisen som er omskjæring av jenter, men om at også guttebarn uten "fri vilje" blir omskjært. Jeg prøver på ingen måte å dra fokuset vekk fra den saken, men også rette fokuset mot omskjæring av gutter, som jeg mener ikke får den oppmerksomheten som den fortjener.

 

At prosedyren er rask ansér jeg som irrelevant i denne sammenhengen da resultatet er vedvarende (det går dog an å tvinge kroppen til å dyrke ny forhud, men dette er en lang og tidkrevende prosedyre som involverer mye strekking).

Lenke til kommentar
Studier gjort i afrika viser at omskjærte menn har noe mindre sannsynlighet for å bli smittet av kjønnssykdommer, nettopp fordi glansen blir tykkere. (Orker ikke finne link.)

8974217[/snapback]

Da gjaldt så vidt jeg vet bare HIV-smitte: Aids risk 'cut by circumcision'. I tillegg er det en viss helsegevinst for menn som ikke gidder å trekk bak forhuden når de vasker seg.

 

Syns omskjæring av jenter er et langt større problem enn det som praktiseres for gutter. Men begge deler bør opphøre. Syns forresten det er interessant at det er så mange som omskjæres i USA. Det gjøres nærmest systematisk og det ligger ikke noe religiøsitet eller ritualer bak det. Har hørt mange teorier bak dette: Forhindre at ungen napper løken, leger som vil tjene spenn.

Lenke til kommentar

Jammen godt at tidene forandrer seg:

A remedy for masturbation which is almost always successful in small boys is circumcision. The operation should be performed by a surgeon without administering an anesthetic, as the brief pain attending the operation will have a salutary effect upon the mind, especially if it be connected with the idea of punishment. In females, the author has found the application of pure carbolic acid to the clitoris an excellent means of allaying the abnormal excitement.

Lenke

 

Jepp, det er forkostblandignmannen som snakker her.

Lenke til kommentar
Hva mener folket? Bør vi få inn et lovverk som forbyr omskjæring, også av guttebarn?

8974078[/snapback]

Er ikke lemlestelse allerede forbudt?

 

"Omskjæring" (nesten tullete å bruke det ordet når det gjelder jenter..) av jenter er jo et mer alvorlig inngrep enn hos gutter, så jeg antar det er derfor det har fått mer oppmerksomhet. Det blir vel å ta det mest alvorlige problemet først, før man retter fokus mot omskjæring av gutter. I tillegg til at det er mindre vanlig i vår egen kultur med lemlestelse av jenter, og dermed blir det mer fremmed for oss, og mer interessant å skrive om.

 

Førøvrig bør selvsagt omskjæring av guttebarn også opphøre. Hvis man vil omskjæres, så kan man velge det selv når man er myndig. Det går langt utenfor foreldrenes bestemmelsesrett over barnet å få det omskåret.

Lenke til kommentar
Læreren min ( som har bodd i USA ) sa at alle guttebarn ble omskåret uansett fordi det var mer renslig. Og selvfølgelig er det mer renslig!

8976699[/snapback]

Hvis man ikke engang klarer å vaske seg under forhuden, så tviler jeg på at man er spesielt renslig på andre områder heller.. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...